Το κορίτσι που κόπηκε άγαρμπα από την αφίσα του Φεστιβάλ Καννών με την Ανιές Βαρντά

Το κορίτσι που κόπηκε άγαρμπα από την αφίσα του Φεστιβάλ Καννών με την Ανιές Βαρντά Facebook Twitter
H Ζαν Βιλαρντεμπό δίπλα στην Ανιές Βαρντά στα γυρίσματα του «La pointe courte», 1955.
1

Έχουμε μπει πλέον στον ρυθμό του φεστιβάλ των Καννών καθώς αυτή την εβδομάδα παρουσιάστηκε το μεγαλύτερο μέρος του φετινού προγράμματος, ενώ νωρίτερα έγινε η αποκάλυψη της αφίσας, ενός φόρου τιμής στην Ανιές Βαρντά που έφυγε από τη ζωή πριν από λίγο καιρό.

Οι Κάννες έδειξαν γρήγορα αντανακλαστικά, πιθανότατα πέταξαν στα σκουπίδια την αφίσα που δουλευόταν ως τότε και αποφάσισαν να τιμήσουν τη μοναδική γυναίκα δημιουργό που συνδέθηκε με τη νουβέλ βαγκ, ακολούθησε έναν εντελώς ανεξάρτητο δρόμο στη συνέχεια και έφτασε ακόμη και κοντά στο Όσκαρ, λίγο πριν από το τέλος της καριέρας της.


Η φωτογραφία που επέλεξε το φεστιβάλ για να χρησιμοποιήσει ως βάση για την αφίσα του δεν ήταν δύσκολο να βρεθεί – άλλωστε δεν υπήρξε και καμία πρόθεση απόκρυψής της.

Είναι από τα γυρίσματα της πρώτης ταινίας που γύρισε η Βαρντά, του La Pointe Courte(1955), με την ίδια ψηλά σε μια πλατφόρμα να πατά στην πλάτη του Κάρλος Βιλαρντεμπό, βοηθού σκηνοθέτη της ταινίας.

Η ξαφνική αναφορά του ονόματός της, έστω και σε λίγα tweets, είναι το λιγότερο που θα μπορούσε να κάνει η κινηματογραφική κοινότητα, με αφορμή το άγαρμπο κόψιμό της από την αφίσα των Καννών, κάτι για το οποίο το φεστιβάλ δεν δικαιολόγησε ως σήμερα.

Το background έχει αντικατασταθεί από τους χρυσαφείς τόνους που δημιουργεί στη θάλασσα το πορτοκαλοκίτρινο χρώμα του σούρουπου, μια απαστράπτουσα ακτή που συνειρμικά μας οδηγεί στην Κρουαζέτ, το μέρος όπου για 10 μέρες τα φλας κάνουν υπερωρίες.

Η Βαρντά και η κάμερά της βρίσκονται σχεδόν στον ουρανό, η ίδια είναι το τελευταίο κομμάτι ενός παζλ, της ομαδικής δουλειάς που απαιτείται δηλαδή για να βγει σωστά ένα πλάνο, σε μια περίοδο που το να κατέχει μια γυναίκα αυτήν τη θέση ήταν σπάνιο.

Εδώ βέβαια δεν υπάρχει πολυπληθές crew, αλλά μόλις δύο συνεργάτες. Οι Κάννες αδίκως προτίμησαν να κρατήσουν τον ένα.

Το κορίτσι που κόπηκε άγαρμπα από την αφίσα του Φεστιβάλ Καννών με την Ανιές Βαρντά Facebook Twitter
Η αυθεντική φωτογραφία με της Ανιές Βαρντά ανεβασμένη στην πλάτη του Κάρλος Βιλαρντεμπό, βοηθού σκηνοθέτη της ταινίας. Το κορίτσι με την κλακέτα που προδίδει και τον τίτλο της ταινίας λέγεται Ζαν Βιλαρντεμπό.
Το κορίτσι που κόπηκε άγαρμπα από την αφίσα του Φεστιβάλ Καννών με την Ανιές Βαρντά Facebook Twitter
Η αφίσα του φετινού φεστιβάλ των Καννών.


Το κορίτσι με την κλακέτα που προδίδει και τον τίτλο της ταινίας λέγεται Ζαν Βιλαρντεμπό, γαλλο-πορτογαλικής καταγωγής, και μάλλον έκοβε τη θέα της θάλασσας, «γέμιζε» περισσότερο το πόστερ ή φορούσε πολύ κοντό σορτσάκι.

Το όνομά της ανασύρθηκε από τα άδυτα του Διαδικτύου χάρη σε μια σειρά από κουβέντες στο Twitter και επιβεβαιώθηκε από πολλαπλές πηγές.

Πρόκειται για τη σύντροφο του Κάρλος και αναφέρεται στα credits της ταινίας της Βαρντά ως script-girl, στο πρώτο από τα λίγα που βρίσκουμε γι' αυτήν στο IMDb και, όπως φαίνεται, δεν αντιπροσωπεύουν τη συνεισφορά της στα έργα του συντρόφου της.


Το highlight φαίνεται να είναι το σεναριακό credit που έχει στη μοναδική ταινία μυθοπλασίας που γύρισε ο Κάρλος Βιλαρντεμπό, τα Απομονωμένα Νησιά του 1965, με θέμα το ταξίδι ενός θαλασσοπόρου τον 19ο αιώνα σε ένα άγνωστο μέρος όπου βρίσκει τη μοναδική κάτοικό του, μια γυναίκα η οποία ζούσε με τον πατέρα και τον αδερφό της (που έχουν πεθάνει) και παραμένει πεισματικά σε ένα σύμπλεγμα νήσων, με τους δυο τελικά να δημιουργούν έναν σύγχρονο παράδεισο.

Το κορίτσι που κόπηκε άγαρμπα από την αφίσα του Φεστιβάλ Καννών με την Ανιές Βαρντά Facebook Twitter
Στα γυρίσματα της πρώτης ταινίας της Ανιές Βαρντά με τίτλο «La pointe courte», 1955.

Ο Κάρλος έχει μεγάλη φιλμογραφία, αλλά ειδικεύτηκε σε εκπαιδευτικά ή ενημερωτικά φιλμ, ενώ κατά καιρούς γυρνούσε ντοκιμαντέρ για θέματα που τον ενδιέφεραν.

Σε πολλά από αυτά, μπορεί κάποιος να διαπιστώσει με μια πρόχειρη έρευνα ότι η Ζαν συμμετέχει με διάφορους τρόπους, από κείμενα συνοδευτικά (αφού πολλά φιλμ προορίζονταν για μουσεία) μέχρι και σχολιασμό όπως έκανε στο Le Corbusier, ένα ντοκιμαντέρ για τον Eλβετό αρχιτέκτονα που έγινε για λογαριασμό πανεπιστημίων και συνοδεύεται από τη μουσική του Ιάννη Ξενάκη!


Κάποια από τα συνοδευτικά κείμενά των ταινιών του συντρόφου της βρίσκονται σε βάσεις δεδομένων διεθνών βιβλιοθηκών, όπου την τεκμηριώνουν ως συγγραφέα, ενώ άλλα εκπαιδευτικά φιλμ στα οποία τη βρίσκουμε ως συνεργάτη είναι το Une statuette (1971), μια παρατήρηση ενός προ-κολομβιανού αγαλματιδίου που βρίσκεται στο Λούβρο, και το 10λεπτο La petite cuillère (1960) με θέμα ένα ιερό κουτάλι των αρχαίων Αιγυπτίων που χρησιμοποιούνταν για να κρατά ανοιχτά τα μάτια των νεκρών στο ταξίδι τους στον άλλο κόσμο.


Μαζί με τη φωτογραφία που ενέπνευσε τις Κάννες, υπάρχουν δύο ακόμη από το φιλμ της Βαρντά που διακρίνεται η Βιλαρντεμπό, ενώ δεν διευκρινίζεται σε κάποιο site αν ζει σήμερα ή όχι – ο Κάρλος πάντως φαίνεται πως βρίσκεται εν ζωή στα 92 του.

Η ξαφνική αναφορά του ονόματός της, έστω και σε λίγα tweets, είναι το λιγότερο που θα μπορούσε να κάνει η κινηματογραφική κοινότητα, με αφορμή το άγαρμπο κόψιμό της από την αφίσα των Καννών, κάτι το οποίο το φεστιβάλ δεν δικαιολόγησε ως σήμερα.

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αντίο Ανιές Βαρντά: Εκατοντάδες άνθρωποι και καλλιτέχνες αποχαιρέτησαν την σπουδαία δημιουργό του σινεμά

Culture / Αντίο Ανιές Βαρντά: Εκατοντάδες άνθρωποι και καλλιτέχνες αποχαιρέτησαν την σπουδαία δημιουργό του σινεμά

Η Ανιές Βαρντά πέθανε την Παρασκευή και σήμερα στη Cinematheque francaise στο Παρίσι, εκατοντάδες άνθρωποι και δημιουργοί έδωσαν το παρών στην αποχαιρετιστήρια τελετή

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Οθόνες / 10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Ξεψαχνίσαμε τον κατάλογο που προσφέρουν οι πλατφόρμες streaming και σας παρουσιάζουμε δέκα ταινίες κατάλληλες για την πιο αγαπησιάρικη μέρα του χρόνου, ώστε να μη χρειαστεί να καταφύγετε ξανά στις συνηθισμένες επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Pulp Fiction / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Οι οσκαρικές φιλοδοξίες του Netflix για το Emilia Pérez έπεσαν στο κενό, καθώς η πρώτη τρανς υποψήφια στην ιστορία του θεσμού κατηγορείται για πολιτική ανορθογραφία και εξοστρακίζεται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Οθόνες / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Το να είσαι τρανς είναι ζήτημα προσωπικής ταυτότητας, όχι πολιτικών πεποιθήσεων. Και το να προϋποθέτουμε ότι τα τρανς άτομα είναι μονολιθικά στις απόψεις τους ή ανίκανα να έχουν συντηρητικές ή αντιδραστικές απόψεις, είναι απλά παράλογο.
THE LIFO TEAM
Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Νέα στήλη/ Κριτική τηλεόρασης / Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Κριτική της Πόπης Διαμαντάκου για το αστυνομικό θρίλερ του Star, για μια ελληνική παραγωγή που προσπαθεί να ανεβάσει τον πήχη και να συγκριθεί με ξένες παρόμοιες.
ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ
«Θολός βυθός», μια ταινία για τις παιδουπόλεις της Φρειδερίκης

Οθόνες / Οι παιδουπόλεις της Φρειδερίκης γίνονται ταινία

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Ατζακά, η νέα ταινία της Ελένης Αλεξανδράκη «Θολός Βυθός» είναι μια βουτιά στις ζωές των παιδιών που έγιναν έρμαια της προπαγάνδας και πιόνια σε έναν πόλεμο που δεν καταλάβαιναν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Δέκα ξεχωριστές οικιακές προβολές, από το διαχρονικό μυστήριο του «Ονόματος του Ρόδου» ως τον ξεσηκωτικό χορό του «Αnother Round» κι από τις weird κωμικές αναζητήσεις του «Chevalier» ως το τρυφερό ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ποιος θα μπορούσε να φανταστεί μια πιο σεξιστική αφίσα εναντίον των ανδρών;Μια "προϊσταμένη" σκηνοθέτις πατάει πάνω στη ράχη του υφιστάμενου βοηθού της για να βρει το πλάνο της... Φαντάζεστε τι θα είχε γίνει με μια φωτογραφία, όπου ένας άντρας "προϊστάμενος" θα πρόσβαλλε ακόμα και το δαχτυλάκι μιας γυναίκας υφιστάμενής του; Κατακλυσμός!Θεός σχωρές΄την Ανιές Βαρντά, αλλά φτάνει πια με τα δυο μέτρα και τα δυο σταθμά!