«Εκατό χρόνια μοναξιά»: Καλή σειρά Netflix, λειψή μεταφορά Μάρκες

«Εκατό Χρόνια Μοναξιά»: Καλή σειρά Netflix, λειψή μεταφορά Μάρκες Facebook Twitter
Ιδωμένα αυτόνομα, τα 100 χρόνια μοναξιά του Netflix είναι μια σειρά πολύ προσεγμένη, ευλογημένη με την ευρηματική σκιαγράφηση της μεγάλης ανθρώπινης περιπέτειας από τον συγγραφέα και με τις απίθανες επιμέρους ιστορίες που σκαρφίστηκε.
0

Να ξεκαθαρίσουμε πρώτα κάτι, επειδή παρεξηγείται συχνά. Το σινεμά είναι διαφορετικό μέσο από τη λογοτεχνία, έχει τους δικούς του κανόνες και σε αυτούς οφείλει πίστη. Κατά τη διασκευή ενός βιβλίου, πρώτα σε σενάριο και έπειτα σε κινηματογραφική ταινία, ο δημιουργός οφείλει να προσαρμόσει το κείμενο στις ανάγκες του μέσου με τη μέθοδο της αφαίρεσης και της συμπύκνωσης. Μια καλή και «πιστή» μεταφορά δεν συνεπάγεται ότι ο διασκευαστής θα ακολουθήσει κατά γράμμα τις σελίδες του βιβλίου και θα τις οπτικοποιήσει αλά «Κλασικά εικονογραφημένα». Πιστή μεταφορά σημαίνει ότι προσπάθησε και κατάφερε να μεταφέρει το πνεύμα του βιβλίου, προσαρμόζοντάς το στο μέσο που υπηρετεί. 

Ως προς το πνεύμα, αν, για παράδειγμα, κάποιος αναλάβει να διασκευάσει την κορύφωση του δράματος της Καινής Διαθήκης και η διασκευή του ακολουθεί τη φιλοσοφία και τη ρεβανσιστική μανία του κειμένου, έχει αποτύχει παταγωδώς – γι’ αυτό και το Passion του Μελ Γκίμπσον είναι μια επαίσχυντη ταινία στα δικά μας μάτια. Παραμένοντας στο ίδιο μήκος κύματος, αν ένας δημιουργός διασκευάσει τους Άθλιους, όπου, μεταξύ άλλων, έχουμε τη σύγκρουση Παλαιάς και Καινής Διαθήκης –την πρώτη εκπροσωπεί ο Ιαβέρης, τη δεύτερη ο Γιάννης Αγιάννης–, και βάλει τον Αγιάννη να δολοφονεί βάναυσα τον Ιαβέρη, τότε δεν κατάλαβε τι διάβασε ή απλώς είναι κάφρος.

Διαβάζοντας το βιβλίο του Κολομβιανού συγγραφέα, θα μπορούσες καταχρηστικά να ισχυριστείς πως ήρθες αντιμέτωπος με ολόκληρη κοσμογονία, με ένα απέραντο σύμπαν που υπόσχεται απρόσμενες εκπλήξεις. Μάλλον ζητάμε πολλά από τη σειρά, όταν ακόμα και το Μακόντο της δείχνει οριακά κατοικήσιμο.

Φυσικά, υπάρχουν εξαιρέσεις όπου ο δημιουργός άνοιξε εσκεμμένα διάλογο με το πρωτότυπο κείμενο ή διεύρυνε το εκτόπισμά του με τις τροποποιήσεις του. Χαρακτηριστική η περίπτωση της Λάμψης του Κιούμπρικ και των διαφοροποιήσεών της από την απλή ηθική ιστορία του Στίβεν Κινγκ, αλλά δεν θα επεκταθούμε περισσότερο, για να μη μακρηγορήσουμε.

«Εκατό Χρόνια Μοναξιά»: Καλή σειρά Netflix, λειψή μεταφορά Μάρκες Facebook Twitter
Πίσω από τα παρασκήνια της σειράς του Netflix: Ο νεαρός Χοσέ Αρκάντιο Μπουενδία (τον υποδύεται ο Mάρκο Αντόνιο Γκονσάλεζ) και η νεαρή Ούρσουλα Ιγουαράν αναζητούν γη όπου θα χτίσουν την πόλη που θα γίνει το Mακόντο.

Με αυτά τα δεδομένα, δεν συνιστά ελάττωμα της κατά Netflix μεταφοράς του Εκατό χρόνια μοναξιά η απόφαση να μην ξεκινήσει η δράση in medias res, όπως στο βιβλίο, όπου ο γυρολόγος Μελκιάδες σαγηνεύει τον Χοσέ Αρκάδιο Μπουενδία με τα «θαύματα» της τεχνολογίας, αλλά να προτιμηθεί η γραμμική αφήγηση, με αφετηρία τη γνωριμία του τελευταίου με τη σύζυγό του Ούρσουλα. Άλλωστε, τα διαπιστευτήρια της αγάπης τους για το βιβλίο οι δημιουργοί τα δίνουν με το καλημέρα, δείχνοντάς μας το γενεαλογικό δέντρο των Μπουενδία που μας καλωσορίζει στις σελίδες του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, εκείνο στο οποίο ανατρέχαμε όποτε μπερδευόμασταν από τη χειμαρρώδη αφήγηση του Κολομβιανού λογοτέχνη και από την έλλειψη φαντασίας της οικογένειας Μπουενδία ως προς την ονοματοδοσία. 

Ούτε παρανόηση ή σκόπιμη αλλοίωση της φύσης του βιβλίου διαγνώσαμε στα πρώτα επεισόδια της σειράς, όπως στην περίπτωση της ατυχούς μεταφοράς του Έρωτα στα χρόνια της χολέρας, όπου ο Μάικ Νιούελ και οι συνεργάτες του διέκριναν στο βιβλίο μόνο μια μακρόχρονη ιστορία ανεκπλήρωτου έρωτα αντί για μια σύνθετη πραγματεία περί έρωτος και άλλων δαιμονίων, και συρρίκνωσαν το μέγεθός του. Ελάττωμα ή, πιο σωστά, έλλειμμα της σειράς είναι ότι απουσιάζουν νευραλγικά στοιχεία της πρόζας του Μάρκες, δηλαδή η επικότητα, το χιούμορ και ο τρόπος που αντιλαμβάνεται ο συγγραφέας τον μαγικό ρεαλισμό. 

Ως προς την επικότητα, ως γνωστόν, όταν δεν σε διέπει γνήσια επική στόφα, μπορούν να σε ξελασπώσουν η παραγωγή και η καλλιτεχνική διεύθυνση, αλλά μόνο μέχρι ενός σημείου. Διαβάζοντας το βιβλίο του Κολομβιανού συγγραφέα θα μπορούσες καταχρηστικά να ισχυριστείς πως ήρθες αντιμέτωπος με ολόκληρη κοσμογονία, ένα απέραντο σύμπαν που υπόσχεται απρόσμενες εκπλήξεις. Μάλλον ζητάμε πολλά από τη σειρά, όταν ακόμα και το Μακόντο της δείχνει οριακά κατοικήσιμο.

«Εκατό Χρόνια Μοναξιά»: Καλή σειρά Netflix, λειψή μεταφορά Μάρκες Facebook Twitter
Λαθρέμποροι γούνας διασχίζουν την έρημο στον δρόμο τους προς το Μακόντο.

Ως προς το χιούμορ, δεν υπήρξε τονική αφομοίωση ή σχετική σεναριακή μέριμνα. Μεγάλο κρίμα, γιατί διαβάζοντας Μάρκες νιώθεις ανά στιγμές να υπονομεύεται εκείνο που μόλις γράφτηκε, φαντάζεσαι τον συγγραφέα να γελά με τα ανθρώπινα πάθη και παθήματα όχι σαν ένας αφηγητής Θεός που μας κοιτά και μας κρίνει από ψηλά αλλά σαν ένας από εμάς. 

Τέλος, στον μαγικό ρεαλισμό που πρεσβεύει ο Μάρκες δεν διεισδύει το μαγικό στοιχείο στην πραγματικότητα, η μαγεία είναι αναπόσπαστο μέρος της πραγματικότητας. Για να συγχρονιστούν με τον τρόπο του Μάρκες οι συγκεκριμένες σκηνές χρειαζόταν μια straight-faced προσέγγιση, έστω και με κίνδυνο αποξένωσης μερίδας του κοινού σε αρχικό στάδιο – μετά θα συνήθιζαν. Αντίθετα, οι δημιουργοί της σειράς επέλεξαν έναν αλαφροΐσκιωτο δρόμο, ας πούμε πιο κοντά σε εκείνον ενός Ζαν-Πιερ Ζενέ.

Αυτά για όσους θέλουν να δουν Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες στην οθόνη. Ιδωμένα αυτόνομα, τα 100 χρόνια μοναξιά του Netflix είναι μια σειρά πολύ προσεγμένη, ευλογημένη με την ευρηματική σκιαγράφηση της μεγάλης ανθρώπινης περιπέτειας από τον συγγραφέα και με τις απίθανες επιμέρους ιστορίες που σκαρφίστηκε. Σύμφωνοι, επικότητα στο βλέμμα δεν έχει, εξαιρουμένου ίσως του μονοπλάνου της γυμνής περιπλάνησης του λιλιπούτειου Χοσέ Αρκάδιο στο Μακόντο, εξαιρετική ιδέα για να προκληθεί δέος στον θεατή, σε πείσμα πλημμελειών της παραγωγής – δυστυχώς δεν είδαμε άλλες αντίστοιχες στα πρώτα τρία επεισόδια. Διαθέτει όμως βιρτουοζιτέ, με τον φακό να μιμείται συχνά τις δουλειές του Εμάνουελ Λουμπέσκι, και αξιοποιεί το βάθος πεδίου, συνήθεια που φθίνει όχι μόνο στην τηλεόραση αλλά ακόμα και στο σινεμά – σκέψου ότι σε streaming παραγωγές του 2024 την αρετή αυτή διέθεταν μόνο το Ripley και το Disclaimer, αμφότερες, όχι τυχαία, από τις εξέχουσες στιγμές της φετινής σοδειάς.

«Εκατό Χρόνια Μοναξιά»: Καλή σειρά Netflix, λειψή μεταφορά Μάρκες Facebook Twitter
Ο γάμος του Χοσέ Αρκάντιο Μπουενδία και της Ούρσουλα Ιγουαράν. Φωτ.: Mauro Gonzalez/Netflix © 2024

Πρόκειται, δηλαδή, για τη σπάνια καλή σειρά σε παραγωγή Netflix – το προαναφερθέν Ripley προοριζόταν αρχικά για το Paramount+ και εξαγοράστηκε από την πλατφόρμα. Πιστεύουμε ότι θα ικανοποιήσει τους συνδρομητές, οι οποίοι πήραν ακόμα μία δόση λατινοαμερικάνικου μαγικού ρεαλισμού πριν από λίγες εβδομάδες με τη διασκευή του Pedro Paramo. Ταυτόχρονα, όμως, επιβεβαιώνει την πίστη του συγγραφέα πως το βιβλίο του ήταν πλασμένο αποκλειστικά για το λογοτεχνικό μέσο, πως ήταν φύσει αδύνατο να μεταφερθεί στην οθόνη, τουλάχιστον όχι δίχως να λυθεί ο γόρδιος δεσμός της κινηματογραφικής μετάφρασης της πρόζας. 

Απ' όσους δημιουργούς επιχείρησαν στο παρελθόν να το διασκευάσουν, μόνο ο Σέρτζιο Λεόνε έμοιαζε κατάλληλος για να αναμετρηθεί επί ίσοις όροις με το «κτήνος», να συλλάβει το μέγεθος, να ενσωματώσει το χιούμορ και τον σαρκασμό, να αναπλάσει την υφή, να ράψει τις λέξεις του Μάρκες σε κουστούμι κινηματογραφικό και να μας αφήσει με το στόμα ανοιχτό. Και με τη συνδρομή των επουράνιων μελωδιών του Ένιο Μορικόνε, ο Λεόνε θα έδειχνε τον δρόμο σε μελλοντικές μεταφορές Μάρκες, όπως αυτή εδώ. 

«Εκατό Χρόνια Μοναξιά»: Καλή σειρά Netflix, λειψή μεταφορά Μάρκες Facebook Twitter
H πόλη του Μακόντο χτίστηκε για τις ανάγκες της σειράς στις Κολομβιανές Άνδεις.

Ξέφυγε η φαντασία μας, θα μπορούσε κάποιος να μας πει ότι τα μεγάλα αριστουργήματα που δεν γυρίστηκαν ποτέ έμειναν αριστουργήματα γιατί τα πλάσαμε στο μυαλό μας όπως θέλαμε, φέρνοντας ως (αντι)παράδειγμα το πρόσφατο Megalopolis. Κι εμείς θα του απαντούσαμε ότι προτιμούμε χίλιες φορές δημιουργίες που στοχεύουν σε κορυφές απάτητες με κίνδυνο να διαπράξουν ύβρη και να γκρεμοτσακιστούν παρά όσες ακολουθούν ψυχαναγκαστικά μια ασφαλή, προδιαγεγραμμένη πορεία. Άλλωστε και ο Μάρκες με το βιβλίο αυτό εκεί στόχευσε, κατορθώνοντας  να καρφώσει τη σημαία του στο όρος Έβερεστ της λογοτεχνίας του εικοστού αιώνα. 

Αλλά οι περισσότεροι συνδρομητές του Netflix μάλλον θα διαφωνήσουν μαζί μας. Από μια πλευρά, ίσως ξέρουν καλύτερα. Και σίγουρα γνωρίζουν καλύτερα τις απαιτήσεις τους από μια σειρά της πλατφόρμας, τις οποίες μπορεί να καλύψει ετούτη η μεταφορά του 100 χρόνια μοναξιά.

Η σειρά «100 χρόνια μοναξιά» θα ολοκληρωθεί σε δυο σεζόν 8 επεισοδίων, με την πρώτη να προστίθεται στον κατάλογο του Netflix στις 11 Δεκεμβρίου. Για τις ανάγκες του παρόντος είδαμε τα τρία πρώτα επεισόδια.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη των Lost Bodies

Μυθολογίες / «Ο Καουρισμάκι είναι θεούλης»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη

Ο μουσικός και το ½ των Lost Bodies μοιράζεται μια ψαγμένη και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα λίστα, που περιλαμβάνει από μια ταινία που του προκαλεί αβίαστο γέλιο μέχρι ένα βαθιά ποιητικό και φιλοσοφικό έργο με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Οθόνες / 40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Τέσσερις δεκαετίες μετά την κυκλοφορία του «Νευρομάντη» του Γουίλιαμ Γκίμπσον, τα βασικά στοιχεία της cyberpunk λογοτεχνίας – η τεχνοφεουδαρχία, η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης, η ακραία ανισότητα – αντικατοπτρίζονται στον σημερινό κόσμο.
THE LIFO TEAM
CHECK Squid Game 2: «Το παιχνίδι δεν θα τελειώσει, αν ο κόσμος δεν αλλάξει»

Οθόνες / Squid Game 2: Αξίζει η πολυαναμενόμενη επιστροφή της σειράς φαινόμενο;

Ο δημιουργός της σειράς αρχικά δεν ήθελε να δώσει συνέχεια, αλλά παραδέχτηκε πως συμφώνησε για τα λεφτά – και ότι, αν το ήξερε, δεν θα είχε σκοτώσει τόσο κόσμο στην πρώτη σεζόν. — SPOILER ALERT
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
My Sunshine

Οθόνες / 10 ταινίες της χρονιάς που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Από τη γέννηση του Κακού στο «Apprentice» έως το ψυχαγωγικό όργιο του «Kneecap», ταινίες που άξιζαν να βρουν μεγαλύτερο κοινό και συνθέτουν μια εναλλακτική κινηματογραφική λίστα, πλάι σ' εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ