«Έγκλημα και Τιμωρία: Αθήνα»: Στο θορυβώδες, λούμπεν σύμπαν του Βασίλη Μπισμπίκη

«Έγκλημα και Τιμωρία: Αθήνα»: Στο θορυβώδες, πολύχρωμο, λούμπεν σύμπαν του Βασίλη Μπισμπίκη Facebook Twitter
Ήρωες που αναδύονται από το σκοτάδι σκίζοντας τον πηχτό αέρα της φτώχειας, της παράνοιας, της ανημπόριας με τα νύχια, τα μαχαίρια, ή τις φωνές τους. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
0

Από την πρώτη στιγμή, η παράσταση ξεκαθαρίζει τη θέση της. Από την πρώτη στιγμή, το εν Αθήναις alter ego του ντοστογιεφσκικού Ρασκόλνικοβ, o Μιχάλης Σχίζας, εμφανίζεται ενώπιόν μας και μας «συστήνεται» ιδεολογικά: «Καλησπέρα, φίλοι, σήμερα θα μιλήσουμε για το έγκλημα. Τι είναι όμως το έγκλημα;» θα μας ρωτήσει.

Αμέσως μετά, χωρίς περιστροφές, θα κατακρίνει το δικαίωμα του κρατικού μηχανισμού να ασκεί βία και να δολοφονεί τους πολίτες όχι μόνο χωρίς να υφίσταται καμία συνέπεια, αλλά, αντίθετα, να χειροκροτείται. «Φίλοι μου, δεν υπάρχει Άουσβιτς χωρίς κράτος», καταλήγει ο Μιχάλης και, αφού μας το καταστήσει σαφές, αφήνει τη δράση να εκτυλιχθεί, παρεμβαίνοντας όποτε το θεωρεί σκόπιμο να εξηγήσει περαιτέρω τις απόψεις του.

Ξανά και ξανά, η σκηνική μεταγραφή του μυθιστορήματος φανερώνει το πολιτικό της υπόβαθρο: τις αναρχικές επιρροές της, τον έρωτά της για τη βία, τη γοητεία που της ασκεί η πιθανότητα ανατροπής της καθεστηκυίας τάξης αλλά και η φαντασίωση υπέρβασης της κοινής, αγελαίας ηθικής, που κρατάει τους ανθρώπους σκλάβους στα δεσμά τους, δυστυχείς. 

Ο Ντοστογιέφσκι δεν εξασφαλίζει εύσχημες λύσεις, πολιτικές, θρησκευτικές ή άλλες. Δεν δίνει οδηγίες ούτε εξηγήσεις για μια καλύτερη ζωή. Δεν ερμηνεύεται ο Ντοστογιέφσκι, κι όμως αυτό προσπάθησε να κάνει ο σκηνοθέτης: να τον ερμηνεύσει και μάλιστα μέσα από πρίσμα στενό, ηθικολογικό. 

Φοιτητής Εγκληματολογίας, ο Μιχάλης (Θοδωρής Σκυφτούλης) ζει σε μια ακατάστατη γκαρσονιέρα, παίζει PlayStation, κραδαίνει το φωτόσπαθο του Λουκ Σκάιγουοκερ από τον Πόλεμο των Άστρων, διαβάζει αναρχική θεωρία και Νίτσε, αρνείται να εργαστεί –και κοροϊδεύει όσους εργάζονται–, φρίττει όταν ακούει να μιλούν για χρήματα («λεφτά, λεφτά, λεφτά!» λέει αηδιασμένος), ενώ νοσταλγεί τις «ωραίες εποχές», τότε που οι άνθρωποι σκότωναν «για υψηλά ιδανικά, για υψηλές αξίες, για την αποκατάσταση της δικαιοσύνης». Έτσι κι εκείνος, θέλει να γίνει ήρωας: να ξεριζώσει τα «καρκινώματα», να εξοντώσει τα λαμόγια, τους εκμεταλλευτές, τα παράσιτα, να υπερβεί τα ηθικά εμπόδια, να διαπράξει το έγκλημα και να ξεχωρίσει από το κοπάδι.

«Έγκλημα και Τιμωρία: Αθήνα»: Στο θορυβώδες, πολύχρωμο, λούμπεν σύμπαν του Βασίλη Μπισμπίκη Facebook Twitter
Εξαιρετική η Άννα Μάσχα, μια άκρως συγκινητική αποθέωση της μικροαστής μάνας, ενώ η σκηνή του Ζoom διαλόγου με τον γιο της, που τοποθετεί την ηθοποιό ανάμεσά μας, δίπλα μας, αποδεικνύεται μία από τις δυνατότερες της παράστασης. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Αν ο Ρασκόλνικοβ, αναλογιζόμενος το έγκλημα, βιώνει μια ιλιγγιώδη ψυχική σύγχυση, ο Μιχάλης, από τη μεριά του, εμφανίζεται γεμάτος αυτοπεποίθηση, σίγουρος για την αξία του αιματηρού σκοπού του. Αν, μετά το έγκλημα, ο Ρασκόλνικοβ βυθίζεται στον πυρετό, παραληρεί και τρέμει, αν το ίδιο του το σώμα υφίσταται μια φρικτά επώδυνη δοκιμασία προτού μπορέσει να επιστρέψει στον κόσμο των ανθρώπων, ο Μιχάλης δεν έχει τέτοια θέματα: αλωνίζει ανέμελος στους δρόμους της Αθήνας –όπως μας τον παρουσιάζουν τα ταινιάκια που προβάλλονται κάθε τόσο στο βάθος της σκηνής–, με τη δερμάτινη μπέρτα του να ανεμίζει και τις σκέψεις του να ζωντανεύουν ως προφορικό εγχειρίδιο πολιτικής ανυπακοής.

Αν ο Ρασκόλνικοβ βλέπει εφιάλτες και ξυπνάει κομματιασμένος, ο Μιχάλης ουδέποτε αμφιβάλλει, ουδέποτε κοντοστέκεται, ουδέποτε ιδρώνει. Μας υποδέχεται χαρωπά στην έναρξη της παράστασης, αποκαλώντας μας «φίλους», μας κάνει κήρυγμα πώς να γίνουμε καλοί αναρχικοί, ενώ στο τέλος, με εξίσου παιχνιδιάρικο ύφος, κατεβαίνει στην πλατεία για να μας ομολογήσει «θεατρικά» την ενοχή του.

Αν ο ο Ρασκόλνικοβ αναλογίζεται την αυτοκτονία ή λογίζεται τρελός από τους γύρω του, ο Μιχάλης, στις δύσκολες στιγμές, παίζει ένα video game «Κill the police ή πώς να κάνετε ντου στο αστυνομικό τμήμα της γειτονιάς σας» και εκτονώνεται δεόντως.

Με άλλα λόγια, ο Μιχάλης θα μπορούσε να είναι μια ανάλαφρη βερσιόν ή μια καρικατούρα του Ρασκόλνικοβ. Δεν το παιδεύει πολύ το πράγμα. Ξέρει τι κάνει και γιατί το κάνει. Προτάσσει καθαρές απαντήσεις, μονοσήμαντες, απλουστευτικές ερμηνείες, βλέπει τους «καλούς» και τους «κακούς», ξέρει σε ποιους ανήκει.

Όλη η αμφισημία, όλη η αγωνία, όλη η σπαρακτική πολυπλοκότητα και η αδάμαστη ρευστότητα που χαρακτηρίζουν το Έγκλημα και τιμωρία εδώ μπαίνει σε όμορφα κουτάκια, τακτοποιείται σε οικείους δυισμούς, σε βολικά σχήματα αιτίου-αιτιατού. Η κακή, χυδαία τοκογλύφα και ο καλός, οργισμένος επαναστάτης. Η κοινωνική σήψη και το ξερίζωμα των καρκινωμάτων. Το κράτος δολοφόνος και ο Ρομπέν των φτωχών.

«Έγκλημα και Τιμωρία: Αθήνα»: Στο θορυβώδες, πολύχρωμο, λούμπεν σύμπαν του Βασίλη Μπισμπίκη Facebook Twitter
Προς μεγάλη μας λύπη, διαπιστώνουμε ότι το queer ακόμη παρουσιάζεται με τα στερεότυπα του ’60, κρίνοντας από την γκράντε «φτερού»-«Μαρικόν» του Δημήτρη Παπάζογλου. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Ο Ντοστογιέφσκι, όμως, δεν εξασφαλίζει εύσχημες λύσεις, πολιτικές, θρησκευτικές ή άλλες. Δεν δίνει οδηγίες ούτε εξηγήσεις για μια καλύτερη ζωή. Δεν ερμηνεύεται ο Ντοστογιέφσκι, κι όμως αυτό προσπάθησε να κάνει ο σκηνοθέτης: να τον ερμηνεύσει και μάλιστα μέσα από πρίσμα στενό, ηθικολογικό. Με όχημα το Έγκλημα και Τιμωρία, να μας κάνει μάθημα πολιτικής θεωρίας και κοινωνικής δικαιοσύνης. Να μας ζητήσει να διαλέξουμε πλευρά: αν είμαστε «προχωρημένοι», τότε να συμμαχήσουμε με τον Μιχάλη. Αν όχι, τότε μας έφαγε η μαρμάγκα.

Έχει, παρ’ όλα αυτά, κάτι γοητευτικό αυτό το θορυβώδες, πολύχρωμο, λούμπεν σύμπαν που οικοδόμησε ο σκηνοθέτης και οι συνεργάτες του πάνω στη σκηνή της Στέγης: ένα μπαρ για αλκοολικούς, ξοφλημένους, σεξεργάτριες και αστυνόμους∙ ένα φοιτητικό διαμέρισμα όπου πηγαινοέρχεται νυχθημερόν κάθε καρυδιάς καρύδι και όπου όλα μπορούν να συμβούν, από γλέντια και συνοικέσια μέχρι βιασμούς και μαχαιρώματα∙ το ημιφωτισμένο γραφείο ανάκρισης του Πορφύρη∙ το «ενεργειακό» ροζ κουβούκλιο της Σόνιας∙ η ρεσεψιόν του ξαναμμένου ξενοδοχείου «Οι Λευκές Νύχτες» (όπου, προς μεγάλη μας λύπη, διαπιστώνουμε ότι το queer ακόμη παρουσιάζεται με τα στερεότυπα του ’60, κρίνοντας από την γκράντε «φτερού»-«Μαρικόν» του Δημήτρη Παπάζογλου).

«Έγκλημα και Τιμωρία: Αθήνα»: Στο θορυβώδες, πολύχρωμο, λούμπεν σύμπαν του Βασίλη Μπισμπίκη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
«Έγκλημα και Τιμωρία: Αθήνα»: Στο θορυβώδες, πολύχρωμο, λούμπεν σύμπαν του Βασίλη Μπισμπίκη Facebook Twitter
Ο Θοδωρής Σκυφτούλης με τη Νίκη Σερέτη. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Μέσα σε αυτά τα δωμάτια, που μοιάζουν το ένα να ξεπηδάει από την κοιλιά του άλλου, κατοικούν σιχαμεροί μεγαλοδικηγόροι-ρουφήχτρες (ο πάντα πληθωρικός Μάνος Καζαμίας), διεστραμμένοι εφηβόφιλοι που στάζουν μολυσματική λαγνεία (Κώστας Φαλελάκης), wannabe τραγουδίστριες με τσαγανό (Ιώβη Φραγκάτου), φιλότιμα αγόρια με καλές προθέσεις (Στέλιος Τυριακίδης), ημιτρελαμένες πρώην αριστοκράτισσες και νυν καθαρίστριες που απαγγέλλουν Τσέχοφ (Νίκη Σερέτη), αμετανόητοι μεθύστακες-στωικοί φιλόσοφοι (Τσέζαρις Γκραουζίνις) κ.ο.κ. Οι ερμηνείες του θιάσου, είτε περισσότερο είτε λιγότερο ολοκληρωμένες, προσφέρουν όλες κάτι ιδιαίτερο στο συνολικό αποτέλεσμα.

Εξαιρετική η Άννα Μάσχα, μια άκρως συγκινητική αποθέωση της μικροαστής μάνας, ενώ η σκηνή του Ζoom διαλόγου με τον γιο της, που τοποθετεί την ηθοποιό ανάμεσά μας, δίπλα μας, αποδεικνύεται μία από τις δυνατότερες της παράστασης. Εξίσου ευθύβολη και συναρπαστική η Μπέττυ Βακαλίδου ως αδίστακτη τοκογλύφα (αν και πάλι εδώ η σκηνή με τον Μιχάλη λειτουργεί διαιωνίζοντας στερεότυπα εις βάρος των queer ατόμων, που τα σκέλια τους βλέπουν χαρά μονάχα εκβιάζοντας τα «θύματά» τους).

Σαγηνευτική, τέλος, η Σόνια της Έρρικας Μπίγιου, μισή νεράιδα, μισή γκουρού των συμπαντικών δονήσεων που ξέρει πώς να ανακουφίζει μια τρικυμισμένη ψυχή από τα άλγη των τύψεων. Ο γήινος λαϊκός ντετέκτιβ Πορφύρης του Βασίλη Μπισμπίκη αναδεικνύει αβίαστα τη διττή επιθυμία του ήρωά του: να ωθήσει τον Μιχάλη στην ομολογία, από τη μια, αλλά και να τον αντιμετωπίσει με βαθιά κατανόηση και συμπόνια, από την άλλη.

Ήρωες που αναδύονται από το σκοτάδι σκίζοντας τον πηχτό αέρα της φτώχειας, της παράνοιας, της ανημπόριας με τα νύχια, τα μαχαίρια, ή τις φωνές τους, κλοτσώντας και βλαστημώντας, διεκδικούν την προσοχή μας σε αυτή την παράσταση που, όταν ξεχνά την ηθικολογική της παρόρμηση, τότε φανερώνει το αληθινό πάθος της, τη δύναμή της, δηλαδή το να πλάθει ζωντανούς χαρακτήρες και παλλόμενες ανθρώπινες καταστάσεις.

«Έγκλημα και Τιμωρία: Αθήνα»: Στο θορυβώδες, πολύχρωμο, λούμπεν σύμπαν του Βασίλη Μπισμπίκη Facebook Twitter
Ευθύβολη και συναρπαστική η Μπέττυ Βακαλίδου ως αδίστακτη τοκογλύφα. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Δείτε πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βασίλης Μπισμπίκης: «Έτσι θα συνεχίσω και δεν με νοιάζει»

Θέατρο / Βασίλης Μπισμπίκης: «Έτσι θα συνεχίσω και δεν με νοιάζει»

Ακόμα μια τολμηρή μεταγραφή ενός κλασικού έργου, του Ντοστογιέφσκι αυτήν τη φορά, έχει ετοιμάσει ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης και ηθοποιός, τοποθετώντας το «Έγκλημα και Τιμωρία» στη σημερινή Ομόνοια και φέρνοντας τον ακραίο ρεαλισμό που χαρακτηρίζει τη δουλειά του στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Βασίλης Μπισμπίκης: «Όταν κρύωνα στην Ομόνοια οι τρανς με βοήθησαν»

Θέατρο / Βασίλης Μπισμπίκης: «Όταν κρύωνα στην Ομόνοια, οι τρανς με βοήθησαν»

Έναν φόρο τιμής σε πρόσωπα από το περιθώριο που τον βοήθησαν στο παρελθόν θα παρουσιάσει ο Βασίλης Μπισμπίκης, με τη σύγχρονη, drag διασκευή στα «Κόκκινα Φανάρια» που ετοιμάζει στον Τεχνοχώρο Cartel – παρακολουθήσαμε σε αποκλειστικότητα την πρόβα της πολυαναμενόμενης παράστασης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ