«Ιστορίες Καλοσύνης»: Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του

KINDS OF KINDNESS Facebook Twitter
Με άξονες προβληματισμού τον έλεγχο, την εξουσία, την εξάρτηση και τη θυσία που κρύβει ο καθένας από αυτούς, οι ποικίλοι και απατηλοί «Τρόποι της Ευγένειας» ενοχλούν και διασκεδάζουν.
0

Η ιδέα στο μυαλό του Γιώργου Λάνθιμου ξεκίνησε πριν από πολλά χρόνια, όταν διάβασε τον «Καλιγούλα» του Αλμπέρ Καμί, ένα θεατρικό στο οποίο ο πρωταγωνιστής έπαθε ψύχωση με το κυνήγι του απόλυτου και της ελευθερίας, για να διαψευσθεί στη μανιακή του απόπειρα να κοντρολάρει τους γύρω του, να τους φέρει στα μέτρα του με τη βία, αν δεν συμφωνούσαν μαζί του, αποψιλώνοντας κάθε αντίσταση και ανθρωπιά στο πέρασμά του.

Οι «Ιστορίες Καλοσύνης» είναι τρεις και στην πρώτη, που λειτουργεί ως έναυσμα και σημείο αναφοράς για τις υπόλοιπες, ο αυταρχικός Γουίλεμ Νταφόου χρησιμοποιεί τον Τζέσι Πλέμονς ως φερέφωνο με επιτυχία, ώσπου του ζητά να τρακάρει με δύναμη ένα πρόθυμο θύμα (Γιώργος Στεφανάκος, σε ρόλο σύντομο αλλά αποφασιστικής σημασίας).

Ο Πλέμονς κλονίζεται και το «αφεντικό» τον απορρίπτει. Η ζωή του αδειάζει και ο πραγματικός του χαρακτήρας, χάρτινος και έωλος, έρχεται να φωτίσει την εξάρτηση που δεν αναγνώριζε ως τώρα. Γνωρίζοντας την Έμα Στόουν, αντιλαμβάνεται πως ίσως δεν είναι τόσο μόνος στο παιχνίδι των διαταγών.

Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του, και οι «Ιστορίες Καλοσύνης», good old Lanthimos στη βάση και την εκτέλεσή τους, που απηχούν το κοενικό πνεύμα στη βίαιη, τρελή, ανορθόδοξη μάχη των ηρώων με τις αντίξοες περιστάσεις, συγγενεύουν περισσότερο με το obscure περιβάλλον και τον αποστασιοποιημένο χειρισμό των «Άλπεων» και του «Ελαφιού», και σίγουρα φαίνεται η απροσδόκητη, ευφάνταστη γραφή του Ευθύμη Φιλίππου.

Στη δεύτερη, ο Πλέμονς είναι αστυνομικός που επιδεικνύει ολοένα και πυκνότερα μια ασυνήθιστη συμπεριφορά, παρακινδυνευμένη και αψυχολόγητη. Η εξαφανισμένη σύζυγός του βρίσκεται σαν από θαύμα σε μια παραλία και εκείνος δεν την αναγνωρίζει, πιστεύοντας ακράδαντα πως είναι μια άλλη, που έχει πάρει τη θέση της. Οι αδιανόητες απαιτήσεις του, που γίνονται δεκτές με αυτοθυσία, τον κλονίζουν αντί να τον καθησυχάζουν, και η νοσηλεία του περιπλέκει την κατάσταση αντί να την εξομαλύνει.

CHECK KINDS OF KINDNESS Facebook Twitter
Στην τρίτη ιστορία, η Στόουν έχει εγκαταλείψει τον άνδρα της (Τζο Άλγουιν) και τη μικρή της κόρη, και ανήκει πλέον σε μια αίρεση, παρέα με τον μειλίχιο Πλέμονς.

Και στην τρίτη, η Στόουν έχει εγκαταλείψει τον άνδρα της (Τζο Άλγουιν) και τη μικρή της κόρη, και ανήκει πλέον, παρέα με τον μειλίχιο Πλέμονς, σε μια αίρεση στην οποία ο Νταφόου είναι ηγέτης, η Χονγκ Τσάου η επίσημη σύζυγος σε μια στρατιά από παλλακίδες, και η μέθοδος εξαγνισμού προϋποθέτει σεξ μόνο εντός της κοινότητας – οτιδήποτε άλλο μολύνει σε βαθμό αποκλεισμού από το καλτ στρατόπεδο.

Στο μεταξύ, η γκαζιάρα (καθόλου τυχαίο) Στόουν κυριεύεται από τη βαθιά επιθυμία της να βρει μια συγκεκριμένη κοπέλα που έχει δει στο όνειρό της, και που θα έχει το χάρισμα να δώσει ζωή σε έναν νεκρό άνδρα. Θα είναι η Χάντερ Σέιφερ η εκλεκτή ή η Μάργκαρετ Κουόλι;

Στη σταθερή θεματολογία των αδελφών Κοέν, που μάλιστα έχουν διατρέξει όλα τα κινηματογραφικά είδη, ένας (συνήθως ένας, και άνδρας) πρωταγωνιστής που ποζάρει παραπάνω από τα κυβικά του χωρίς να το ξέρει, βλέπει τη μοίρα να έρχεται καταπάνω του σε τροχιά σύγκρουσης, τη στιγμή που είναι πλέον πολύ αργά – ένας συμπαθής, ανίδεος φτωχοδιάβολος, έρμαιο του πεπρωμένου, που καμαρώνει σε λάθος συγχρονισμό.

Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του, και οι «Ιστορίες Καλοσύνης», good old Lanthimos στη βάση και την εκτέλεσή τους, που απηχούν το κοενικό πνεύμα στη βίαιη, τρελή, ανορθόδοξη μάχη των ηρώων με τις αντίξοες περιστάσεις, συγγενεύουν περισσότερο με το obscure περιβάλλον και τον αποστασιοποιημένο χειρισμό των «Άλπεων» και του «Ελαφιού», και σίγουρα φαίνεται η απροσδόκητη, ευφάνταστη γραφή του Ευθύμη Φιλίππου.

CHECK KINDS OF KINDNESS Facebook Twitter
Στο κόκκινο χαλί της επίσημης πρεμιέρας της ταινίας που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Φεστιβάλ Καννών, όπου διαγωνίζεται για τον Χρυσό Φοίνικα. Από αριστερά: Τζο Άλγουιν, Χονγκ Τσάου, Γουίλεμ Νταφόου, Έμα Στόουν, Γιώργος Λάνθιμος, Τζέσι Πλέμονς, Μάργκαρετ Κουόλι, Μαμουντού Άθι. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Παρά τις μικρές ανισότητες (κάποιες σκηνές περιγράφονται με εικόνες, ενώ άλλες λειτουργούν υπόγεια και ελλειπτικά, και μερικοί χαρακτήρες μοιάζουν περιφερειακοί και ανολοκλήρωτοι), το δύστροπο και συχνά άχαρο φορμάτ της ανθολογίας, το portemanteau, όπως το έχουν βαφτίσει οι Γάλλοι, κινείται κυκλικά, δημιουργεί ένα συμπαγές τοπίο και δίνει μια βαθιά προοπτική στους χαρακτήρες που ανακατεύονται σαν κοκτέιλ από γλυκιά ευγένεια και τοξικό αλκοόλ.

Ο βασικός θίασος των «Ιστοριών Καλοσύνης» δανείζει τα πρόσωπά του στα αντίστοιχα κεφάλαια, δημιουργώντας μια ψευδή οικειότητα και αποκαλύπτει αναδρομικά τις προθέσεις και τους στόχους του, τις στριμμένες ψυχές και την αναπόδραστη ανησυχία τους, απαιτώντας στενή παρατήρηση και υπομονή που τελικά ανταμείβει. Αντί να κυλούν γραμμικά και βαρετά, ή να μπερδεύονται αναίτια, αναδεικνύονται στις λεπτομέρειες, νοηματοδοτούνται στη διάρκεια.

Στις δυο προηγούμενες ταινίες του, ο Λάνθιμος έκανε ένα μεγάλο δώρο στις πρωταγωνίστριές του, his kind of kindness κατά έναν τρόπο, ενώ εδώ κρατά την ταινία, τα διαστήματα και τις αλλαγές ταχυτήτων στους ρυθμούς και τους τόνους γι’ αυτόν, και την παραδίδει στο σύνολο.

Με άξονες προβληματισμού τον έλεγχο, την εξουσία, την εξάρτηση και τη θυσία που κρύβει ο καθένας από αυτούς, οι ποικίλοι και απατηλοί «Τρόποι της Ευγένειας» ενοχλούν και διασκεδάζουν, απέχουν συνειδητά από την κανονικότητα της «Ευνοούμενης» και του «Poor Things» και επιλέγουν τον δρόμο της άβολης ιλαροτραγωδίας, αφήνοντας στον θεατή το δικαίωμα στην ενδοσκόπηση.

Η ταινία «Kinds of Kindness» (Ιστορίες Καλοσύνης) κάνουν παγκόσμια πρεμιέρα στην Ελλάδα στις 30 Μαΐου.

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Pulp Fiction / Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Στις υπεραστυνομευόμενες Κάννες ένα τσουνάμι αποκαλύψεων σκιάζει το κλίμα που ο διευθυντής, Τιερί Φρεμό, επιθυμεί διακαώς να διαφυλάξει σε κινηματογραφικό πλαίσιο, ενώ στην τελετή έναρξης πρυτάνευσε η οσκαρική λογική. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Megalopolis

Ανταπόκριση / Megalopolis: Ο Κόπολα μετέτρεψε τη Νέα Υόρκη του 21ου αιώνα σε αρχαία Ρώμη

Η ελληνορωμαϊκή προειδοποίηση του Φράνσις Φορντ Κόπολα για τη σύγχρονη διαφθορά των αξιών εξάπτει το ενδιαφέρον, αλλά συντρίβεται από το ντελιριακό και ειλικρινές άγχος του να χωρέσει τα πάντα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού στο εικαστικά υποβλητικό, παγωμένο Ice Tower της Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς

Berlinale 75 / «Τhe Ice Tower»: Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού

Η Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς σπάει αθόρυβα την ψευδαίσθηση του παραμυθιού, δημιουργώντας μια τεράστια, παγωμένη φιλμική επιφάνεια με στραφταλιστές αντανακλάσεις και κενή ψυχή, όπως ακριβώς είναι στην ουσία της η snow queen.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Οθόνες / 10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Ξεψαχνίσαμε τον κατάλογο που προσφέρουν οι πλατφόρμες streaming και σας παρουσιάζουμε δέκα ταινίες κατάλληλες για την πιο αγαπησιάρικη μέρα του χρόνου, ώστε να μη χρειαστεί να καταφύγετε ξανά στις συνηθισμένες επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ