Οι Αστραπές: Ο Τέσλα της Κωμικής Όπερας στην ΕΛΣ  Facebook Twitter
Ο Χάρης Ανδριανός, που ερμηνεύει τον Γκρέγκορ, είναι ενθουσιασμένος που παίζει σε μία ακόμα σύγχρονη όπερα.

Τι σχέση έχουν οι εφευρέσεις του Τέσλα με την όπερα;

0

Για πάρα πολλά χρόνια ο Νίκολα Τέσλα είχε πέσει στην απόλυτη αφάνεια, το όνομά του ήταν παντελώς άγνωστο στους περισσότερους, συχνά άκουγες ιστορίες γι' αυτόν που συνδέονταν με θεωρίες συνωμοσίας και αφορούσαν τους λόγους που το έργο του είχε αγνοηθεί σε τόσο μεγάλο βαθμό. Οπωσδήποτε κάποιοι από αυτούς πιθανόν να ίσχυαν, ωστόσο η αλήθεια είναι ότι η διάνοιά του έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στη ζωή μας από τον 20ό αιώνα μέχρι σήμερα. Το βέβαιο είναι ότι στην εποχή του ήταν τόσο διάσημος ώστε αποτελούσε ένα από τα πλέον αμφιλεγόμενα πρόσωπα της δημόσιας σφαίρας της Αμερικής.

Δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά. Τα δεδομένα μιλάνε από μόνα τους: είχε καταθέσει περισσότερα από 700 διπλώματα ευρεσιτεχνίας σε 35 χώρες, ενώ όλοι αναγνώριζαν ότι οι εφευρέσεις του διευκόλυναν και βελτίωναν την καθημερινότητα, ότι οι ανακαλύψεις του και η ευρύτερη εφαρμογή τους είχαν έναν μόνο στόχο, να ευεργετηθούν οι άνθρωποι.

Αυτό δεν το καλοέβλεπαν οι εταιρείες, που αποσκοπούσαν στο εύκολο κέρδος. Γι' αυτό σύντομα βρέθηκε στο περιθώριο. Πέθανε το 1943 μόνος, χωρίς τιμές και δόξες, ενώ θα μπορούσε να κολυμπάει στα πλούτη, εάν φυσικά είχε διεκδικήσει τα δικαιώματα όλων των ευρεσιτεχνιών του.

Παρ' όλα αυτά, την ίδια χρονιά η αμερικανική Δικαιοσύνη τού αναγνώρισε την εφεύρεση του ασύρματου που είχε σφετεριστεί ο Μαρκόνι, ενώ όταν πέθανε οι μυστικές υπηρεσίες κατέστρεψαν όλα του τα έγραφα ως άκρως απόρρητα. 

Συχνά η δράση αποκαλύπτεται μέσα από το σκοτάδι που άλλοτε αποθεώνει τον Γκρέγκορ/Τέσλα και άλλοτε τον βυθίζει σε ένα ψυχολογικό αδιέξοδο. Μόνιμοι σύμμαχοί του, τα πουλιά! Αυτά είναι πάντα εκεί, με αυτά επικοινωνεί, καθώς με τους ανθρώπους συχνά αυτό είναι αδύνατο. 

Εδώ και περίπου δέκα χρόνια τα πράγματα έχουν αλλάξει, ο Τέσλα παίρνει τη ρεβάνς και το όνομά του είναι ξανά παντού! Αποτελεί πια διεθνές ίνδαλμα και η μορφή του βρίσκεται από πίνακες ζωγραφικής μέχρι χαρτονομίσματα και γραμματόσημα.

Στην πατρίδα του, τη Σερβία –απ' όπου μετανάστευσε στην Αμερική το 1884–, θεωρείται κάτι σαν εθνικός ήρωας κι αυτό το καταλαβαίνει κανείς με το που προσγειώνεται στο Βελιγράδι, καθώς το αεροδρόμιο φέρει το όνομά του. Στο μουσείο που είναι αφιερωμένο σε εκείνον εκτίθενται οι επιστολές 73 διεθνών προσωπικοτήτων που εγκωμιάζουν το φαινόμενο «Νίκολα Τέσλα».

Το γεγονός ότι ο πλέον διάσημος δισεκατομμυριούχος της εποχής μας, ο Ίλον Μασκ, έχει ονομάσει την εταιρεία του Tesla Motors, ήταν αρκετό για να διαδοθεί το όνομά του ξανά ανά την υφήλιο και να εντυπωθεί στη συλλογική μνήμη. Το 2003 η Ουνέσκο συγκέντρωσε τα αρχεία του στον Διεθνή Κατάλογο της Μνήμης του Κόσμου, καθιστώντας το έργο του Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς. 

Οι Αστραπές: Ο Τέσλα της Κωμικής Όπερας στην ΕΛΣ  Facebook Twitter
Ο Νικόλα Τέσλα, περ. 1890.

Χάρη και σε αυτά τα αρχεία ο βραβευμένος με το ύψιστο γαλλικό βραβείο, το Goncourt («Je m’en vais», 1999), Γάλλος συγγραφέας Ζαν Εσνόζ γράφει το 2010 το μυθιστόρημα «Αστραπές», μια «βιογραφία» του Νίκολα Τέσλα με αρκετά μυθοπλαστικά στοιχεία.

Το 2016 η Opéra Comique του Παρισιού τού προτείνει συνεργασία, δίνοντάς του την ελευθερία να γράψει ένα λιμπρέτο με θέμα δικής του επιλογής. Εκείνος αποφασίζει να διασκευάσει το βιβλίο του για τον Τέσλα, γράφοντας ένα νέο λιμπρέτο με τον ίδιο τίτλο, «Οι αστραπές» (Les Éclairs). Εκείνο που ήταν ακόμα πιο παράδοξο ήταν το γεγονός ότι το λιμπρέτο προηγήθηκε της μουσικής σύνθεσης, καθώς δεν είχε βρεθεί ακόμα ο συνθέτης.

Τρία χρόνια αργότερα η Opéra Comique ανέθεσε στον συνθέτη Φιλίπ Ερσάν να γράψει μια όπερα πάνω στο λιμπρέτο του Εσνόζ. Στις 2 Νοεμβρίου 2021 αυτό το «παιγνιώδες δράμα», όπως το χαρακτήρισαν, ανεβαίνει σε σκηνοθεσία του Κλεμάν Ερβιέ-Λεζέ και διεύθυνση ορχήστρας την Αριάν Ματιάκ. Αυτή ακριβώς η όπερα παρουσιάζεται για πρώτη φορά εκτός Γαλλίας, στην Αθήνα, χάρη στη συνεργασία της Opéra Comique με την Εθνική Λυρική Σκηνή, στην κεντρική αίθουσα Σταύρος Νιάρχος. Οι ρόλοι έχουν ανατεθεί αποκλειστικά σε Έλληνες και Ελληνίδες μονωδούς. 

Οι Αστραπές: Ο Τέσλα της κωμικής όπερας στην ΕΛΣ  Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Ο Έλληνας αρχιμουσικός Ηλίας Βουδούρης διευθύνει την ορχήστρα, την αναβίωση της σκηνοθεσίας έχει αναλάβει η Γαλλίδα σκηνοθέτρια Κλερ Πασκιέ, τα σκηνικά υπογράφει η Ορελί Μαέστρ, τα κοστούμια η Καρολίν ντε Βιβέζ και τους φωτισμούς ο Μπερτράν Κουντέρ. Τους ρόλους ερμηνεύουν οι Χάρης Ανδριανός, Νεφέλη Κωτσέλη, Γιάννης Καλύβας, Χρύσα Μαλιαμάνη, Γιάννης Σελητσανιώτης, Μάριος Σαραντίδης, Μιχάλης Πλατανιάς, Γιάννης Σταματάκης, Παναγιώτης Παντούλιας, Βασίλης Κωτσικογιάννης, Νεκτάριος Σαμαρτζής, Χρήστος Λάζος, Θεόδωρος Μωραΐτης. Τη χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.

Οι «Αστραπές» ακολουθούν την πορεία του Νίκολα Τέσλα –που στην όπερα ονομάζεται Γκρέγκορ– από το ταξίδι του με πλοίο προς τον Νέο Κόσμο και τη στιγμή που φθάνει στη Νέα Υόρκη μέχρι τα επόμενα πενήντα χρόνια της μεγάλης αναγνώρισης αλλά και των πολλών προσωπικών περιπετειών, που έφτασαν μέχρι την απόλυτη απαξίωση και απομόνωση. Έτσι, ενώ ο Γκρέγκορ αρχικά φαίνεται στοιχειωμένος από τα οράματά του, καθώς θέλει να αναπτύξει τις χρήσεις του ηλεκτρισμού με επαναστατικό τρόπο, κάνει το «λάθος» να δώσει προτεραιότητα στην επιστήμη και όχι στο κέρδος.

Ο Tόμας Έντισον, ο οποίος αποτελεί το προσωπικό του ίνδαλμα, πολύ γρήγορα, και αφού πρώτα τον εκμεταλλευτεί, γίνεται ο μεγαλύτερος εχθρός του, ενώ αργότερα και οι βιομήχανοι τον «λεηλατούν» και απομακρύνονται από τις εφευρέσεις του.

Η κοινή γνώμη διχάζεται: οι περισσότεροι άνθρωποι αναγνωρίζουν όλα όσα έχει κάνει για την ευημερία και την πρόοδο, πολλοί φίλοι του όμως τον εγκαταλείπουν, άλλοι αδυνατούν να τον καταλάβουν, οι γυναίκες που συνδέονται συναισθηματικά μαζί του δεν καταφέρνουν να τον συγκινήσουν, ώστε να τον «σώσουν», εν τέλει βρίσκει καταφύγιο στο θέαμα των αστραπών, στην παρέα των πουλιών και στην αναζήτηση επικοινωνίας με το Διάστημα. Η κατάληξη θα είναι τραγική.

Οι Αστραπές: Ο Τέσλα της κωμικής όπερας στην ΕΛΣ  Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Το σκοτεινό και μάλλον μίνιμαλ σκηνικό της παράστασης με τους φωτεινούς όγκους των κτιρίων της Νέας Υόρκης της εποχής της Βιομηχανικής Επανάστασης και των αρχών του 20ού αιώνα υπογραμμίζει τη σχέση του κεντρικού ήρωα με το φως και τον ηλεκτρισμό. Συχνά η δράση αποκαλύπτεται μέσα από το σκοτάδι που άλλοτε αποθεώνει τον Γκρέγκορ/Τέσλα και άλλοτε τον βυθίζει σε ένα ψυχολογικό αδιέξοδο. Μόνιμοι σύμμαχοί του, τα πουλιά! Αυτά είναι πάντα εκεί, με αυτά επικοινωνεί, καθώς με τους ανθρώπους συχνά αυτό δεν είναι δυνατό. 

Ο συνθέτης Φιλίπ Ερσάν που προέρχεται από τη γαλλική αβανγκάρντ (λάτρης του Μπουλέζ και του Ξενάκη) έχει στο ενεργητικό του δύο ακόμα όπερες [«Ο πύργος των Καρπαθίων» (1992) και «Ο μαύρος μοναχός» (2006)], ενώ είναι περισσότερο γνωστός από συνθέσεις για χορωδία, ορχήστρα, μουσική δωματίου, μπαλέτο, θέατρο, κινηματογράφο κ.ά. Ασχολήθηκε με τη σύνθεση της όπερας «Οι Αστραπές» κατά την περίοδο της πρώτης καραντίνας. Δούλευε στο στούντιό του στη Μονμάρτη, σε στενή συνεργασία με τον συγγραφέα και λιμπρετίστα.

Λέει σχετικά: «Χρειάστηκε να κόψουμε κάποια σημεία γιατί αρχικά είχε μεγάλη διάρκεια και έπρεπε να συντομεύσουμε κάποιες σκηνές. Εγώ δεν είμαι της όπερας, έχω γράψει μόλις τρεις μαζί με αυτήν –και μία πρωτόλεια μονόπρακτη– μέσα σε διάστημα τριών δεκαετιών, ενώ η επόμενη που ετοιμάζω θα παρουσιαστεί το 2028. Οι πρώτες μου ήταν κάπως μελαγχολικές και περισσότερο στατικές σε σχέση με τις "Αστραπές" που έχουν πολλή δράση και πολύ κόσμο επί σκηνής. Οι άριες είναι σχετικά μικρές, όχι σαν τις κλασικές που γνωρίζουμε από την παραδοσιακή όπερα. Εδώ έχω μπολιάσει τη μουσική μου με λίγο από Μπρόντγουεϊ, μελωδίες που παραπέμπουν στην τζαζ, στην ποπ και στη βαλκανική μουσική ως αναφορά στη χώρα προέλευσης του Τέσλα. Ακόμα και από ιρλανδικά τραγούδια της ταβέρνας και κάλαντα έχω επηρεαστεί. Πρόκειται για "λαϊκές" μουσικές που πλουτίζουν την όπερα και αναδεικνύουν πτυχές των χαρακτήρων της ιστορίας. Υπάρχει και χιούμορ, και χαρά, που όμως οδηγούν στη λύπη, καθώς το τέλος δεν είναι παρά η αποτυχία του Γκρέγκορ/Τέσλα».

Οι Αστραπές: Ο Τέσλα της κωμικής όπερας στην ΕΛΣ  Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από τα παρασκήνια της παράστασης. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Οι Αστραπές: Ο Τέσλα της κωμικής όπερας στην ΕΛΣ  Facebook Twitter
Η σκηνοθέτις Κλερ Πασκιέ με τον Ηλία Βουδούρη. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Οι Αστραπές: Ο Τέσλα της κωμικής όπερας στην ΕΛΣ  Facebook Twitter
Ο Χάρης Αδριανός με τον Φιλίπ Αρσάν. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

«Στην εποχή μας ανά πάσα στιγμή μπορείς να σηκώσεις το τηλέφωνο και να μιλήσεις με τον συνθέτη. Όπως και στην Opéra Comique στο Παρίσι η παράσταση ανέβηκε με μεγάλη ελευθερία, έτσι κι εδώ είχα το ελεύθερο να διαμορφώσω τους χαρακτήρες βάσει των Ελλήνων ερμηνευτών. Οπότε κάποιοι είναι πιο κοντά στην αρχική βερσιόν και άλλοι λιγότερο», εξηγεί η Κλερ Πασκιέ, η σκηνοθέτρια που ήρθε στην Αθήνα για να αναβιώσει τη σκηνοθεσία του Κλεμάν Ερβιέ-Λεζέ.

Για την επιλογή του συγγραφέα να μετατρέψει το μυθιστόρημά του σε λιμπρέτο λέει ότι η διεύθυνση της Opéra Comique ήταν ιδιαίτερα ικανοποιημένη, καθώς το κτίριο όπου στεγάζεται ήταν η πρώτη όπερα που ηλεκτροδοτήθηκε στην Ευρώπη (αίθουσα Φαβάρ, 1898). 

«Η όπερα αυτή είναι βέβαια βασισμένη στη ζωή και το έργο του Τέσλα, αλλά θέτει και πολλά άλλα ερωτήματα για τη σχέση της κοινωνίας με την πρόοδο· πώς οι νέες αυτές εφευρέσεις μάς επηρεάζουν· πώς αντιμετωπίζουμε ως κοινωνία τις νέες προκλήσεις, όλα όσα η επιστήμη και οι εφευρέτες φέρνουν στη ζωή μας· πώς αντιδράμε απέναντι στις νέες προοπτικές. Ο Τέσλα εφηύρε τόσες μηχανές που ο κόσμος άλλαξε μετά από αυτόν, σε σημείο που δεν κατανοούμε πια πώς η τεχνολογία καθορίζει τη ζωή μας. Πώς απαντάμε σε όλα αυτά, είτε ατομικά είτε συλλογικά, ως κοινωνία; Επιτάχυνε τις εξελίξεις στην εποχή του. Συχνά αδυνατούμε να αντιδράσουμε, καθώς όλα συμβαίνουν πολύ γρήγορα. Ως ανθρωπότητα βρισκόμαστε για μία ακόμα φορά μπροστά σε έναν νέο, υπό διαμόρφωση κόσμο». 

Και συνεχίζει: «Η ιστορία έριξε στη λήθη για πολλά χρόνια τον Τέσλα, αλλά στην εποχή του ήταν τρομερά διάσημος. Πανέξυπνος, πολύ όμορφος άντρας, η υψηλή κοινωνία τον καλούσε στα πάρτι, όλοι τον λάτρευαν. Για πολλούς ήταν ο θεός τους. Στην όπερα ακολουθούμε τον Γκρέγκορ κατά τη διάρκεια πενήντα χρόνων χωρίς να αλλάζει οπτικά. Εύθραυστος ων, σταδιακά χάνεται, γίνεται αλλόκοτος και χάνει το παιχνίδι της ζωής». 

Οι Αστραπές: Ο Τέσλα της κωμικής όπερας στην ΕΛΣ  Facebook Twitter
Το σκοτεινό και μάλλον μίνιμαλ σκηνικό της παράστασης με τους φωτεινούς όγκους των κτιρίων της Νέας Υόρκης της βιομηχανικής επανάστασης και των αρχών του 20ού αιώνα υπογραμμίζουν τη σχέση του κεντρικού ήρωα με το φως και τον ηλεκτρισμό. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Ο Χάρης Ανδριανός, που ερμηνεύει τον Γκρέγκορ, είναι ενθουσιασμένος που παίζει σε μία ακόμα σύγχρονη όπερα, καθώς ήδη συμμετείχε στην Ιταλία στη «Rafa in the sky» του Lamberto Curtoni, όπερα εμπνευσμένη από τη Ραφαέλα Καρά, ενώ είναι και στη διανομή του μιούζικαλ «Ευαγγελισμός» του Άγγελου Τριανταφύλλου στο Εθνικό Θέατρο.

Για τις «Αστραπές» λέει: «Είναι πολύ κοντά στην όπερα, ο ρόλος του Γκρέγκορ είναι γραμμένος για βαρύτονο, η ενορχήστρωση είναι κλασικής ορχήστρας, δεν υπάρχουν όργανα που να ενισχύονται ηλεκτρικά, άρα μιλάμε για κλασική παραγωγή όπερας που όμως φλερτάρει με είδη όπως το μιούζικαλ, η τζαζ, οι σέρβικες μουσικές. Έχει μια ελευθερία και μια θεατρικότητα που θυμίζει μιούζικαλ, αλλά δεν είναι καθόλου μιούζικαλ, εν τέλει είναι όπερα. Έχεις τρεις άριες, κάθε πράξη ξεκινάει με μία. Η πρώτη πράξη, που ο Γκρέγκορ μπαίνει στο πλοίο, ξεκινάει με άρια και μετά έρχεται η χορωδία, το ίδιο η δεύτερη πράξη στη σκηνή με τα πουλιά, και η τρίτη, στο Κολοράντο. Αυτό που εμένα με γοήτευσε είναι το ότι θυμίζει κινηματογράφο. Η μία μουσική ακολουθείται από μια άλλη, το έργο έχει τέτοια ταχύτητα που το κάνει σύγχρονο. 

Βλέπουμε πενήντα χρόνια ζωής του ήρωα. Δεν τον βλέπεις να γερνάει, οι αλλαγές δηλώνονται με την αρχιτεκτονική, τα φώτα, τα κοστούμια. Ξεκινάει ασπρόμαυρο και με μια διάθεση γκρίζα, αλλά, σιγά σιγά, έρχονται τα χρώματα, τα ρούχα των γυναικών προς το τέλος γίνονται τόσο φωτεινά, πράσινα και κίτρινα. Ο δικός μου ρόλος ξεκινάει με τα όνειρα και τις ελπίδες ενός μετανάστη που φτάνει στην Αμερική για να συναντήσει το είδωλό του, τον Έντισον, και όντως τα καταφέρνει. Στην πορεία απογοητεύεται, έρχεται σε σύγκρουση με όλα τα συμφέροντα. Παραμένει πιστός στις αξίες του, στη διάθεσή του να σώσει την ανθρωπότητα. Έχει μια τρέλα, βλέπουμε τη διάνοιά του να χάνεται, προτιμάει να μιλάει με τα πουλιά, να επικοινωνεί με το Διάστημα. Στο τέλος με συγκινεί πάρα πολύ το ότι ενώνεται με τα πουλιά και τις αστραπές, επιλέγει να φύγει.

Βέβαια, δεν είναι η βιογραφία του Τέσλα, αλλά η ζωή ενός alter ego του που ονομάζεται Γκρέγκορ. Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ οι σχέσεις του με τις γυναίκες ήταν ανύπαρκτες, για τις ανάγκες της όπερας, που τον ήθελαν να συνομιλεί με μια μέτζο και μια σοπράνο, φτιάχτηκαν και γυναικείοι ρόλοι». 

Οι Αστραπές: Ο Τέσλα της κωμικής όπερας στην ΕΛΣ  Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Οι Αστραπές: Ο Τέσλα της κωμικής όπερας στην ΕΛΣ  Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Οι Αστραπές: Ο Τέσλα της κωμικής όπερας στην ΕΛΣ  Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Οι Αστραπές: Ο Τέσλα της κωμικής όπερας στην ΕΛΣ  Facebook Twitter
Φωτ.: Κώστας Σάραγκας
Οι Αστραπές: Ο Τέσλα της κωμικής όπερας στην ΕΛΣ  Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Εθνική Λυρική Σκηνή: «Οι αστραπές» | Greek National Opera: Les Éclairs

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Οι αστραπές» εδώ.

Πηγή: «Πορτρέτο του Τέσλα ως δαμαστής αστραπών» της Σοφίας Περόβιτς

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ