From scratch

From scratch Facebook Twitter
ΜΗΔΕΙΑ2: VISSIONAIRE Η παράσταση μοιάζει με ένα tableau vivant ταινίας βωβού κινηματογράφου και πίνακα του Τσαρούχη.
0

Το φετινό φθινόπωρο κι ο χειμώνας που ακολουθεί επιβεβαιώνουν ότι η αθηναϊκή θεατρική σκηνή είναι ίσως ο πιο ζωντανός, πολυφωνικός, ευρηματικός καλλιτεχνικός χώρος της πόλης. Κι ενώ τα προηγούμενα δέκα, δεκαπέντε χρόνια τα συστατικά έμοιαζαν δεδομένα, τελευταία μια εντυπωσιακή κινητικότητα δείχνει ότι ο θεατρικός χώρος είναι πάλι σε αναζήτηση νέων ισορροπιών.

• ΕΘΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ

Πρώτος παράγοντας αλλαγών η κρατική σκηνή. Το κτίριο Τσίλερ ανοίγει ξανά και το Εθνικό Θέατρο επανέρχεται στην έδρα του. Έτσι η ανάγκη που είχε διασπείρει τις παραγωγές του Εθνικού σε διάφορους χώρους στην πόλη, δεν υπάρχει πια. Μόνο οι δύο σκηνές του Σύγχρονου Θεάτρου της Αθήνας θα χρησιμοποιηθούν και φέτος από το Εθνικό. H πρώτη πρεμιέρα έχει προγραμματισθεί για τις 18 Οκτωβρίου στη σκηνή Παξινού(Ρεξ), όπου στεγάζεται η παιδική παράσταση του Εθνικού. Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου(ίσως το πιο busy πρόσωπο της σεζόν αφού υπογράφει ως συγγραφέας δύο έργα και ως σκηνοθέτης τέσσερα - φαίνεται δεν φοβάται μήπως «καεί» από την υπερβολική παραγωγικότητα) διασκεύασε και σκηνοθετεί την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων τουΛιούις Κάρολ. Ακολουθεί η πρεμιέρα του σαιξπηρικού Το Ημέρωμα της στρίγγλαςστις 31 Οκτωβρίου, σε σκηνοθεσίαΚωνσταντίνου Αρβανιτάκη στο Κοτοπούλη, με πρωταγωνιστές την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, τον Άκη Σακελλαρίου, τον Αλέξανδρο Μυλωνά, τον Ιερώνυμο Καλετσάνο, τον Γιάννη Νταλιάνη, την Έμιλυ Κολιανδρή κ.ά. Στις 24 Οκτωβρίου έχει οριστεί η εναρκτήρια παράσταση της ανακαινισμένηςΝέας Σκηνής. Είναι ο Ρομπέρτο Τσούκοτου Μπερνάρ- Μαρί Κολτές σε σκηνοθεσίαΈφης Θεοδώρου, με τον Γιάννο Περλέγκα στον ομώνυμο ρόλο. Στη διανομή συμμετέχουν η Σοφία Σεϊρλή, η Μαρία Σκουλά, η Μαρία Πρωτόπαππα, ο Μάκης Παπαδημητρίου και άλλοι. Στον απόηχο της φασαρίας που προέκυψε με τους καλοκαιρινούς Βατρά-Χ του Δημήτρη Λιγνάδη, ματαιώθηκε η παράσταση «Μακμπέθ επί δύο», που είχε προγραμματιστεί για τη Νέα Σκηνή, στην οποία ο Λιγνάδης και η Στεφανία Γουλιώτη θα υποδύονταν όλους τους βασικούς ρόλους του σαιξπηρικού δράματος.

Κατά ημερολογιακή σειρά ακολουθούν οι δύο πρεμιέρες στο Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας. Πρώτα ανοίγει η Β' Σκηνή με το νέο έργο του Γιάννη Μαυριτσάκη Βόλφγκαγκ στις 7 Νοεμβρίου. Πρόκειται για δραματοποίηση της αληθινής ιστορίας εκείνου του κοριτσιού που απήγαγε και κρατούσε φυλακισμένο ένας άνδρας για πολλά χρόνια. Παίζουν ο Βασίλης Ανδρέου, ο Μάνος Βακούσης, η Μαρία Ζορμπά, η Λουκία Μιχαλοπούλου κ.ά. Μία εβδομάδα αργότερα, στις 14 Νοεμβρίου, θα δούμε το Ξύπνημα της άνοιξης του Φρανκ Βέντεκιντ. Η συνάντηση του Νίκου Μαστοράκη με το Γερμανό εξπρεσιονιστή και μ' ένα θίασο που συγκεντρώνει πολλούς ταλαντούχους ηθοποιούς της νεότερης γενιάς (Κωνσταντίνος Παπαχρόνης, Ιωάννα Παππά, Όμηρος Πουλάκης, Άλκηστις Πουλοπούλου, Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Θάνος Τοκάκης, Νατάσσα Ζάγκα κ.ά) οπωσδήποτε έχει ενδιαφέρον.

Ακολουθώντας μια ευεργετική από κάθε πλευρά πολιτική συνεργασίας το Φεστιβάλ Αθηνών 2008 και το Εθνικό Θέατρο μοιράστηκαν το κόστος παραγωγής των Ιστοριών από το δάσος της Βιέννης. Μετά λοιπόν τις καλοκαιρινές παραστάσεις στην Πειραιώς 260, το έργο του Χόρβατ συνεχίζει στην κεντρική σκηνή του κτιρίου Τσίλερ, από τις 28 Νοεμβρίου. Ο Γιάννης Χουβαρδάς σκηνοθετεί τον Νίκο Κουρή, τη Θέμιδα Μπαζάκα, την Αλέκα Παίζη, τον Ακύλλα Καραζήση, την Αγγελικής Παπούλια, τον Δημήτρη Ήμελλο, τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, τον Θέμη Πάνου και πολλούς άλλους καλούς ηθοποιούς. Και στο υπόλοιπο μισό της χρονιάς το Εθνικό Θέατρο θα παρουσιάσει στις διάφορες σκηνές του πολλές ενδιαφέρουσες προτάσεις, με τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου να έχουν κυρίαρχη θέση (Ημέρωμα της Στρίγκλας, Φάουστ, Φορτουνάτος,Ο κλήρος του μεσημεριού κ.ά.) αλλά με έντονη παρουσία νεότερων υπογραφών στη γραφή (Μαυριτσάκης, Κιτσοπούλου,Καραζήσης) και στη σκηνοθεσία. Ανάμεσα σε άλλα αξιοπρόσεκτα του φετινού προγράμματος του Εθνικού είναι η άφιξη του Γιόσι Βίλερ που θα σκηνοθετήσει στην Κεντρική Σκηνή τον Κλήρο του μεσημεριού του Κλοντέλ, 2 χρόνια μετά την πολύ επιτυχημένη παράστασή του στο Κammerspiele του Μονάχου (πρεμιέρα 13.3.09) και η πρόσκληση στον Γιάννη Κακλέα να σκηνοθετήσει την άγνωστη στην Ελλάδα κωμωδία του Αλεξάντερ Οστρόφσκι Το ημερολόγιο ενός απατεώνα (στο Κοτοπούλη, από 6.2.09).

Το κλείσιμο του θεάτρου Αμόρε στεναχώρησε πολλούς αφοσιωμένους φίλους του, καθώς για περισσότερα από δεκαπέντε χρόνια υπήρξε ένας πυρήνας που προέβαλλε νέα αξιόλογα πρόσωπα, έργα, συγγραφείς και εισήγε νέα ήθη τόσο στο δημιουργικό όσο και στο επικοινωνιακό μέρος της λειτουργίας του. Το Εθνικό Θέατρο, λόγω της παρουσίας του Γιάννη Χουβαρδά στη διεύθυνσή του, απορροφά ήδη από την περσινή χρονιά όχι μόνο πρόσωπα που είχαν συνδεθεί με το Αμόρε αλλά κυρίως την οικεία ματιά και έναν τρόπο λειτουργίας ανοιχτό στην επικοινωνία με το κοινό. Πολυφωνικό, κι έχοντας συγκεντρώσει πραγματικά εκλεκτούς ηθοποιούς, το φετινό πρόγραμμα του Εθνικού θα πρωταγωνιστήσει στις επιλογές μας.

• Ο ΛΙΒΑΘΗΝΟΣ ΜΕΤΑ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ

Άλλη μία απώλεια, η διακοπή της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού - αλλά βρέθηκε λύση να συνεχίσει με άλλη μορφή. Ευτυχώς. Θα ήταν πράγματι κρίμα ο πυρήνας των εξαιρετικών ηθοποιών που είχε συγκεντρώσει ο Στάθης Λιβαθηνός να διαλυθεί και να σταματήσει η προσπάθεια που είχαν ξεκινήσει και προχωρήσει από κοινού - ομολογουμένως με μεγάλη επιτυχία. Σε μια εποχή που οι ομάδες δεν ευημερούν -μολονότι ξανά και ξανά παραδεχόμαστε την αναγκαιότητά τους- ο καλός σκηνοθέτης μεταφέρει την ομάδα της Πειραματικής (Νίκος Καρδώνης, Δημήτρης Παπανικολάου, Μαρία Ναυπλιώτου, Άρης Τρουπάκης, Μαρία Σαββίδου, Στέλιος Ιακωβίδης, Μαρία Κίτσου, Βασίλης Κουκαλάνι, Όθων Μεταξάς, Καλλιόπη Σίμου, Σοφία Τσινάρη) στο θέατροΜεταξουργείο, ως επικεφαλής της πλέον. Θα παρουσιάσουν το έργο του ΙρλανδούΤζον Μίλινγκτον Σινγκ Ένας ήρωας - Το καμάρι της Δύσης (1907).

• Ο ΠΟΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Ακολουθώντας το παράδειγμα του Αμόρε, το Θέατρο του Νέου Κόσμου κατάφερε τα τελευταία χρόνια να ξεχωρίσει ανάμεσα στα άλλα επιχορηγούμενα θέατρα. Με τρεις χώρους, τους οποίους άνοιξε σε αρκετούς νεότερους σκηνοθέτες/ηθοποιούς, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος διαμόρφωσε έναν πόλο ενδιαφέροντος για το ανήσυχο νεαρό κοινό της πόλης, με πολλές low budget παραστάσεις. Φέτος η ελληνική δραματουργία υπερέχει αριθμητικά, καθώς στο Θέατρο του Νέου Κόσμου θα δούμε, μεταξύ άλλων, το πρώτο θεατρικό έργο του αγαπητούΑρκά Εχθροί εξ αίματος, με τον Παντελή Δεντάκη, τον Λαέρτη Μαλκότση και τον Γιώργο Νινιό, σκηνοθετημένους από τονΒαγγέλη Θεοδωρόπουλο (πρεμιέρα 8 Οκτωβρίου), το καινούργιο του Βασίλη Μαυρογεωργίου Μαθήματα Βίας (συνέχεια του περσινού Μόνο την Αλήθεια, μέρος Ι,πρεμιέρα 1η Οκτωβρίου), το περσινό Ένας στους δέκα που επαναλαμβάνεται, το κείμενο του Δημήτρη Μαρωνίτη Μαύρη Γαλήνη που θα ερμηνεύσει ο Γιάννης Τσορτέκης, και το Χωρίς Μουσική που πέρσι υπέγραφε ο Κώστας Γάκης αλλά πλέον υπογράφουν οι ηθοποιοί που το ερμηνεύουν (Ιωάννα Αγγελίδη, Ασπασία Αλεξίου, Κώστας Γάκης, Γεωργία Γεωργόνη και Μαρία-Δάφνη Καμμένου, από 5 Οκτωβρίου). Επιπλέον, στη κατεύθυνση αναζήτησης λύσεων για τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι περισσότερες θεατρικές ομάδες της πόλης, το Θέατρο του Νέου Κόσμου συμμετέχει σε τέσσερις συμπαραγωγές. Η πρώτη είναι με το ΔΗΠΕΘΕ Σερρών και αφορά το έργο του Ιλάν Χατσόρ Κουκουλοφόροι, που θα σκηνοθετήσει ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. Οι υπόλοιπες τρεις αποτελούν σύμπραξη με τρεις μικρές ομάδες, με το Θέατρο του παπουτσιού πάνω στο Δέντρο (Ήθελα να σ' αντάμωνα της Μαρίας Παπαλέξη), την ομάδα Περίπολος (Ο κατάδικος του Κωνσταντίνου Θεοτόκη) και την θεατρική εταιρεία Αντίλαλοι (Αντιγόνη του Σοφοκλή, από 8 Οκτωβρίου).

• ΣΤΟ ΤΑΜΕΙΟ

Οι μήνες που έρχονται είναι ιδιαιτέρως γενναιόδωροι από άποψη θεατρικών προτάσεων. Τόσο που νιώθεις την ανάγκη να θυμίσεις εκείνο το παλιό «ουκ εν τω πολλώ το ευ». Από την άλλη η ανάγκη θεατρικής επικοινωνίας στην Αθήνα μοιάζει με κύμα που δεν κρατιέται. Και θα μας παρασύρει τελικά, φωτεινό και πολλά υποσχόμενο καθώς είναι.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Θέατρο / Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Περίπου στις 17:30 το απόγευμα του Σαββάτου τόλμησα να ανέβω στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για να συμμετάσχω σε έναν αδιανόητο 24ωρο θεατρικό μαραθώνιο, πλάι στο θηρίο υποκριτικής που ονομάζεται Στεφανία Γουλιώτη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Στο Σώμα της

Θέατρο / Ένα έργο στο Εθνικό Θέατρο για την περίοδο, την εμμηνόπαυση, την κλειτορίδα και τον γυναικείο αυνανισμό

Μαζί με άλλες 22 γυναίκες, η Ελένη Ευθυμίου, η Σοφία Ευτυχιάδου και η Νεφέλη Μαϊστράλη ανεβάζουν ένα έργο για ζητήματα που θεωρητικά μπορούν να συζητηθούν ανοιχτά, αλλά στην πραγματικότητα όχι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Θέατρο / Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Παρά τις προσπάθειές του να το αποφύγει, μια σειρά από συμπτώσεις τον οδήγησε στο θέατρο. Οι «Απαράδεκτοι» δεν συνεχίστηκαν λόγω δικής του απόφασης, το «Στην υγειά μας, ρε παιδιά» σταμάτησε όταν κουράστηκε ψυχολογικά. Ο δημοφιλής κωμικός ηθοποιός είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους

Χορός / Trocks: Η θρυλική και διαφορετική ομάδα μπαλέτου έρχεται στην Αθήνα

Άντρες χορευτές ντυμένοι με τουτού και πουέντ ερμηνεύουν μεγάλα κλασικά αλλά και μοντέρνα μπαλέτα, παρωδώντας τις πολύπλοκες χορογραφίες και τις παραξενιές των μπαλαρίνων της παλιάς, αλλά και της νέας, εποχής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιώργος Καραμίχος: Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε 

Θέατρο / Γιώργος Καραμίχος: «Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε»

Στο θέατρο υποδύεται έναν συγγραφέα που επιστρέφει στον τόπο του για να δηλώσει ανοιχτά την ταυτότητά του στην οικογένειά του. Θα αλλάξει η ζωή και η πορεία των ανθρώπων που αγαπά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Χορός / Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Η ζωή, το έργο και η κληρονομιά του Alvin Ailey, του πρώτου μαύρου χορογράφου σύγχρονου χορού, παρουσιάζονται στην πρώτη μεγάλης κλίμακας μουσειακή έκθεση προς τιμήν του στο Whitney Museum of American Art.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος κοιτάζει τη γενιά του τρυφερά και πολύ σκληρά

Θέατρο / Γεράσιμος Ευαγγελάτος: «Δεν με συγκινούν οι άνθρωποι όπως παλιά»

Με τρυφερότητα αλλά και αυστηρότητα, ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος, στο νέο του θεατρικό έργο «Blue Train», κοιτάζει τη γενιά του, ταξιδεύοντας μέσα από ματαιώσεις και χαμένες βεβαιότητες, ψάχνοντας έναν δρόμο ελευθερίας και αμοιβαιότητας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιδρυμα Ωνάση: Cavafy Summer School 2024

Θέατρο / H σχέση του καβαφικού λόγου με τη σύγχρονη ποπ κουλτούρα

H πρόσληψη του έργου και της ζωής του ποιητή ως θέατρο και περφόρμανς, η εκμετάλλευση των στίχων του στον χώρο της διαφήμισης, του θεάματος και της πολιτικής. Όλα όσα συζητήθηκαν στο Διεθνές Θερινό Σχολείο Καβάφη 2024.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπάνιο οπτικό και ηχητικό ντοκουμέντο με τη σπουδαία Ελένη Παπαδάκη

Θέατρο / Μια χαμένη μπομπίνα έρχεται στο φως και μαζί της η φωνή της Ελένης Παπαδάκη

To αρχείο της, που ήταν παραπεταμένο σε μια αποθήκη, και μια μπομπίνα με ανέκδοτο υλικό έρχονται στο φως για να προσθέσουν μερικές ψηφίδες στην καλλιτεχνική διαδρομή της θρυλικής ηθοποιού. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Οι παραστάσεις του φθινοπώρου

Fall Preview 2024 / 15 παραστάσεις που έρχονται το φθινόπωρο

Η θεατρική σεζόν 2024-25 χαρακτηρίζεται κυρίως από τις επαναλήψεις της περσινής χρονιάς. Με μια πρώτη ματιά, τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου καταλαμβάνουν σημαντική θέση, ενώ δεν λείπουν και οι αναγνώσεις σύγχρονων έργων που έχουν αγαπηθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ