Πόσο δύσκολο είναι να γραπώσεις τον Χάρο;

«Ευαγγελισμός, το μιούζικαλ» Facebook Twitter
Πρόκειται σίγουρα για μια ενδιαφέρουσα σύλληψη, δεν μπορούμε, δυστυχώς, να πούμε το ίδιο και για την εκτέλεσή της. Φωτ.: © Χρήστος Συμεωνίδης
0

Ο Αποστόλης Παύλου το έχει πάρει απόφαση. Και θα κάνει οτιδήποτε περνάει από το χέρι του για να εκπληρώσει τον στόχο του. Αν χρειαστεί, ναι, θα αιχμαλωτίσει τον Χάρο. Ως άλλος Ηρακλής που σπεύδει να επαναφέρει τη μυθική Άλκηστη από τη χώρα των νεκρών για χάρη του αγαπημένου του φίλου Άδμητου, έτσι και ο Αποστόλης Παύλου θα ανατρέψει το αναπότρεπτο, θα βραχυκυκλώσει τον κύκλο της ζωής και του θανάτου με τη βοήθεια του αγαπημένου φίλου του, Φοίβου.

Μαζί θα επιτεθούν στον εχθρό, θα τον ακινητοποιήσουν και θα τον βάλουν σε καταστολή. Πόσο δύσκολο είναι, άλλωστε, να γραπώσεις τον Χάρο, όταν εργάζεσαι στο μεγαλύτερο νοσοκομείο της χώρας, εκεί όπου ο σκοτεινός καβαλάρης συχνάζει καθημερινά για το αιματηρό απεριτίφ του;

Η αγωνία του ανθρώπου μπροστά στο οριστικό τέλος, η άρνησή του να αντιμετωπίσει το μοναδικό αναπόφευκτο γεγονός του βίου του, βρίσκεται στο επίκεντρο του «Ευαγγελισμού». Η αιώνια ψευδαίσθηση: αχ, και τι δεν θα 'κανα, αν είχα λίγο χρόνο ακόμη! Θα έπαιρνα όλες τις αποφάσεις που ποτέ δεν πήρα, θα ζητούσα συγχώρεση για όλα τα σφάλματα που κατ’ εξακολούθηση διέπραξα, θα συναντούσα για τελευταία φορά τις παλιές μου αγάπες, θα χάιδευα τους γέροντες γονείς μου, θα χόρευα στη βροχή, θα ταξίδευα στο Περού, θα έκοβα το κάπνισμα, θα αγόραζα μια πάβλοβα με φρέσκες φράουλες από το καλύτερο ζαχαροπλαστείο της Αθήνας, θα την έτρωγα με το κουτάλι, θα απολάμβανα κάθε μπουκιά, θα ξεχυνόμουν στους δρόμους με μια άγρια λαχτάρα, ασταμάτητος, ανεμπόδιστος, κυρίαρχος, θριαμβευτής.

Ωραίες προθέσεις, θα έλεγε κανείς, μόνο που ενσαρκώνονται αποσπασματικά, ασυνάρτητα, χωρίς πειθώ, χωρίς γοητεία, και το κυριότερο, χωρίς τελικά να ενεργοποιούν μια βαθύτερη ψυχική ή νοητική διεργασία, έναν γόνιμο –συνειδητό ή ασυνείδητο– διάλογο με τη θνητότητά μας.

Πρόκειται σίγουρα για μια ενδιαφέρουσα σύλληψη, δεν μπορούμε, δυστυχώς, να πούμε το ίδιο και για την εκτέλεσή της, τόσο σε συγγραφικό (λιμπρέτο Γιάννης Αστερής), όσο και σε σκηνοθετικό (Άγγελος Τριανταφύλλου – Δημήτρης Σταυρόπουλος) ή συνθετικό επίπεδο (Άγγελος Τριανταφύλλου). Το σχέδιο των συντελεστών διαγράφεται περίπου ως εξής: από τη μία επιχειρούν να αναπλάσουν την ένταση, τη φρενήρη δραστηριότητα, την έλλειψη συντονισμού, τη δυσθυμία, τα προβλήματα που χαρακτηρίζουν μια τυπική μέρα σ’ ένα κορυφαίο δημόσιο νοσηλευτικό ίδρυμα της χώρας, «έφυγε ο καθετήρας», «δεν έχει έρθει κανένας στο 7», «δεν έχω ενεργηθεί από την Παρασκευή», «ο άνδρας μου δεν είναι καλά», το ασανσέρ δεν λειτουργεί, τα γάντια έχουν μύκητες, οι γιατροί είναι εξαφανισμένοι, η προϊσταμένη δεν εισακούεται, οι προσευχές πέφτουν στο κενό.

Ευαγγελισμός, το μιούζικαλ Facebook Twitter
Κανένας από τους ήρωες του «Ευαγγελισμού» δεν αναδύεται ολοκληρωμένος και αληθινά συγκινητικός μέσα στην (υποτιθέμενη) οδύνη και απόγνωσή του. Φωτ.: © Χρήστος Συμεωνίδης

Από την άλλη, επιλέγουν να εστιάσουν σε συγκεκριμένα «περιστατικά», να τα ανασύρουν από το χάος και την αναταραχή έτσι ώστε να αναδείξουν τη διαφορετικότητά τους, να αποκαλύψουν τι σκέφτεται η «γυναίκα του εγκεφαλικού» ή η σύζυγος του Μάκη με τον άναρχο κορεσμό, τι διαδραματίζεται στην τρικυμισμένη ψυχή τους ενώ βρίσκονται καθηλωμένοι σε τούτο το καθαρτήριο, περιμένοντας το χειρότερο κι ελπίζοντας για το καλύτερο. Δίπλα τους, σε ένα παράλληλο σύμπαν, τοποθετούνται οι θεράποντες ιατροί, αυτοί που υποτίθεται πως κρατούν τα ηνία, πως έχουν τη γνώση και τη δεξιοτεχνία να κατατροπώσουν την αρρώστια, στην πραγματικότητα, όμως, αποδεικνύονται κι εκείνοι εξίσου «ασθενείς» με τους ασθενείς τους, εξίσου ανήμποροι να επιβληθούν στους φόβους, τα πάθη και τις αδυναμίες τους.

Ωραίες προθέσεις, θα έλεγε κανείς, μόνο που ενσαρκώνονται αποσπασματικά, ασυνάρτητα, χωρίς πειθώ, χωρίς γοητεία, και το κυριότερο, χωρίς τελικά να ενεργοποιούν μια βαθύτερη ψυχική ή νοητική διεργασία, έναν γόνιμο –συνειδητό ή ασυνείδητο– διάλογο με τη θνητότητά μας.

Κανένας από τους ήρωες του «Ευαγγελισμού» δεν αναδύεται ολοκληρωμένος και αληθινά συγκινητικός μέσα στην (υποτιθέμενη) οδύνη και απόγνωσή του. Παρουσιάζονται ενώπιόν μας, μας «συστήνονται», μιλούν και τραγουδούν ασταμάτητα για τον καημό τους, όσο κι αν προσπαθούν, όμως, να εκμυστηρευτούν την αλήθεια τους, τόσο περισσότερο αναλώνονται σε κοινοτοπίες, σε κούφιες φράσεις, σε γλυκερές διατυπώσεις, σε ανούσιες περιγραφές: «Θα πάω στον Μιχάλη μου και θα του κάνω έρωτα / θα τον αναστήσω τον άντρα μου απόψε», λέει η μία, «αγάπη μου, θα έρχομαι κάθε πρωί φρεσκολουσμένη και θα σου κρατάω το χέρι», λέει η άλλη, «αχ Παναγιά μου» λένε όλες μαζί, και ούτω καθεξής. «Η ψυχή και το σώμα είναι ένα / ο θάνατος είναι ψυχοσωματικό φαινόμενο», ακούμε τον γιατρό να ισχυρίζεται, αλλά εμείς ποτέ δεν το αισθανόμαστε να υλοποιείται ενώπιόν μας ως θεατρικό/ποιητικό συμβάν.

Ευαγγελισμός, το μιούζικαλ Facebook Twitter
Σε ένα παράλληλο σύμπαν τοποθετούνται οι θεράποντες ιατροί, αυτοί που υποτίθεται πως κρατούν τα ηνία, πως έχουν τη γνώση και τη δεξιοτεχνία να κατατροπώσουν την αρρώστια, στην πραγματικότητα, όμως, αποδεικνύονται κι εκείνοι εξίσου «ασθενείς» με τους ασθενείς τους. Φωτ.: © Χρήστος Συμεωνίδης

Αντ’ αυτού έχουμε λίγη ψυχανάλυση στον μονόλογο του Φοίβου που θυμάται τα παιδικά του χρόνια και τα «μυτερά» ξαδέρφια του, καθώς αποχαιρετά τον ετοιμοθάνατο πατέρα του∙ μια απλουστευτική απόπειρα επεξήγησης της πολλαπλότητας που κατοικεί εντός μας εκ μέρους της ψυχιάτρου Ρότζερς («είστε η Μαρία, στο βάθος όμως δεν είστε η Μαρία, είστε παιδιά πολλών ανθρώπων, μέσα σας έχετε στρατό ολόκληρο, τη Σοφία, τη Λουκία, τον Γεράσιμο, τον Ελύτη, τον Σεφέρη, τον Ρίτσο» κ.ο.κ)∙ μια επιδερμική εξομολόγηση υπαρξιακού προσανατολισμού εκ μέρους του καρκινοπαθούς Παύλου («έχω χεστεί πάνω μου», «είμαι υποκριτής», «τρέμουν τα χέρια μου» κ.λπ.)∙ μια πανικόβλητη γιατρό που έχει χάσει τα χρήματά της στις ιπποδρομίες και η εφορία θα της πάρει το σπίτι∙ μια κωμικά άγευστη εικαστικό που μας παρακινεί να τρέξουμε να σωθούμε γιατί η «κακή τέχνη σκοτώνει»∙ μια λευκοντυμένη φιγούρα με μακριά ξανθιά περούκα που περιφέρεται ασκόπως στους θαλάμους: δραματικές και κωμικές ψηφίδες, οι οποίες ούτε το δράμα υπηρετούν ούτε την κωμωδία, και, το κυριότερο, δεν αποκτούν ποτέ «τρίτη» διάσταση, παρά μένουν εγκλωβισμένες μεταξύ ζωντάνιας και τυποποίησης, μεταξύ ρεαλισμού και γραφικότητας.

Ευαγγελισμός, το μιούζικαλ Facebook Twitter
Οι ηθοποιοί κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν, τόσο υποκριτικά όσο και φωνητικά, αλλά δεν έχουν από πουθενά να κρατηθούν. Φωτ.: © Χρήστος Συμεωνίδης

Μα ούτε η δύναμη της μουσικής καταφέρνει να εξασφαλίσει στους ήρωες το οξυγόνο που χρειάζονται για να αναπνεύσουν, έτσι όπως αυτή αναδύεται άνευ πάθους, άνευ ιδιαιτερότητας, εξασθενημένη και ανήμπορη να χαρίσει στον θεατή την πολυπόθητη υπέρβαση της «κανονικότητας».

Αναζητώντας μάταια μια συναισθηματική ή άλλου είδους ικανοποίηση που ποτέ δεν έρχεται, στο τέλος, για ανταμοιβή, μας προσφέρεται μια γλυκιά καραμέλα: ο ύμνος στην αγάπη. Εμπνευσμένος από την επιστολή προς Κορινθίους (και να που ο Παύλου γίνεται πλέον Παύλος), αλλά χωρίς την πνοή της, η σκηνή αυτή θυμίζει μάλλον ένα προθανάτιο ξέσπασμα, μια ύστατη απόπειρα να γεμίσει το κενό με μια αφοπλιστική ιδέα, ένα όμορφο επιστέγασμα πάντων των δεινών: και τώρα ας υμνήσουμε ενωμένοι την «αγάπη», ποιος μπορεί να σταθεί ασυγκίνητος ενώπιόν της;

Οι ηθοποιοί κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν, τόσο υποκριτικά όσο και φωνητικά, αλλά δεν έχουν από πουθενά να κρατηθούν. Η όψη της παράστασης καμία χαρά δεν προσφέρει, έτσι μικρές και μίζερες όπως εμφανίζονται οι νησίδες των θαλάμων μέσα στον χώρο – το τεράστιο ύψος της σκηνής του Rex τις καταπίνει από την πρώτη στιγμή.

Ευαγγελισμός, το μιούζικαλ Facebook Twitter
Επιλέγουν να εστιάσουν σε συγκεκριμένα «περιστατικά», να τα ανασύρουν από το χάος και την αναταραχή έτσι ώστε να αναδείξουν τη διαφορετικότητά τους. Φωτ.: © Χρήστος Συμεωνίδης

«Είπα στον εαυτό μου ότι θα μπορούσαμε να μάθουμε να πεθαίνουμε, ότι εγώ θα μπορούσα να μάθω πώς να πεθάνω, ότι θα μπορούσε κανείς να βοηθήσει τους άλλους να πεθάνουν», είχε πει ο Ιονέσκο σε συνέντευξή του σχετικά με το αριστούργημά του «Le roi se meurt»: «Αυτό μου φαίνεται το πιο σημαντικό πράγμα που μπορούμε να κάνουμε, εφόσον είμαστε όλοι ετοιμοθάνατοι που αρνούμαστε να πεθάνουμε. Το έργο αυτό είναι μια απόπειρα μαθητείας στον θάνατο». Κάπως έτσι, νομίζω, θα μπορούσαμε να περιγράψουμε την αρχική φιλοδοξία των συντελεστών του «Ευαγγελισμού», οι οποίοι δεν μπόρεσαν τελικά να ανταποκριθούν σε αυτή την τόσο υψηλή πρόκληση, βυθίζοντάς μας σε πλήρη σύγχυση και σε ακραία απογοήτευση.

Βρείτε πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ