Η τυραννία των μικρομεσαίων

Η τυραννία των μικρομεσαίων Facebook Twitter
Η διαπίστωση πως οι ελεύθεροι επαγγελματίες στη χώρα είναι πάρα πολλοί, αν και σωστή, δεν αρκεί. Το ερώτημα είναι γιατί είναι τόσο πολλοί; Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΧΡΟΝΙΑ της Μεταπολίτευσης ο μικρομεσαίος τομέας θεωρούνταν «ραχοκοκαλιά της οικονομίας». Ήταν η εποχή της αφήγησης των «μικρομεσαίων» του ΠΑΣΟΚ. Στην εποχή των μνημονίων αυτή η αφήγηση αντιστράφηκε ριζικά. Πλέον κυρίαρχη έγινε αυτή που εντοπίζει τον «ένοχο» της ελληνικής κακοδαιμονίας σ’ αυτήν τη «ραχοκοκαλιά». Αυτή την εκφράζει ακριβώς η ηγεμονία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Καμία από τις δυο δεν είναι εντελώς «αθώα». Η «ραχοκοκαλιά» απέκρυπτε τον κρατισμό της και η «τυραννία των μικρομεσαίων» κρύβει πίσω της τον κοινωνικό δαρβινισμό. Σαφής μάρτυρας της στροφής από τους μικρομεσαίους στους ισχυρούς της αγοράς είναι ο καταμερισμός των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας υπέρ των μεγάλων εταιρειών.

Η διαπίστωση πως οι ελεύθεροι επαγγελματίες στη χώρα είναι πάρα πολλοί, αν και σωστή, δεν αρκεί. Το ερώτημα είναι γιατί είναι τόσο πολλοί; Οι αιτίες είναι πολιτικές και ταξικές. Ας ξεκινήσω με τις πολιτικές. Στα πρώτα μετεμφυλιακά χρόνια οι αριστεροί δεν είχαν ανοιχτή την πόρτα της ένταξής τους στο δημόσιο τομέα, ενώ και η πόρτα για εργασία σε ιδιωτικές επιχειρήσεις ήταν κλειστή. Αυτοί ήταν υποχρεωμένοι να καταφύγουν στα ελεύθερα επαγγέλματα. Έγιναν ελεύθεροι ατομικοί μικρομεσαίοι επαγγελματίες και ελάχιστοι εξ αυτών συνεταιρικοί επιχειρηματίες.

Το ελληνικό κράτος αναγκάστηκε είτε να γίνει μεγάλος εργοδότης είτε να κλείνει τα μάτια μπροστά στην παραοικονομία και τη φοροδιαφυγή των «μικρο-επαγγελματιών».

Η Μαρία Σαμπατακάκη στο βιβλίο της «Ασπρό: Οι αγελαδοτρόφοι του Ασπρόπυργου - Αριστερά και Σχέδιο Μάρσαλ» (εκδόσεις Κέδρος) μας δίνει ένα τέτοιο παράδειγμα αριστερών και συνάμα Αρβανιτών του Ασπρόπυργου που κατέφυγαν στο Σχέδιο Μάρσαλ για να στήσουν την επιτυχημένη βιομηχανία γάλακτος Ασπρό. Οι ταξικές αιτίες συνδέονται με την κυριαρχία μιας κρατικιστικής αστικής τάξης στη χώρα η οποία ζούσε από τις συναλλαγές της με το κράτος και όχι από την παραγωγική δραστηριότητά της.

Η ελληνική κοινωνία, μη έχοντας αστική τάξη που να παράγει και να δίνει εργασία, κατέφευγε στο κράτος. Αυτό ήταν υποχρεωμένο, για να αποφευχθεί η κατάρρευση του κοινωνικού ιστού, να εντάσσει τους εκάστοτε «δικούς μας» στο Δημόσιο και τους υπόλοιπους να τους διευκολύνει, με τη «νόμιμη» φοροδιαφυγή, να βολοδέρνουν ως μικροεπαγγελματίες-μικρομεσαίοι ή αυτοαπασχολούμενοι.

Η μικροϊδιοκτησία και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις ήταν μια λύση. Είχαμε ένα σύστημα κοινωνικο-ταξικής διάρθρωσης διογκωμένο στο κέντρο του με μεγάλα μεσοστρώματα, κυρίως στον τριτογενή τομέα των υπηρεσιών και της διάθεσης τουριστικών και προϊόντων ειδών πολυτελείας, και εξασθενημένο στα άκρα του που αφορούν τον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα.

Αυτά, ισχυρίζονται οι θεωρίες του κοινωνικού δαρβινισμού, πρέπει να αλλάξουν. Και μιλώ για κοινωνικό δαρβινισμό όχι γιατί δεν πρέπει ν’ αλλάξει κάτι αλλά γιατί αυτή η αλλαγή πρέπει να γίνει με προϋπόθεση την ύπαρξη ενός ισχυρού Κράτους Πρόνοιας και την ενίσχυση της υγιούς επιχειρηματικότητας και όχι των ολιγαρχών του πλούτου. Για τους υποστηρικτές του κοινωνικού αυτοματισμού αυτά πρέπει να ξεχαστούν, παρά τους κινδύνους για την κοινωνική συνοχή που ελλοχεύουν, για χάρη της επικράτησης του ισχυρού, από το τραπέζι του οποίου όλο και κάτι ψίχουλα θα πέσουν στο πάτωμα των κατώτερων στρωμάτων (δες τη θεωρία του trickle-down economy). 

Όντως οι «ελεύθεροι επαγγελματίες» και οι μικρομεσαίοι μας δεν έχουν προηγούμενο σε καμία άλλη ανεπτυγμένη ευρωπαϊκή χώρα. Πριν από το πρώτο μνημόνιο, σύμφωνα με έρευνα του Εργατικού Δυναμικού της ΕΣΥΕ του 2009 (η σημερινή ΕΛΣΤΑΤ), στο σύνολο των απασχολούμενων οι μισθωτοί ήταν το 64,5%, οι αυτοαπασχολούμενοι το 21,3%, οι εργοδότες το 8,3%, αλλά ένα μεγάλο μέρος εξ αυτών ήταν εργοδότες του εαυτού τους ή το πολύ δύο-τριών ατόμων. Το 6% ήταν συμβοηθούντα μη αμειβόμενα μέλη της οικογένειας.

Το 2017, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, οι αυτοαπασχολούμενοι ανήλθαν στο 29%, έναντι 14% του μέσου όρου των κρατών της Ε.Ε. Τα μνημόνια με την πολιτική μείωσης του κόστους της εργασίας και του ΑΕΠ αύξησαν και δεν μείωσαν τους μικρομεσαίους. Όμως το θέμα δεν μόνο ότι στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες οι αυτοαπασχολούμενοι είναι λίγοι αλλά ότι ταυτοχρόνως δεν υπάρχει προηγούμενο ενός τόσο αντιπαραγωγικού αστισμού.

Υπάρχει άλλο παράδειγμα δυτικής χώρας της οποίας η βιομηχανική ανάπτυξη να στηρίχθηκε στο κράτος και όχι στην αστική της τάξη; Το ελληνικό κράτος αναγκάστηκε είτε να γίνει μεγάλος εργοδότης είτε να κλείνει τα μάτια μπροστά στην παραοικονομία και τη φοροδιαφυγή των «μικρο-επαγγελματιών». Ο μεγάλος ένοχος γι’ αυτόν τον κρατισμό ήταν η καχεξία του ελληνικού αστισμού και όχι ο λαϊκισμός, όπως πολλοί διαδίδουν. Ένας «αστισμός» κρατικιστικός.

Αν ισχύουν τα παραπάνω, αλλάζει και ο χαρακτήρας των μεταρρυθμίσεων που έχει ανάγκη η χώρα. Δεν χρειάζονται μεταρρυθμίσεις που ικανοποιούν τον κοινωνικό αυτοματισμό αυτών που θεωρούν πως πρέπει να εξαλείψουμε τους «μικρομεσαίους» αλλά μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν την παραγωγική επιχειρηματικότητα και τον κόσμο της εργασίας.

Μόνο τότε θα είναι δυνατό να αμφισβητηθεί και η ηγεμονία του σημερινού κυβερνώντος κόμματος, πράγμα που σήμερα φαντάζει δύσκολο λόγω της αδιαφορίας και άγνοιας του δεύτερου και του τρίτου κόμματος γι’ αυτά τα θέματα. Ενώ, δυστυχώς, και η Νέα Αριστερά, κολλημένη σε «αριστερούς» βερμπαλισμούς και αποφεύγοντας τη συνάντησή της με τον κόσμο της σοσιαλδημοκρατίας, δείχνει αδύναμη ακόμα να κάνει μια τέτοια υπέρβαση.  

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFΟ δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα φανταστικά πτώματα του Λάνθιμου είναι το πρόβλημα ή η «θανατίλα» μας;

Οπτική Γωνία / Τα φανταστικά πτώματα του Λάνθιμου είναι το πρόβλημα ή η «θανατίλα» μας;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πρακτικά Νομικά: Θα πάω φυλακή αν σκοτώσω τον θύτη μου; 

Οπτική Γωνία / Θα πάει φυλακή μια γυναίκα που θα σκοτώσει τον κακοποιητή της;

Μια συζήτηση με τη δικηγόρο Μαριάννα Βασιλείου για το «Σύνδρομο Κακοποιημένης Γυναίκας», τη δευτερογενή θυματοποίηση, και τη σημασία της άμυνας στο ελληνικό ποινικό δίκαιο.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Οπτική Γωνία / Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Ο Θανάσης Κοντάρης ήρθε από τη Σουηδία για να συμβάλει στη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας στις Κυκλάδες, μετέτρεψε την κλινική της Σερίφου σε μια πρότυπη μονάδα, αλλά αναγκάστηκε να φύγει ξανά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ