Ο Κόρμακ ΜακΚάρθι και η πεμπτουσία της γραφής 

Ο Κόρμακ ΜακΚάρθι και η πεμπτουσία της γραφής  Facebook Twitter
«Δεν έχει υπάρξει πιο τυχερό άτομο από μένα. Δεν μου έχει συμβεί τίποτα που να μην ήταν τέλειο».
0

ΚΑΠΟΙΟΙ ΦΙΛΟΙ ΕΓΡΑΨΑΝ ΣΤΑ social media ότι έφυγε «ο τελευταίος μεγάλος» (Αμερικανός συγγραφέας). Δεν ισχύει νομίζω, όσο σπουδαίος κι αν ήταν ο Κόρμακ ΜακΚάρθι, όσο κι αν ήταν ο πιο άξιος απόστολος του Μέλβιλ και του Φόκνερ, όπως είχε γράψει πριν από μερικά χρόνια ο Χάρολντ Μπλουμ, λίγο πριν αποχωρήσει κι εκείνος. Δόξα τω θεώ, ο Τόμας Πίντσον και ο Ντον Ντε Λίλο ζουν ακόμα.

Λιγότερο «ερημίτης» από τον πρώτο και περισσότερο «απόμακρος» από τον δεύτερο, ο ΜακΚάρθι είχε δώσει ελάχιστες συνεντεύξεις στη ζωή του, ακόμα κι όταν, σε μεγάλη σχετικά ηλικία, είχαν αρχίσει να αναγνωρίζονται (και να διαβάζονται, επιτέλους) τα βιβλία του. Μια από αυτές τις σπάνιες φορές ήταν το 2007, όταν απάντησε (με το ζόρι) σε κάποιες ερωτήσεις της Wall Street Journal…   

— Είναι δύσκολο να διαβαστούν στην εποχή μας μυθιστορήματα των χιλίων σελίδων;
Για τους σύγχρονους αναγνώστες, ναι. Μόνο αστυνομικά / μυστηρίου διαβάζει ο κόσμος ανεξαρτήτως μεγέθους. Όσο πιο μεγάλο, τόσο το καλύτερο. Αν όμως νομίζει κανείς ότι μπορεί να γράψει σήμερα τους «Αδελφούς Καραμαζόφ» ή τον «Μόμπι Ντικ», ας το κάνει. Κανείς δεν θα το διαβάσει. Δεν με νοιάζει πόσο καλό είναι ή πόσο ξύπνιοι μπορεί να είναι οι αναγνώστες. Οι προθέσεις τους, τα μυαλά τους είναι διαφορετικά. 

«Οτιδήποτε δεν παίρνει χρόνια από τη ζωή σου και δεν σε οδηγεί στην αυτοκτονία, δεν αξίζει τον κόπο». 

— Πόσο έχει επηρεάσει το έργο σας η ιδέα των γηρατειών και του θανάτου; 
Το μέλλον σου στενεύει διαρκώς και το αναγνωρίζεις. Τα τελευταία χρόνια δεν έχω καμιά επιθυμία να κάνω τίποτε άλλο εκτός από το να δουλεύω και να περνάω χρόνο με τον γιο μου. Δεν έχω καμιά διάθεση να πάω ταξίδια. Η ιδανική μου μέρα είναι μέσα σ' ένα δωμάτιο με ένα λευκό χαρτί μπροστά μου. Αυτό είναι ο παράδεισος, αυτό είναι χρυσάφι και όλα τα άλλα είναι χάσιμο χρόνου… Δεν μ’ ενδιαφέρει να γράψω διηγήματα. Οτιδήποτε δεν παίρνει χρόνια από τη ζωή σου και δεν σε οδηγεί στην αυτοκτονία, δεν αξίζει τον κόπο. 

— Τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν αποδειχθεί πολύ παραγωγικά για σας. Υπήρξαν αδρανείς περίοδοι στο παρελθόν; 
Δεν νομίζω ότι υπάρχει γόνιμη ή αδρανής περίοδος στο γράψιμο. Η πιο πολυάσχολη σου μέρα μπορεί να περάσει παρακολουθώντας μυρμήγκια να κουβαλάνε ψίχουλα. Κάποιος είχε ρωτήσει τη Φλάνερι Ο’ Κόνορ γιατί γράφει, κι εκείνη είχε απαντήσει «επειδή είμαι καλή σ’ αυτό». Νομίζω ότι αυτή είναι η σωστή απάντηση. Μιλώντας σε ανθρώπους μεγάλης ηλικίας που έζησαν καλές ζωές, οι μισοί αναπόφευκτα θα σου πουν: «το πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή μου είναι ότι υπήρξα εξαιρετικά τυχερός/-ή». Και όταν το ακούς αυτό, ξέρεις ότι ακούς την αλήθεια.   

— Η δική σας σχέση με την τύχη ποια είναι; 
Δεν έχει υπάρξει πιο τυχερό άτομο από μένα. Δεν μου έχει συμβεί τίποτα που να μην ήταν τέλειο. Δεν το λέω επιπόλαια. Πάντα κάτι ερχόταν όταν ήμουν άφραγκος και στα κάτω μου. Ξανά και ξανά και ξανά. Μπορεί να σε κάνει προληπτικό κάτι τέτοιο.  

— Νιώθετε ότι με το πέρασμα του χρόνου επιχειρείτε με τη γραφή να απαντήσετε στα ίδια μεγάλα ερωτήματα, αλλά με διαφορετικό τρόπο; 
Η δημιουργική εργασία συχνά πηγάζει από τον πόνο. Αν δεν έχεις κάτι να σε τρελαίνει στο πίσω μέρος του κεφαλιού σου, μπορεί να μην κάνεις τίποτα. Δεν είναι ωραία διαδικασία. Έχω γράψει για πράγματα που δεν με ενδιαφέρουν καθόλου πλέον, ήταν σημαντικά όμως πριν γράψω γι’ αυτά. Υπάρχει κάτι στο γράψιμο που τα ισοπέδωσε, που εξάντλησε τη χρήση τους. Λέω στον κόσμο ότι δεν έχω διαβάσει ποτέ κανένα βιβλίο μου και νομίζουν ότι τους δουλεύω…

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ