Άραγε, τι χρειάζονται οι ποιητές σε μικρόψυχους καιρούς;

ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ Facebook Twitter
Στην Ακαδημία Αθηνών μάλλον υπέθεσαν ότι είναι πιο πλούσιο το συγγραφικό έργο του Προκόπη Παυλόπουλου… Εικονογράφηση: Ατελιέ/LiFO
0

ΑΡΑΓΕ, ΤΙ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ οι ποιητές σε μικρόψυχους καιρούς, αναρωτιόνταν ο ρομαντικός Γερμανός ποιητής Φρίντριχ Χέλντερλιν. Πιθανόν η Ακαδημία Αθηνών να απαντούσε ότι ίσως και να μη χρειάζονται σε τίποτα. Αντιθέτως, πολιτικοί ταγοί που οδήγησαν τη χώρα στην καταστροφή κρίνονται πιο σημαντικοί για να κοσμούν τα έδρανα στις επιβλητικές αίθουσες της.

Η Ακαδημία Αθηνών εξέλεξε ως τακτικό μέλος της τον Προκόπη Παυλόπουλο. Ναι, ο άνθρωπος που βρέθηκε σε θέσεις εξουσίας και έχει τεράστιες ευθύνες για τη χρεoκοπία της χώρας είναι πλέον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών.

Αναμφίβολα, πρόκειται για μια εκλογή που προκαλεί πολλές απορίες. Ως προς την αιτιολογία της εκλογής, διαβάζουμε: «Με την όλη ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία, το πλούσιο και υψηλού επιπέδου συγγραφικό και διδακτικό του έργο, αναδείχθηκε, χωρίς αμφιβολία, σε εξέχοντα επιστήμονα του Δημοσίου Δικαίου». 

Την ίδια στιγμή σε μια παρόμοια ψηφοφορία οι υποψηφιότητες τριών κορυφαίων εκπροσώπων των γραμμάτων και των τεχνών, όπως είναι ο Τίτος Πατρίκιος, ο Μιχάλης Γκανάς και ο Νάσος Βαγενάς, απορρίφθηκαν και κρίθηκαν «άγονες». 

Από το σκεπτικό της Ακαδημίας αντιλαμβανόμαστε ότι ο Προκόπης Παυλόπουλος εκλέχθηκε επειδή ήταν ο μοναδικός υποψήφιος, ενώ οι τρεις ποιητές δεν τα κατάφεραν επειδή μοιράστηκαν οι ψήφοι στις τρεις μυστικές ψηφοφορίες.  

H Ακαδημία Αθηνών, κατά τη συνεδρίαση της Ολομέλειας της 13ης Οκτωβρίου 2022, εξέλεξε τον τέως Πρόεδρο της Δημοκρατίας και Επίτιμο Καθηγητή της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Προκόπιο Παυλόπουλο ως Τακτικό Μέλος της, στην προκηρυχθείσα έδρα Δημοσίου Δικαίου (Διοικητικού Δικαίου-Συνταγματικού Δικαίου) στη Γ’ Τάξη των Ηθικών και Πολιτικών Επιστημών.

Αυτό που δεν αναγράφεται είναι ότι ήταν η μοναδική υποψηφιότητα που κατατέθηκε. Ουσιαστικά, δηλαδή, μόνο ένας συνταγματολόγος έσπευσε να καταθέσει την υποψηφιότητά του προκειμένου να εκλεγεί μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Αντιθέτως, όσον αφορά την ψηφοφορία για την έδρα της ποίησης, η οποία και έχει μείνει κενή μετά τον θάνατο της Κικής Δημουλά, απορρίφθηκαν και οι τρεις υποψηφιότητες των γνωστών διανοουμένων.  

Συγκεκριμένα, ο Τίτος Πατρίκιος έλαβε μόλις 13 ψήφους, ενώ απαιτούνταν 19. Στην Ακαδημία Αθηνών προκειμένου να εκλεγείς μέλος χρειάζεσαι το 50+1% των ψήφων των μελών της. Έτσι, με βάση τα αποτελέσματα που προέκυψαν, η ψηφοφορία ανακηρύχθηκε άκυρη. Σε επικοινωνία που είχα με τον Τίτο Πατρίκιο δεν θέλησε να κάνει κάποιο σχόλιο για το αποτέλεσμα. Λογικό.

Από την άλλη πλευρά, ο Γενικός Γραμματέας της Ακαδημίας Αθηνών Χρήστος Ζερεφός με διαβεβαίωσε ότι η Ακαδημία Αθηνών μετά την ψηφοφορία που κρίθηκε «άγονη» έχει σκοπό να επανέλθει πολύ σύντομα. Επίσης, διευκρίνισε ότι η ψηφοφορία είναι μυστική και καθεμία έχει και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. «Δεν έχει καμία σχέση η μια εκλογή με την άλλη», επισήμανε στη συνομιλία μας και πρόσθεσε ότι «τα μέλη της Ακαδημίας καλούνται να επιλέξουν τους νέους συναδέλφους με ακαδημαϊκά κριτήρια».

Από το σκεπτικό της Ακαδημίας αντιλαμβανόμαστε ότι ο Προκόπης Παυλόπουλος εκλέχθηκε επειδή ήταν ο μοναδικός υποψήφιος, ενώ οι τρεις ποιητές δεν τα κατάφεραν επειδή μοιράστηκαν οι ψήφοι στις τρεις μυστικές ψηφοφορίες.  

Θα σταθώ βέβαια στη φράση της ανακοίνωσης που αφορά τον Προκόπη Παυλόπουλο ότι «είναι άξια μνείας η πολιτική του σταδιοδρομία». Και αντιγράφω από ανάρτηση που έκανε στο Facebook ο γραμματέας οργανωτικού του ΚΙΝΑΛ Στέφανος Παραστατίδης: «Αναζητώ –δια της τεκμηρίωσης– το συμβολισμό της είδησης και δυσκολεύομαι. Στα δικά μου μάτια ο Προκόπης Παυλόπουλος συμβολίζει τη διαπλοκή (βασικός μέτοχος), τη διαφθορά (γαλάζια συνέντευξη), το πελατειακό κράτος (στέιτζ), τον παλαιοκομματισμό, τη σπατάλη (διπλασιασμός των δαπανών στον Δ.Τ.) και συνοψίζοντας, την οικονομική (και ηθική) χρεοκοπία της χώρας το 2009. Η πρώτη επιβράβευσή του ήρθε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, με την πολιτική στη χώρα το 2015 να έχει απολέσει κάθε θεσμική διάσταση κ να ορίζεται από τακτικισμούς και μόνο. Έτσι, σε μία σιωπηρή και ανίερη συμμαχία της "αριστεράς" με την καραμανλική πτέρυγα, επιβραβεύτηκαν τα πρόσωπα και οι πολιτικές που χρεοκόπησαν τη χώρα. Η δεύτερη επιβράβευση έρχεται από την Ακαδημία Αθηνών το 2022, θυμίζοντάς μας τους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα συνεχίζει να μην τα καταφέρνει. Και εις ανώτερα».

Δεν μπορώ να βρω εύκολα κάποιον που μπορεί να διαφωνήσει με όσα γράφει ο κ. Παραστατίδης. Ειδικότερα, θα μπορούσαν πολλοί να πουν ότι η εκλογή Παυλόπουλου στην Ακαδημία Αθηνών ήταν μια τιμητική διάκριση για το ρεκόρ διορισμών που έκανε στο Δημόσιο, την πλήρη διάλυση της πρωτεύουσας στα επεισόδια του 2008, τη συστράτευσή του με το εθνολαϊκιστικό αντιμνημονιακό μέτωπο, και ας είχε ψηφίσει κανονικά το μνημόνιο κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης Σαμαρά, τα εθνικιστικά παραληρήματα για τη Μακεδονία, την πλήρη γελοιοποίησή του κατά τη συνάντησή του με τον Τούρκο Πρόεδρο Ταγίπ Ερντογάν, την παράνομη πρόσβαση της ιδιαιτέρας γραμματέως του στο email του γραφείου της σημερινής Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, ή για τη «βολική» και «ακίνητη», όπως είχε χαρακτηρίσει τη στάση του η βουλευτής του ΚΚΕ Λιάνα Κανέλλη όταν η ίδια και η Ρένα Δούρου δέχθηκαν επίθεση από τον Ηλία Κασιδιάρη στο τηλεοπτικό πλατό του ANT1. Άλλωστε, μια φράση που τον ακολουθεί από τότε είναι το «έμεινε Παυλόπουλος». 

Ο Προκόπης Παυλόπουλος μπορεί να μην είναι πια Πρόεδρος της Δημοκρατίας και να μη δέχθηκε ποτέ την ήττα του, αλλά θεωρεί ότι μέσω της Ακαδημίας Αθηνών ο εθνικός ρόλος που οραματίζεται θα έχει συνέχεια, όπως και οι πολιτικές του σκοπιμότητες.   

Ωστόσο, αξίζει να θυμίσουμε ότι πριν μερικά χρόνια ο Τίτος Πατρίκιος είχε λάβει από την Ακαδημία Αθηνών το βραβείο ποίησης για το σύνολο του έργου του. Αυτές τις μέρες, όμως, δεν κρίθηκε εφικτό να γίνει μέλος της όπως και οι Μιχάλης Γκανάς και Νάσος Βαγενάς.

Πιθανόν, για τα υπόλοιπα μέλη της δεν κρίθηκε ως πρώτιστο το γεγονός ότι ειδικά ο Τίτος Πατρίκιος, που θεωρείται ο κορυφαίος εν ζωή Έλληνας ποιητής, έχει δώσει τα καλύτερα ποιήματα εξορίας διεθνώς, έχει μετατρέψει σε λέξεις τις εμφυλιοπολεμικές εμπειρίες του και έχει εκφράσει την ανθρώπινη κατάσταση μέσα από την πολιτική ποίηση. Μάλλον υπέθεσαν ότι είναι πιο πλούσιο το συγγραφικό έργο του Προκόπη Παυλόπουλου…

Οπτική Γωνία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

κικη δημουλα

Βιβλίο / Kική Δημουλά: Ο ποιητής είναι σαν συναγερμός

Είκοσι οκτώ πεζά κείμενα της Κικής Δημουλά, που μπορεί να διαβαστούν σαν ένας αυτοβιογραφικός οδηγός στο έργο της. Η κόρη της Έλση Δημουλά, που επιμελήθηκε τη συλλογή, τα χαρακτηρίζει «ποιητικά χρονογραφήματα».
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η Μελόνι αγάπησε τον Γκράμσι

Οπτική Γωνία / Πώς η Μελόνι αγάπησε τον Γκράμσι

Όπως και άλλοι επιφανείς εκπρόσωποι της σύγχρονης ακροδεξιάς, η Ιταλίδα πρωθυπουργός έχει στραφεί στις ιδέες του κομμουνιστή φιλόσοφου περί «πολιτισμικής ηγεμονίας» για την οικοδόμηση μιας δεξιάς κυριαρχίας στον χώρο του πολιτισμού.
THE LIFO TEAM
Συρία: Οι ΗΠΑ προσπαθούν να συμφιλιώσουν ομάδες Κούρδων καθώς η Τουρκία συγκεντρώνει στρατό στο Κομπάνι

Ανάλυση / Συρία: Οι ΗΠΑ προσπαθούν να συμφιλιώσουν ομάδες Κούρδων καθώς η Τουρκία συγκεντρώνει στρατό στο Κομπάνι

Αφίχθη στη Συρία ο υπεύθυνος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ για τη βορειοανατολική Συρία, Σκοτ Μπολτζ - Οι Κούρδοι της Συρίας νιώθουν ότι η δέσμευση της Ουάσιγκτον απέναντί ​​τους εξασθενεί γρήγορα
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ
Δρούζοι: Η μουσουλμανική μειονότητα στη διελκυστίνδα Ισραήλ - Συρίας

Ανάλυση / Δρούζοι: Η μουσουλμανική μειονότητα διχάζεται μεταξύ Ισραήλ και Συρίας

Η μειονότητα των Δρούζων γύρω από τα υψώματα του Γκολάν δεν έχει αποφασίσει αν θέλει να παραμείνει στη Συρία - Η εκστρατεία προσεταιρισμού από το Ισραήλ, η προσπάθεια πειθούς του Τζολάνι και οι μπερδεμένοι Δρούζοι
LIFO NEWSROOM
Τα UFO δεν εμφανίζονται ένα τυχαίο βράδυ Τρίτης την ώρα που βγάζουμε τα σκουπίδια

Tech & Science / Τα UFO δεν εμφανίζονται ένα τυχαίο βράδυ Τρίτης την ώρα που βγάζουμε τα σκουπίδια

Πανικό έχουν προκαλέσει στις ΗΠΑ τα μυστηριώδη drones πάνω από τον ουρανό του Νιου Τζέρσεϊ, αλλά στο αιώνιο κυνήγι για τον εντοπισμό αγνώστου ταυτότητας ιπτάμενων αντικειμένων, η ανθρώπινη μαρτυρία είναι συνήθως ο πιο αδύναμος κρίκος.
THE LIFO TEAM
Πέγκυ Αντωνάκου: Στην Google θα ξεκλειδώσουμε ερωτήσεις και αναζητήσεις που δεν ξέραμε καν ότι μπορούσαμε να απαντήσουμε

Good Business Directory Vol.5 / «Στην Google θα ξεκλειδώσουμε αναζητήσεις που δεν ξέραμε καν ότι μπορούσαμε να απαντήσουμε»

Η γενική διευθύντρια της Google για τη ΝΑ Ευρώπη, Πέγκυ Αντωνάκου, περιγράφει πώς η τεχνολογία και η τεχνητή νοημοσύνη θα αλλάξουν τη ζωή μας τα επόμενα χρόνια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι ο ράπερ Noizy που τραγούδησε στις φιέστες του Έντι Ράμα στην Ελλάδα

Ρεπορτάζ / Noizy: Ο υπόδικος τράπερ φίλος του Έντι Ράμα

Δύο μήνες πριν εμφανιστεί στη Θεσσαλονίκη για να τραγουδήσει στην εθνικιστική φιέστα του Αλβανού πρωθυπουργού, οι αρχές του Κοσόβου καταζητούσαν τον Noizy, ύστερα από καταγγελία γνωστού TikΤoker, με τον οποίο είχε beef, για άγριο ξυλοδαρμό και βιασμό. 
ΜΑΡΙΟΣ ΑΫΦΑΝΤΗΣ
Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τις εξελίξεις στη Συρία;

Διεθνή / Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τις εξελίξεις στη Συρία;

Οι σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας και η νέα εποχή στη Συρία: Ο Ιωάννης Γρηγοριάδης, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, κάτοχος έδρας Jean Monnet στις Ευρωπαϊκές Σπουδές στο Πανεπιστήμιο Μπίλκεντ στην Τουρκία και ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε;

Οπτική Γωνία / Γιατί η Άλις Μονρό κάλυψε τον παιδόφιλο άντρα της και την κακοποίηση της κόρης της;

Ο δεύτερος σύζυγος της πρόσφατα αποθανούσας, βραβευμένης με Νόμπελ Καναδής συγγραφέως ήταν παιδόφιλος και είχε κακοποιήσει σεξουαλικά τη μικρότερη κόρη της. Γιατί εκείνη παρέμεινε σιωπηλή;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πλαστική ρύπανση: Κανένας περιορισμός, απογοητευτική η εφαρμογή του νόμου

Περιβάλλον / Πλαστική ρύπανση: Κανένας περιορισμός, απογοητευτική η εφαρμογή του νόμου

Γιατί δεν περιορίζεται η πλαστική ρύπανση στην Ελλάδα; Μια αποκαλυπτική έκθεση του WWF η οποία δίνει απαντήσεις για τις αλλαγές που δεν έγιναν στην καθημερινότητά μας, τις ευθύνες της πολιτείας αλλά και τη συμπεριφορά των πολιτών.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ