Άλλο το Πολυτεχνείο κι άλλο «η γενιά του Πολυτεχνείου»

Άλλο το Πολυτεχνείο κι άλλο «η γενιά του Πολυτεχνείου» Facebook Twitter
Η αρνητική αξιολόγηση της «γενιάς του Πολυτεχνείου», ό,τι κι αν εννοούμε με αυτό, φαίνεται να υπερισχύει σε όλες τις ηλικίες και να διαπερνά ολόκληρο σχεδόν το πολιτικό φάσμα, έστω και για διαφορετικούς λόγους κατά περίπτωση.
0

ΤΗΝ «ΧΡΥΣΗ» ΤΟΥ επέτειο γιορτάζει φέτος το Πολυτεχνείο, όσο ανάρμοστος κι αν μοιάζει ένας χαρακτηρισμός που χρησιμοποιείται συνήθως σε γάμους και σε βασιλείες για μια εξέγερση που έτρεφε στα σπλάχνα της ψευδαισθήσεις μεγαλύτερες από την πτώση της χούντας.  

Μισός αιώνας είναι πολύς καιρός, μια ζωή ολόκληρη. Κατά περίεργο τρόπο όμως, έχω την αίσθηση ότι ενώ το 1973 μοιάζει προϊστορικό σχεδόν, το Πολυτεχνείο δεν φαίνεται πιο μακρινό απ’ όσο φαινόταν δεκαετίες πριν. Θυμάμαι την αμηχανία –γονέων, καθηγητών και μαθητών– όταν ξεκίνησε να γιορτάζεται στα σχολεία η επέτειος λίγο μετά την άνοδο του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία.

Θυμάμαι ως μαθητής γυμνασίου την «μπάντα» του σχολείου (τέσσερα φρικιά από το λύκειο) να παίζει στην πρώτη γιορτή του Πολυτεχνείου τη «Συγκέντρωση της ΕΦΕΕ» και να εμφανίζεται ξανά επί σκηνής όταν η τελετή είχε λάβει επίσημα τέλος και οι «επίσημοι» –ο λυκειάρχης, και οι περισσότεροι καθηγητές και γονείς– είχαν αποχωρήσει, για να παίξει στη ζούλα το Paranoid.

Αυτό που ηχούσε φάλτσα ήδη από τη δεκαετία του ’80 ή και από ακόμα παλιότερα ίσως ήταν η λεγόμενη «γενιά του Πολυτεχνείου» που έμοιαζε να αποτελείται κυρίως από πολιτικούς καριέρας και πάσης φύσεως οπορτουνιστές ινστρούχτορες.

Η εξέγερση του Πολυτεχνείου ως πολύτιμος συμβολισμός και ως μια σπάνια υπερβατική στιγμή πέρα από τον χώρο και τον χρόνο άντεχε και αντέχει ακόμα, κι ας βλέπουμε κάθε χρόνο να βγαίνουν από τις τρύπες τους όλο και περισσότεροι αρνητές που αμφισβητούν όχι μόνο τη σημασία αλλά και την ίδια της την υπόσταση. Αυτό που ηχούσε φάλτσα ήδη από τη δεκαετία του ’80 ή και από ακόμα παλιότερα ίσως ήταν η λεγόμενη «γενιά του Πολυτεχνείου» που έμοιαζε να αποτελείται κυρίως από πολιτικούς καριέρας και πάσης φύσεως οπορτουνιστές ινστρούχτορες.

Το πόσο μοιάζει να έχει κακογεράσει αυτή η «γενιά» στην κοινή συνείδηση προκύπτει και από τις δύο δημοσκοπήσεις για την «κληρονομιά» του Πολυτεχνείου πενήντα χρόνια μετά, που παρουσιάστηκαν αυτή την εβδομάδα.

Στην πρώτη, της Kappa Research, όπου οι μισοί (περίπου) εμφανίζονται να θεωρούν ότι το Πολυτεχνείο σήμερα συμβολίζει την «ενότητα» και οι μισοί (περίπου) τον «διχασμό», ένα βασικό ερώτημα αφορά τον «ρόλο της "γενιάς του Πολυτεχνείου" από την πτώση της δικτατορίας έως σήμερα. Μόλις το 30% συνολικά την αξιολογεί «θετικά» (9%) ή «μάλλον θετικά» (21%) ενώ οι αρνητικές απόψεις υπερτερούν, σε ποσοστό 65%, με το 33% να απαντά «μάλλον αρνητικά» και το 32% «αρνητικά».

Αντίστοιχο είναι και το σχετικό πόρισμα της άλλης δημοσκόπησης για τα 50χρονα του Πολυτεχνείου που έγινε από τη Metron Analysis για λογαριασμό του Βήματος και φέρει το «trendy» χαρακτηριστικό ότι δεν χρησιμοποιεί τις παραδοσιακές ηλικιακές κατηγορίες (17-34, 35-54, 55-64, 65+) αλλά προτιμά την αμερικανική «γενεαλογική» ορολογία.

Η ερώτηση-παγίδα που τέθηκε είναι η εξής: «Κατά τη γνώμη σας, αυτό που λέμε "γενιά του Πολυτεχνείου" και οι πρωταγωνιστές των γεγονότων του Πολυτεχνείου είναι ταυτόσημα πράγματα ή διαφορετικά;». Η Generation Z (17-26 ετών) απαντά «διαφορετικά» σε ποσοστό 56%, οι Millennials (27-42) σε ποσοστό 58%, η Generation X (43-58) σε ποσοστό 61% και οι Boomers (59-77), που εν προκειμένω έχουν λερωμένη τη φωλιά τους, σε ποσοστό 52%.

Η αρνητική αξιολόγηση της «γενιάς του Πολυτεχνείου», ό,τι κι αν εννοούμε με αυτό,  φαίνεται να υπερισχύει σε όλες τις ηλικίες και να διαπερνά ολόκληρο σχεδόν το πολιτικό φάσμα, έστω και για διαφορετικούς λόγους κατά περίπτωση. Μου φαίνεται όμως λίγο άδικο να τσουβαλιάζονται μέσα σ’ αυτήν τη δυσφημισμένη κατηγορία εκείνοι οι αφανείς ήρωες της εξέγερσης που ακολούθως αποτραβήχτηκαν, μαζεύτηκαν, «κάηκαν», χάθηκαν ανάμεσα στις σκιές και τις ματαιωμένες προσδοκίες της μακράς μεταπολίτευσης.    

Daily
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ