Η Ελλάδα εργαλείο των «άπιστων» της Δύσης, κατά τον Ερντογάν

Η Ελλάδα εργαλείο των «άπιστων» της Δύσης, κατά τον Ερντογάν Facebook Twitter
Η Άγκυρα πλέον δεν συντηρεί μόνο την ένταση αλλά την κλιμακώνει μέχρι εκεί που δεν πάει άλλο. Εικονογράφηση: bianka/LiFO
0

ΟΤΑΝ ΟΙ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΙ ΤΟΥ ΤΟΥΡΚΙΚΟΥ καθεστώτος φτάνουν να απειλούν με εισβολή την Ελλάδα, λέγοντας ότι «θα εμφανιστούν ένα βράδυ», αναρωτιέται κανείς τι άλλο απειλητικότερο έχει μείνει για να κλιμακώσουν σε ρητορικό επίπεδο. Εδώ και λίγο καιρό χαρακτηρίζουν τα ελληνικά νησιά ως κατεχόμενα, ενώ καταγγέλλουν την Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Ένωση ότι αυτή είναι που κλιμακώνει την ένταση.

Οι ελληνοτουρκικές σχέσεις, σύμφωνα με πολλούς διεθνείς αναλυτές, έχουν μπει στην πιο επικίνδυνη φάση των τελευταίων ετών. Οι εκλογές που πλησιάζουν, η επέτειος για τα 100 χρόνια της Μικρασιατικής Καταστροφής, το ιστορικό αποτύπωμα που επείγεται να αφήσει ο Ερντογάν, καθώς δεν γνωρίζει πόσος χρόνος του έχει μείνει ακόμα στην εξουσία (και ακόμα δεν έχει πετύχει «κάτι μεγάλο», όπως ήθελε), όλα αυτά συμβάλλουν στην κλιμάκωση μιας επικίνδυνης έντασης ανάμεσα στις δύο χώρες, η οποία έχει ξεφύγει από το επίπεδο στο οποίο συντηρούνταν τα προηγούμενα χρόνια.

Η Άγκυρα πλέον δεν συντηρεί μόνο την ένταση αλλά την κλιμακώνει μέχρι εκεί που δεν πάει άλλο, ρητορικά τουλάχιστον. Και δεν είναι μόνο ο Ταγίπ Ερντογάν. Είναι όλο το πολιτικό σύστημα στην Τουρκία που συμμερίζεται την επιθετική πολιτική εναντίον της Ελλάδας και το εθνικιστικό όραμά του περί «γαλάζιας πατρίδας», «κατεχόμενων νησιών» κ.λπ.

Από τη Βοσνία, τον πρώτο σταθμό της περιοδείας του Ταγίπ Ερντογάν στα Βαλκάνια, την εβδομάδα αυτή μίλησε για ελληνική κατοχή των νησιών και για τουρκική υπομονή που κάποτε θα τελειώσει και τότε «θα εμφανιστούν ένα βράδυ».

Αδιαμφισβήτητα, ωστόσο, αποτελεί επιτυχία του Ερντογάν το ότι καταφέρνει να διατηρεί στενή σχέση με τη Ρωσία, παίζοντας σε δύο ταμπλό, χωρίς να έχει εκδιωχθεί από το δυτικό στρατόπεδο. 
 

Ο Ταγίπ Ερντογάν καλλιεργεί καθημερινά τον εθνικισμό στην Τουρκία, επιχειρώντας με αυτόν τον τρόπο να συσπειρώσει τους ψηφοφόρους του αλλά και τον τουρκικό λαό γύρω από τον ίδιο. Απευθύνεται όμως και προς το διεθνές ακροατήριο, παρουσιάζοντας την πραγματικότητα αντεστραμμένη. Παρουσιάζει δηλαδή την κατάσταση σαν να είναι η Τουρκία το θύμα παραβιάσεων από την Ελλάδα. Επιπλέον, αυτές τις μέρες είχαμε και νέες (αστήρικτες) καταγγελίες ότι η Ελλάδα εκπαιδεύει τρομοκράτες του ΡΚΚ στο έδαφός της.

Σε αυτό το κλίμα ήταν και η επιστολή του Τούρκου υπουργού Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου, η οποία αναφερόταν σε «παράνομες ενέργειες» και «μαξιμαλιστικές απαιτήσεις» της Ελλάδας.

Η επιστολή αυτή στάλθηκε στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στον επικεφαλής της ευρωπαϊκής εξωτερικής πολιτικής Ζοζέ Μπορέλ, στα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, στον γενικό γραμματέα του ΝΑΤΟ και στον γενικό γραμματέα του ΟΗΕ. Στην επιστολή, που περιέχει όλες τις μονομερείς διεκδικήσεις της Τουρκίας σε βάρος της ελληνικής κυριαρχίας και κατηγορεί την Ελλάδα για όσα η ίδια κάνει, ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου υποστηρίζει ότι η χώρα του είναι υπέρ του διαλόγου και της συνεργασίας και ότι είναι η Ελλάδα αυτή που κλιμακώνει τις εντάσεις. 

Ο Ταγίπ Ερντογάν αφήνει διαρκώς αιχμές για τη Γαλλία και τις ΗΠΑ ότι χρησιμοποιούν την Ελλάδα ως όργανό τους για να εμποδίσουν την Τουρκία να γίνει περιφερειακός ηγέτης και παγκόσμια δύναμη.  Αυτό δεν ισχύει βέβαια, για πολλούς λόγους, ειδικά για τις ΗΠΑ που προσπαθούν να κρατήσουν μια ισορροπία ανάμεσα στις δύο χώρες-μέλη του ΝΑΤΟ, γνωρίζουν ότι μπορούν να εμπιστεύονται περισσότερο την Ελλάδα, όμως η Τουρκία τούς είναι ιδιαίτερα χρήσιμη.

Είναι αλήθεια όμως ότι καμία από τις δύο αυτές χώρες δεν θέλει να αποκτήσει η Τουρκία περισσότερη ισχύ και να γίνει πιο ανεξέλεγκτη, οπότε, ναι, της βάζουν όρια, σε αντίθεση με τη Γερμανία που δεν το κάνει και γι’ αυτό και δεν δέχεται αντίστοιχες αιχμές από τον Τούρκο πρόεδρο.

Αδιαμφισβήτητα, ωστόσο, αποτελεί επιτυχία του Ερντογάν ότι καταφέρνει να διατηρεί στενή σχέση με τη Ρωσία, παίζοντας σε δύο ταμπλό, χωρίς να έχει εκδιωχθεί από το δυτικό στρατόπεδο. Μάλιστα, αποκατέστησε τις διπλωματικές σχέσεις του με το Ισραήλ, τη Σαουδική Αραβία και τα Εμιράτα, ενώ στα σχέδια του Πούτιν είναι να συμφιλιώσει τον Ερντογάν και με τον Άσαντ. Πριν από λίγο καιρό κάποιοι περίμεναν ότι μετά από όλα αυτά ο Ερντογάν θα είχε την τύχη του Σαντάμ, αλλά ως τώρα τους διαψεύδει.

Η διπλή στάση του (και με τις ΗΠΑ και με τη Ρωσία) στον πόλεμο της Ουκρανίας, αντί να τον εκθέσει, έχει καταφέρει να γίνει αποδεκτή ως «πλεονέκτημα», ενώ είναι σαφές ότι οι στρατιωτικές εισβολές στη Συρία, στη Λιβύη, στο Ιράκ γίνονται με την ανοχή της Δύσης, η οποία θεωρεί χρήσιμο τον ρόλο της Τουρκίας και στο Αφγανιστάν, στη Μαύρη Θάλασσα, ακόμα και στο Ιράν.

Η επίθεση εναντίον της Ελλάδας θεωρείται βέβαιο πως θα συνεχιστεί και η επόμενη μεγάλη «παράσταση» του Ερντογάν αναμένεται στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ, τέλη Σεπτεμβρίου στη Νέα Υόρκη.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΕΞ Γιατί ο Ερντογάν αυξάνει την ένταση στα ελληνοτουρκικά σύνορα;

Δυο απόψεις / Γιατί ο Ερντογάν αυξάνει την ένταση στα ελληνοτουρκικά σύνορα;

Οι στρατηγικές επιδιώξεις, η «ενεργητική ουδετερότητα» και ο υβριδικός πόλεμος της Τουρκίας. Αναλύουν στη LiFO ο διδάκτωρ Ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον και πολιτικός αναλυτής Νίκος Μιχαηλίδης και ο αναπληρωτής καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τουρκικές απειλές εκτός, τοξικότητα εντός

Βασιλική Σιούτη / Τουρκικές απειλές εκτός, τοξικότητα εντός

Ο πρωθυπουργός αυτήν τη φορά έκλεισε και τις χαραμάδες στα σενάρια πρόωρων εκλογών. Στα εξωτερικά κυριαρχεί σταθερά η τουρκική απειλή και στα εσωτερικά κυριαρχούν εξίσου σταθερά η εκλογολογία και η τοξικότητα, που λόγω Βερναρδάκη χτύπησε ταβάνι αυτή την εβδομάδα.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ