Φωτογραφική περιήγηση στον χώρο της έκθεσης
Μεταπολίτευση
50 xρόνια (1974 - 2024)
Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 05-07 Ιουνίου 2024 - Πειραιώς 260
Συζητήσεις - Εικαστική Εγκατάσταση - Επιτελέσεις - ΦιλμΣύλληψη ιδέας: Ξένια Καλπακτσόγλου, Χριστόφορος Μαρίνος Επιμελητική ομάδα: Ξένια Καλπακτσόγλου, Χριστόφορος Μαρίνος, Χρήστος Χρυσόπουλος Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός & σχεδιασμός φωτισμού: Μαρία Μανέτα "Η τηλεοπτική εκπομπή του Ροβήρου Μανθούλη Μια ταινία, μια συζήτηση (ΕΡΤ, 1976-1982) υπήρξε κομβικό σημείο συνάντησης και διαλόγου της νεοελληνικής διανόησης. Η επιμελήτρια Ξένια Καλπακτσόγλου, ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής Χριστόφορος Μαρίνος και ο συγγραφέας Χρήστος Χρυσόπουλος αναβιώνουν την καταγωγική συνθήκη της εκπομπής ως πολυδιάστατο, εν εξελίξει έργο. Το τηλεοπτικό σκηνικό ανακατασκευάζεται εξολοκλήρου, φιλοξενώντας ζωντανές συζητήσεις και καλλιτεχνικές επιτελέσεις με θέμα τη διαχρονία της μεταπολίτευσης. Παράλληλα, μετατρέπεται σε δομικό στοιχείο ενός ευρύτερου συνόλου που περιλαμβάνει επίσης εικαστική έκθεση καθώς και πρόγραμμα προβολών καλλιτεχνικών φιλμ τα οποία προσεγγίζουν την αστικοποίηση και την έννοια του δημόσιου χώρου της Αθήνας. Ένα κριτικό εγχείρημα που διερευνά το σήμερα ανατρέχοντας στην ιστορική κληρονομιά των τελευταίων πενήντα χρόνων".
Facebook Twitter Κωνσταντής Σκαντζής, Ανδρέας Παπανδρέου, 2010, ξύλο. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης Η εικαστικη έκθεση "περιλαμβάνει έργα που σχολιάζουν / αναστοχάζονται / παρωδούν την κουλτούρα της Μεταπολίτευσης ή μεταφέρουν αυτούσιο το πνεύμα της εποχής - μιας ατέλειωτης και ρευστής εποχής, όπου η αισιοδοξία εναλλάσσεται αδιάκοπα με τη δυσθημία, η χαρά με το πένθος, η κωμωδία με το δράμα, η ελπίδα με την απελπισία, η ουτοπία με τη δυστοπία. Μέσα από πίνακες, γλυπτά, φωτογραφίες, βίντεο, εγκαταστάσεις και επιτελέσεις σχηματίζεται έτσι ένα αποσπασματικό πορτγρέτο της μεταπολίτευσης. Παρελαύνουν, πρόσωπα, ήρωες και αντιήρωες, γεγονότα, εικόνες και στιγμές -οικείες όσο και ανοίκειες- που εκφράζουν την αμφίθυμη στάση μας απέναντι σε "πενήντα χρόνια κομμάτια".
Καλλιτέχνες έκθεσης: Νίκος Αρβανίτης, Βαγγέλης Γκόκας, Λυδία Δαμπασίνα, Αναστασία Δούκα, Δαμιανός Ζαρίφης, Γιάννης Θεοδωρόπουλος, Βλάσης Κανιάρης, Μαρία Καραβέλα, Χριστίνα Μήτρεντσε, Μανώλης Μπαμπούσης, Μαρία Οικονόμου & Ulrich Meurer, Μιχάλης Παπαδόπουλος, Αργύρης Ραλλιάς, Κώστας Ρουσσάκης, Γρηγόρης Σεμιτέκολο, Κωνσταντής Σκαντζής, Σπύρος Στάβερης, Άσπα Στασινοπούλου, Αναστάσης Στρατάκης (Kottage Design), Γιώργος Τουρκοβασίλης, Λεωνίδας Τσιριγκούλης, Κώστας Χριστόπουλος
Facebook Twitter Δαμιανός Ζαρίφης, Ζωγραφικές μακέτες για την παράσταση Ο τρόμος και η αθλιότητα του Γ΄ Ράιχ του Bertolt Brecht, Θέατρο Τέχνης (Σκηνοθεσία: Κάρολος Κουν, Σκηνικά-Κοστούμια: Δαμιανός Ζαρίφης). Χειμερινή περίοδος 1974-75. Συλλογή Άννας Ζαρίφη | Γρηγόρης Σεμιτέκολο, κούκλα από το Κοσμικό Ανατομείο, 1993 (σκηνοθεσία: Βασίλης Βαφέας). Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Η θεατρολόγος Ελένη Βαροπούλου με τον ιστορικό τέχνης και επιμελητή Χριστόφορο Μαρίνο. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Μανώλης Μπαμπούσης, Χωρίς τίτλο, lambda print | Νίκος Αρβανίτης, Promising Megaphones (Restatement), 2010-2024, μεγάφωνα, σίδερο, ύφασμα, ήχος, διάρκεια 10’ σε λούπα. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί a.antonopoulou.art Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Βλάσης Κανιάρης, Ατενίζοντας το μέλλον, 1982, μεικτή τεχνική. Ιδιωτική συλλογή. Ευγενική παραχώρηση: Vlassis Caniaris Estate και Kalfayan Galleries. Στο βάθος, η βίντεο εγκατάσταση του Αργύρη Ραλλιά. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Η Νάνσυ, persona divina της αθηναϊκής νύχτας των '90s, σε μία φωτογραφία του Γιώργου Τουρκοβασίλη (περιλαμβάνεται στο βιβλίο του "Τα ροκ Ημερολόγια"). Συλλογή Κυριάκου Τσιφλάκου. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Συνοδευτικό πολύπτυχο της ομαδικής έκθεσης "16 Βιβλία - 16 Απόψεις" (επιμ. Ελένη Βαροπούλου - Βεατρίκη Σπηλιάδη). Γαλλικό Ινστιτούτο, 1981. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Χριστόφορος Μαρίνος. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Το οικογενειακό άλμπουμ του Γιάννη Θεοδωρόπουλου. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Λεωνίδας Τσιριγκούλης, Χωρίς τίτλο, 1972, λάδι σε μουσαμά και κολάζ. Ιδιωτική συλλογή, Αθήνα. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Χριστόφορος Μαρίνος. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Άσπα Στασινοπούλου, Χωρίς τίτλο, 1981, εγκατάσταση με 43 έγχρωμες και μαυρόασπρες φωτογραφίες της περιόδου 1977-1980 κολλημένες σε χαρτόνι. Ιδιωτική συλλογή, Αθήνα. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Δημήτρης Κεχρής (αριστερά), Πάσκουα Βοργιά, Χριστόφορος Μαρίνος. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Βίντεο του Δημήτρη Κεχρή. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Η Κατερίνα Ευαγγελάτου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter 'Εργο της Λυδίας Δαμπασίνα. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Δημήτρης Κεχρής. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Κατερίνα Ευαγγελάτου. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Η ταράτσα της Νομικής, έργο του ζωγράφου Μιχάλη Παπαδόπουλου. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Ο Μιχάλης Παπαδόπουλος με τη γυναίκα του και τον γιο του. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter "1974", 2024, ηχητική περφόρμανς, 12‘.
Ο μουσικός Ιωάννης Κοτσώνης και ο συγγραφέας Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου συναντιούνται πρώτη φορά, για να παρουσιάσουν μια προσωπική αναδρομή από το 1974 μέχρι τις μέρες μας, εξετάζοντας στιγμές από τα πρώτα πενήντα χρόνια της Μεταπολίτευσης, χρησιμοποιώντας μια αποθήκη υλικών που περιλαμβάνει πρόζα, ηχητικά αποσπάσματα, λούπες, σαμπλς και ρίμες, κλεμμένους στίχους, ραπ και κασέτες, γεγονότα χαραγμένα στη συλλογική μνήμη και ιδιωτικές αναφορές, μια περφόρμανς μεταξύ τραγουδιού, ημερολογίου, απαγγελίας και διάλεξης, με την αμηχανία και τη συστολή ενός πενηντάρη που συνεχίζει να ζει "σαν παιδί και σαν δραπέτης". Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Πάσκουα Βοργιά, Δημήτρης Κεχρής, καλλιτέχνες και φίλοι. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Το πάνελ της συζήτησης για τη Μεταπολίτευση ως "πεδίο μετασχηματισμών του δημόσιου λόγου. Από την αποσυμπίεση και τον πλουραλισμό, στη νέα πειθάρχηση, την αντιστροφή εννοιών και την αυτολογοκρισία". Από αριστερά: Γιάννης Βαρελάς, ζωγράφος, Μαρία Μαγκανάρη, ηθοποιός, σκηνοθέτις, Μάκης Μαλαφέκας, συγγραφέας, Δημήτρης Πολιτάκης, δημοσιογράφος, Ζωή Μαυρουδή, συγγραφέας, σκηνοθέτις. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Βίντεο εγκατάσταση του Αργύρη Ραλλιά. 'Εργο αφιερωμένο στην Κατερίνα Γώγου (2022). Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Χρήστος Χρυσόπουλος, Χριστόφορος Μαρίνος, Ξένια Καλπακτσόγλου. © Πάρις Ταβιτιάν