Ο ουρανός των πιλότων

Ο ουρανός των πιλότων Facebook Twitter
Ο Μάριος Μιχαήλ Τουρούτσικας και ο Στάθης Τσιτλακίδης πέθαναν έχοντας πλήρη συνείδηση ότι το επάγγελμά τους δεν ήταν σαν τα άλλα, ότι ο δικός τους ουρανός δεν ήταν τουριστικός, αναψυχής, ποιητικό στερέωμα ή για extreme sports.
0

Ο ΜΑΡΙΟΣ ΜΙΧΑΗΛ ΤΟΥΡΟΥΤΣΙΚΑΣ και ο Στάθης Τσιτλακίδης, νέοι άνθρωποι της Πολεμικής Αεροπορίας, έχασαν τη ζωή τους με τη συντριβή του Phantom με το οποίο πετούσαν. Ο συγκεκριμένος θάνατος γέννησε μια λαϊκή συγκίνηση, μια σπάνια μορφή συναισθηματικής σύγκλισης των πιο διαφορετικών ανθρώπων. Μια στιγμιαία άρση των άλλων χασμάτων και της πολιτικής διαίρεσης.

Όχι σε όλους φυσικά. Υπάρχει πάντα ένας κόσμος που δεν μπορεί να καταλάβει τα αποθέματα κύρους και ψυχικής ταύτισης που έχει ακόμα η ιδέα της πατρίδας ή όσων την υπερασπίζονται. Κόσμος που δεν μπορεί να αντιληφθεί ότι, απ’ όσο μάθαμε, γι' αυτούς τους δυο «επαγγελματίες στρατιωτικούς» ήταν απολύτως ζωντανή μια ιδέα αποστολής και όχι απλώς μια επαγγελματική ιδιότητα. Αυτό για κάποιους φαντάζει σκάνδαλο.

Υπάρχει πάντα ένας κόσμος που δεν μπορεί να καταλάβει τα αποθέματα κύρους και ψυχικής ταύτισης που έχει ακόμα η ιδέα της πατρίδας ή όσων την υπερασπίζονται.

Τέτοιες εκδοχές περιφρόνησης όμως δεν επικοινωνούν με τα δημόσια συναισθήματα. Γιατί οι πολλοί που συγκινούνται από τον θάνατο των δύο πιλότων αντιλαμβάνονται καλά τις κρίσιμες διαφορές: τη διαφορά του «καραβανά» από τον άνθρωπο της αποστολής, τη διαφορά του πατριωτισμού από τον κούφιο δωρεάν εθνικισμό, τη διαφορά του νέου που μπαίνει ενσυνείδητα σε αυτόν τον κίνδυνο από κάποιον άλλο που σχολιάζει, εκ του ασφαλούς, τις αυταπάτες «Ελλήνων και Τούρκων» (εξισώνοντας ως συνυπαίτιους τον Ερντογάν και την ελληνική κυβέρνηση).

Σε κοινωνίες σαν και τις δικές μας όπου, όπως λέμε συχνά, βασιλεύει το ιδιωτικό συμφέρον, προκαλείται πάντα κάποια αναστάτωση όταν κάποιος αποδεικνύεται ικανός για αυτοθυσία. Ο άνθρωπος που είναι έτοιμος να πράξει κατά της αυτοσυντήρησής του εμφανίζεται ύποπτος. Κάτι θα έχει αυτός, λένε διάφοροι, για να θέλει να γίνει πιλότος. Τι; Πάθος για την ταχύτητα, τρέλα των αιθέρων, αδρεναλίνη.

Και οι άλλοι από δίπλα μπορεί να προσθέτουν: του πήραν το μυαλό με τον φτηνό πατριωτισμό τους, τσάμπα πήγε το παιδί. Λες και οι πιλότοι αυτοί –και οι άλλοι που έχουν πεθάνει με τον ίδιο τρόπο– ήταν απλώς άγουροι έφηβοι που καβαλούν μια μηχανή για κόντρες στη λεωφόρο Ποσειδώνος. Ή σαν να ήταν μέλη κάποιας ομαδούλας που γράφει πατριωτικά συνθήματα στους τοίχους.

Σκανδαλίζει το ότι δεν είναι όλα «συμφέρον». Η κοινωνία έχει μέσα της διαφορετικές ποιότητες ατόμων και κοινωνικών δεσμών, διαφορετικές κλίμακες αφοσίωσης και εγωισμού. Η καθημερινότητα τα σκεπάζει όλα κάτω από τη σφαίρα των αναγκών. Φυσικά η οικονομία της αυτοσυντήρησης έχει το πάνω χέρι στις αποχρώσεις της ειρηνικής ζωής. Η κανονικότητα, ακόμα και αυτή η διασαλευμένη και ανάστατη από τις κρίσεις κανονικότητα, παραμένει πιο ασφαλής από τη ζωή ενός Μάριου Μιχαήλ Τουρούτσικα ή ενός Στάθη Τσιτλακίδη.

Αυτοί (και οι άλλοι σαν αυτούς) πετούσαν πάνω απ' όλες τις κανονικές ζωές με τα παράπονα και τις αντιθέσεις μας. Προστάτευαν την όλη επικράτεια όπου γίνεται εφικτή η ελευθερία μας. Στην περίπτωσή τους το βασικό αξίωμα στάθηκε η διάσωση των άλλων, όλων των άλλων, πλην των ίδιων. Το έσχατο συμφέρον τους είχε συμφιλιωθεί με την πιθανότητα του προσωπικού τους θανάτου. Και αυτό κάνει όλη τη διαφορά.

Πώς συμβιώνουμε όμως με κάτι ψηλότερο από το μπόι μας; Να ένα καλό ερώτημα για όσους και όσες ζούμε αναγνωρίζοντας το γεγονός πως υπάρχουν και άνθρωποι της αποστολής, άνθρωποι ικανοί για θυσία. Πώς συγκατοικούμε μαζί τους; Όχι προσπαθώντας να μειώσουμε την ύπαρξη και τον θάνατό τους. Όχι επιχειρώντας να δούμε παντού ψώνια, τρέλες, ιδεοληψίες. Όχι ανεμίζοντας τη σημαία του συμφέροντος που τάχα κυβερνά όλο τον κόσμο και κάθε πτυχή της ζωής μας, άρα και τη δική τους. Όλα αυτά μοιάζουν με τη φτηνή πραμάτεια μιας έλλειψης κατανόησης ή με φορτία μνησικακίας και μικρότητας.

Ο Μάριος Μιχαήλ Τουρούτσικας και ο Στάθης Τσιτλακίδης πέθαναν έχοντας πλήρη συνείδηση ότι το επάγγελμά τους δεν ήταν σαν τα άλλα, ότι ο δικός τους ουρανός δεν ήταν τουριστικός, αναψυχής, ποιητικό στερέωμα ή για extreme sports. Κι αν μας συντρίβει η απώλειά τους είναι γιατί βλέπουμε πως αυτός ο ουρανός (ο δικός τους) εγγυάται τη δική μας γη, το δικό μας ταπεινό έδαφος με όλες τις πράξεις και τα λόγια με τα οποία το γεμίζουμε.

Υπάρχουν θάνατοι που έχουν δημόσιο, συλλογικό και υπερβατικό νόημα. Θάνατοι θνητών και απολύτως ανθρώπινων παιδιών που έχουν ένα άλλο ύψος. Γι’ αυτόν τον λόγο έχουν το προνόμιο να μας αγγίζουν περισσότερο, αφήνοντας απέξω το κρύο αίμα των αμέτοχων.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πρακτικά Νομικά: Θα πάω φυλακή αν σκοτώσω τον θύτη μου; 

Οπτική Γωνία / Θα πάει φυλακή μια γυναίκα που θα σκοτώσει τον κακοποιητή της;

Μια συζήτηση με τη δικηγόρο Μαριάννα Βασιλείου για το «Σύνδρομο Κακοποιημένης Γυναίκας», τη δευτερογενή θυματοποίηση, και τη σημασία της άμυνας στο ελληνικό ποινικό δίκαιο.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ