Το γήρας είναι πολύ πιο άγριο από το πλαστικό γκραν γκινιόλ του The Substance

Το γήρας είναι πολύ πιο άγριο από το πλαστικό γκραν γκινιόλ του The Substance Facebook Twitter
Ανήσυχη και ανικανοποίητη, αλλάζει διαρκώς το μακιγιάζ της με όλο και πιο έντονες και ανυπόμονες πινελιές μέχρι που τραβάει μια «μαχαιριά» με το κραγιόν στο μάγουλό της σα να θέλει να σκίσει το πρόσωπό της στα δύο.
0

ΣΕ ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΠΑΝΙΕΣ ΣΚΗΝΕΣ στο The Substance (Το ελιξίριο της νεότητας) που δεν είναι βαρυφορτωμένες με εικαστικά σπαράγματα ακραίου σωματικού (ή άλλου) τρόμου, βλέπουμε την Ελίζαμπεθ (Ντέμι Μουρ) να ετοιμάζεται μπροστά στον καθρέπτη για να βγει με έναν παλιό συμμαθητή της, ο οποίος την συνάντησε τις προάλλες τυχαία στον δρόμο και της έδωσε το τηλέφωνό του στην απίθανη περίπτωση που μια διασημότητα σαν κι αυτή θα ήθελε να βγει μαζί του κάποτε για ποτό.

Υπό κανονικές συνθήκες, δεν θα υπήρχε καμιά περίπτωση να συμβεί κάτι τέτοιο, από τη στιγμή μάλιστα που ο παλιός συμμαθητής είναι ένας εντελώς αδιάφορος και ασήμαντος μεσήλικας. Όμως η αυτοπεποίθησή της βρίσκεται στο ναδίρ.

Ανήσυχη και ανικανοποίητη, αλλάζει διαρκώς το μακιγιάζ της με όλο και πιο έντονες και ανυπόμονες πινελιές μέχρι που τραβάει μια «μαχαιριά» με το κραγιόν στο μάγουλό της σαν να θέλει να σκίσει το πρόσωπό της στα δύο. Η ώρα έχει περάσει και είναι πια πολύ αργά, όχι μόνο για το ραντεβού αλλά για τα πάντα.   

Η ταινία της Κοραλί Φαρζά είναι εντυπωσιακή, ακόμα και γενναία στον αχαλίνωτο παροξυσμό της, ως ταινία είδους και ως μανιασμένο μίξερ αναφορών και επιρροών, σενάριο όμως δεν έχει ούτε και κάποια σοβαρή θεματική υπόσταση στην πραγματικότητα.

Είναι ίσως η μοναδική σκηνή που περνάει το «φεμινιστικό» μήνυμα το οποίο υποτίθεται ότι επιθυμεί να διατρανώσει με τον επιδεικτικά εξωφρενικό τρόπο της ολόκληρη η ταινία. «Μετά τα 50, τέλος». Αυτό της λέει κοφτά καθώς την απολύει ο γλοιώδης παραγωγός (όλοι οι χαρακτήρες της ταινίας είναι καρτούν στερεότυπα, αλλά οι άνδρες είναι κωμικά χάρτινοι), τον οποίον υποδύεται ο Ντένις Κουέιντ.

Η Ντέμι Μουρ όμως δεν είναι 50, είναι 62 και παραμένει «θεά» εμφανισιακά, σύμφωνα όμως με το πνεύμα της ταινίας (η οποία συμπεριφέρεται στην πρωταγωνίστριά της και κατ’ επέκταση στην ηθοποιό την ίδια σαν να είναι ζωντανό ανέκδοτο), θα έπρεπε να έχει αποσυρθεί προ πολλού όχι μόνο από το σινεμά αλλά από κάθε δημόσια εμφάνιση.

Το γήρας είναι πολύ πιο άγριο από το πλαστικό γκραν γκινιόλ του The Substance Facebook Twitter
Η Ντέμι Μουρ σύμφωνα με το πνεύμα της ταινίας θα έπρεπε να έχει αποσυρθεί προ πολλού όχι μόνο από το σινεμά αλλά από κάθε δημόσια εμφάνιση.

Η ταινία της Κοραλί Φαρζά είναι εντυπωσιακή, ακόμα και γενναία στον αχαλίνωτο παροξυσμό της, ως ταινία είδους και ως μανιασμένο μίξερ αναφορών και επιρροών, σενάριο όμως δεν έχει (κι ας πήρε τον Χρυσό Φοίνικα σεναρίου στο αιωνίως ασυνάρτητο στις βραβεύσεις του Φεστιβάλ των Καννών) ούτε και κάποια σοβαρή θεματική υπόσταση στην πραγματικότητα. Αντίθετα από τον τίτλο της, δεν έχει καμία ουσία.

Και καθόλου δεν πειράζει να μην έχει «μήνυμα» ή ακόμα και «νόημα» μια ταινία μυθοπλασίας (μπορεί να έχει ένα σωρό άλλα ελκυστικά στοιχεία). Πειράζει όμως να παριστάνει ότι έχει, και μάλιστα βαρύγδουπο.

Δεν είμαι κατά της μεγάλης διάρκειας, αλλά 140 λεπτά είναι πάρα πολλά για το ξεχείλωμα, ή μάλλον το τελετουργικό ξέσκισμα, μιας διόλου πρωτότυπης ιδέας. Και σε κάθε περίπτωση, το γήρας –και όλοι οι εφιάλτες γύρω από αυτό– είναι πολύ πιο άγριο, τρομακτικό και αδυσώπητο από το ξέφρενο, πλαστικό γκραν γκινιόλ του The Substance, που είναι τόσο επιφανειακό όσο αυτό που επικρίνει.

Η ταινία «The Substance» προβάλλεται στους κινηματογράφους.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ