Πριν τις τελικές πρόβες στο ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, η Violet Luise έκανε πρόβες για την παράσταση "Θέατρα" του Olyvier Py στο σπίτι της στην Καστέλλα. Μαζί με τον Παναγιώτη Γαρμπή είχαν μετατρέψει το σαλόνι σε θεατρική σκηνή και μέρα με την μέρα έχτιζαν την παράσταση. Εκεί συναντήσαμε την Violet Luise ανάμεσα σε προτζέκτορες και κονσόλες, ένα λευκό πανί για τις προβολές, έναν mac book, λούπερ και ενισχυτές κιθάρας, εκεί όπου έχει καταφέρει να δημιουργήσει το δικό της μοναδικό θέατρο που το ονομάζει θέατρο-μοντάζ ή αλλιώς το φτωχό θέατρο. «Οι χώροι και το περιβάλλον του έργου αποδίδονται σχεδόν κινηματογραφικά. Φαντάσου από κάτι μικροσκοπικά πλαστικά δεντράκια δημιουργούμε ένα ολόκληρο δάσος», λέει με ενθουσιασμό η Violet Luise ενώ ανοίγει τον προτζέκτορα για να μας δείξει κάποιες σκηνές από την παράσταση. «Βρίσκουμε τρόπους για να μπορούμε σε καιρό κρίσης να μην έχουμε μεγάλο κόστος παραγωγής αλλά και να μην χάνουμε σε ποιότητα και επαγγελματισμό. Χρειάζεται ένας υποτυπώδης εξοπλισμός και γνώσεις για να χειρίζεσαι multimedia. Βοηθάνε πολύ. Μπορεί να αντικαταστήσουν ακόμη και την σκηνογραφία. Το φτωχό θέατρο σού δημιουργεί λύσεις από μόνο. Με πολύ έρευνα και δουλειά αναγκάζεσαι να μπεις σε μία διαδικασία για να λύσεις προβλήματα χωρίς χρήματα και τελικά το καταφέρνεις. Το κείμενο του Olyvier Py κανονικά απαιτεί μεγάλο κόστος αλλά καταφέραμε χρησιμοποιώντας live κάμερα και προηχογραφημένους ήχους να κάνουμε μία σύνθεση», λέει.
Η ιδιαιτερότητα της παράστασης «Θέατρα» βρίσκεται στο γεγονός ότι όλοι οι χειρισμοί των οπτικοακουστικών μέσων γίνονται live κατά την διάρκεια της παράστασης από τους δύο performers. Αυτό απαιτεί απίστευτη ακρίβεια και βαθιά τεχνογνωσία και είναι από τις ελάχιστες ομάδες αν όχι η μόνη που χρησιμοποιεί αυτόν τον τρόπο
Ο Olyvie Py, είναι μία πολυσχιδής προσωπικότητα σκηνοθέτης, ηθοποιός και συγγραφέας, μισός Αλγερινός και μισός Γάλλος. Τα «Θέατρα» είναι ένα αυτοβιογραφικό έργο στο οποίο φαίνεται έντονα η διπλή υπόσταση του συγγραφέα. Μιλάει για το πώς η Δύση εισπράττει την πολιτική που ακολούθησε ως προς την Ανατολή τόσα χρόνια. Καλεί τους ανθρώπους να πάρουν μία θέση, αν θα ανήκουν σε αυτούς που εξουσιάζουν ή που εξουσιάζονται, στους βασανιστές ή στους βασανιζόμενους. «Υπάρχουν αναφορές στον πόλεμο με την Αλγερία και θεωρώ ότι είναι πάρα πολύ επίκαιρα αυτά που λέει για την βία. Η βία ξεκινάει από την οικογένεια και προχωράει σε επίπεδο κοινωνιών και πόλεων», λέει η Violet. «Ο Py καταλήγει στο ότι η μόνη λύση είναι η δημιουργία και συγκεκριμένα η δημιουργία μέσα από το θέατρο. Επειδή όταν είσαι στην σκηνή παίζεις έναν ρόλο αποφορτίζεις την βία που έχεις έτσι και αλλιώς μέσα σου και επέρχεται η κάθαρση» συνεχίζει.
«Πόσο βίαιη πόλη πιστεύεις ότι είναι η Αθήνα;», την ρωτάω. «Η Αθήνα όπως κάθε αστικό κέντρο έχει βία. Αλλά νομίζω ότι ως λαός έχουμε ένα βαθύ ανθρωπιστικό στοιχείο. Αυτό φαίνεται και από τον τρόπο που έχουμε περιθάλψει τους πρόσφυγες για παράδειγμα. Ένας φτωχός μικρός λαός δείχνει μεγάλη γενναιοψυχία και γενναιοδωρία. Παρά την ανέχεια και την φτώχεια πιστεύω ότι είμαστε σε πολύ καλύτερη κατάσταση από τα κράτη τα οποία θεωρούνται πιο πολιτισμένα και πιο ισχυρά οικονομικά. Έχουμε καταφέρει να κρατήσουμε κάποιες αξίες και κάποια ιδανικά και να τα προσφέρουμε σε ανθρώπους που είναι σε πιο δυσμενείς συνθήκες από εμάς. Αυτό κάπως απαλύνει τα πράγματα», λέει η Luise. «Aν υποθέσουμε ότι αύριο δεν θα έχουμε ούτε ένα ευρώ ή ότι θα είμαστε εκτός ευρώ θα έχουμε πάντα ένα φυσικό περιβάλλον. O ήλιος, το κλίμα, η έννοια της οικογένειας που κρατάει και βλέπεις ότι σε δύσκολες καταστάσεις ερχόμαστε πιο κοντά. Έχει έρθει η εποχή που πρέπει να επιλέξουμε ποιους θα κρατήσουμε κοντά μας αυτούς που θα μπορούν να μας στηρίξουν και να μας βοηθήσουν να δούμε τι πραγματικά είμαστε».
Η ιδιαιτερότητα της παράστασης «Θέατρα» βρίσκεται στο γεγονός ότι όλοι οι χειρισμοί των οπτικοακουστικών μέσων γίνονται live κατά την διάρκεια της παράστασης από τους δύο performers. Αυτό απαιτεί απίστευτη ακρίβεια και βαθιά τεχνογνωσία και είναι από τις ελάχιστες ομάδες αν όχι η μόνη που χρησιμοποιεί αυτόν τον τρόπο. «Θέλουμε να κρατήσουμε την ενέργεια που βγάζει το ότι αυτό γίνεται live. Αν γίνει κάποιο λάθος με ψυχραιμία το διορθώνουμε. Το ότι μπορείς και ελέγχεις το περιβάλλον είναι το πιο γοητευτικό πράγμα. H real-time performance μάς οδήγησε σε νέα μονοπάτια και προσπαθούμε κάθε φορά να εφευρίσκουμε νέους τρόπους για να εξυπηρετήσουμε την σύνθεση», λέει η Violet ενώ μας παίζει μία προβολή από την παράσταση: Ένα πάμφθηνο λαστιχένιο κουκλάκι που μετατρέπεται σε εντυπωσιακό σκηνικό και παράγει νοήματα. «Αυτή είναι και η οπτική μας στα πράγματα δεν κάνουμε ούτε performance ούτε αμιγώς θέατρο είναι ένας συνδυασμός, μία σύνθεση διαφορετικών στοιχείων σαν μια σύνθεση που όλα τα στοιχεία αποτελούν κομμάτι μιας μεγαλύτερης σύνθεσης. Η παράσταση είναι το αποτέλεσμα ενός δημιουργικού μοντάζ».
H Violet Luise έχει σπουδάσει κλασική μουσική και αργότερα ασχολήθηκε με την υποκριτική. Η προηγούμενη της παράσταση για την ζωή της Delia Derbyshire, πρωτοπόρο της ηλεκτρονικής μουσικής και του ήχου, η οποία μέσα από την έρευνα και τον πειραματισμό άνοιξε το δρόμο σε μεταγενέστερους μουσικούς της ηλεκτρονικής μουσικής, ήταν μία από τις πιο πρωτότυπες παράστασης του 2014. Η δημιουργία παραστάσεων με την χρήση οπτικοακουστικών μέσων ήρθε φυσικά και μέσα απο τον πειραματισμό. «Ξεκινάς από κάπου και μέσα από τις δοκιμές καταλήγεις σε κάτι καινούριο», λέει. «Τα σύγχρονα μέσα μπορούν να σου δώσουν άπειρες δυνατότητες και να σε πάνε νέους δρόμους. Μπορεί να είναι ένας υπολογιστής μπορεί να είναι δύο μικρόφωνα, ή κάποιο μαγνητόφωνο, ένα λούπερ μια κάμερα. Πρέπει να έχεις τον αυθορμητισμό του performer και ταυτόχρονα τον έλεγχο ενός ανθρώπου που χειρίζεται ένα σύστημα. Είναι δύο αντιθετικές τάσεις και πρέπει να γίνεται έτσι ώστε να μην καπακώσει το ένα το άλλο», λέει.
Η Violet Luise επεκτείνει συνέχεια τα όρια της δημιουργικής διαδικασίας δημιουργεί πρωτότυπα θέαματα και δεν επαναπαύεται σε αυτό. «Τώρα κάνω αυτό και πάει καλά. Στο μέλλον μπορεί να κάνω κάτι τελείως διαφορετικό. Το θέατρο από μόνο του σε πάει σε νέα μονοπάτια αρκεί να είσαι ανοιχτός και να δουλεύεις».
info:
«Θέατρα», μία παράσταση βασισμένη στο έργο του Olyvier Py, κάθε Δευτέρα και Τρίτη μέχρι τις 29/12 στο υπόγειο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206. Την Τρίτη 15/12 η είσοδος είναι ελεύθερη, τις υπόλοιπες μέρες η είσοδος είναι 10 (κανονικό), 8 (φοιτητικό), 5 (ανέργων) ευρώ.