Τι πληγώνει τη δημοκρατία;

Τι πληγώνει τη δημοκρατία; Facebook Twitter
Η δημοκρατία αυτοϋπονομεύεται από τους αντιδημοκράτες που πίνουν νερό στο όνομά της!
0



Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ,
αυτή έστω η γεμάτη ατέλειες μορφή που γνωρίζουμε, είναι κατεξοχήν ευαίσθητο πολίτευμα: πολλά την πληγώνουν, κάποια την απειλούν, έχει πάντα τους αντιπάλους της, αλλά κυρίως έχει ψεύτικους φίλους. Ελάχιστοι και γραφικοί δηλώνουν αντιδημοκράτες, κι αυτό χωρίζει την εποχή μας από άλλες εποχές αναστατώσεων, όπως η δεκαετία του 1930 και παλαιότερα. Ό,τι έχουμε μάθει από την ιστορία της χώρας και από τις εμπειρίες άλλων χωρών, είναι πως η δημοκρατία δεν αντέχει τις μεγάλες ανισότητες, ότι, ακόμα και στις πιο φιλελεύθερες εκδοχές της, τα ψηλά κοινωνικά τείχη την εξασθενίζουν. Η δημοκρατία, όμως, γίνεται σκιά του εαυτού της όταν περιορίζεται απλώς στους δικούς μας, στη δική μας πολιτική και ιδεολογική φαμίλια, στην επιβεβαίωση της μιας ή της άλλης φυλής του πολιτικού φάσματος. Όταν είμαστε δηλαδή δημοκράτες μόνο με τους οικείους μας, προγράφοντας, απειλώντας ή ξεσκίζοντας τους απέναντι. Δεν είναι έτσι μόνο οι ανισότητες ή η διαφθορά. Είναι και η μια ή άλλη «σταυροφορία» εκκαθάρισης του εχθρού. Η λογική του εκφοβισμού και της ηθικής εξόντωσης μετέχει στη φθορά της δημοκρατίας, ακόμα κι αν γίνονται στο όνομα της λαϊκής κυριαρχίας ή των γνήσιων δημοκρατικών αξιών.

Από τη μία η δημοκρατία υποφέρει από τους φανατικούς ιεροφάντες κι από την άλλη πέφτει σε νάρκη από τους αδιάφορους και χλιαρούς που δεν αισθάνονται πως υπάρχει κάτι ανώτερο και άξιο υπεράσπισης πέρα από τους στενούς κύκλους των συμφερόντων και των προτιμήσεών τους.

Η δημοκρατία πληγώνεται από την αυθαίρετη χρήση των απόρρητων, από τον πειρασμό της εξουσίας να ελέγξει χώρους ή πρόσωπα που τα βλέπει με καχυποψία και την ενοχλούν πολιτικά. Πληγώνεται όμως και από τη διαρκή κακοπιστία για τους θεσμούς, τους νόμους και τους κανόνες που, όσο και αν δεν αποτελούν φετίχ, μας επιτρέπουν να υπάρξουμε με τις διαφορές και τα κοινά μας.

Φυσικά η δημοκρατία εξακολουθεί να απειλείται από τους απροκάλυπτους εχθρούς της, τους οπαδούς ολοκληρωτικών μοντέλων, τους νοσταλγούς των κάθετων, ανεξέλεγκτων ιεραρχιών και τους υποστηρικτές «καθαρών λύσεων» που έχουν σαν συνέπεια μόνιμους αποκλεισμούς. Υπάρχει όμως και μια άλλη πηγή που κακοφορμίζει, δίχως να μυρίζει άσχημα ή να δίνει συμπτώματα: η ρηχή, αδιάφορη, συγκαταβατική προσχώρηση στα μίνιμουμ της δημοκρατίας, μια νωθρή και ψυχρή στάση που βολεύεται με την άγνοια και τη μικροδιαχείριση καθημερινών συμφερόντων. Αυτή η δημοκρατία δίχως ορίζοντα, δίχως κανένα βάθος απαιτήσεων, αυτή η δημοκρατία της ευκολίας και της εξυπηρετικής λήθης, είναι πλέον όλο και πιο αδύναμη να υπερασπιστεί τον εαυτό της: δεν έχει άμυνες στις μεγάλες κρίσεις της εποχής, αδυνατεί να συλλάβει τη συγκυρία του πολέμου και της διεθνούς αναταραχής. 

Από τη μία η δημοκρατία υποφέρει από τους φανατικούς ιεροφάντες κι από την άλλη πέφτει σε νάρκη από τους αδιάφορους και χλιαρούς που δεν αισθάνονται πως υπάρχει κάτι ανώτερο και άξιο υπεράσπισης πέρα από τους στενούς κύκλους των συμφερόντων και των προτιμήσεών τους. Τις περισσότερες φορές ως πολίτες είμαστε και το ένα και το άλλο, περνώντας αστραπιαία από τον φανατισμό στην ψυχρότητα, από μια χλιαρή κούραση σε μια αγανάκτηση που συχνά δεν ξέρει γιατί ακριβώς αγανακτεί και ποιος είναι ο πραγματικός «εχθρός». 

Υπάρχει άραγε δημοκρατία χωρίς δημοκράτες; Οι θεσμοί, τα τελετουργικά, οι λόγοι της πολιτικής μπορεί να εξακολουθούν, ενώ κάτω ή πλάι, από δεξιά και αριστερά, γεννιούνται τέρατα; Με αυτόν τον τρόπο η δημοκρατία μπορεί να γίνει μια πληκτική υπόθεση χωρίς αληθινή ζωή, μια προσευχή ρουτίνας για τους πάντες, που δεν συγκινεί πραγματικά κανέναν. Αυτό όμως συμβαίνει όταν δεν βάζουμε όρια ανάμεσα στην κριτική και στις προγραφές, ανάμεσα στην αντίθεση και στη βαρβαρότητα, ανάμεσα στην υποψία και σε εκείνη την παρανοϊκή άρνηση που θέλει να συντρίψει τον αντίπαλο. Το όριο δεν είναι εδώ ένας ψεύτικος σεβασμός αλλά μια άσκηση αυτοπειθαρχίας και αυτοσυγκράτησης: η δυσκολότερη τέχνη στην εποχή της απεριόριστης έκφρασης και του παραμικρού μας συναισθήματος. Ναι, η δημοκρατία μπορεί να μαραζώνει από την ψυχρότητα αλλά υπονομεύεται από την έπαρση των στρατοπέδων και τον αποχαλινωμένο συναισθηματισμό. Η δημοκρατία αυτοϋπονομεύεται από τους αντιδημοκράτες που πίνουν νερό στο όνομά της!

Από παλιά, αντίπαλός της ήταν οι ολιγαρχικοί. Ήταν όμως και εκείνοι που ήθελαν τον λαό όχλο στην υπηρεσία της δικής τους αναρρίχησης και της δικής τους επιβεβαίωσης. Απόγονοι αυτών των δυο μερίδων πάνε να μονοπωλήσουν ξανά τη σκηνή, εξοντώνοντας ό,τι τους φαίνεται θολό. Ξεχνώντας, τελικά, πως συμπαγείς και χαλύβδινες ήταν μονάχα οι τυραννίδες της Ιστορίας.  

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σαντορίνη: «Με τους σεισμούς δεν υπάρχουν βεβαιότητες»

Ρεπορτάζ / Σαντορίνη: «Με τους σεισμούς δεν υπάρχουν βεβαιότητες»

Οι ειδικοί της σεισμολογίας είναι «κουμπωμένοι», βρίσκονται σε εγρήγορση και είναι επιφυλακτικοί σχετικά με το ποια θα είναι η συνέχεια. Πάντως, η παρατεταμένη σεισμική δραστηριότητα στη θαλάσσια περιοχή της Ανύδρου χαρακτηρίζεται σπάνιο φαινόμενο για τη σεισμολογία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Η ζωή μας ουσιαστικά είναι 10λεπτες εμπειρίες σε ακολουθία»

Media / «Η ζωή μας ουσιαστικά είναι 10λεπτες εμπειρίες σε ακολουθία»

Ο βραβευμένος δημοσιογράφος του «Atlantic» Ντέρεκ Τόμσον εξηγεί γιατί ζούμε σε έναν «αντικοινωνικό αιώνα» και μιλά για την εκλογή Τραμπ και τον ρόλο της δημοσιογραφίας στις μέρες μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί ο κόσμος κινδυνεύει να γίνει ζούγκλα;

Οπτική Γωνία / O νέος ιμπεριαλισμός και γιατί ο κόσμος κινδυνεύει να γίνει ζούγκλα

Οι συνέπειες της πολιτικής του νέου Αμερικανού Προέδρου και οι αντιδράσεις του κόσμου. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Ο Μασκ δεν είναι Ναζί ακριβώς, αλλά μπορεί να είναι κάτι ακόμα χειρότερο»

Οπτική Γωνία / «Ο Μασκ δεν είναι Ναζί ακριβώς, αλλά μπορεί να είναι κάτι ακόμα χειρότερο»

Viral έχει γίνει η ανάρτηση του πρώην φίλου και συνεργάτη του Έλον Μασκ, Φίλιπ Λόου, επιφανή νευροεπιστήμονα, ιδρυτή της εταιρείας Neurovigil και εφευρέτη του iBrain, όπου γράφει μεταξύ άλλων ότι λίγη σημασία έχει τελικά αν κάποιος είναι πραγματικά Ναζί από τη στιγμή που ενεργεί ως Ναζί.
THE LIFO TEAM
«Αν κλείσει το TikTok, δεν θα θυμάσαι καν ποιος είμαι»

Social media / «Αν κλείσει το TikTok, δεν θα θυμάσαι καν ποιος είμαι»

Ο σεφ Eraldo μιλά για τους ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς που επανοικειοποιείται και χρησιμοποιεί ως «όπλο» στα viral βίντεό του στο TikTok, αλλά και για την πιθανότητα η εφαρμογή μια μέρα απλώς να εξαφανιστεί.
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Βασιλική Σιούτη / Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Η δικαστική έρευνα είναι σε εξέλιξη, αλλά η κοινωνία πιέζει να αποδοθούν ευθύνες στους υπαίτιους. Τα αναπάντητα ερωτήματα είναι αρκετά και η κυβέρνηση δεν έχει πείσει πως έχει κάνει ό,τι χρειάζεται για να διευκολύνει την έρευνα της Δικαιοσύνης.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Κηφισός και τα αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική «μπάζουν νερά»;

Ρεπορτάζ / Ο Κηφισός και τα αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική «μπάζουν νερά»;

Πώς ιεραρχούνται τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στην Αττική; Είναι στη σωστή κατεύθυνση; Θα ήταν εφικτό ο πλημμυρικός κίνδυνος να αντιμετωπιστεί με λύσεις βασισμένες στη φύση, και τι μπορεί να γίνει στον Κηφισό;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ναι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Οπτική Γωνία / «Όχι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Το επικοινωνιολόγ@ Jay Ραΐσης και η κλινική ψυχολόγος, συνιδρύτρια του Orlando LGBT+, Νάνσυ Παπαθανασίου εξηγούν γιατί το κοινωνικό φύλο είναι ένα κατασκεύασμα και πώς η ρητορική μίσους κανονικοποιεί και ενδυναμώνει την άσκηση κάθε είδους βίας στην καθημερινότητα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ