1.
Η ανατρεπτική, υπέροχη και λαμπερή Σαρλότ Γκενσμπούρ θα βρεθεί στη Θεσσαλονίκη και θα συναντήσει το κοινό με αφορμή την ταινία Νυχτερινοί Επισκέπτες στην οποία πρωταγωνιστεί. Η ταινία του Μίχαελ Χερς θα προβληθεί στο τμήμα «Ανοιχτοί Ορίζοντες». Η Γκενσμπούρ ερμηνεύει την Ελιζαμπέτ, μια γυναίκα που, τη βραδιά των εκλογών του 1981, εν μέσω ενός αέρα αλλαγής και ελπίδας στο Παρίσι, καλείται να αντιμετωπίσει το τέλος του γάμου της και να στηρίξει τα δύο έφηβα παιδιά της. Η γνωριμία της με μια προβληματική έφηβη, την Ταλούλα, θα αφήσει ανεξίτηλο το σημάδι της στην οικογένεια. Η Γκενσμπούρ θα έρθει στη Θεσσαλονίκη τη δεύτερη εβδομάδα του φεστιβάλ, ενώ στο πρώτο τετραήμερο αναμένεται να δώσει τον (ζωηρό) τόνο ο Φατίχ Ακίν που θα παρουσιάσει την τελευταία του ταινία Το χρυσάφι του Ρήνου.
2.
Μπορεί η δύναμη δυο γυμνών σωμάτων να μπλοκάρει κάθε μηχανισμό εξουσίας; Το ερώτημα αυτό βρίσκεται στο επίκεντρο της ταινίας Υπολοχαγός Εϊσμάγιερ του Νταβίντ Βάγκνερ που προβάλλεται στο τμήμα «Ανοιχτοί Ορίζοντες». Σε αυτήν όταν ο αρχιλογίας Εϊσμάγιερ, ένας σκληροπυρηνικός αξιωματικός εκπαίδευσης των αυστριακών Ενόπλων Δυνάμεων, ερωτεύεται έναν νεαρό νεοσύλλεκτο του οποίου κόσμος καταρρέει ολοσχερώς. Για έναν καταπιεσμένο άντρα όπως ο Εϊσμάγιερ ένας πιθανός έρωτας με ένα άτομο το ίδιου φύλου δεν συνάδει με τη στερεότυπη εικόνα του «υποδειγματικού στρατιώτη» ή με τη μάτσο φυσιογνωμία του. Θα επιλέξει να προστατέψει το προφίλ της τοξικής του αρρενωπότητας με κάθε κόστος ή θα μπορέσει να ακολουθήσει την καρδιά του και τις πραγματικές του επιθυμίες;
3.
Ένα αφιέρωμα στον ρηξικέλευθο και αντισυμβατικό ελληνικής καταγωγής Βρετανό σκηνοθέτη, τον Πίτερ Στρίκλαντ, διοργανώνει το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ο σκηνοθέτης θα βρεθεί στη Θεσσαλονίκη για να παρουσιάσει τις ταινίες του, ανάμεσά τους και το πολυσυζητημένο Flux Gourmet με πρωταγωνιστές την Γκουέντολιν Κρίστι του «Game of Thrones», την Αριάν Λαμπέντ και τον Μάκη Παπαδημητρίου. Στο επίκεντρο της σκοτεινής αυτής κωμωδίας βρίσκονται μια γαστρονομική κολεκτίβα και ένας Έλληνας συγγραφέας, ο οποίος βρίσκεται αντιμέτωπος με στομαχικές διαταραχές.
4.
Τι θα γινόταν αν το Space Oddity του Ντέιβιντ Μπόουι μπορούσε να ακουστεί το 1941; Αυτό είναι ένα από τα πολλά ερωτήματα που θέτει η ταινία Λόλα του Άντριου Λέγκι. Με καθηλωτικές ασπρόμαυρες εικόνες και πλάνα γυρισμένα σε φιλμ 16 mm, η ταινία ξεδιπλώνεται σε έναν παράλληλο χωροχρόνο. Εκεί δυο αδελφές εφευρίσκουν ένα μηχάνημα που φέρνει στις συχνότητες του οικιακού ραδιοφώνου εκπομπές από το μέλλον – του δίνουν μάλιστα το γυναικείο όνομα Λόλα, σαν να επρόκειτο για την καλύτερή τους φίλη. Όταν όμως ξεσπά ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, η ηθική συγκρούεται με την ευθύνη, καθώς και οι δυο καλούνται να αποφασίσουν πώς θα αξιοποιήσουν αυτήν τη γνώση. Η ταινία θα προβληθεί στο εκτός συναγωνισμού τμήμα του φεστιβάλ.
5.
Μια αντισυμβατική ιστορία για την αγάπη, την αναρχία και την ωρολογοποιία συμμετέχει στο διαγωνιστικό τμήμα >>FilmForward. Η ταινία Ωρολογιακός μηχανισμός του Σιρίλ Σόιμπλιν είναι ένας εξαιρετικά ιδιαίτερος και παιγνιώδης διαλογισμός που διαδραματίζεται σε μια ελβετική πόλη του δέκατου ένατου αιώνα, φημισμένη για τα ρολόγια της, με επίκεντρο την καίρια, επείγουσα συνάντηση μεταξύ ενός Ρώσου ταξιδιώτη, του γνωστού Πιοτρ Κροπότκιν, και μιας σουφραζέτας που ηγείται του κινήματος των γυναικών οι οποίες εργάζονται σε ένα τοπικό εργοστάσιο. Η ταινία ανατρέχει στις ρίζες του σύγχρονου καπιταλισμού και μας θυμίζει όχι μόνο τη χρήση νέων τεχνολογιών με σκοπό τον έλεγχο παραμικρών κινήσεων και αχανών συναισθημάτων αλλά και τη δυνατότητα του ανθρώπου να αποσυμπιέσει τους μηχανισμούς καταπίεσης που λειτουργούν με την ίδια συνέπεια και αυστηρότητα που λειτουργεί ένα ρολόι.
6.
Η Ευνοούμενη του Λάνθιμου συναντά τη Μαρία Αντουανέτα της Σοφία Κόπολα στο δράμα εποχής της Αυστριακής σκηνοθέτιδας της υπέροχης μίνι σειράς «Unorthodox», Μαρί Κρόιτσερ, Κορσές, ταινία λήξης του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η πρωταγωνίστρια της ταινίας Βίκι Κριπς (Αόρατη Κλωστή) δίνει μια διαφορετική, υπέροχη ερμηνεία ως αυτοκράτειρα Σίσι. Η ηθοποιός κέρδισε ήδη το Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού το τμήμα «Ένα κάποιο βλέμμα» του Φεστιβάλ Καννών, ενώ η ταινία, επίσημη πρόταση της Αυστρίας για τα Όσκαρ, ρίχνει μια φεμινιστική ματιά στους κοινωνικούς περιορισμούς που καλείται να αντιμετωπίσει μια γυναίκα σε θέση εξουσίας, χτίζοντας παράλληλα ένα ευαίσθητο και μελαγχολικό πορτρέτο. Ένα σύγχρονο και αντισυμβατικό δράμα εποχής.
7.
Η σκηνοθέτις Εύη Καλογηροπούλου (Στον θρόνο του Ξέρξη) ανέλαβε το φετινό σποτ της διοργάνωσης. Σε αυτό πέντε γυναίκες στέκονται μπροστά από ένα παλιό και παρατημένο αυτοκίνητο, σχεδόν ακίνητες και ανέκφραστες. Ακούγεται το τραγούδι «Λαδάδικα» σε μουσική Μάριου Τόκα και στίχους Φίλιππου Γράψα που ερμήνευσε πρώτος ο Δημήτρης Μητροπάνος, και διασκεύασε η κινηματογραφικά υπερδραστήρια Kid Moxie. Στο σποτ εμφανίζονται οι Θέμις Μπαζάκα, Τόνια Σωτηροπούλου, Κατερίνα Nwanze, Βαλέρια Χραμπάνη, Πέγκυ Θεοδωρογιάννη. Η παραγωγή είναι της Αμάντας Λιβανού.
8.
Το Πίγκι της Καρλότα Περέδα, που προβάλλεται στο τμήμα Round Μidnight, είναι μια ιστορία για το bullying και την εκδίκηση με πρωταγωνίστρια ένα κορίτσι στην εφηβεία. Με τον ήλιο του καλοκαιριού να μεσουρανεί σε μια μικρή πόλη της ισπανικής επαρχίας, η έφηβη Σάρα τρέχει να κρυφτεί στο κρεοπωλείο των γονιών της. Εκεί βρίσκει καταφύγιο, αφού, λόγω του σωματικού της βάρους, γίνεται στόχος ανελέητου εκφοβισμού από μια κλίκα συνομήλικων κοριτσιών. Μπορεί νωρίτερα τα ιδιότροπα κορίτσια να τη βασάνιζαν στη δημοτική πισίνα, αλλά τώρα η Σάρα γίνεται μάρτυρας της βίαιης απαγωγής τους από έναν άγνωστο. Όταν η αστυνομία αρχίζει να κάνει ερωτήσεις, η Σάρα δεν λέει κουβέντα. Μια καθηλωτική ταινία είδους η οποία διερευνά τον εκφοβισμό, το εσωτερικευμένο τραύμα, την εκδίκηση και την επιθυμία.
9.
Ίσως για πρώτη φορά το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ξεκινά με έναν ακραιφνώς χολιγουντιανό σκηνοθέτη. Το Fabelmans με τον Πολ Ντέινο και τη Μισέλ Γουίλιαμς κάνει μία από τις πρώτες ευρωπαϊκές του πρεμιέρες στο πλαίσιο της διοργάνωσης και ο μυθικός Στίβεν Σπίλμπεργκ είναι ήδη στην εμπροσθοφυλακή των μεγάλων βραβείων της φετινής σεζόν, μετά το Αudience Αward που πήρε πριν από δυο μήνες στο Τορόντο. Ανάμεσα στις πρώτες πανελλήνιες προβολές ταινιών που ήδη έχουν ξεχωρίσει στα φεστιβάλ θα βρείτε τους Ντάρεν Αρονόφσκι, Ζαν Πιερ και Λικ Νταρντέν, Τζαφάρ Παναχί, Σαμ Μέντες και Στιβ Μπουσέμι στο τμήμα των «Special Screenings».
10.
Ο ριζοσπαστικός Ράντου Ζούντε επιστρέφει στο φεστιβάλ με την καινούργια του μικρού μήκους ταινία Οι Ποτεμκινιστές που θα προβληθεί στο τμήμα «Ματιές στα Βαλκάνια». Ο τρομερός Ρουμάνος παρουσιάζει μία ακόμα κωμωδία για την τέχνη, την ιστορία, τη μνήμη και τον κινηματογράφο. Αφορμή η παραχώρηση πολιτικού ασύλου από τη Ρουμανία στους ναύτες του θωρηκτού Ποτέμκιν το 1905. Το 2021 ένας γλύπτης θέλει να δημιουργήσει ένα έργο τέχνης εμπνευσμένο από αυτή την πράξη ανυπακοής κατά της Ρωσικής Αυτοκρατορίας.
11.
Ο ηθοποιός, σεναριογράφος και Ambassador της Αγοράς του φετινού φεστιβάλ, Γιώργος Καπουτζίδης, συμμετέχει σε μια ξεχωριστή συζήτηση: μαζί με τον Κωνσταντίνο Κυριακό, καθηγητή Ιστορίας Θεάτρου και Ελληνικού Κινηματογράφου του Πανεπιστημίου Πατρών, θα συνομιλήσουν για την αποτύπωση της queer κοινότητας στη μεγάλη και μικρή οθόνη, άρα και στην ελληνική συνείδηση. Η συζήτηση με τίτλο «Η αναπαράσταση της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας στον ελληνικό κινηματογράφο και την τηλεόραση» (powered by Mastercard) θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 12 Νοεμβρίου, από τις 10:30 έως τις 12:30, στην αίθουσα Παύλος Ζάννας και θα είναι ανοιχτή στο κοινό.
12.
Στο 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα δούμε σε πρώτη προβολή δεκαπέντε ελληνικές ταινίες. Έξι από αυτές συμμετέχουν στα διεθνή διαγωνιστικά του τμήματα. Στο Διεθνές Διαγωνιστικό θα δούμε την Ησυχία 6-9 του Χρήστου Πασσαλή με την Αγγελική Παπούλια και τη Σοφία Κόκαλη και το Άκουσέ με της Μαρίας Ντούζα με την Ευθαλία Παπακώστα και τον Δημήτρη Κίτσο. Στο διαγωνιστικό τμήμα «Meet the Neighbors» το Πίσω από τις θημωνιές της Ασημίνας Προέδρου και το Black Stone του Σπύρου Ιακωβίδη. Παράλληλα, το Με αξιοπρέπεια του Δημήτρη Κατσιμίρη και τα Μπάσταρδα του Νίκου Πάστρα θα προβληθούν στο διαγωνιστικό τμήμα >>Film Forward.
13.
Φέτος κλείνουν ογδόντα χρόνια από την ίδρυση της θρυλικής Finos Films και το φεστιβάλ θα απονείμει στο μοναδικό ελληνικό στούντιο τον τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο την Κυριακή 6/11, σε μια βραδιά που υπόσχεται εκπλήξεις. Εκτός αυτών, θα γίνει και μια ειδική προβολή της κλασικής κωμωδίας του Αλέκου Σακελλάριου, Ο Φίλος μου ο Λευτεράκης, παραγωγής 1963, που δεν έχουμε δει σε μεγάλη οθόνη εδώ και δεκαετίες. Βραβείο για τη συνολική της προσφορά θα λάβει και η Ελληνίδα σκηνοθέτις Μαρία Γαβαλά, ενώ θα προβληθούν δυο ταινίες της Μαρίας Πλυτά από τη δεκαετία του ’50, η Εύα και τα Αρραβωνιάσματα, για να δοθεί έμφαση στη σημαντική ματιά της στη θέση της γυναίκας εκείνη την εποχή.
14.
Η Αναπαράσταση είναι το κεντρικό θέμα του φεστιβάλ, ένα ανοιχτό και πολυεπίπεδο concept που ενέπνευσε σε εικαστικούς έργα που θα εκτεθούν κατά τη διάρκειά και έδωσε την αφορμή για την προβολή του αριστουργήματος του Θόδωρου Αγγελόπουλου από το 1970. Φέτος κλείνουν δέκα χρόνια από τον αδόκητο χαμό του κορυφαίου και άρρηκτα συνδεδεμένου με την ιστορία του φεστιβάλ Έλληνα σκηνοθέτη σε τροχαίο, κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της τελευταίας ταινίας του, που έμεινε ημιτελής.
Το φεστιβάλ φέρνει στο φως μια άγνωστη ιστορία που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Στα μέσα της δεκαετίας του ’80 οι εκδόσεις Αιγόκερως σχεδίαζαν ένα περιοδικό για τον κινηματογράφο και το θέατρο, που τελικά δεν είδε υλοποιήθηκε ποτέ. Βασικό του θέμα θα ήταν μια συζήτηση σε μορφή αμοιβαίας συνέντευξης μεταξύ δύο προσωπικοτήτων του θεάτρου ή του σινεμά. Για το πρώτο τεύχος είχαν επιλεγεί ο Θόδωρος Αγγελόπουλος και ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, αδιαμφισβήτητα οι κορυφαίες προσωπικότητες του κινηματογράφου μας τότε, από τους πρωτεργάτες και στυλοβάτες του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου.
Έτσι, ένα καλοκαιρινό βράδυ, οι δύο σκηνοθέτες, μαζί με τον Αντώνη Κόκκινο και τον Γιάννη Σολδάτο, μαγνητοφώνησαν στο σπίτι του Αγγελόπουλου στο Μάτι και μια τρίωρη συζήτηση, κατά τη διάρκεια της οποίας αποκαλύφθηκε η κοινή και από κάποιο σημείο και μετά εντελώς αντιθετική πορεία τους που ξεκίνησε από τα χρόνια του Παρισιού και συνεχίστηκε με εκείνη τη θεαματικά ναυαγισμένη προσπάθεια να γυρίσει ο Αγγελόπουλος μια ταινία για τους Φόρμιγξ με βοηθό τον Παναγιωτόπουλο. Έκτοτε ο καθένας ασχολήθηκε με το δικό του, ιστορικό πια, έργο.
Η ξεχασμένη για τριάντα πέντε χρόνια συζήτηση βρέθηκε (και οι κασέτες και το απομαγνητοφωνημένο κείμενο) τώρα που οι δυο κορυφαίοι δημιουργοί έχουν φύγει από τη ζωή. Αυτή η συζήτηση είναι ένα πολύτιμο ντοκουμέντο όχι μόνο για την έως τότε στάση και πορεία τους αλλά και τον σχεδιασμό του μελλοντικού τους έργου, την ουσία του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου αλλά και του κινηματογράφου γενικότερα. Ο λόγος των δύο δημιουργών αποτελεί τον βασικό πυρήνα της ταινίας Θόδωρος Αγγελόπουλος - Νίκος Παναγιωτόπουλος: Ο καθένας και η μουσική του, με την υπογραφή του Σολδάτου και του Κόκκινου.
15.
Μετά το περσινό αφιέρωμα στο μοντάζ, φέτος θα έχουμε spotlight στην υποκριτική. Καλεσμένοι ομιλητές θα είναι οι casting directors Ντέμπι ΜακΓουίλιαμς, Σοφία Δημοπούλου και Μάκης Γαζής, ο Γάλλος ατζέντης Λοράν Γκρεγκουάρ, που αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για την υπέροχα δηκτική και αναμφισβήτητα αστεία σειρά «Call my agent» και η Θέμις Μπαζάκα, ίσως η «σινε-πέστερη» Ελληνίδα ηθοποιός ever, η οποία θα έρθει απευθείας στη Θεσσαλονίκη από το Μεξικό για να προσεγγίσει την υποκριτική με το βλέμμα και την εμπειρία της.