«Run»: Ένα σκηνικό δοκίμιο για τον χρόνο στο Φεστιβάλ Αθηνών

«Run»: Ένα σκηνικό δοκίμιο για τον χρόνο με υλικά άγχους, ελευθερίας ή απόδρασης Facebook Twitter
Η παράσταση ξεκινά με το διάλειμμα κάποιων ηθοποιών που ετοιμάζουν την παράσταση "RUN". Φωτ.: @Christos Symeonidis
0

Μια ομάδα ηθοποιών/καλλιτεχνών προετοιμάζει μια παράσταση με θέμα την έλλειψη χρόνου. Μέσα σε ένα μεγάλο lounge, στη διάρκεια ενός διαλείμματος, οι συντελεστές συναντιούνται για ένα μικρό διάστημα ελεύθερου χρόνου, μια «παύση» φτιαγμένη από υλικά ονειροπόλησης, άγχους, ανειλημμένων υποχρεώσεων και καθηκόντων, δημιουργώντας στιγμές κενού, ελευθερίας ή απόδρασης. Η έλλειψη χρόνου, ένα ζήτημα που υπάρχει μέσα στον τρόπο που ζούμε όλοι, έγινε η αφορμή της παράστασης «Run» που παρουσιάζεται από τις 17 έως τις 20 Ιουλίου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, στο Εθνικό Θέατρο, στη Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος».

Ο σκηνοθέτης Γιώργος Βαλαής είχε την ιδέα της παράστασης μαζί με τη σκηνογράφο Ελένη Στρούλια και τη δραματουργό Γεωργία Κανελλοπούλου, αναγνωρίζοντας μια πραγματικότητα: πίσω από τα deadlines που πρέπει να προλάβεις, τα mail στα οποία πρέπει να απαντήσεις, τα εκατοντάδες πράγματα που πρέπει να φροντίσεις κάθε μέρα, υπάρχει μια διάχυτη στρεβλή αντίληψη για τη διαχείριση του χρόνου μας. Όλοι μας ζούμε μια βιαστική ζωή. Πολλοί από εμάς δεν έχουμε άλλη επιλογή. Προσπαθούμε να χωρέσουμε τα πάντα μέσα σε μία ημέρα. Υπάρχει πάντα μια βιασύνη από το ένα παρόν στο επόμενο. Το παράδοξο είναι ότι ενώ το παρόν δεν διαρκεί, αρχίζει να εμπεριέχει όλο και περισσότερες υποχρεώσεις, όλο και λιγότερη περισυλλογή. 

Όλοι μας ζούμε μια βιαστική ζωή. Πολλοί από εμάς δεν έχουμε άλλη επιλογή. Προσπαθούμε να χωρέσουμε τα πάντα μέσα σε μία ημέρα. Υπάρχει πάντα μια βιασύνη από το ένα παρόν στο επόμενο. Το παράδοξο είναι ότι ενώ το παρόν δεν διαρκεί, αρχίζει να εμπεριέχει όλο και περισσότερες υποχρεώσεις, όλο και λιγότερη περισυλλογή. 

Αυτό ισχύει και στην αληθινή ζωή, στην προετοιμασία μιας παράστασης, όπως σχεδόν σε όλες τις παραστάσεις που βλέπουμε. Η συγκεκριμένη βάζει ένα ερώτημα πραγματικό: Υπάρχει χρόνος σήμερα για να προετοιμαστεί μια παράσταση;

«Όχι. Τίποτα δεν αρκεί για να κάνεις μια καλή παράσταση, ίσως και γι' αυτό δεν την κάνεις ποτέ» λέει ο Γιώργος Βαλαής. «Ο χρόνος μαζί με το ανθρώπινο δυναμικό είναι τα πιο δύσκολα πράγματα που έχεις να διαχειριστείς, τουλάχιστον για μένα. Θέλω να συνεργάζομαι με ανθρώπους που παίρνουν τα ζητήματα της παράστασης προσωπικά, είναι δύσκολο ακόμη και για μένα να παίρνω τα πράγματα προσωπικά, το ξέρω.

Αν συνυπολογίσεις και το πώς είναι διαμορφωμένο το θεατρικό τοπίο, όπου όλοι κάνουν δυο και τρεις δουλειές για να ζήσουν, τα πράγματα γίνονται ακόμα δυσκολότερα και δυστυχώς μερικές φορές έχουν επιπόλαια αποτελέσματα. Πραγματικά ο χρόνος δεν φτάνει για να βυθιστείς σε κάποια πράγματα. Κανένας ηθοποιός δεν μπορεί να βυθιστεί αυτοστιγμεί μέσα στο περιεχόμενό του, χρειάζεται χρόνος». 

Όλα καταστρέφονται από τον χρόνο;

«Οι καλύτερες διατυπώσεις είναι οι αφηρημένες, οπότε, όπως το έθεσε ο Ηράκλειτος, ο χρόνος είναι ένα ποτάμι, δεν θα βουτήξεις ποτέ στα ίδια νερά, είναι ένα άνυσμα, έχει αρχή, αλλά δεν έχει τέλος, κανείς δεν ξέρει ποιος τον έθεσε σε λειτουργία, ο Θεός; Το Big Bang; Είναι η διάσταση μέσα στην οποία γεννιόμαστε και πεθαίνουμε. Ακόμη και στον μοντέρνο κόσμο μας, δεν υπάρχει τίποτα που να μην καταστρέφεται από τον χρόνο.

Αν κοιτάξει κανείς στον ουρανό θα δει τις λάμψεις αστεριών που έχουν πεθάνει, αν κοιτάξει γύρω του θα δει τον ρυθμό με τον οποίο τα πράγματα συμβαίνουν και μετά εξαφανίζονται, τη μεταφυσική της καθημερινής εμπειρίας. Ο χρόνος καταστρέφει τις προθέσεις μας, την ομορφιά και τέλος την ύπαρξή μας. Ταυτόχρονα όμως εμπεριέχει στιγμές χαράς, δημιουργίας και μιας νέας δυνατότητας των πραγμάτων. Η λεγόμενη τεχνολογική επιτάχυνση, που στην πραγματικότητα είναι μια βιασύνη, κάνει τα πράγματα να παλιώνουν πιο γρήγορα, η τεχνολογική βιασύνη δεν έχει φέρει μια καλύτερη εσωτερική αλλαγή στον άνθρωπο», λέει ο Γιώργος Βαλαής.

Run: Ένα σκηνικό δοκίμιο για το χρόνο με υλικά άγχους, ελευθερίας ή απόδρασης Facebook Twitter
Ο ρεαλιστικός χρόνος του διαλείμματός τους “σπάει” από τις αφηγήσεις τους, από παιχνίδια που παίζουν για να γεμίσουν τον χρόνο τους, από την πρόβα των υλικών της παράστασης που ετοιμάζουν. Φωτ.: @Christos Symeonidis

Ο χρόνος για τον σύγχρονο άνθρωπο αρχίζει να γεμίζει με υποχρεώσεις, με επιδόσεις, έχουμε χάσει τα κενά στον χρόνο μας, κενά μέσα στα οποία επαναδιαπραγματευόμασταν την ύπαρξή μας. Ο χρόνος μας τρέχει χωρίς κάποια κατεύθυνση. Η ζωή μας έχει γίνει πιο βιαστική, λιγότερο διορατική και πιο άσκοπη. Ταυτόχρονα εμείς οι ίδιοι γεμίζουμε τον κενό μας χρόνο συνεχώς με ένα περιεχόμενο, ακόμη και όταν μετακινείσαι με το μετρό παρατηρείς ανθρώπους να βλέπουν σειρές στο κινητό τους, ή μικρά video στα social media, πράγμα που το θεωρώ λίγο θλιβερό. Είναι σαν να μην παίρνει κανείς λίγο χρόνο για να παρατηρήσει τη ζωή που συμβαίνει γύρω του. Τι σημαίνει όμως ένα σκηνικό δοκίμιο για τον χρόνο;

«Το δοκίμιο είναι ένα λογοτεχνικό είδος το οποίο αναφέρεται σε ένα θέμα που μέχρι στιγμής δεν έχει λυθεί. Η παράσταση είναι μια σκηνική σύνθεση πραγμάτων που δεν την κάνουν ακριβώς ένα τυπικό θεατρικό έργο. Ξεκινά με το διάλειμμα κάποιων ηθοποιών που ετοιμάζουν την παράσταση "RUN". Ο ρεαλιστικός χρόνος του διαλείμματός τους “σπάει” από τις αφηγήσεις τους, από παιχνίδια που παίζουν για να γεμίσουν τον χρόνο τους, από την πρόβα των υλικών της παράστασης που ετοιμάζουν και από μια προβολή βίντεο και κειμένων που γίνεται ταυτόχρονα με τις δράσεις τους» λέει ο σκηνοθέτης.

Αναζητώντας τη χαμένη πλήξη

Τι είναι αυτό που μας λείπει; Ξέρουμε τι να κάνουμε τον ελεύθερο χρόνο που αναζητάμε, και τι νοσταλγούμε τελικά;

«Το μόνο πράγμα που νοσταλγώ είναι τα μεσημέρια στο σπίτι που μεγάλωνα όπου η ζέστη και η πλήξη που ένιωθα με οδήγησαν σιγά σιγά, σχεδόν ερήμην μου, να ανακαλύψω τον εαυτό μου. Η παιδική πλήξη είναι το υπαρξιακό κατώφλι για να βρεις τον εαυτό σου, να συναντηθείς με κάτι βαθύτερο που δεν εμπεριέχει πια την πλήξη αλλά τα βαθύτερα συστατικά του εαυτού σου. Είναι η πιο φυσική κατάσταση, είναι η πιο υγιής εμπειρία. Μόνο όταν αισθάνεσαι ότι ο υπόλοιπος κόσμος, η κοινωνία, είναι μακριά σου, είναι σχεδόν εναντίον σου, μπορείς να καταλάβεις τον εαυτό σου και τι πραγματικά θέλεις, και ν’ αποφασίσεις ότι δεν χρειάζεται να ακούς κανέναν άλλο.

Αυτός δεν είναι ένας χρόνος που χάνεται, είναι ένας χρόνος που μέσα του η ύπαρξη πάλλεται. Κάποιοι δεν αντέχουν, θέλουν να γεμίσουν αυτό το κενό με δραστηριότητες, με ένα περιεχόμενο έξω από τον εαυτό τους» λέει ο σκηνοθέτης, σημειώνοντας ότι αυτό που χάνουμε, αυτό που όλο και λιγοστεύει, είναι η διαχείριση των κενών στιγμών του χρόνου. Η διαχείριση αυτών των κενών στιγμών επαναδιατυπώνει το νόημα της ύπαρξής μας. Το όνειρό μας ότι είμαστε ένα ξεχωριστό άτομο που ζει σε έναν κατακερματισμένο από νόημα κόσμο. Μας λείπει όλο και περισσότερο να στοχαζόμαστε πάνω σε αυτό που μας συμβαίνει.

Ένα σκηνικό δοκίμιο για το χρόνο με υλικά άγχους, ελευθερίας ή απόδρασης Facebook Twitter
Φωτ.: @Christos Symeonidis

Η παράσταση αντλεί έμπνευση από τη σημερινή εργασιακή και κοινωνική πραγματικότητα, αλλά και από τα «Τέσσερα κουαρτέτα» του Τ. Σ. Έλιοτ, τον «Εκκλησιαστή», και τα δοκίμια του φιλοσόφου Μπιουνγκ-Τσουλ Χαν «Η κοινωνία της κόπωσης» και «The Scent of Time». Τα βιβλία αυτά θέτουν κάποια ερωτήματα και έχουν μια διαφορετική κοσμοαντίληψη για τον χρόνο.

Ο Έλιοτ στα «Τέσσερα Κουαρτέτα» έχει μια θρησκευτική αντιμετώπιση του χρόνου, ο χρόνος γι' αυτόν είναι μια σχέση και μια αίσθηση που, όσο και αν την τεμαχίζουμε σε παρελθόν, παρόν και μέλλον, αυτή παραμένει ένα αδιάκοπο παρόν, μια πνευματική παρουσία που συνομιλούμε μαζί της πάντα.

Στην «Κοινωνία της κόπωσης» ο Μπιουνγκ-Τσουλ Χαν μιλά για τη μετατροπή του ανθρώπου σε ένα επιδοσιακό υποκείμενο, σε έναν επιχειρηματία του εαυτού του. Ο αυξανόμενος φόρτος εργασίας κάνει την αντίληψή μας αποσπασματική και διασκορπισμένη. Ο χρόνος χρησιμοποιείται από τον άνθρωπο για την αποδοτικότητά του, για τα οικονομικά οφέλη που έχει ή που θα φέρει.

Στο «Scent of Time» (αμετάφραστο στα ελληνικά) ο Χαν μιλάει για το άρωμα του χρόνου, ένα άρωμα που στήνει τη σκαλωσιά της ζωής μας, μιλάει για τα κενά του χρόνου μέσα από τα οποία αναδύεται η ύπαρξή μας. Ήταν η βασική επιρροή της παράστασης μαζί με τον Έλιοτ.

Στον «Εκκλησιαστή» (κείμενο της Παλαιάς Διαθήκης) ο χρόνος κρέμεται πάνω από τη ματαιότητα της ύπαρξης, ο Θεός δεν βοηθάει τον άνθρωπο, παραμένει σχεδόν αδιάφορος στο δράμα του. 

«Διάβασα το βιβλίο όταν ήμουν 25 χρονών και ταίριαζε πολύ με τον ηδονοθηρικό πεσιμισμό που είχα τότε, όλα ήταν μάταια, άρα καλά έκανα και βουτούσα ανάμεσά τους, μου πήρε καιρό να καταλάβω ότι σημασία έχει, και είναι σίγουρα πιο δύσκολο, να ζήσεις τη ζωή σου σαν ένα θετικό στοίχημα που φυσικά στο τέλος θα το χάσεις. Ότι τίποτα δεν είναι μάταιο όσο παραμένεις ζωντανός» λέει ο Γιώργος Βαλαής.

Ένα σκηνικό δοκίμιο για το χρόνο με υλικά άγχους, ελευθερίας ή απόδρασης Facebook Twitter
Φωτ.: @Christos Symeonidis
Ένα σκηνικό δοκίμιο για το χρόνο με υλικά άγχους, ελευθερίας ή απόδρασης Facebook Twitter
Φωτ.: @Christos Symeonidis

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ