Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ Facebook Twitter
Η Μέριλ Στριπ ήταν το τιμώμενο πρόσωπο της βραδιάς. Φωτ.: Gerald Matzka/picture alliance via Getty Images/Ideal Images
0

Δεν υπάρχει μέσον στη Γαλλία αλλά και σε όλον τον κόσμο που να μην αναφέρει πόσο επεισοδιακό προβλέπεται, και ήδη είναι σε μια πρώτη φάση, το 77ο Φεστιβάλ Καννών, πριν καν σηκώσει την αυλαία του και υποδεχθεί 35 χιλιάδες καλεσμένους από όλους τους χώρους. Την αρχή έκαναν 200 εργαζόμενοι, υπάλληλοι σε διάφορα φεστιβάλ της χώρας και ελεύθεροι επαγγελματίες, που ετοιμάζουν απεργία με σύνθημα «Κάτω από τις οθόνες, φτώχεια», καταγγέλοντας την αστάθεια που επικρατεί στο εργασιακό και το ασφαλιστικό, διαμαρτυρόμενοι για τις παροχές έντονα και έμπρακτα, αφού είναι η πρώτη φορά που θα συμβεί κάτι τέτοιο από τον Μάη του ‘68, όταν το φεστιβάλ διακόπηκε ολοσχερώς από τις μαζικές κινητοποιήσεις και ουσιαστικά δεν τελέστηκε ποτέ. 

Στη χρονιά των επικείμενων Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι και της σχεδόν στρατιωτικής προθέρμανσης για πρόσθετα μέτρα ασφάλειας, και θέλοντας να κρατήσει ουδέτερη στάση, το φεστιβάλ απαγόρευσε τις διαδηλώσεις κατά τη διάρκεια του δεκαημέρου των εκδηλώσεων, δεν επιτρέπει σε κανέναν να φορά καρφίτσες υπέρ της Παλαιστίνης ή του Ισραήλ (καμία κουβέντα πλην της προφανούς αν και έμμεσης αναφοράς στην κατάπαυση του πυρός στη Γάζα), ακολουθώντας τη νωπή αμηχανία αποσιώπησης της Eurovision − ποιος θα το πίστευε, από ένα άκρως πολιτικοποιημένο φεστιβάλ. Αντίθετα, θα υποδεχθεί με μεγάλη χαρά τη νέα, αναμενόμενη, και γιατί όχι, μεγάλο φαβορί για ένα από τα σημαντικά βραβεία, ταινία του Μοχάμεντ Ρασούλοφ, ο οποίος πρόσφατα δραπέτευσε από το Ιράν, αποφεύγοντας έτσι τις εξαντλητικές ποινές φυλάκισης και μαστιγώματος που εκτίει. Δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη αν ο σκηνοθέτης θα δώσει το «παρών» στις Κάννες.

Η Ζιλιέτ Μπινός, που με σεβασμό και, ως συνήθως, λίγο παραπάνω δάκρυ, της παρέδωσε τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα και εξομολογήθηκε πως οι γυναίκες άρχισαν να βλέπουν διαφορετικά τον εαυτό τους μετά τη Μέριλ, είχε, παρά την υπερβολή της φορτισμένης δήλωσης, απόλυτο δίκιο. 

Το κυριότερο σκάνδαλο που απειλεί να σκάσει σαν βόμβα έρχεται από την ηθοποιό και σκηνοθέτιδα Ζιντίτ Γκοντρές, η οποία έχει αναλάβει σταυροφορικό αγώνα εναντίον του διευθυντή του Γαλλικού Κέντρου Κινηματογράφου, Ντομινίκ Μπουτονά. Εναντίον του εκκρεμεί καταγγελία σεξουαλικής επίθεσης από τον βαφτισιμιό του και πολλοί απορούν πώς παραμένει στη θέση του, παρά το τεκμήριο αθωότητας που επικαλείται αυτός και βέβαια όσοι θεωρούν πως ακόμη δεν συντρέχει λόγος παραγκώνισης ή μη επαρκώς στοιχειοθετημένης, πρόωρης συνταξιοδότησής του. Η Γκοντρές έχει ήδη καταγγείλει πρώην συντρόφους της, τους γνωστότατους Μπενουά Ζακό και Ζακ Ντουαγιόν, πως της είχαν επιτεθεί σεξουαλικά στη δεκαετία του ‘80, όταν ήταν ακόμη ανήλικη, και είναι παραπάνω από «ορατή» στο φετινό φεστιβάλ, αφού η μικρού μήκους της, «Moi Aussi», που μεταφράζεται ακριβώς σε «Me Too», εντάχτηκε στο πρόγραμμα την τελευταία στιγμή και θα παιχτεί στο περιθώριο της έναρξης του τμήματος «Ένα Κάποιο Βλέμμα», καθώς επίσης έστειλε δελτίο Τύπου, κάτι σαν εγχειρίδιο, για ορθή συμπεριφορά κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων για να αποφευχθούν ανεπιθύμητες κινήσεις που ενδέχεται να θίξουν την αξιοπρέπεια των συμμετεχόντων. Ωστόσο το καυτό μυστικό που κρατά στα χέρια της είναι η μακαρθικής συμπαραδήλωσης λίστα με τους 10 της γαλλικής βιομηχανίας, άνδρες και πασίγνωστους, ανάμεσα στους οποίους και ένας βραβευμένος με Όσκαρ, που θα καταγγελθούν αναδρομικά για παρενόχληση ή και βιασμό. Στα ονόματα που έχουν διαρρεύσει βρίσκονται και αυτά του Πιερ Νινέ, του Ζαν Ντιζαρντέν, του Ζιλ Λελούς και του Γκιγιόμ Κανέ. Στον απόηχο μιας ακόμη καταγγελίας εναντίον του Ζεράρ Ντεπαρντιέ, δεν έχει υπάρξει αντίδραση στις ανεπίσημες φήμες και πολλοί περίμεναν πως ίσως στην τελετή έναρξης θα ακούγονταν φωνές ή διαμαρτυρίες. Την προηγουμένη της έναρξης, η Γκοντρές διαδήλωνε στο Παρίσι, ενδεχομένως όμως κάποιο άλλο άτομο να έριχνε τον πρώτο λίθο διαμαρτυρίας. 

Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ Facebook Twitter
Η μικρού μήκους της Ζιντίτ Γκοντρές, «Moi Aussi», που μεταφράζεται σε «Me Too», εντάχτηκε στο πρόγραμμα την τελευταία στιγμή

Η γενική διευθύντρια του φεστιβάλ, Ιρίς Νομπλόκ, και ο εκλέκτορας Τιερί Φρεμό (ο οποίος θυμίζουμε πως πέρυσι απέφυγε να δώσει θέση στις ταινίες του Πολάνσκι και του Γούντι Άλεν «για να μη στρέψει τους προβολείς σε λάθος κατεύθυνση») αντιλήφθηκαν την εύθραυστη ισορροπία, κράτησαν χαμηλούς τόνους, έκαναν έκκληση για ένα φεστιβάλ όπου η πολιτική θα έπαιζε τον ρόλο της αποκλειστικά στην οθόνη, για καλό και για κακό προσέλαβαν μια εταιρεία διαχείρισης κρίσεων, και η τελετή έναρξης τελικά κύλησε «αναίμακτα» και εξόχως εορταστικά.

Στα σκαλιά του Palais de Festival οι δυο οικοδεσπότες υποδέχθηκαν το τιμώμενο πρόσωπο της βραδιάς, την ανυπέρβλητη Μέριλ Στριπ, και το soiree αφιερώθηκε στη μεγάλη καριέρα της και το μοναδικό της ταλέντο να ενώνει και να συγκινεί. Στο πεντάλεπτο μοντάζ από τα επιτεύγματά της, στο οποίο, όπως είπε χαρακτηριστκά, ήταν σαν να βλέπει από το παράθυρο μιας υπερταχείας τα νιάτα της να δίνουν τη θέση τους στη μεσήλικη Μέριλ και από εκεί στο σημείο που βρίσκεται τώρα («Μέριλ, αγάπη μου», την είχε προειδοποιήσει η μητέρα της, «η ζωή τρέχει σαν βολίδα!»), γίναμε ξανά μάρτυρες συναρπαστικών αποσπασμάτων από τις συγκλονιστικές της ερμηνείες και αναρωτηθήκαμε, τουλάχιστον κάποιοι από εμάς, πώς τολμήσαμε να τη βαρεθούμε και να την αμφισβητήσουμε κάποια στιγμή, κακομαθημένοι από την τελειότητά της. Και η ίδια φοβήθηκε σε ένα σταυροδρόμι της φιλμογραφίας της, δυο Όσκαρ και μόλις 10 χρόνια μετά τον «Ελαφοκυνηγό»: όταν ήρθε την πρώτη και τελευταία φορά στις Κάννες, πριν από 35 χρόνια για το «Κραυγή στο σκοτάδι», λίγο πριν κλείσει τα 40 της χρόνια, νόμιζε πως η καριέρα της βρισκόταν στα πρόθυρα του ένδοξου τέλους – «αυτό ήταν το σκεπτικό εκείνα τα χρόνια», τόνισε γλυκόπικρα. Η Ζιλιέτ Μπινός, που με σεβασμό και, ως συνήθως, λίγο παραπάνω δάκρυ, της παρέδωσε τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα και εξομολογήθηκε πως οι γυναίκες άρχισαν να βλέπουν διαφορετικά τον εαυτό τους μετά τη Μέριλ, είχε, παρά την υπερβολή της φορτισμένης δήλωσης, απόλυτο δίκιο. 

Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ Facebook Twitter
Η Ζιλιέτ Μπινός. Φωτ.: Lionel Hahn/Getty Images

Το κοινό δεν έχασε λέξη από το συναίσθημα της Μέριλ και ο μόνος που έδειξαν οι κάμερες να βαριέται ήταν ο Λουί Γκαρέλ, ένας από τους πρωταγωνιστές της ταινίας «Η δεύτερη πράξη», του Κεντέν Ντιπιέ, που έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της αμέσως μετά τη γιορτή. Είχε προηγηθεί μια κλασάτη παρουσίαση από την ηθοποιό που γνωρίσαμε από το τηλεοπτικό «Dix pour Cent», Καμίγ Κοτέν, με αναφορά στον παράλληλο, τρελό κόσμο των Καννών αλλά και στους κυρίους που συναντούν επαγγελματικά ηθοποιούς τα βράδια και που φέτος δεν θα δούμε (προφανώς χειροκροτήθηκε), παρουσίαση στα μέλη της κριτικής επιτροπής με ειδικό αφιέρωμα στην πρόεδρο, Γκρέτα Γκέργουιγκ, με αποθεωτικό βίντεο της δουλειάς της, και έμφαση στις τρεις σκηνοθεσίες της που έχουν πλασαριστεί στις δεκάδες της καλύτερης ταινίας στα Όσκαρ. Ως έναν βαθμό, και ειδικά στον τόνο, η ροή θύμιζε χολιγουντιανή τελετή, το ηθικό παρέμεινε υψηλό και οι παριστάμενοι μάλλον ανακουφίστηκαν από την τήρηση του πρωτοκόλλου, ειδικά ο πρωταγωνιστής της «Δεύτερης Πράξης», ο βραβευμένος με Σεζάρ, 33χρονος Ραφαέλ Κενάρ, που βρίσκεται κι αυτός, θεωρητικά, στην εκρηκτική λίστα των 10, και ήταν παρών στην αίθουσα.

Η ίδια η ταινία, που ακόμη δεν έχει διανομή στην Ελλάδα, όπως άλλωστε δεν προβλήθηκε ποτέ στη χώρα μας και η προπέρσινη έναρξη, το «Coupez» του Μισέλ Χαζαναβίσιους, ξεπερνά με σθένος και επιμονή τα όρια του meta και του τοίχου που χωρίζει τη μυθοπλασία από το κοινό της, παρακολουθώντας τον Γκαρέλ, τον Κενάρ, τη Λέα Σεϊντού και τον Βενσάλ Λεντόν στη συνάντησή τους στο εστιατόριο του τίτλου, ενώ συνεχώς διακόπτουν την «ερμηνεία» τους λέγοντας τα δικά τους, από τον φόβο τους μήπως παρεξηγηθούν και ακυρωθούν, μέχρι τον ενθουσιασμό τους για το ότι ο Πολ Τόμας Άντερσον σκέφτεται σοβαρά έναν από αυτούς για τη νέα του ταινία! Άλλο ένα παιχνίδισμα του Γάλλου σουρεαλιστή με αστείες εμπνεύσεις, επίπεδη εκτέλεση και την πρωτοτυπία να ενώσει στους τίλους αρχής τόσο διαφορετικές εταιρείες παραγωγής όπως το Canal Plus, την Arte και το άφαντο εδώ και κάποια χρόνια στο φεστιβάλ Netflix, που απλώς προστέθηκε στην υπερτροφική του φιλμογραφία, σαν ευγενική χειρονομία πριν από το βαρύ πυροβολικό που παίρνει σειρά στις Κάννες, με το «Megalopolis» να κάνει την πρώτη του δημόσια υπόκλιση την Πέμπτη, ελπίζοντας να μη δημιουργηθούν κι άλλα εξωκαλλιτεχνικά παρατράγουδα, καθώς ο Κόπολα κατηγορείται, και αυτός, πως προσπάθησε να φιλήσει γυναίκες-κομπάρσους κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων του μεγαλόπνοου project του, κάτι που ο παραγωγός του, Ντάρεν Ντιμίτρε, αρνείται κατηγορηματικά.

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Oscar stories: Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Pulp Fiction / Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Από το αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ μέχρι τη σαρωτική διάκριση της Εμίλια Πέρεζ με τις 13 υποψηφιότητες, η πορεία των ξενόγλωσσων ταινιών στα Όσκαρ είναι γεμάτη από σταθμούς που αμφισβητούν και αναμορφώνουν τα όρια του κινηματογράφου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Μυθολογίες / «Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Παραγνωρισμένα διαμάντια, ένας Σουηδός ημίθεος και χαρακτήρες που ξεπερνούν τα βιβλία από τα οποία γεννήθηκαν: ο σκηνοθέτης μοιράζεται τις ταινίες που τον σημάδεψαν καθώς και την αγαπημένη του αφίσα για καθεμιά από αυτές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Οθόνες / 12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Για όσους δεν έχουν αρκετό χρόνο, αλλά θέλουν να τηρήσουν τη σινεφιλική τους δίαιτα, και για παραπονούμενους ότι η διάρκεια των ταινιών «έχει μεγαλώσει πολύ», ξεψαχνίσαμε τις πλατφόρμες και τους καταλόγους τους και παρουσιάζουμε 12 ταινίες που δεν υπερβαίνουν τη μιάμιση ώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ