Μαρία Χούκλη

Μαρία Χούκλη Facebook Twitter
0
  • Κατέβηκα στην Αθήνα από τη Θεσσαλονίκη το 1991, έχοντας ήδη ολοκληρώσει έναν κύκλο. Στην αρχή ένιωθα «επαρχιώτης στην Ομόνοια», όπως έλεγε το τραγούδι του Σαββόπουλου, αλλά η δουλειά με βοήθησε να διευρύνω τον κύκλο των γνωριμιών μου και να προσαρμοστώ. Τότε όλα μου φάνταζαν καινούργια και μαγικά, είχαν την απαραίτητη έκπληξη που αναζητούσα σε μια μεγάλη πόλη. Έμεινα στο Χαλάνδρι, κατόπιν στο Ψυχικό και σήμερα μένω στην πλατεία Μαβίλη. Αγαπώ την έξοδο στη θάλασσα που έχει η Αθήνα, τους περιπάτους πολύ νωρίς το πρωί στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου, τις αποδράσεις στο Λαύριο. Νιώθω πιο άνετα στο κέντρο, γιατί εδώ έχω πιο άμεση επαφή με τους γείτονες, τον φούρναρη και τον μπακάλη. Λόγω της δουλειάς που κάνω έχω ανάγκη την ασφάλεια της μικρής κλίμακας και την άμεση συνάφεια με τον κόσμο, το να περπατώ και να ανταλλάσσω καλημέρες. Η τηλεόραση μπορεί εύκολα να σε τυλίξει και να νομίζεις ότι ο κόσμος είναι αυτό που συμβαίνει στη γυαλιστερή επιφάνεια, ενώ δεν είναι παρά μια απειροελάχιστη ψηφίδα. Γι’ αυτό κι αναζητώ πάντα εναγωνίως την επαφή με την πραγματικότητα – οι μυρωδιές, οι επαφές και οι θερμοκρασίες, όλα βρίσκονται πάντα εκεί έξω.
  • Μεγάλωσα σε ένα μικροαστικό περιβάλλον από ανθρώπους χωρίς πτυχία, αλλά με ανοχή στο διαφορετικό και με απίστευτη καλοσύνη. Πάντα οι γονείς μου προσέρχονταν στις καταστάσεις με θετικό πνεύμα, χωρίς φθόνο, και σέβονταν τις διαφορετικές μου επιλογές –το πέρασμα από τα Νομικά στη δημοσιογραφία. Δεν με πίεσαν ποτέ, ούτε καν στο θέμα της οικογένειας, ζητώντας μου κάθε φορά να αξιολογώ εγώ τις αποφάσεις μου και να κρίνω γιατί κάτι που έκανα ήταν λάθος ή σωστό. Το βασικότερο, όμως, που μου έμαθαν ήταν η ευγένεια και ο σεβασμός στη στιγμή: ακόμα κι αν δεν είχαμε χρήματα και το φαγητό ήταν φτωχικό, πάντα υπήρχε τραπεζομάντιλο στο τραπέζι. Αυτά είναι που δεν ξεχνάς ποτέ ως τα πολύτιμα μικρά που σε συντροφεύουν μέχρι να κλείσεις τα μάτια σου και στο τέλος αποδεικνύονται οι πιο σημαντικές συνιστώσες της ζωής σου.
  • Μερικές φορές νιώθω ότι με φοβίζει η εικόνα και ότι τη μισώ γιατί είναι πολύ λίγη σε σχέση με αυτό που συμβαίνει πραγματικά – και πολύ ψεύτικη. Με τα χρόνια έμαθα, ωστόσο, να τη χρησιμοποιώ με τρόπο διαφορετικό, ανιχνεύοντας άλλους τρόπους αφήγησης, βρίσκοντας παράδοξες ισορροπίες ανάμεσα στο πραγματικό συμβάν και σε αυτό που βγαίνει στον αέρα, κάτι που κατάφερα να το κάνω χάρη στη λογοτεχνία. Αυτή είναι που σου επιτρέπει να αφήνεις ανοιχτό το ενδεχόμενο, να μετασχηματίζεις χωρίς να διαβάλλεις την πραγματικότητα και να αποφεύγεις τα κλισέ. Παρότι η τηλεόραση έχει άλλους κώδικες, στον βαθμό που απαιτεί να είσαι δωρικός, να αποφεύγεις τα επίθετα και να είσαι έντιμα υποκειμενικός –γιατί αντικειμενικός δεν είσαι ποτέ–, η μυθοπλασία σε βοηθάει να βρίσκεις τις πολλαπλές όψεις των πραγμάτων. Δημιουργούσε ανέκαθεν μέσα μου ένα πολύ ωραίο ίζημα, ώστε όσες φορές κι αν σκέφτηκα αν ματαιοπονώ –τι νόημα έχουν όλα αυτά τα διαβάσματα;– τελικά κατάλαβα ότι μόνο αυτή δημιουργεί έναν όμορφο και πολύχρωμο κόσμο.
Μαρία Χούκλη Facebook Twitter
Έχω εμμονή με τη ζωγραφική και, κυρίως, με τον Ρόθκο. Για καιρό δεν μπορούσα να καταλάβω γιατί μου αρέσει, αλλά όταν διάβασα ότι ζούσε στις μεσοδυτικές πολιτείες, ότι ξυπνούσε τα βράδια και χάζευε τα μισοφωτισμένα χωράφια, τότε μπόρεσα να δω τον κόσμο με τα δικά του μάτια.
 
  • Η αγωνία μου πάντα είναι μήπως συμβαίνει κάτι και δεν το αντιλαμβάνομαι σωστά. Μετά την ιστορία της υγείας μου κατάλαβα πόσο σημαντικό είναι να ξέρεις απολύτως τι συμβαίνει πραγματικά. Σε αυτήν τη συνειδητοποίηση βοήθησαν, βέβαια, και τα χρόνια της ψυχανάλυσης. Προτιμώ να ξέρω ακριβώς πώς έχουν τα πράγματα και κατόπιν να σκεφτώ πόση δόση αλήθειας αντέχω και τι μπορώ να διαχειριστώ ώστε να πάω παρακάτω. Η ψυχανάλυση με έκανε να συμφιλιωθώ με την εσωτερική φωνή που ζητούσε διαρκώς όλο και περισσότερα, χωρίς να μπορεί να είναι ποτέ ευχαριστημένη, όπως με έκανε να μπορώ να ζω με ό,τι με πονάει. Κυρίως, όμως, με βοήθησε να καταλαβαίνω τους ανθρώπους και να παίρνω από αυτούς τις θετικές τους πλευρές, ακόμα και στις χειρότερες συνθήκες. Είναι πολύ βασικό να μπορείς να δίνεις ευκαιρίες στους ανθρώπους γιατί όλοι είμαστε ατελείς-κι αυτό που είναι σημαντικό για μένα μπορεί να είναι ασήμαντο για τον άλλο. Ωστόσο, κι ο άλλος πρέπει να μπορεί να κάνει κάτι τις ευκαιρίες αυτές, γιατί διαφορετικά σημαίνει ότι χάνεται η εκτίμηση και ο σεβασμός. Κι αυτές είναι διαπιστώσεις που δεν αλλάζουν με τα χρόνια, κι ας μιλάνε κάποιοι για την πρόοδο της τεχνολογίας και την πολυδιάστατη πραγματικότητα. Το πιο ουσιαστικό πράγμα είναι ο άνθρωπος και το πιο σύνθετο οι ανθρώπινες σχέσεις –ίσως γι’ αυτό να αγαπώ τόσο την Αναγέννηση.
  • Έχω εμμονή με τη ζωγραφική και, κυρίως, με τον Ρόθκο. Για καιρό δεν μπορούσα να καταλάβω γιατί μου αρέσει, αλλά όταν διάβασα ότι ζούσε στις μεσοδυτικές πολιτείες, ότι ξυπνούσε τα βράδια και χάζευε τα μισοφωτισμένα χωράφια, τότε μπόρεσα να δω τον κόσμο με τα δικά του μάτια. Άρχισα να λατρεύω αυτές τις απέριττες επιφάνειες που είναι τόσο απλές αλλά με τόσες εντάσεις – ακριβώς όπως εγώ. Είχαν αυτή την εσωτερικότητα που με χαρακτηρίζει και παραπέμπουν στον εσωστρεφή κόσμο που έπλασα μόνη μου από παιδί. Πάντα με θυμάμαι να κάθομαι σιωπηλή σε μια γωνία και να μιλάω στον εαυτό μου. Έλεγα ψέματα στη μητέρα μου ότι πηγαίνω βόλτα με τις φίλες μου κι επιδιδόμουν σε ατελείωτους μοναχικούς περιπάτους – αυτό κάνω ακόμη και σήμερα. Είναι οντολογική κατάσταση, όπως λέω, για μένα η εσωστρέφεια και η αποχή μου από τον ανθρώπινο θόρυβο. Παλιά με φόβιζε, τώρα είναι κάτι που δεν θέλω να το πολεμήσω.
  • Οι εσωτερικοί μου μονόλογοι με έκαναν να συνθέτω στο μυαλό μου φανταστικούς ήρωες με διαφορετικά υλικά: κάποια κομμάτια τα αντλούσα από ιστορικές προσωπικότητες, άλλα από ήρωες της λογοτεχνίας. Ποτέ, όμως, δεν έμενα σε ένα επίπεδο ανθρωπίνων σχέσεων – ίσως γι’ αυτό με γοήτευαν πάντα οι «λοξοί». Αυτοί που βλέπουν τον κόσμο αλλιώς, αλλά αξίζουν αυτήν τη λοξή ματιά ακριβώς γιατί δεν είναι απλώς επαναστάτες ή πηγαίνουν μονάχα κόντρα αλλά γιατί η δημιουργική τους ιδιαιτερότητα αναδεικνύεται μέσα από το έργο τους. Εν ολίγοις, πάντα μου άρεσαν οι καλλιτέχνες, οι λογοτεχνικοί χαρακτήρες και οι άνθρωποι της τέχνης. Πολλές φορές ταυτιζόμουν με τη Μαντάμ Μποβαρί, άλλοτε με τις ηρωίδες του Τσέχοφ – πάντα όμως με κάποια ηρωίδα που σήμερα θα έλεγες κλασική. Γενικώς, είμαι παιδί του 19ου αιώνα και με γοητεύει απίστευτα ο ανεμοστρόβιλος της τέχνης που παρέσυρε την Ευρώπη τότε.
  • Η τέχνη δεν κάνει τίποτε άλλο από το να σου επιβάλλει έναν διαρκή τρόπο αναζήτησης και υπέρβασης – σου δείχνει το δικό σου όπλο απέναντι στο άγχος του θανάτου. Μόνο όταν έρχεσαι αντιμέτωπος με τον φόβο του θανάτου καταλαβαίνεις και χωράς όλους τους ανθρώπους και κατακτάς μια τεράστια ψυχική διεύρυνση. Επειδή, όμως, ο καθένας από εμάς συνηθίζει να αναλώνεται σε μικροπρέπειες και να ετεροκαθορίζεται, πιστεύοντας ότι η κόλαση είναι μόνο οι άλλοι, δεν ψάχνει μέσα του, ούτε κοιτάει την ουσία. Το πιο σημαντικό είναι να χαράζεις μόνος σου τη δική σου πορεία, να βρίσκεις ποιος είσαι και τι θέλεις. Είναι σημαντικό να λες στον εαυτό σου, όταν βρίσκεσαι με την πλάτη στον τοίχο και βλέπεις μόνο μαύρο «απόλαυσέ το και εκμεταλλεύσου το». Μόνο εσύ, άλλωστε, μπορείς να το κάνεις και κανένας άλλος αντί για σένα.

Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO τον Απρίλιο του 2014

Οι Αθηναίοι
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT
Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ