«Ζ»: Μαθήματα από το παρελθόν

«Ζ»: Μαθήματα από το παρελθόν Facebook Twitter
1
«Ζ»: Μαθήματα από το παρελθόν Facebook Twitter

Για τη δεκαετία του ’60 οι γνώμες των ιστορικών διχάζονται: άλλοι θεωρούν ότι ήταν «σύντομη», επειδή έκλεισε βίαια το 1967 με τη χούντα των συνταγματαρχών, κι άλλοι ότι, ακριβώς λόγω της χούντας, τράβηξε έως το 1974, σε μια πορεία σύμπτωσης με άλλες χώρες που υπέστησαν ανάλογες πολιτικές περιπέτειες. Παρακολουθώντας την έξοχα ισορροπημένη και υποδειγματικής οικονομίας σκηνική διασκευή του Ζ στο Εθνικό, η αναδρομή στα ανήσυχα, σκοτεινά αλλά και γεμάτα σφύζουσες ιδέες και επιθυμίες χρόνια της δεκαετίας του ’60 μοιάζει αναπόφευκτη. Ως γνωστόν, το μυθιστόρημα του Βασιλικού καταγράφει, με επίφαση μυθοπλασίας, τα γεγονότα της δολοφονίας του ολυμπιονίκη, υφηγητή της Ιατρικής και βουλευτή της ΕΔΑ Γρηγόρη Λαμπράκη από το παρακράτος της Δεξιάς τον Μάιο του 1963. Βασισμένο στα ντοκουμέντα της υπόθεσης, το Ζ λέγεται ότι είναι επηρεασμένο από το Εν Ψυχρώ, το γνωστό «non-fiction novel» του Τρούμαν Καπότε. Με δεδομένο, όμως, ότι τα δύο βιβλία κυκλοφόρησαν με διαφορά μηνών το 1966, αυτό που συνέβη είναι (όπως ξεκαθαρίζει σήμερα ο Βασιλικός) ότι το Εν Ψυχρώ λειτούργησε ως εμβρυουλκός, που έδωσε τέλος στην τριετή «εγκυμοσύνη» του Ζ (στην έρευνα αρχικώς και, στη συνέχεια, στην καθήλωση του συγγραφέα στην αποστολή του να γράψει το συγκεκριμένο βιβλίο). Διάβασε το βιβλίο του Καπότε τον Μάιο του 1966 και έγραψε το Ζ τον Ιούνιο του ίδιου χρόνου, μέσα σε 21 ημέρες.

Τρία χρόνια μετά, το Ζ θα συζητηθεί και πάλι εντόνως μέσω της ταινίας του Κώστα Γαβρά (1969). Με τη συμβολή του Χόρχε Σεμπρούν στο σενάριο, τα λυρικά μέρη του βιβλίου έμειναν εκτός. Η σκηνοθετική πρόθεση δικαιώθηκε: αυτό το υποδειγματικό πολιτικό θρίλερ λειτούργησε και ως οξεία καταγγελία της χούντας στην Ελλάδα και των «αμερικανοκίνητων» δικτατοριών στις υπόλοιπες χώρες του κόσμου.

Έκτοτε, πολύ νερό κύλησε στ’ αυλάκι. Η δημοκρατία αποκαταστάθηκε, χρόνια ευημερίας ακολούθησαν. Ώσπου η κρίση χτύπησε την πόρτα μας και οι βεβαιότητες αίφνης ανατράπηκαν. Στις τελευταίες εκλογές το κόμμα των ακροδεξιών εθνικιστών μπήκε στη Βουλή.

Στην πληθωριστική θεατρική αγορά της Αθήνας η σχέση θεάτρου-πολιτικής άρχισε να απασχολεί ολοένα και περισσότερο σκηνοθέτες και ηθοποιούς. Τα σκηνικά αποτελέσματα κυμαίνονται: στις πολλές παραστάσεις εύκολης πολιτικολογίας αντιπαρατίθενται οι λίγες, που αξίζει να δει κανείς για να μπορέσει να αντιληφθεί συνάφειες και διαφορές, στους καλλιτεχνικούς κώδικες από τη μία, στο πεδίο της πολιτικής πράξης και της Ιστορίας από την άλλη. Σε αυτές τις λίγες συγκαταλέγω το Αλεξάντερπλατς της ομάδας Κανιγκούντα, εμπνευσμένο από το μυθιστόρημα του Άλφρεντ Ντέμπλιν, Βερολίνο Αλεξάντερπλατς (1929) – οι παραστάσεις στο Ίδρυμα Κακογιάννη θα επαναληφθούν σύντομα. Και οπωσδήποτε τις Ζωές των Άλλων της Αλίκης Δανέζη-Κνούτσεν στο Θησείον, σκηνική μεταφορά του σεναρίου της γνωστής ταινίας του Florian Henckel von Donnersmarck (2006), και το Ζ, που σκηνοθετεί η Έφη Θεοδώρου στη Νέα Σκηνή του Εθνικού.

Η «εντροπία» της μεταφοράς από τον ένα κώδικα στον άλλο (από το μυθιστόρημα και την ταινία στη θεατρική πράξη) εξηγεί την ποιότητα της πολιτικής διάστασης της σκηνικής μεταφοράς και στις τρεις περιπτώσεις. Ωστόσο, μόνο στο Ζ το πολιτικό στοιχείο αποκτά ιθαγένεια και εντοπιότητα: η ιστορία της δολοφονίας του Λαμπράκη μιλάει μέσα μας, είναι βγαλμένη μέσα από τα σπλάχνα αυτού του τόπου και των ανθρώπων της, θυμίζει πρόσωπα, νοοτροπίες, συμπεριφορές τόσο οικείες και σημερινές που τρομάζεις. Μέσα από την παράσταση της Θεοδώρου η τραγικότητα της επανάληψης στην Ιστορίας από αφηρημένη ιδέα γίνεται βιωμένη αλήθεια.

Δεν είναι εύκολο. Κι ενώ «προσήλθα» στο θέατρο της Αγίου Κωνσταντίνου με ανησυχία για την απόπειρα, σύντομα μετά την έναρξη της παράστασης κατάλαβα ότι αυτό που εξελίσσεται αξίζει την προσοχή και την εμπλοκή μου (ως θεατή). Το ενιαίο σκηνικό της Εύας Μανιδάκη (ένα μεγάλο μακρόστενο τραπέζι με καρέκλες γύρω, μακριές λάμπες φθορίου που ανεβοκατεβαίνουν, προτζέκτορας που προβάλλει στον τοίχο συνθήματα και φράσεις) με ευελιξία προσαρμοζόταν στους διαφορετικούς χώρους και χρόνους δράσης.

Η ευστοχία και των υπολοίπων συντελεστών αποδεικνύει ότι η Έφη Θεοδώρου ήταν στην καλή της στιγμή. Η σκηνική διασκευή που υπογράφει είναι πρότυπο οικονομίας: συμπυκνώνοντας ένα πολυσέλιδο μυθιστόρημα σε κείμενο παράστασης που δεν ξεπερνά τη μιάμιση ώρα, εξασφάλισε τόσο τη γρήγορη ροή όσο και την πολυφωνική προσέγγιση του βασικού γεγονότος. Αναθέτοντας τους μονολόγους της ερωτευμένης γυναίκας του Λαμπράκη στη Μαρία Κεχαγιόγλου, προσθέτει στο «φανταστικό ντοκιμαντέρ» την αναγκαία λυρική απόχρωση. Οι ηθοποιοί (Θανάσης Δήμου, Μαρία Κεχαγιόγλου, Γιάννης Κότσιφας, Χριστίνα Μαξούρη, Κίτυ Παϊταζόγλου, Γιάννος Περλέγκας, Χάρης Φραγκούλης, Νικόλας Χανακούλας, Νίκος Χατζόπουλος) αποτελούν ένα σύνολο που, παρότι σφιχτά δεμένο, επιτρέπει να θαυμάσεις τη δουλειά και το ταλέντο του καθενός. Μη χάσετε αυτή την παράσταση.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια