"Η τηλεοπτική εκπομπή του Ροβήρου Μανθούλη Μια ταινία, μια συζήτηση (ΕΡΤ, 1976-1982) υπήρξε κομβικό σημείο συνάντησης και διαλόγου της νεοελληνικής διανόησης. Η επιμελήτρια Ξένια Καλπακτσόγλου, ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής Χριστόφορος Μαρίνος και ο συγγραφέας Χρήστος Χρυσόπουλος αναβιώνουν την καταγωγική συνθήκη της εκπομπής ως πολυδιάστατο, εν εξελίξει έργο.
Το τηλεοπτικό σκηνικό ανακατασκευάζεται εξολοκλήρου, φιλοξενώντας ζωντανές συζητήσεις και καλλιτεχνικές επιτελέσεις με θέμα τη διαχρονία της μεταπολίτευσης. Παράλληλα, μετατρέπεται σε δομικό στοιχείο ενός ευρύτερου συνόλου που περιλαμβάνει επίσης εικαστική έκθεση καθώς και πρόγραμμα προβολών καλλιτεχνικών φιλμ τα οποία προσεγγίζουν την αστικοποίηση και την έννοια του δημόσιου χώρου της Αθήνας. Ένα κριτικό εγχείρημα που διερευνά το σήμερα ανατρέχοντας στην ιστορική κληρονομιά των τελευταίων πενήντα χρόνων".
Η εικαστικη έκθεση "περιλαμβάνει έργα που σχολιάζουν / αναστοχάζονται / παρωδούν την κουλτούρα της Μεταπολίτευσης ή μεταφέρουν αυτούσιο το πνεύμα της εποχής - μιας ατέλειωτης και ρευστής εποχής, όπου η αισιοδοξία εναλλάσσεται αδιάκοπα με τη δυσθημία, η χαρά με το πένθος, η κωμωδία με το δράμα, η ελπίδα με την απελπισία, η ουτοπία με τη δυστοπία. Μέσα από πίνακες, γλυπτά, φωτογραφίες, βίντεο, εγκαταστάσεις και επιτελέσεις σχηματίζεται έτσι ένα αποσπασματικό πορτγρέτο της μεταπολίτευσης. Παρελαύνουν, πρόσωπα, ήρωες και αντιήρωες, γεγονότα, εικόνες και στιγμές -οικείες όσο και ανοίκειες- που εκφράζουν την αμφίθυμη στάση μας απέναντι σε "πενήντα χρόνια κομμάτια".
FacebookTwitter Δαμιανός Ζαρίφης, Ζωγραφικές μακέτες για την παράσταση Ο τρόμος και η αθλιότητα του Γ΄ Ράιχ του Bertolt Brecht, Θέατρο Τέχνης (Σκηνοθεσία: Κάρολος Κουν, Σκηνικά-Κοστούμια: Δαμιανός Ζαρίφης). Χειμερινή περίοδος 1974-75. Συλλογή Άννας Ζαρίφη | Γρηγόρης Σεμιτέκολο, κούκλα από το Κοσμικό Ανατομείο, 1993 (σκηνοθεσία: Βασίλης Βαφέας). Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
FacebookTwitter Η θεατρολόγος Ελένη Βαροπούλου με τον ιστορικό τέχνης και επιμελητή Χριστόφορο Μαρίνο. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
FacebookTwitter Μανώλης Μπαμπούσης, Χωρίς τίτλο, lambda print | Νίκος Αρβανίτης, Promising Megaphones (Restatement), 2010-2024, μεγάφωνα, σίδερο, ύφασμα, ήχος, διάρκεια 10’ σε λούπα. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί a.antonopoulou.art Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
FacebookTwitter Βλάσης Κανιάρης, Ατενίζοντας το μέλλον, 1982, μεικτή τεχνική. Ιδιωτική συλλογή. Ευγενική παραχώρηση: Vlassis Caniaris Estate και Kalfayan Galleries. Στο βάθος, η βίντεο εγκατάσταση του Αργύρη Ραλλιά. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
FacebookTwitter Η Νάνσυ, persona divina της αθηναϊκής νύχτας των '90s, σε μία φωτογραφία του Γιώργου Τουρκοβασίλη (περιλαμβάνεται στο βιβλίο του "Τα ροκ Ημερολόγια"). Συλλογή Κυριάκου Τσιφλάκου. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
FacebookTwitter Άσπα Στασινοπούλου, Χωρίς τίτλο, 1981, εγκατάσταση με 43 έγχρωμες και μαυρόασπρες φωτογραφίες της περιόδου 1977-1980 κολλημένες σε χαρτόνι. Ιδιωτική συλλογή, Αθήνα. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
FacebookTwitter "1974", 2024, ηχητική περφόρμανς, 12‘.
Ο μουσικός Ιωάννης Κοτσώνης και ο συγγραφέας Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου συναντιούνται πρώτη φορά, για να παρουσιάσουν μια προσωπική αναδρομή από το 1974 μέχρι τις μέρες μας, εξετάζοντας στιγμές από τα πρώτα πενήντα χρόνια της Μεταπολίτευσης, χρησιμοποιώντας μια αποθήκη υλικών που περιλαμβάνει πρόζα, ηχητικά αποσπάσματα, λούπες, σαμπλς και ρίμες, κλεμμένους στίχους, ραπ και κασέτες, γεγονότα χαραγμένα στη συλλογική μνήμη και ιδιωτικές αναφορές, μια περφόρμανς μεταξύ τραγουδιού, ημερολογίου, απαγγελίας και διάλεξης, με την αμηχανία και τη συστολή ενός πενηντάρη που συνεχίζει να ζει "σαν παιδί και σαν δραπέτης". Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
FacebookTwitter Το πάνελ της συζήτησης για τη Μεταπολίτευση ως "πεδίο μετασχηματισμών του δημόσιου λόγου. Από την αποσυμπίεση και τον πλουραλισμό, στη νέα πειθάρχηση, την αντιστροφή εννοιών και την αυτολογοκρισία". Από αριστερά: Γιάννης Βαρελάς, ζωγράφος, Μαρία Μαγκανάρη, ηθοποιός, σκηνοθέτις, Μάκης Μαλαφέκας, συγγραφέας, Δημήτρης Πολιτάκης, δημοσιογράφος, Ζωή Μαυρουδή, συγγραφέας, σκηνοθέτις. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
FacebookTwitter Βίντεο εγκατάσταση του Αργύρη Ραλλιά. 'Εργο αφιερωμένο στην Κατερίνα Γώγου (2022). Φωτ.: Σπύρος Στάβερης