TO BLOG ΤΟΥ ΣΠΥΡΟΥ ΣΤΑΒΕΡΗ
Facebook Twitter

Η Μαύρη Χαρά στη ζωγραφική των Mamus Esiebo και Nedia Were

 

Μαύρη Χαρά


Η Μαύρη Χαρά στη ζωγραφική των Mamus Esiebo και Nedia Were


Είναι δυνατή η χαρά στην αισθητική αντίληψη της Αφρικής;
Εμφανίζεται αρκετά στην εικονογράφησή της;


 

Ζώντας την ξέγνοιαστη ζωή των λευκών της middle-class Facebook Twitter
Mamus Esiebo, Pool Side (2021). © Mamus Esiebo

Η χαρά της αγάπης, ένας υγιής τοκετός, η επαφή με αγαπημένους φίλους, ένα όμορφο ηλιοβασίλεμα - αυτά είναι πράγματα που όλοι οι άνθρωποι μπορούν να αισθανθούν. Αλλά η μαύρη χαρά προέρχεται από μια διαφορετική φλέβα της ανθρώπινης εμπειρίας.

Η μαύρη χαρά παραδέχεται ότι, ναι, είμαστε ευτυχισμένοι άνθρωποι. Αλλά μην το παρεξηγήσετε. Είμαστε χαρούμενοι που μπορούμε να λειτουργούμε σε ένα σύστημα που σχεδιάστηκε για να μας κρατάει υπάκουους, αόρατους και χωρίς δικαιώματα. Ευτυχισμένοι που είμαστε δυνατοί, που μπορούμε να αγωνιστούμε, με νύχια και με δόντια, είτε για τις κοινότητές μας, είτε για τα δικαιώματά μας, είτε για την υγεία μας - και ναι, για τη χώρα μας. Ευτυχείς που μπορούμε να προχωρήσουμε μπροστά, αφού γινόμαστε μάρτυρες της μιας βάναυσης τηλεοπτικής δολοφονίας που σχετίζεται με την αστυνομία μετά την άλλη. Ευτυχείς που μπορούμε να βάλουμε ένα γόνατο κάτω, παραμένοντας όμως αδάμαστοι.

Η μαύρη χαρά είναι το πυροτέχνημα της 4ης Ιουλίου των ανθρώπινων συναισθημάτων. Σκόπιμη, συμβολίζει την ανεξαρτησία, φλέγεται άγρια, εκτοξεύει σπίθες που καίνε τη μνήμη.

Οι μαύροι καλλιτέχνες βρίσκουν διαύλους, καλλιεργούν και αποκαλύπτουν τη μαύρη χαρά. Ζωγραφίζουν, τραγουδούν, υφαίνουν και πλέκουν. Φτιάχνουν και χτίζουν. Γράφουν και παίζουν. Λένε τις ιστορίες που μόνο εμείς ξέρουμε - και κρατούν ζωντανή την ιστορία μας.

Rachel Jones
National Geographic -14.06.2022

 
Ζώντας την ξέγνοιαστη ζωή των λευκών της middle-class Facebook Twitter
Mamus Esiebo, Family Pool Side. © Mamus Esiebo


Ζώντας την ξέγνοιαστη ζωή των λευκών της middle-class Facebook Twitter
Mamus Esiebo, Bicycle Boy. © Mamus Esiebo


Ζώντας την ξέγνοιαστη ζωή των λευκών της middle-class Facebook Twitter
Mamus Esiebo, Gardener (2021). © Mamus Esiebo


Ζώντας την ξέγνοιαστη ζωή των λευκών της middle-class Facebook Twitter
Mamus Esiebo, Phone Call (2021). © Mamus Esiebo


Ζώντας την ξέγνοιαστη ζωή των λευκών της middle-class Facebook Twitter
Mamus Esiebo, Summer Time. © Mamus Esiebo


Ζώντας την ξέγνοιαστη ζωή των λευκών της middle-class Facebook Twitter
Mamus Esiebo, Travel with Me. © Mamus Esiebo


Ζώντας την ξέγνοιαστη ζωή των λευκών της middle-class Facebook Twitter
Mamus Esiebo, Some up. © Mamus Esiebo


Ζώντας την ξέγνοιαστη ζωή των λευκών της middle-class Facebook Twitter
Mamus Esiebo, Family Unite. © Mamus Esiebo


Ζώντας την ξέγνοιαστη ζωή των λευκών της middle-class Facebook Twitter
Mamus Esiebo, Vacation. © Mamus Esiebo


Ζώντας την ξέγνοιαστη ζωή των λευκών της middle-class Facebook Twitter
Mamus Esiebo, © Mamus Esiebo


Ζώντας την ξέγνοιαστη ζωή των λευκών της middle-class Facebook Twitter
Mamus Esiebo, Swag on. © Mamus Esiebo


 

This Day - 13.02.2022

Beyond beaming the spotlight on the many facets of joy, the exhibition also draws the viewers’ attention to the use of portraiture as an African’s mode of expression, the bold use of colours, the value of the commonplace and the fetishisation of the black skin.

Back to the artists, their works have not only been shown but are also collected both within and outside Nigeria, especially in the US, the UK and Morocco, among others. “Although young, their works show impressive skill and help us reflect on the presence and pertinence of joy in our understanding of ourselves and each other,” enthuses the gallery’s curator Asikhia Rodney.

Είναι δυνατή η χαρά στην αισθητική αντίληψη της Αφρικής; Εμφανίζεται αρκετά στην απεικόνισή μας;

Οι πίνακες των καλλιτεχνών, οι οποίοι υπερβαίνουν τις συνήθεις στερεοτυπικές αντιλήψεις για την Αφρική, προσφέρουν στους θεατές πιο φρέσκες, ποικίλες και με διαφορετικές υφές διαστάσεις των Αφρικανών. "Αυτοί οι πίνακες δεν παρουσιάζουν την "πραγματική Αφρική", μια ενοχλητικά περιοριστική φράση που χρησιμοποιείται όταν αναφερόμαστε σε συγκεκριμένα είδη εικόνων της Αφρικής", αναφέρει σε μια δήλωση της η γκαλερί TAAG.

Αντίθετα, οι πίνακες -οι περισσότεροι από τους οποίους είναι πορτρέτα- απεικονίζουν την ήπειρο ως μια ήπειρο που απολαμβάνει τη χαρά των πολλών μορφών και αποχρώσεών της.

Πέρα από την προβολή των πολλών πτυχών της χαράς, η έκθεση εφιστά επίσης την προσοχή των θεατών στη χρήση της προσωπογραφίας ως τρόπου έκφρασης των Αφρικανών, στην τολμηρή χρήση των χρωμάτων, στην αξία των κοινών πραγμάτων και στη φετιχοποίηση του μαύρου δέρματος.

Επιστρέφοντας στους καλλιτέχνες, τα έργα τους όχι μόνο έχουν εκτεθεί, αλλά και συλλέγονται ιδίως στις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και το Μαρόκο, μεταξύ άλλων. "Αν και νέοι, τα έργα τους παρουσιάζουν εντυπωσιακή ικανότητα και μας βοηθούν να προβληματιστούμε σχετικά με την παρουσία και τη συνάφεια της χαράς στην κατανόηση του εαυτού μας και του άλλου", λεει ενθουσιασμένη η επιμελήτρια της γκαλερί Asikhia Rodney.


Η Μαύρη Χαρά στη ζωγραφική των Mamus Esiebo και Nedia Were Facebook Twitter
Nedia Were, Fragments of Perceptions (2022). Mitochondria Gallery. © Nedia Were


Η Μαύρη Χαρά στη ζωγραφική των Mamus Esiebo και Nedia Were Facebook Twitter
© Nedia Were, Mukhana Mumwamu II, Mitochondria Gallery. © Nedia Were


Η Μαύρη Χαρά στη ζωγραφική των Mamus Esiebo και Nedia Were Facebook Twitter
Nedia Were, Fragments of Perceptions (2022). Mitochondria Gallery. © Nedia Were


Η Μαύρη Χαρά στη ζωγραφική των Mamus Esiebo και Nedia Were Facebook Twitter
Nedia Were Mukhana Shichong’o II. © Nedia Were


Η Μαύρη Χαρά στη ζωγραφική των Mamus Esiebo και Nedia Were Facebook Twitter
Nedia Were, Χωρίς τίτλο (2022). © Nedia Were


Η Μαύρη Χαρά στη ζωγραφική των Mamus Esiebo και Nedia Were Facebook Twitter
Nedia Were, Χωρίς τίτλο. © Nedia Were


Η Μαύρη Χαρά στη ζωγραφική των Mamus Esiebo και Nedia Were Facebook Twitter
Nedia Were, In Love With Myself. © Nedia Were


Η Μαύρη Χαρά στη ζωγραφική των Mamus Esiebo και Nedia Were Facebook Twitter
Nedia Were, Ready to die for You (2023). © Nedia Were


Η Μαύρη Χαρά στη ζωγραφική των Mamus Esiebo και Nedia Were Facebook Twitter
Nedia Were, Fragments of Perceptions (2022). Mitochondria Gallery. © Nedia Were

Αλμανάκ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ