Η εξαφάνιση της ζωγράφου
Sarah Cunningham
Η 31 ετών ταλαντούχα Βρετανίδα καλλιτέχνης βρέθηκε νεκρή μετά από δύο μέρες σε γραμμές του λονδρέζικου μετρό
"Φαντάζομαι τον εαυτό μου να ίπταται όταν ζωγραφίζω, σαρώνοντας την επιφάνεια, αναζητώντας μέρη για να βουτήξω βαθιά, να προσγειωθώ ή να απογειωθώ. Οι πίνακες είναι ταξίδια ανάμεσα στον χώρο του σώματός μου και τον εξωτερικό χώρο".
Sarah Cunningham
Αναζητώντας την αγνοούμενη καλλιτέχνιδα Sarah Cunningham, η αστυνομία του Λονδίνου βρήκε το πτώμα μιας γυναίκας σε σταθμό του μετρό
Η 31χρονη ζωγράφος, γνωστή για τις φωτεινές και υποβλητικές συνθέσεις της, δηλώθηκε ως αγνοούμενη τις πρώτες πρωινές ώρες του Σαββάτου.
Elizabeth Mistry
The Art Newspaper - 05.11.2024
Το πτώμα μιας γυναίκας, που πιστεύεται ότι είναι της αγνοούμενης καλλιτέχνιδας Sarah Cunningham Σάρα, βρέθηκε στο Λονδίνο.
Η Cunningham, μία βραβευμένη ζωγράφος που είχε πρόσφατα ολοκληρώσει την έκθεση Flights Paths, μια ατομική έκθεση στη γκαλερί Lisson στο Λος Άντζελες, εξαφανίστηκε μετά από μια νυχτερινή έξοδο την περασμένη Παρασκευή και γρήγορα δηλώθηκε ως αγνοούμενη. Παρά τις αναφορές που δόθηκαν - φέρεται να μπήκε και σε ένα αυτοκίνητο στη γειτονιά Camden του Λονδίνου - η αστυνομία δεν μπόρεσε να την εντοπίσει.
Πριν από την ανακάλυψη του πτώματος μιας γυναίκας που φορούσε ρούχα που ταίριαζαν με την περιγραφή της αγνοούμενης 31χρονης, μέλη της οικογένειας, φίλοι και συνάδελφοι καλλιτέχνες είχαν καταφύγει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να περιγράψουν την Cunningham, η οποία αποφοίτησε με μεταπτυχιακό από το Royal College of Art (RCA) το 2022 και πραγματοποίησε την πρώτη της ατομική έκθεση, The Crystal Forest, στη Lisson Gallery στο Λονδίνο πέρυσι, ως μια "αγαπημένη" φίλη που εθεάθη για τελευταία φορά να φορά μαύρα ρούχα με αθλητικά παπούτσια Converse.
Τη Δευτέρα (4 Νοεμβρίου) η αστυνομία εξέδωσε ανακοίνωση προς την εφημερίδα The Art Newspaper επιβεβαιώνοντας ότι ένα πτώμα είχε ανασυρθεί από τις σιδηροδρομικές γραμμές δίπλα στο σταθμό Chalk Farm. Κανένα περαιτέρω σχόλιο δεν ήταν διαθέσιμο εν αναμονή της επίσημης ταυτοποίησης. Η αστυνομία δήλωσε πως η οικογένεια της Cunningham είχε ενημερωθεί για την τελευταία εξέλιξη. Η αστυνομία αντιμετωπίζει προς το παρόν τον θάνατο ως ανεξήγητο, αλλά όχι ύποπτο.
Κατά τη στιγμή της εξαφάνισής της, εκθέσεις της πραγματοποιούνταν στο Άσπεν, το Βερολίνο, το Λονδίνο, το Λος Άντζελες και τον Καναδά. Είχε επίσης μακροχρόνια σχέση με το Ίδρυμα Τέχνης Bomb Factory στο Λονδίνο και είχε εκπροσωπηθεί από τη Lisson Gallery από τον Ιούλιο του 2023. Εκπρόσωπος της Lisson αρνήθηκε να σχολιάσει. Την Κυριακή η γκαλερί δημοσίευσε ένα μήνυμα στο Instagram σχετικά με την εξαφάνιση της Cunningham, και κάλεσε όποιον είχε πληροφορίες σχετικά με την τύχη της να επικοινωνήσει με την αστυνομία.
Το ιδιαίτερο, αφηρημένο στυλ της, με φευγαλέες παραστατικές εικόνες, ήταν αναγνωρίσιμο από την υπερβολική πινελιά που συχνά γινόταν με ένα μακρύ πινέλο που έφτιαχνε η Cunningham από κομμάτια ξύλου. Ζωγράφιζε συχνά τη νύχτα, μια συνήθεια που διαμορφώθηκε όταν διατηρούσε δουλειές σε δύο γκαλερί -συμπεριλαμβανομένης της Nottingham Contemporary- και εργαζόταν ως οδηγό διανομών, δουλεύοντας συχνά σε βάρδιες αργά ή νωρίς το πρωί.
Απέφευγε τη χρήση προσχεδίων "ή οποιασδήποτε μορφής οδικού χάρτη" και πρόσφατα είπε σε συνέντευξη στον Lee Gordon ότι συχνά ξεκινούσε έναν πίνακα "δουλεύοντας στο πάτωμα με κουρέλια και πινέλα". Και πρόσθετε: "Αντιμετωπίζω την επιφάνεια του πίνακα ως παλέτα, το χρώμα σπρώχνεται και τραβιέται".
Το μνημειώδες τρίπτυχο τοπίο της I will look into the earth (2023) μαρτυρά το ώριμο ταλέντο που της χάρισε προηγουμένως το Djanogly Art Award και το Ali H. Alkazzi Scholarship Award, αμφότερα το 2019. Το τελευταίο της επέτρεψε, όπως παραδέχτηκε, να επιβιώσει αντιμετωπίζοντας το υπέρογκο κόστος διαβίωσης και καλλιτεχνικών σπουδών στο Λονδίνο, όπου συχνά χρησιμοποιούσε τα ολονύχτια μέσα μαζικής μεταφοράς -που αποτυπώνονται στον πίνακα Night Bus Home (2023) .
Στον κατάλογο που συνόδευσε την πρώτη της ατομική έκθεση, η Cunningham περιγράφεται ως ζωγράφος που "αναζητά το ουσιώδες και το ζωντανό μέσα από τις φανταστικές της ερημιές και τα ρευστά δασικά τοπία. [...] Εν μέρει αφηρημένος πειραματισμός, εν μέρει πνευματικό ταξίδι, κάθε πίνακας αντιπροσωπεύει σε κάποιο επίπεδο τη διαισθητική και ανείπωτη σύνδεση μεταξύ της φύσης και της ανθρωπότητας".
Με καταγωγή από την περιοχή Wollaton του Nottingham, μιας πόλης στο κέντρο της Αγγλίας, η Cunningham είχε δημιουργήσει σημαντικό έργο από τότε που άφησε το RCA. Η πρακτική της αναπτύχθηκε μέσα από τη γοητεία που της ασκούσε ο φυσικός κόσμος, τόσο η αστική ζούγκλα όσο και οι ζούγκλες της Κεντρικής Αμερικής ειδικότερα.
Ο καμβάς του Crystal Forest (2023) ήταν το προϊόν ενός residency στον Παναμά το 2018, το οποίο διοργανώθηκε από το La Wayaka Current. Αυτή η εμπειρία είχε βαθιά επίδραση στο έργο της, και η ίδια συζήτησε τον αντίκτυπο των αλληλεπιδράσεών της με τους ιθαγενείς Kuna σε μια ομιλία που έδωσε στην πόλη της κατά την επιστροφή της.
Παράλληλα με τη στενή σχέση που ανέπτυξε με το περιβάλλον, η Cunningham λειτουργούσε επίσης σε ένα πολύ πιο αναλυτικό επίπεδο, καθώς ανέφερε στον Gordon πώς όταν της ζητήθηκε να κάνει μια παραγγελία για κάποιον που ήταν ετοιμοθάνατος, "έμαθε πώς ένας πίνακας μπορεί να παράσχει ή να προσφέρει μια αίσθηση καταφυγίου ή παρηγοριάς".
Ενόψει της πρόσφατης έκθεσής της στη Lisson στο Λος Άντζελες, η Cunningham δήλωσε στη γκαλερί: "Φαντάζομαι τον εαυτό μου να ίπταται όταν ζωγραφίζω, σαρώνοντας την επιφάνεια, αναζητώντας μέρη για να βουτήξω βαθιά, να προσγειωθώ ή να απογειωθώ. Οι πίνακες είναι ταξίδια ανάμεσα στον χώρο του σώματός μου και τον εξωτερικό χώρο".
Guna Yala Artist Research Residency
Ονομάζομαι Sarah Cunningham και είμαι μια σύγχρονη καλλιτέχνης που ζει στο Νότιγχαμ και διατηρεί ένα ατελιέ στη γκαλερί Backlit.
Με μεγάλη μου τιμή ανακοινώνω ότι πρόσφατα επιλέχθηκα για ένα ερευνητικό πρόγραμμα διαμονής από το La Wayaka Current, μια μη κερδοσκοπική πρωτοβουλία καλλιτεχνών, όπου θα ζήσω και θα εργαστώ με μια ομάδα ιθαγενών στη Λατινική Αμερική, στον Παναμά, για τρεις εβδομάδες τον Σεπτέμβριο, σε συνεργασία με την ιθαγενική επαρχία Guna Yala. Αυτή είναι μια ευκαιρία που αλλάζει τη ζωή μου για να εξερευνήσω πιεστικά περιβαλλοντικά και κοινωνικοπολιτικά ζητήματα της εποχής μας σε έναν από τους πλουσιότερους οικοτόπους της γης.
Καθ' όλη τη διάρκεια της παραμονής μου θα παραδίδω μια σειρά από εργαστήρια και σεμινάρια με την αυτόχθονη κοινότητα, τους Gunas, και θα μαθαίνω για τις σημαντικές απειλές που αντιμετωπίζουν ο βιότοπός τους, οι πόροι τους, τα τροπικά δάση και τα παράκτια θαλάσσια οικοσυστήματα.
Με ενδιαφέρουν οι υφές και τα τοπία μέσω των οποίων αυτή η αυτόχθονη κοινότητα αυτοπροσδιορίζεται και πως αυτό δημιουργεί μια κοινή μνήμη. Μέσα από μια σειρά εργαστηρίων θα ζητήσω από τα μέλη της αυτόχθονης κοινότητας να δημιουργήσουν περιγραφές της κατοικίας τους και του τοπίου, εστιάζοντας στις ιδέες του ανήκειν. Μετά την επιστροφή μου στην Αγγλία θα δημιουργήσω μια σειρά από πίνακες ζωγραφικής από τις περιγραφές τους για την περιοχή τους. Θα ήθελα αυτό να αποτελέσει μία βοήθεια για την κοινότητα, καθώς θα έχουν στη συνέχεια αυτή την καταγραφή της ιστορίας τους. Το έργο θα προσφέρει έναν τρόπο ένταξης των ζωών των ανθρώπων της Guna στην πανεπιστημιακή έρευνα με αποτέλεσμα να ενθαρρυνθεί αυτή η επείγουσα συζήτηση.
Το residency προσφέρει ένα μικρό ποσό οικονομικής ενίσχυσης, αλλά είναι ζωτικής σημασίας για μένα να συγκεντρώσω τα υπόλοιπα χρήματα για να καλύψω το ταξίδι μου, τις πτήσεις, τη διαμονή, το φαγητό, τον εξοπλισμό λόγω της απομακρυσμένης τοποθεσίας, τα υλικά και την χρηματοδότηση της ατομικής έκθεσης που θα μεταφέρει την εμπειρία μου πίσω στο Ηνωμένο Βασίλειο με τη μορφή μιας σειράς έργων ζωγραφικής. Αυτή τη στιγμή απευθύνω έκκληση και χρειάζομαι απεγνωσμένα βοήθεια από την οικογένειά μου, τους φίλους μου, τους συναδέλφους μου καλλιτέχνες και δημιουργούς, από οποιονδήποτε είναι παθιασμένος με την προστασία των αυτόχθονων πληθυσμών.
Είναι χρέος μου ως καλλιτέχνης να αποδώσω σε αυτή τη μοναδική ομάδα ιθαγενών την πραγματική δικαιοσύνη στις ιδέες τους για το χώρο τους, τις γνώσεις τους για το δάσος και τις ιδέες τους για το ανήκειν και την κοινότητα. Μετά την επιστροφή μου, η σειρά των πινάκων που θα δημιουργήσω, εμπνευσμένη από αυτό το απομακρυσμένο περιβάλλον, θα εκτεθεί σε ατομική έκθεση και σε διάφορες ομαδικές εκθέσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο το επόμενο έτος. Για τον επόμενο χρόνο, τουλάχιστον, θα αφιερώσω την ενεργειά μου σε αυτή την επείγουσα και πολύτιμη συζήτηση, ενώ παράλληλα θα παρουσιάσω αμοιβαία οφέλη για αυτή την ιθαγενή ομάδα μέσω της πολιτιστικής ανταλλαγής. Οι πίνακες αυτοί θα δημιουργήσουν νέα τοπία μνήμης και θα λειτουργήσουν ως υπενθύμιση των σημαντικών απειλών για τα δάση και τα ύδατα των Guna, που αντιμετωπίζουν σήμερα ως κοινότητα.
Υπάρχει επιτακτική ανάγκη για την προστασία των δικαιωμάτων των αυτόχθονων πληθυσμών αυτή τη στιγμή. Βρήκα επιτέλους έναν τρόπο να ευαισθητοποιήσω και να αναλάβω δράση προωθώντας αυτούς τους επείγοντες διαλόγους, αλλά χρειάζομαι απεγνωσμένα τη βοήθειά σας για να πετύχει αυτό.
Οποιαδήποτε υποστήριξη θα σήμαινε τα πάντα για μένα, καθώς θα με βοηθούσε στην αποστολή μου να συνδέσω αυτή την όμορφη απομακρυσμένη περιοχή του πλανήτη με τις πόλεις σε όλο τον κόσμο, σε μια εποχή που απειλείται τόσο σημαντικά.