Στο Μέγαρο των Ηλυσίων, ο φωτογράφος είναι ένα πιόνι
Corentin Fohlen
Libération -L'Oeil de Libé - Chez Pol - 31 Ιουλίου 2020
Ο Corentin Fohlen, φωτογράφος για την Libération, ήταν στο "Παλάτι" για την οικογενειακή φωτογραφία της κυβέρνησης. Διαπίστωσε ότι οι φωτογράφοι δεν διαθέτουν πλέον εκεί καμία ελευθερία.
*
"Είχα να πάω στο Μέγαρο των Ηλυσίων από το 2012. Την εποχή εκείνη, με πρόεδρο τον Σαρκοζί, οι φωτογράφοι έχαιραν ακόμη κάποιας υπόληψης και μπορούσαν να δουλέψουν. Η ασφάλεια και η υπηρεσία Τύπου σε κάποιο βαθμό μας σέβονταν. Υπήρχε μια ορισμένη άποψη για την πολιτική εικόνα. Η παραδοσιακή φωτογραφία της νέας κυβέρνησης Καστέξ έγινε την Τετάρτη. Μας έχουν καλέσει ήδη από τις 10:30 π.μ. Περιμένοντας υπομονετικά κάτω από έναν καυτό ήλιο, έχω τον χρόνο να ενημερωθώ από συναδέλφους, πιο εξοικειωμένους με το πρωτόκολλο "α λα Μακρόν". Εφεξής, στο Μέγαρο, δεν υφίσταται πλέον καμία ελευθερία για τον φωτογράφο. Είναι απλώς ένα πιόνι της επικοινωνίας, που εποπτεύεται ευγενικά από νεαρούς συμβούλους επικοινωνίας και επιτηρείται ζόρικα από κολοσσούς της ασφάλειας. Ένας συνάδελφος, για να περάσει η ώρα, σηκώνει τη φωτογραφική του μηχανή για να τραβήξει μια σκηνή της καθημερινής ζωής: μία υπάλληλο που ξαναβάζει στη θέση της μια γαλλική σημαία. Ένας αστυνομικός με πολιτικά τον σταματάει με ένα παγερό: "'Οχι φωτογραφία!" Δοθήκε ο τόνος.
Μας φωνάζουν τελικά - μετά από δύο ώρες αναμονής - για να μας βάλουν σε ένα χρυσό σαλόνι, όπου περιμένουμε εκεί άλλα δέκα λεπτά παρέα με έξι ή επτά φερέλπιδες νεαρούς των οποίων ο ρόλος μου διαφεύγει και, απ' ό, τι φαίνεται, και στους ίδιους. Τότε ανοίγουν οι πόρτες. "Έχετε σαράντα πέντε δευτερόλεπτα."
Οι δέκα περίπου φωτογράφοι σπεύδουν να πάρουν θέση πίσω από ένα σχοινί και διαχωριστικά κολωνάκια. Ανακαλύπτω παγωμένους υπουργούς. Ακίνητους. Ανδρείκελα. Η κυβέρνηση έχει τοποθετηθεί εκ των προτέρων σε μια πλατφόρμα για να αποφύγει τις αδέξιες σκηνές που ήταν κάποτε ευλογία για τους εικονολήπτες. Βγαίνω έξω από το άκαμπτο πεδίο της σχολικής φωτογράφισης, προσπαθώντας να απομακρυνθώ λίγο από το πλάι. Ένας σωματοφύλακας με ακολουθεί από κοντά. Ο χρόνος που εκχωρήθηκε έχει τελειώσει, κανένας υπουργός δεν έχει κουνήσει έστω ένα βλέφαρο. Παραλογισμός μιας εντελώς αποστειρωμένης σκηνής.
Τη στιγμή που μας διώχνουν από τον χώρο, ένας σύμβουλος επικοινωνίας προστάζει τους υπουργούς να μην μετακινηθούν. Προπάντων, καμία λάθος κίνηση! Μας σπρώχνουν για να σταματήσουμε να φωτογραφίζουμε. "Σας είπαμε να σταματήσετε!" Χέρια απλώνονται βίαια πάνω στη μηχανή μου. Απαντάω στον κέρβερο ότι δικαίωμά μου είναι να επιλέγω τι θα τραβάω. Η απάντησή μου τον εκνευρίζει. 'Οπως φαίνεται, είμαι ο μόνος που τολμάει να αμφισβητήσει τις εντολές.
Στην έξοδο, επαναλαμβάνω ότι είναι απόλυτο και νόμιμο δικαίωμά μου να φωτογραφίζω ό, τι επιθυμώ σε αυτόν τον κορυφαίο οίκο του λαού. Μου δίνουν να καταλάβω ότι δεν είμαι εδώ στο σπίτι μου, αλλά στο δικό τους. Δύο αξιωματικοί ασφαλείας ζητούν τα στοιχεία μου και φωτογραφίζουν την δημοσιογραφική μου ταυτότητα: "Θα δείτε αν μπορείτε να κάνετε ό, τι θέλετε στο Προεδρικό Μέγαρο", μου πετάνε κατάμουτρα με υπεροπτικό και απειλητικό τόνο.
Οι συνάδελφοί μου με στηρίζουν αργότερα, αλλά διακριτικά. Θέλουν να διαφυλάξουν τη θέση τους και τη δουλειά τους. Τους καταλαβαίνω. Η κυβέρνηση άλλαξε, αλλά οι μέθοδοι της εποχής Μακρόν παραμένουν. Δεν είμαι σίγουρος ότι θα μπορέσω να επιστρέψω σύντομα στο Παλάτι."
Corentin Fohlen
Μτφ. Σ.Σ.
Δείτε επίσης στο Magic Circus:
Το επίσημο πορτρέτο του γάλλου Προέδρου από τον φωτογράφο Raymond Depardon