Η «Persona» του Ι.Μπέργκμαν στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου

Η «Persona» του Ι.Μπέργκμαν στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου Facebook Twitter
0

Εχει τίτλο « ... » και για αφορμή έχει την ταινία "Persona" του Ινγκμαρ Μπέργκμαν. (Προφέρεται: Αποσιωπητικά)

Μπορεί να είναι κανείς δύο πρόσωπα την ίδια στιγμή; Μια παράσταση από το λόγο στη σιωπή και από τον Εαυτό στον Άλλο. Η Ελίζαμπεθ Βόγκλερ είναι ηθοποιός που, ενώ υποδύεται την Ηλέκτρα, χάνει τη φωνή της καταφεύγοντας σε μία σιωπηρή απομόνωση, και πέφτει σε κατατονία. Η Άλμα είναι η νοσοκόμα που θα αναλάβει να τη φροντίζει. Η σχέση όσμωσης που αναπτύσσουν είναι μια πορεία από τις συγκεκριμένες ταυτότητες που φέρουν, στην απώλεια και την ανασυγκρότησή τους. Μια διαδρομή από τον κοινωνικό ρόλο στο ρόλο του μύχιου Εγώ. Τα πρόσωπα συγχέονται, σχεδόν συγχωνεύονται, κι ο προσδιορισμός παραίσθησης και πραγματικότητας είναι ένα παιχνίδι που θα παιχτεί μέχρι τέλους. Μέχρι να πάψει να έχει ενδιαφέρον...

Ένα από τα παγκόσμια αριστουργήματα της κινηματογραφικής τέχνης, την Περσόνα του σουηδού Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, με τη μινιμαλιστική, μοντέρνα και φιλοσοφική ματιά του σπουδαίου σκηνοθέτη πάνω στη γυναικεία φύση -αλλά και την ανθρώπινη ύπαρξη - που δύναται να 'διαβαστεί' και ως μια αλληγορία για την ίδια την Τέχνη, καλείται να μεταφέρει στο Θέατρο του Νέου Κόσμου το φθινόπωρο για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων μια ομάδα νέων αλλά και πιο έμπειρων συντελεστών.
Στη θεατρική αυτή μεταφορά, η σιωπή χρησιμοποιείται ως βασικό δομικό στοιχείο της δραματουργίας. Πρόκειται για μία προσπάθεια να φωτιστεί η αποτυχία της ψυχαναλυτικής διαδικασίας και ίσως, κατ' επέκταση, η συμβολική ακύρωση του λογοκρατούμενου δυτικού πολιτισμού. Στο πλαίσιο της παράστασης, ψυχανάλυση και λόγος, αποτυγχάνουν να προσδώσουν νόημα στην ύπαρξη και να οδηγήσουν στην ίαση.

Η Περσόνα του Μπέργκμαν

Η Περσόνα είναι για τον Μπέργκμαν μία πολύ ιδιαίτερη και προσωπική δουλειά. Μία σύνοψη της μέχρι τότε πορείας του ως σκηνοθέτης. Η έμπνευση του σεναρίου και της σκηνοθεσίας προέκυψε στον Μπέργκμαν ενώ βρισκόταν κλινήρης στο νοσοκομείο, όπου αδύναμος να έρθει σε επαφή με το φυσικό περιβάλλον, βούλιαζε σε ένα σιωπηλό κενό και βασανιζόταν από ψυχικούς 'εκτροχιασμούς'.

Ο ίδιος λέει: «Το 1965 μπήκα στο νοσοκομείο για να κάνω μία εγχείρηση. Στη διαδικασία της αναισθησίας, βρέθηκα σε μία μεταιχμιακή κατάσταση. Ο εαυτός ήταν ταυτόχρονα παρών και απών. Τότε μου γεννήθηκε η ιδέα να κάνω την περσόνα. Την ονόμασα ποίημα σε εικόνες. Ήταν η προσπάθειά μου να συνδυάσω μία περίεργη αίσθηση δύο εαυτών, ενός σιωπηλού ασυνειδήτου και ενός ακατάπαυστα ομιλητικού συνειδητού. Σαν σε όνειρο, οι δύο νοσοκόμες που βρίσκονταν στο θάλαμό μου, έμοιαζαν να είναι ένα πρόσωπο.» Αργότερα θα δηλώσει: «Με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, η ταινία αυτή μου έσωσε τη ζωή. Εάν δεν είχα βρει τη δύναμη να την κάνω, θα είχα τελειώσει».

Ο τίτλος της κινηματογραφικής ταινίας, η λατινική λέξη 'persona' (θεατρική μάσκα των ηθοποιών του παρελθόντος), παραπέμπει στους ρόλους και τους χαρακτήρες που υποδύονται οι ηθοποιοί, αλλά και στις διαφορετικές προσωπικότητες-ταυτότητες-προσωπεία που ανταλλάσσουν οι δύο γυναίκες καθ' όλη τη διάρκεια της αφήγησης. Αυτό είναι το κεντρικό θέμα: η ανηλεής μάχη μεταξύ τους, η διάλυση και ο επαναπροσδιορισμός τους. Μια ύπαρξη διαιρέμενη και ανικανοποίητη.

Ο ίδιος ο Μπέργκμαν, αναφερόμενος στην ταινία του, ομολογεί πως άγγιξε «τα όρια όπου θα μπορούσε να φτάσει η διάνοιά του», ενώ κριτικοί και κοινό δεν έχουν πάψει από το 1966 που πρωτοπαρουσιάστηκε να την κατατάσσουν στις λίστες με τις καλύτερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ. Οι ερμηνείες και οι συζητήσεις που προκαλεί ανελλιπώς είναι πολλές, μα το βαθύτερο μήνυμα, δύσκολο να αποδοθεί με λέξεις, μοιάζει να απευθύνεται προσωπικά μόνο στο υποσυνείδητο του εκάστοτε θεατή, που αδύναμος να κρίνει που είναι το όριο μεταξύ λογικής και τρέλας, αναστατώνεται και σχεδόν τρομάζει.

Στο Θέατρο του Νέου Κόσμου (Δώμα)

Αντισθένους 7 & Θαρύπου, Νέος Κόσμος (σταθμός μετρό ΦΙΞ), Αθήνα, τηλ.: 210-9212900

Προγραμματισμένη πρεμιέρα: Τετάρτη 2 Οκτωβρίου 2013

Για 10 παραστάσεις: Τετάρτη - Κυριακή 2-6/10 και 9-13/10

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση - Διασκευή: Αναστασία Τζέλλου

Σκηνοθεσία: Ελένη Ευθυμίου

Δραματουργία: Αναστασία Τζέλλου

Σκηνικά - Κοστούμια - Φωτισμοί: Ζωή Μολυβδά Φαμέλη

Βοηθός σκηνοθέτη - Οργάνωση παραγωγής: Θέμης Θεοχάρογλου

Βοηθός σκηνογράφου : Διδώ Γκόγκου

Φωτογραφίες: Ελισάβετ Αντάπαση

Sound design: Κώστας Βόμβολος

ΗΘΟΠΟΙΟΙ:

Μαριλού Βόμβολου

Κατερίνα Σισίννι

Γιώργος Μακρής

Άννα Γριβάκου

Θέμης Θεοχάρογλου

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ