Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση Facebook Twitter
Η παράσταση δεν δίνει απαντήσεις αλλά παραθέτει εικόνες και αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και σύγχρονων νομάδων, των αποκαλούμενων expats. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
0

Στο κέντρο, ένα ξύλινο παράπηγμα από εκείνα τα αυτοσχέδια μπαράκια που έβλεπες παλιότερα σε απομονωμένες παραλίες, πριν γίνουν όλα αστραφτερά και μοδάτα beach bars. Στη δεξιά του πλευρά είναι γραμμένο «Διατηρείτε τη θάλασσα και την ψυχή σας καθαρές». Πιο πέρα ένα στρογγυλό σκάμμα-δείγμα πλαζ με φυτεμένα στην άμμο τουριστικά σουβενίρ με αρχαιοελληνικά μοτίβα. Γύρω-γύρω ξεραμένες από την υπερβολική ζέστη καλαμιές.

Όταν ανοίγει το παράθυρο του μικρού παραπήγματος αποκαλύπτεται ένα ολόκληρο νοικοκυριό με εικονίσματα και διάφορα συμπράγκαλα. Εμφανίζεται μια νέα γυναίκα ντυμένη ελαφριά με ένα t-shirt που γράφει «I had a strange dream last night». Ακριβώς μπροστά της, αλλά έξω από το παράπηγμα, δύο άντρες στρώνονται για να παίξουν τάβλι σε ένα τραπεζάκι σκεπασμένο με πλαστικό διάφανο τραπεζομάντιλο με λεμόνια.

Είναι κατακαλόκαιρο με 48°C κάπου έξω από την Αθήνα· η μέρα ξεκινάει με αγαπημένο μουσικό πρόγραμμα. Ο ένας από τους δύο άντρες σηκώνεται και μας μιλάει ως δημοφιλής παραγωγός που βάζει τραγούδια – μελωδίες που ενώνουν όλη την πόλη και τις παραλίες σε μια χαλαρή, λαμπερή και αγαπημένη ατμόσφαιρα. Λέει χαρακτηριστικά: «Ο τόπος είναι τόσο φωτεινός που του συγχωρείς τα πάντα».

Ο «Καύσωνας» μιλάει για τον μύθο του ελληνικού καλοκαιριού, για ένα «εθνικό» brand κατά το οποίο οι πάντες προφανώς κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να (ανα)δείξουμε τον καλύτερό μας εαυτό, να νοικοκυρέψουμε οποιαδήποτε κακοτεχνία, να αποθεώσουμε την παραδοσιακή φιλοξενία. Τι κρύβουμε όμως;

Για λίγο περισσότερο από μία ώρα, όσο διαρκεί η παράσταση «Καύσωνας» στη Μικρή Σκηνή της Στέγης, έρχονται, φεύγουν και μιλάνε πότε μεταξύ τους και πότε –συχνότερα είναι αλήθεια– στο κοινό. Νέοι άντρες και νέες γυναίκες λένε όλα όσα σκέφτονται σχετικά με τη ζέστη, τον ουρανό, τη θάλασσα και τον τόπο, έναν τόπο «ευλογημένο», όπως λέει ο ραδιοφωνικός παραγωγός. Αλλά πόσο πραγματικά ευλογημένος είναι, αφού μας αρέσει να τον αμφισβητούμε;

Καύσωνας: Μια παράσταση που προσπαθεί να κατανοήσει το ελληνικό καλοκαίρι Facebook Twitter
Με αφορμή το ελληνικό καλοκαίρι μιλάμε για την πραγματικότητά μας. Προσπαθούμε να την αφουγκραστούμε, να την κατανοήσουμε και ίσως να τη συμπαθήσουμε. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος, που βασίστηκε σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, εξηγεί: «Είμαστε μια γενιά μουδιασμένη. Έχουμε βρεθεί σε μια μεταβατική φάση και παρατηρούμε τα πράγματα με αμηχανία. Η τέχνη μας το εκφράζει αυτό και όλοι προσπαθούμε να αντιληφθούμε πού πηγαίνουμε. Αυτό με έχει απασχολήσει πολύ τα τελευταία χρόνια, όπως και άλλους σκηνοθέτες της γενιάς μου. Γεννημένος το 1983, ανήκω στους millennials, σε μια γενιά που βλέπει να είναι σε πιο δυσμενή κατάσταση από την προηγούμενη, τουλάχιστον οικονομικά. Αυτό διαμορφώνει μια νέα πραγματικότητα, η οποία, λόγω των φοβερών πληθυσμιακών μετακινήσεων, δεν έχει πια καθαρά εθνικά χαρακτηριστικά.

Βασικό χαρακτηριστικό της εποχής, οι προσδοκίες που μας είχαν καλλιεργήσει οι προηγούμενοι και η ανατροπή που συνέβη στο μεταξύ. Εμείς είχαμε όνειρα και στόχους και πρέπει ξαφνικά να προσγειωθούμε σε μια πραγματικότητα που δεν περιμέναμε ότι θα αλλάξει. Ίσως να χρειάζεται να γίνουν μικρά βήματα, να αφουγκραζόμαστε τι μας συμβαίνει τώρα. Έτσι, αυτή την παράσταση τη βλέπω περισσότερο ως μια συγχώρεση για να μαλακώσει το μέσα μου σε σχέση με τις προσδοκίες που είχα παλιά».

Ο «Καύσωνας» μιλάει για τον μύθο του ελληνικού καλοκαιριού, για ένα «εθνικό» brand κατά το οποίο οι πάντες προφανώς κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να (ανα)δείξουμε τον καλύτερό μας εαυτό, να νοικοκυρέψουμε οποιαδήποτε κακοτεχνία, να αποθεώσουμε την παραδοσιακή φιλοξενία. Τι κρύβουμε όμως; Ποια είναι η Ελλάδα τού σήμερα; Πόση εμπιστοσύνη μπορούμε να έχουμε σε πατροπαράδοτες αξίες και αρχαία μεγαλεία;

Καύσωνας: Μια παράσταση που προσπαθεί να κατανοήσει το ελληνικό καλοκαίρι Facebook Twitter
Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
Καύσωνας: Μια παράσταση που προσπαθεί να κατανοήσει το ελληνικό καλοκαίρι Facebook Twitter
Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
Καύσωνας: Μια παράσταση που προσπαθεί να κατανοήσει το ελληνικό καλοκαίρι Facebook Twitter
Ποια είναι η Ελλάδα τού σήμερα; Πόση εμπιστοσύνη μπορούμε να έχουμε σε πατροπαράδοτες αξίες και αρχαία μεγαλεία; Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Προφανώς η παράσταση δεν δίνει απαντήσεις αλλά παραθέτει εικόνες και αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και σύγχρονων νομάδων, των αποκαλούμενων expats. Ο Γιάννης Παναγόπουλος συμπληρώνει: «Με αφορμή το ελληνικό καλοκαίρι μιλάμε για την πραγματικότητά μας. Προσπαθούμε να την αφουγκραστούμε, να την κατανοήσουμε και ίσως να τη συμπαθήσουμε. Άλλωστε, προσωπικά, ωριμάζοντας έχω πάψει να στέκομαι απέναντι, προσπαθώ να κατανοώ τα πράγματα».

Βασισμένος στα βιβλία «Δέρμα», κυρίως, και «Μπλε υγρό», με αφορμή το οποίο έχει δουλέψει και σε προηγούμενη παράσταση, δημιούργησε αυτήν τη θεματική ομπρέλα και μέσα από ένα συγκεκριμένο φίλτρο προσπαθεί να διερευνήσει από τι αποτελείται αυτή η μεταβατική φάση από τα ’90s, από τα οποία και ο ίδιος έχει αναμνήσεις ως ο μεγαλύτερος ηλικιακά της ομάδας του, μέχρι το 2020. Μιλά για το όνειρο ή τον εφιάλτη του Greek summer. Δεν είναι τυχαίο ότι ξεκινάει με μία από τις πιο χαρακτηριστικές φιγούρες του έργου, μια Αμερικανίδα που όλα τα βρίσκει υπέροχα και είναι έτοιμη να τα εξαγοράσει.

Η συγγραφέας Βίβιαν Στεργίου, η οποία συμμετείχε στη διασκευή των κειμένων της και στο δραματουργικό αποτέλεσμα, στο οποίο μέσα από αυτοσχεδιασμούς συνέβαλαν και οι ηθοποιοί, εξηγεί: «Το “Δέρμα”, στο οποίο βασίστηκε κυρίως αυτήν τη φορά ο Γιάννης, διαδραματίζεται σε διαφορετικές πόλεις και χώρες, αλλά εμείς εστιάσαμε στην Αθήνα. Εν τέλει, αναδείξαμε μόλις το 2% των θεμάτων που θίγονται σε αυτό.

Υπάρχει λ.χ. μια ώριμη συσχέτιση με την οικογένεια γιατί καθώς μεγαλώνεις και αρχίζεις να καταλαβαίνεις λίγο τα πράγματα, π.χ. τη φροντίδα της μητέρας και της γιαγιάς, αντιλαμβάνεσαι τι έκαναν οι προηγούμενες γενιές για σένα. Δηλαδή ότι όσο ωριμάζεις συνδέεσαι μέσα από το σώμα με την ενοχή και τη φροντίδα που σου έχουν δώσει. Όσον αφορά τη σύγχρονη ζωή, μπορεί να είσαι ένας πλούσιος expat και να ζεις στην Αμερική ή στην Ευρώπη και να σου φαίνεται πολύ φτηνή η Αθήνα, αυτό όμως δεν ισχύει για όλους».

Καύσωνας: Μια παράσταση που προσπαθεί να κατανοήσει το ελληνικό καλοκαίρι Facebook Twitter
Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
Καύσωνας: Μια παράσταση που προσπαθεί να κατανοήσει το ελληνικό καλοκαίρι Facebook Twitter
Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Σε μια κορύφωση της παράστασης ένας Έλληνας από αυτούς που καβαλάνε το καλάμι της προσωπικής τους επιτυχίας δίνει οδηγίες στους συμπατριώτες του για το πώς να πλουτίσουν. Η Βίβιαν λέει: «Στο διήγημα μου “Ο Μέγας Αλέξανδρος στο Λονδίνο” εμφανίζεται ένας Έλληνας που μισεί την πατρίδα του, αλλά ταυτόχρονα έχει άποψη για το τι πρέπει να κάνουμε για να προοδεύσουμε και να μην είμαστε κολλημένοι. Είναι ο κλασικός Έλληνας που νιώθει ότι τα έχει καταφέρει και έχει την πεποίθηση, με κάποια δόση ξιπασιάς, ότι πρέπει να τα ξεπουλήσουμε όλα. Aυτή είναι μια θεματική που υποβόσκει διαρκώς, με αυτήν ξεκινάει η παράσταση.

Ο Γιάννης ήθελε πολύ να εστιάσει σε αυτήν τη διάσταση. Γενικότερα, καθώς δεν υπάρχει πολύς διάλογος, κυριαρχούν οι μονόλογοι γιατί όλοι οι χαρακτήρες είναι ατομικότητες ριγμένες σε αυτή την κατάσταση. Δεν υπάρχει ούτε σωματική ούτε λεκτική επικοινωνία, είναι μονάδες. Γι’ αυτό η αφήγηση είναι σπασμένη – συνεχώς σπάει και υπονομεύεται από άλλα στοιχεία. Ενώ παρακολουθείς τον διάλογο συμβαίνουν ταυτόχρονα άπειρα άλλα πράγματα στη σκηνή. Ουσιαστικά βλέπουμε πώς ο Γιάννης διάβασε τη δική μου αποσπασματική αφήγηση.

Εν τέλει όλα τα στοιχεία ενημερώνουν το ένα το άλλο. Βέβαια, σε αυτήν τη μορφή θεάτρου τα στοιχεία υποτάσσονται σε αυτό που θέλει να πει ο σκηνοθέτης κι έτσι όλοι προσαρμοστήκαμε σε μια κοινή γραμμή ώστε να έχουμε ένα συνεκτικό αποτέλεσμα. Κάτι που επίσης βγαίνει πολύ στην παράσταση είναι το ηδονοβλεπτικό στοιχείο, το ότι παρακολουθείς τους άλλους. Για μένα είναι πολύ σημαντικό το ότι παρατηρείς και καταγράφεις».

Καύσωνας: Μια παράσταση που προσπαθεί να κατανοήσει το ελληνικό καλοκαίρι Facebook Twitter
Είμαστε μια γενιά μουδιασμένη. Έχουμε βρεθεί σε μια μεταβατική φάση και παρατηρούμε τα πράγματα με αμηχανία. Η τέχνη μας το εκφράζει αυτό και όλοι προσπαθούμε να αντιληφθούμε πού πηγαίνουμε. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Εικόνες που σε στοιχειώνουν: μια «χορογραφία» αισθησιασμού με όλους τους ερμηνευτές μέσα σε ένα στενό δωμάτιο, που δεν ολοκληρώνεται ποτέ ερωτικά, καθώς κανένας δεν αγγίζει κανέναν, μια αλλόκοτη ανδρόγυνη μορφή ηλικιωμένου ανθρώπου που διασχίζει τον χώρο, ένας επιτάφιος που ξαφνικά εγκαθίσταται στο κέντρο της σκηνής, ένα βίντεο που προβάλλει εικόνες ενός μικρού κοριτσιού με την οικογένειά του σε παραθαλάσσια κατοικία και στη συνέχεια τον λυρικό του μονόλογο ως ενήλικης πια γυναίκας για το νόημα της ζωής, ένα ηλιοβασίλεμα από το παρελθόν, λαμπιόνια, εορταστικά σημαιάκια.

Με ένα διονυσιακό φινάλε με στοιχεία από την παγανιστική παράδοση και ένα αλογάκι της Παναγίας κλείνει αυτός ο αφιερωματικού χαρακτήρα χαιρετισμός στο ελληνικό καλοκαίρι της νιότης και του αβέβαιου αύριο.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Καύσωνας» εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ