«Πειράζει που δεν με νοιάζει τι θα πει demure;»

«Πειράζει που δεν με νοιάζει τι θα πει demure;» Facebook Twitter
Εν γνώσει της υποφαινόμενης, ακόμα κι αυτό το άρθρο θα είναι ήδη παρωχημένο μέχρι να πεις… ντεμιούρ. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΟΙ ΧΡΗΣΤΕΣ ΤΟΥ Instagram και του TikTok που ακολουθούν εκπροσώπους της Gen Z και Millennials το φετινό καλοκαίρι είδαν κατά κόρον φωτογραφίες με captions όπως «brat summer» και «very demure, very mindful». Αν αγνοείτε εντελώς αυτούς τους όρους, δεν σας λέει τίποτα η Βρετανή ποπ τραγουδίστρια Charli XCX ή η διάσημη τρανς Tiktoker Jools Lebron, δεν μάθατε γιατί η Κάμαλα Χάρις ήταν brat και δεν αναρωτηθήκατε γιατί βλέπατε παντού λαχανί χρώμα, τότε συγχαρητήρια, ζήσατε ένα αυθεντικό καλοκαίρι μακριά από τα σόσιαλ και χωρίς να νιώθετε την ανάγκη να τσεκάρετε τα στόρι των φίλων σας. Χάσατε μεν τα πιο hot trends αυτού του καλοκαιριού, αλλά μάλλον κερδίσατε σε διακοπές και ηρεμία.

Οι υπόλοιποι από μας, οι εθισμένοι της Gen X στα trends του TikTok και στην ενημέρωση ή όσοι έρχονται σε επαφή συχνά με Zoomers, μάθαμε πως το «brat» σημαίνει ένα λίγο κακομαθημένο lifestyle, λίγο ατίθασο και άτακτο και μια διάθεση απελευθέρωσης από τις συμβάσεις, ενώ το «demure», το διαμετρικά αντίθετό του, το καλοβαλμένο, το ταπεινό και το σεμνό, που αν και ξεκίνησε με σαρκαστική διάθεση, γρήγορα άρχισε να φανερώνει μια τάση συντηρητικοποίησης που αφορούσε τις προσδοκίες της κοινωνίας από τις γυναίκες. Αλλά και όλα αυτά σε αδρές γραμμές γιατί γρήγορα το brat και το demure απέκτησαν κι άλλες, πιο ευρείες έννοιες και κόλλαγαν σχεδόν παντού. 

Εν τω μεταξύ, τίποτα δεν παλιώνει πιο γρήγορα από trend του TikTok. Το περσινό Mob Wife look (το στυλ της γυναίκας του μαφιόζου) πλέον θεωρείται ξεπερασμένο, o όρος «σλατίνα» οδεύει μάλλον προς απόσυρση μέχρι να έρθει ένας νέος όρος που θα την επισκιάσει και το «slay» σε λίγο θα το λένε μόνο γιαγιάδες.

Υπήρχε ποτέ πιο αβυσσαλέο generation gap όσο στην εποχή μας, τόσο από γλωσσική όσο και πολιτισμική άποψη; Ο τεχνολογικός αναλφαβητισμός και ο νέος virtual κόσμος των σόσιαλ μίντια τις τελευταίες δεκαετίες έκαναν ακόμα πιο χαοτικές τις διαφορές από γενιά σε γενιά. 

Υπάρχουν τόσο διαφορετικές ταχύτητες στο σύμπαν των νεολογισμών, των trends και της slang των νέων που αυτήν τη στιγμή κάποια μικρή ομάδα σε κάποιο σημείο του ίντερνετ δημιουργεί τον επόμενο όρο ή το επόμενο trend, ενώ κάποιοι ακόμα γύρω μας προσπαθούν να καταλάβουν τι είναι οι φασέοι.

Αν πάμε πολύ πίσω, αρχές δεκαετίας του ’90, στο «Ρετιρέ» του Γιάννη Δαλιανίδη στο Mega, η Τζόυς Ευείδη στον ρόλο της Ειρήνης, που ήταν η στερεοτυπική ατίθαση «προχώ» 20άρα σε μια σειρά που έβριθε στερεοτυπικών και αναγνωρίσιμων χαρακτήρων, κάτι στο οποίο οφειλόταν εν μέρει και η επιτυχία της, προκαλούσε σύγχυση στη γιαγιά Σοφία (Κούλα Αγαγιώτου) και στη θεία της Κατερίνα (Κατερίνα Γιουλάκη) με τις αργκό εκφράσεις της εποχής που εκσφενδόνιζε, όπως «με καράφλιασες», «δικέ μου», «σπάσε», «έφαγα φλας», «τα ’παιξα», «τα πήρα στην κράνα». Εκφράσεις από μια πολύ αθώα εποχή χωρίς ίντερνετ, όπου ναι μεν η ενσωμάτωση slang λέξεων στην καθομιλουμένη απαιτούσε πιο βραδείες διαδικασίες αλλά και η παραγωγή τους δεν ήταν τόσο καταιγιστική όσο σήμερα.

Το άλλο παράδοξο φαινόμενο που δημιουργούν σήμερα το ψηφιακό χάσμα και η μη εξοικείωση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι οι τεράστιες διαφορές κατανόησης εννοιών και αναφορών, ακόμα και μεταξύ συνομηλίκων και από παρόμοια κοινωνικά περιβάλλοντα. Όποιος απέχει από τα σόσιαλ δυσκολεύεται να καταλάβει αρκετούς όρους που για όσους τα χρησιμοποιούν είναι πολύ κοινοί. Ακόμα και μέσα στην ίδια γενιά, οι διαφορές που θα εντοπίσουμε είναι μεγάλες. Από την άλλη πλευρά, τα σόσιαλ, καταργώντας τις αποστάσεις, μειώνουν σε μεγάλο βαθμό το πολιτισμικό χάσμα σε περιπτώσεις όπως μεταξύ επαρχίας και αστικών κέντρων.

Μήπως όμως δεν χρειάζεται κιόλας να είμαστε πάντα σε εγρήγορση ώστε να μη μας ξεφύγει η κάθε νέα τάση που ούτως ή άλλως θα ξεφτίσει τόσο γρήγορα όσο γρήγορα κατέκλυσε το ίντερνετ; Μήπως όλο αυτό είναι ένα μάταιο κυνήγι; Σε ένα πρόχειρο γκάλοπ για το πόσοι είχαν ακούσει τα brat και demure, ένας φίλος μου 30άρης μού δήλωσε πως δεν θα έχανα και πολλά αν δεν ήξερα αυτά τα trends κι ο ίδιος θα προτιμούσε να μην τα είχε ακούσει ποτέ. Ως παράδειγμα μου αντιπαρέθεσε το πάλαι ποτέ viral «Gangnam Style». Και είναι αλήθεια, πόσοι να το θυμούνται άραγε; Ή ποιος θυμάται τους Emo; Μήπως δεν χάνεις και τόσο πολλά, τελικά, αν έχεις μερικές άγνωστες λέξεις καθώς σκρολάρεις στα σόσιαλ; Μήπως το JOMO (η χαρά του να χάσεις κάτι, σε αντιδιαστολή με το FOMO) αφορά και όλους τους νεολογισμούς στους οποίους εντρυφούμε το τελευταίο διάστημα; Μια άλλη φίλη συνομήλική μου δήλωσε ευθαρσώς πως δεν έχει την παραμικρή διάθεση να μάθει τι σημαίνουν: «Πειράζει που δεν με νοιάζει καθόλου τι θα πει;».

Είναι ορατή μια τάση σε μεγαλύτερες γενιές, ακριβώς επειδή οι πληροφορίες φτάνουν με ραγδαίους ρυθμούς και είναι αδύνατο να τους ακολουθήσεις πάντα, «να κάτσουν με τη νεολαία», ώστε να νιώσουν ότι είναι «μέσα στα πράγματα», ότι δεν τους ξέβρασε η εποχή τους, ότι δεν είναι τόσο μπούμερ όσο τους κατηγορούν. Ο όρος «μπούμερ», δε, που δεν είναι παρά μια χρονολογική κατάταξη, έχει καταλήξει να θεωρείται περίπου βρισιά. Ωστόσο, κάθε προσπάθεια οποιουδήποτε «θείου» θέλει να ακολουθήσει τη νεολαία είναι εξ ορισμού καταδικασμένη. Κάθε γενιά δημιουργεί τους δικούς της κώδικες που οι απέξω, έστω κι αν τους αναγνωρίζουν, δεν είναι εύκολο να τους οικειοποιηθούν, όσο κι αν προσπαθήσουν. Αν τους ακολουθήσουν σε υπερβολικό βαθμό δε, τα αποτελέσματα μπορεί να είναι τραγελαφικά.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της φούριας και της έξαψης να ακολουθήσει κανείς τα viral του ίντερνετ που σκάνε από παντού, με όχι πάντα επιτυχημένα αποτελέσματα, είναι το πρόσφατο αστείο με την Ψίμυθο, το φανταστικό νησί που ξεκίνησε από το X. Τα αστεία και τα memes είναι λογικό να διεισδύουν πιο εύκολα σε ετερόκλητα κοινά απ’ ό,τι ένας ξενόγλωσσος ακατανόητος lifestyle όρος που κανείς δεν μπορεί να προσδιορίσει με ακρίβεια τι ακριβώς σημαίνει. Το αστείο με την Ψίμυθο ξεκίνησε ως ένα δηκτικό πείραγμα από τον δημοσιογράφο Κώστα Μανιάτη στο X προς τους φασέους και τα κάθε χρόνο και πιο άγνωστα τρέντι νησιά όπου ανακαλύπτουν πως εκεί είναι η «φάση». 

Αλλά όταν το αστείο για την Ψίμυθο ξέφυγε από το X, αποκτώντας μεγάλες διαστάσεις και ξεπερνώντας ακόμα και τις προθέσεις του εμπνευστή του, άρχισε να χάνει το αρχικό νόημά του μέχρι να διαστρεβλωθεί τελείως. Όπως γίνεται με καθετί viral, μετά ανέλαβαν γνωστά brands να εκμεταλλευτούν την περίσταση. Και τέλος, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Νίκος Ανδρουλάκης χρησιμοποίησε την Ψίμυθο σε μια αποστροφή ομιλίας του, κριτικάροντας τα πεπραγμένα της κυβέρνησης Μητσοτάκη, θέλοντας προφανώς να δώσει μια πινελιά επικαιρότητας, αλλά με εντελώς άκαιρο τρόπο, αυτόν του «θείου που θέλει να κάτσει με τη νεολαία». 

Υπάρχουν τόσο διαφορετικές ταχύτητες στο σύμπαν των νεολογισμών, των trends και της slang των νέων που αυτήν τη στιγμή κάποια μικρή ομάδα σε κάποιο σημείο του ίντερνετ δημιουργεί τον επόμενο όρο ή το επόμενο trend, ενώ κάποιοι ακόμα γύρω μας προσπαθούν να καταλάβουν τι είναι οι φασέοι. Αρκετές φορές, μιλώντας με συνομηλίκους που δεν χρησιμοποιούν πολύ τα σόσιαλ, έχει χρειαστεί να εξηγήσω πράγματα που θεωρούσα γνωστά, αλλά τελικά δεν ήταν. Πριν από λίγα χρόνια, χρειάστηκε να αναλύσω σε έναν millennial την ατάκα «οk, boomer», ενώ θεωρούσα αυτονόητο πως, λόγω ηλικίας, θα τη γνώριζε. Ομολογώ ότι ένιωσα μια κρυφή χαρά, σαν να είχα μπροστά μου ένα σπάνιο απειλούμενο είδος ή έναν Νεάντερταλ. Κακώς, γιατί δεν είναι όλοι υποχρεωμένοι να συμμετέχουν στην ίδια αγωνιώδη online ροή του timeline τους ή έχουν τουλάχιστον τη σοφία να αδιαφορούν, αν χάσουν και κάτι. Εξάλλου, εν γνώσει της υποφαινόμενης, ακόμα κι αυτό το άρθρο θα είναι ήδη παρωχημένο μέχρι να πεις… ντεμιούρ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΕΞ Η Αρσινόη είχε και στο χωριό της Τίσερτς

Γειτονιές της Ελλάδας / «Άι σαπέρα/ Θα παρ' τα βνα»: Η Αρσινόη έκανε brand την ντοπιολαλιά της Ηπείρου

Κατάγεται από ένα χωριό του Ζαγορίου που έχει πια μόλις τέσσερις μόνιμους κατοίκους και μέσα από το project της «Τίσερτς, είχαμε και στο χωριό μας» συστήνει τον τόπο της και θέλει να κάνει παράσημο τη λέξη «χωριατάκι».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
«Θα το κάνω για μένα»: Πόσο υαλουρονικό αντέχει το συκώτι και η αισθητική μας;

Υγεία & Σώμα / «Θα κάνω υαλουρονικό στα χείλη, θα το κάνω για μένα»: Μας έχουν καταστρέψει οι Καρντάσιαν;

Πόσο εντάξει είναι να κάνουν οι έφηβοι fillers; Πώς φτάσαμε να κάνουμε botox ακόμα και στο κομμωτήριο; Και τι μπορεί να πάει στραβά με τα ενέσιμα; Μία δερματολόγος και μια ψυχοθεραπεύτρια απαντούν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ζωή που τα λέει έξω από τα δόντια…

Οπτική Γωνία / Η Ζωή που «τα λέει έξω από τα δόντια»

Η Κωνσταντοπούλου είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας συνολικής πολιτικής παρακμής που δεν συναντάται μόνο στη χώρα μας, για την οποία ευθύνη έχουν όσοι την ανέδειξαν ως πολιτική περσόνα και τώρα βλέπουν την πλάτη της στις δημοσκοπήσεις…
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πύλος ένα προαναγγελθέν δυστύχημα

Ιλεκτρίσιτυ / Πύλος, ένα προαναγγελθέν δυστύχημα

Ο λόγος που οι θάνατοι των μεταναστών περνούν «απαρατήρητοι» είναι ένας λιγότερο ή περισσότερο φανερός ρατσισμός, μια προ-συνειδητή αξιολογική κρίση που διαχωρίζει τις ζωές σε σημαντικές και ασήμαντες, πενθήσιμες και μη.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μέσα στην Κιβωτό, δύο χρόνια μετά το σκάνδαλο 

Ρεπορτάζ / Μέσα στην Κιβωτό, δύο χρόνια μετά το σκάνδαλο 

Πώς κυλά σήμερα η ζωή στον εθελοντικό οργανισμό; Οι οικονομικές ατασθαλίες, ο κίνδυνος για «λουκέτο», οι αλλαγές στους χώρους, τα ίχνη του πατέρα Αντωνίου, οι αντιδράσεις των παιδιών και ο στόχος της αποϊδρυματοποίησης. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα «μυστήρια» της Μήλου και το κρυφτούλι της τουριστικής υπερδόμησης στις Κυκλάδες

Ρεπορτάζ / Τα «μυστήρια» της Μήλου και το κρυφτούλι της τουριστικής υπερδόμησης στις Κυκλάδες

Μετά την κραυγαλέα υπόθεση ανέγερσης ξενοδοχείου στο Σαρακήνικο της Μήλου, το υπουργείο Περιβάλλοντος προχώρησε στην αναστολή έκδοσης νέων οικοδομικών αδειών στις περιοχές του νησιού για τις οποίες προτείνονται ειδικά μέτρα προστασίας μέσα από τις Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
trump hitler

Οπτική Γωνία / Είναι ο Τραμπ ο Χίτλερ των ημερών μας;

Εκατομμύρια πολίτες σε όλο τον κόσμο αναρωτιούνται αν όσα συμβαίνουν μετά την εκλογή του είναι πραγματικά ή πρόκειται για έναν κακό εφιάλτη. Όλα δείχνουν ότι έχουν πολλούς και βάσιμους λόγους γι’ αυτό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από το νέο δόγμα Τραμπ;

Οπτική Γωνία / Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από το νέο δόγμα Τραμπ;

Το μπρα ντε φερ ΗΠΑ – Ουκρανίας, η Ε.Ε. και οι ευρύτερες συνέπειες. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
μαρκο ρούμπιο

Daily / Σταυροί στο μέτωπο 

Ο σταυρός στο μέτωπο του Αμερικανού ΥΠΕΞ, μεταξύ άλλων δυσοίωνων σκέψεων, έφερε στο μυαλό τον βανδαλισμό από Χριστιανούς των αρχαίων αγαλμάτων, συχνά με την χάραξη ενός σταυρού στη μορφή τους, όπως η κεφαλή της Αφροδίτης στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμπόλεμος «φιλελευθερισμός» ή για το τωρινό μας αδιέξοδο 

Οπτική Γωνία / Εμπόλεμος «φιλελευθερισμός» ή για το τωρινό μας αδιέξοδο 

Οι καταιγιστικές εξελίξεις μετά την εκλογή Τραμπ και το αδιέξοδο στην Ουκρανία, οδηγούν πλέον σε έναν ιδιόμορφο ευρωπαϊσμό της θωράκισης, της στρατιωτικοποίησης και των αντίστοιχων τεράστιων επενδύσεων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ιωάννα - Μαρία Γκέρτσου: «Δεν ξέρω πώς είναι ο κόσμος για τα μη τυφλά άτομα. Για μένα είναι αυτός που αντιλαμβάνομαι»

Κοκέτα / Ιωάννα - Μαρία Γκέρτσου: «Δεν ξέρω πώς είναι ο κόσμος για τα μη τυφλά άτομα. Για μένα είναι αυτός που αντιλαμβάνομαι»

Η ψυχολόγος στην παιδοψυχιατρική κλινική του νοσοκομείου παίδων «Αγία Σοφία» και συνιδρύτρια της πρώτης σχολής σκύλων οδηγών στη χώρα μας μιλά στην Κοκέτα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Αμαλία Κωβαίου: «Κανείς δεν είναι άσxημος. Πάντα όμορφες είμαστε, και στα 80. Την αγάπη μου από τη Δονούσα, ώρα σας καλή»

Κοκέτα / Αμαλία Κωβαίου: «Κανείς δεν είναι άσxημος. Πάντα όμορφες είμαστε, και στα 80. Την αγάπη μου από τη Δονούσα, ώρα σας καλή»

Ακούγοντας τους πολύ μεγάλους: Ένα τηλεφώνημα στη γιαγιά της φίλης μου, στην Αμαλία Κωβαίου που μας στέλνει την αγάπη της από τη Δονούσα.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ