Περί Ζώων

Περί Ζώων Facebook Twitter
0

H Ελφρίντε Γέλινεκ (Νόμπελ Λογοτεχνίας 2004) έγραψε το Περί Ζώων (2007), ένα κείμενο για το θέατρο, κινητοποιημένη από ένα ρεπορτάζ του βιεννέζικου περιοδικού «Falter» σχετικά με την πορνεία πολυτελείας, των «συνοδών» για οικονομικά και κοινωνικά εύπορους πελάτες. Τα στοιχεία που βγήκαν στο φως από την αστυνομία με τη βοήθεια τηλεφωνικών υποκλοπών από τις συνομιλίες των προαγωγών του «γραφείου συνοδών» με τους πελάτες είναι σοκαριστικά. Οι νεαρές από χώρες του πρώην Ανατολικού Μπλοκ, συχνά ανήλικες, μπορεί να μην εκδίδονταν για ελάχιστα ευρώ, αλλά αναγκάζονταν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους χωρίς τις στοιχειώδεις για την υγεία τους προφυλάξεις - από τη στιγμή που οι πελάτες επιθυμούν το ρίσκο, οι συνοδοί εξαναγκάζονταν ν’ ανταποκριθούν.

Αυτά στην «πολιτισμένη» Βιέννη, την πόλη όπου ο πολιτισμός (ως παράδοση αλλά και ως σύγχρονη παραγωγή από θεσμικούς οργανισμούς υψηλού κύρους) πωλείται ως βασική τουριστική ατραξιόν. Αλλιώς, στην πρωτεύουσα της χώρας όπου, όπως έχει δημοσίως καταγγείλει η Γέλινεκ, ο κληρικιστικός φασισμός εξακολουθεί από τον Μεσοπόλεμο έως σήμερα να είναι το κυρίαρχο πρίσμα στην πολιτική ερμηνεία και πρακτική.

Στο Περί Ζώων (ο τίτλος ανακαλεί το γνωστό, απεχθές στον κυνισμό του αλλά αληθινό, σχόλιο, «το πιο φθηνό κρέας είναι το ανθρώπινο») η Γέλινεκ συνδυάζει τον βαθιά πληγωμένο, κατακερματισμένο λόγο μιας (ερωτευμένης) γυναίκας που εκδίδεται, με αποσπάσματα από τις προαναφερθείσες τηλεφωνικές συνομιλίες προαγωγών και πελατών. Η γλώσσα, ως σύστημα που δίνει νόημα στα πράγματα, την προδίδει. Πώς να μιλήσεις για όλα αυτά που κανείς δεν θέλει ν’ ακούσει; Η πορνεία και η παγκοσμιοποιημένη εκδοχή της, το τράφικινγκ, ανθούν επειδή υπάρχουν άνθρωποι (άνδρες κυρίως) που αντιμετωπίζουν άλλους ανθρώπους ως εμπόρευμα. Και δεν αναφέρομαι μόνο σ’ αυτούς, ας πούμε, που αγοράζουν νεαρά κορίτσια από τους γονείς τους έναντι πινακίου φακής για να τα διοχετεύσουν στην αγορά του πληρωμένου σεξ (την πλέον ανθηρή ως προς τα οικονομικά μεγέθη, μαζί με την αγορά ναρκωτικών) αλλά και στην κυριλέ πορνεία των μεγάλων ξενοδοχείων, που εξασφαλίζουν συντροφιά στους εκλεκτούς πελάτες τους. Ακόμα, στον τουρισμό σε εξωτικά μέρη, όπου ανθεί η παιδική πορνεία ή στα μπάτσελορ πάρτι και στις μοντέρνες μορφές τηλεπαραγγελιών - μ’ ένα τηλέφωνο η Ρωσίδα σπίτι σου. Γιατί ο προαγωγός είναι χειρότερος από τον πελάτη; Και γιατί αυτή η κοινωνική βία καλύπτεται από όρους και νόμους προστασίας της ιδιωτικής ζωής;

Η Γέλινεκ πετυχαίνει αυτό ακριβώς, να φωτίσει την αποτρόπαιη πολιτική διάσταση ενός θέματος μάλλον κοινότοπου, που αντιμετωπίζεται συνήθως ως προσωπικό δράμα του θύματος (δείτε ως πρόσφατο παράδειγμα την Αόρατη Όλγα του Γιάννη Τσίρου). Γιατί, ακούγοντας τις «συνεννοήσεις» των καλοβαλμένων ανδρών που ζητούν γυναίκες-μοντέλα για σεξουαλικές απολαύσεις κάθε τύπου, δεν μπορείς να μη σκεφτείς, μεταξύ πολλών άλλων, τα μπούγκα-μπούγκα πάρτι του Μπερλουσκόνι ή τις επιβεβαιωμένες παρασπονδίες του πρώην διευθυντή του ΔΝΤ, Στρος-Καν. Οι πιο εκλεκτοί πελάτες του κυκλώματος του αγοραίου σεξ συμβαίνει να είναι αυτοί που κυβερνούν, νομοθετούν, δικάζουν, ή ν’ ανήκουν στον κύκλο των ισχυρών που ασκούν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο πολιτική εξουσία.

Αυτοί που συντηρούν την ανομία είναι οι ίδιοι μ’ αυτούς που -στη χώρα μας, πια- σε προεκλογική περίοδο αποφασίζουν, εν είδει ψηφοθηρικού εφέ, να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα των λαθρομεταναστών και της διάχυσης της πορνείας στο κέντρο της Αθήνας. Είναι οι ίδιοι που διοχετεύουν στα ΜΜΕ δηλώσεις τύπου «Χάνουμε έσοδα από τα διαφυγόντα κέρδη», οι ίδιοι που διαμαρτύρονται για την αυστηρή νομοθεσία που δεν επιτρέπει στα περισσότερα πορνεία να λειτουργούν νόμιμα, προκειμένου να «ενισχυθούν τα οικονομικά του δήμου αλλά και τα ασφαλιστικά ταμεία»!

Η αντίστιξη του ασθματικού λόγου της γυναίκας (που, παρότι βιασμένη σωματικά και συναισθηματικά, διεκδικεί, μέσω του έρωτα, μια θέση όχι σ’ ένα περιβάλλον αλλά στον μεγάλο κόσμο) με τις επιγραμματικές τηλεφωνικές παραγγελίες των ανδρών οδηγεί το κείμενο και τη σκηνική πράξη σε μια έκρηξη. Όχι αντίδρασης, απελπισίας. Η γυναίκα του Περί Ζώων το λέει καθαρά: η μεγαλύτερη μόλυνση στον κόσμο είναι από την απόγνωση.

Ο Αλέξης Αλάτσης, που σκηνοθέτησε την παράσταση του Θεάτρου Τέχνης, περιόρισε τη δυναμική του πολυπρισματικού κειμένου της Γέλινεκ. Το πρώτο μέρος (του μονολόγου της γυναίκας) και το δεύτερο (των ανδρικών συνομιλιών) ενοποιήθηκαν, έτσι ώστε οι άνδρες να λειτουργούν σαν ένα είδος Χορού που μεταφράζει τον σπαρακτικό λόγο της γυναίκας σ’ έναν μηχανιστικό λόγο σεξουαλικών προτιμήσεων, σχολίων για τα προσόντα των γυναικών, ειδικών απαιτήσεων. Αντιλαμβάνομαι την επιλογή, έχει μια λογική, αλλά τελικά δεν λειτούργησε. Η σκηνοθεσία μιμήθηκε, χωρίς επιτυχία, μεταμοντερνιστικές ευκολίες, κυρίως στην όψη (αν δω ξανά αυτιά Μίκυ Μάους, μπλε περούκες, πλαστικές φουσκωτές κούκλες του σεξ και μύτες κλόουν, θα αυτοκτονήσω) αλλά και στοιχεία του αυστηρού φορμαλισμού του Τερζόπουλου. Η αλήθεια μιας προσωπικής σκηνοθετικής πρότασης έλειψε. Η Βίκυ Βολιώτη, ηθοποιός που έχει πολλά κι ενδιαφέροντα πράγματα να δώσει, ερμήνευσε αρκετό μέρος του μονολόγου της με γυρισμένη πλάτη στο κοινό, κάτι που δυσκόλευε και τη σχέση με αυτό αλλά και την πρόσληψη του δύσκολου στην αποσπασματικότητά του λόγου της. Ωστόσο, είναι ώρα να την εμπιστευτούν οι καλοί, έμπειροι σκηνοθέτες που διαθέτει η εγχώρια θεατρική αγορά.

Η νέα γενιά των ανδρών ηθοποιών του Θεάτρου Τέχνης έχει μέλλον, καλή σκηνική παρουσία και υπέροχες, καθαρές φωνές.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ