Renault 12
"Η ταινία Renault 12 προέρχεται από μια κινηματογραφική εμπειρία βασισμένη σε ντοκιμαντερίστικο υλικό: ο θάνατος της μητέρας μου. Χρησιμοποιώ ήχο και βίντεο για να φανερώσω κάποιες από τις πολιτισμικές διαφορές μεταξύ εμού, της οικογένειάς μου από την Ταγγέρη, και του νοσοκομειακού περιβάλλοντος. Το Renault 12 είναι μια αποσπασματική ιστορία που παρακολουθεί τη νεκρική πομπή στο ρυθμό των διαφόρων τελετουργιών της και από τις δύο πλευρές της Μεσογείου. Συνδυάζει έτσι δύο προοπτικές διέλευσης, ενός φέρετρου από τη Γαλλία στο Μαρόκο και μιας κληρονομιάς από το Μαρόκο στη Γαλλία".
Mohamed El Khatib
Το Renault 12 είναι ένα γαλλικό μοντέλο αυτοκινήτου εξαιρετικά δημοφιλές στο Μαρόκο τη δεκαετία του 1970 λόγω της αντοχής του σε σκληροτράχηλους δρόμους. Κάθε καλοκαίρι, από τη δεκαετία του '70 έως τη δεκαετία του '90, χιλιάδες οικογένειες από το Μαγκρέμπ διέσχιζαν τη Μεσόγειο με αυτό ή το επίσης δημοφιλές Peugeot 504. Από τη Μασσαλία ή το Ρουμπέ, σε μια εποχή χωρίς συστήματα GPS, παραφορτωμένα αυτοκίνητα διέσχιζαν τη Γαλλία και την Ισπανία προς τα φέρι που θα τους μετέφεραν στις χώρες τους, όπου τους περίμεναν οι οικογένειές τους και οι καταβολές τους.
"Πρέπει να έρθεις στο Μαρόκο με ένα Renault 12 για να λάβεις την κληρονομιά της μητέρας σου". Το αυτοβιογραφικό road movie του Mohamed El Khatib από την Ορλεάνη ως την Ταγγέρη αρχίζει με αυτό το τηλεφώνημα του θείου του. Πρέπει να δρομολογήσει τη μεταφορά της μητέρας του και ταυτόχρονα να έρθει πιο κοντά στην οικογενειακή ιστορία με ένα ιστορικό καλτ όχημα. Με αυτό το κολάζ από ντοκιμαντερίστικο υλικό, ημερολογιακές σημειώσεις και εμβόλιμες αναφορές από τον Ρολάν Μπαρτ έως τον Θερβάντες, ο Γάλλος θεατρικός σκηνοθέτης δημιουργεί ένα πεδίο πειραματισμού σε ένα άγνωστο μέχρι σήμερα γι' αυτόν είδος. Ένα αποτέλεσμα που μπορεί να περιγραφεί καλύτερα ως "docufiction".
Με λεπτομερείς φωτογραφίες του οδικού χάρτη, ο El Khatib σκιαγραφεί, σαν χρονογράφος, τα διάφορα στάδια της ζωής της μητέρας του, μέχρι την τελευταία, μακρά δοκιμασία στο νοσοκομείο. Αυθεντικές ηχογραφήσεις και βιντεοσκοπήσεις από αυτή την περίοδο συνοδεύουν το ταξίδι του. Για την αδελφή του, η φιλοσοφική κινηματογράφηση του αδελφού της αποτελεί ανήθικη εκμετάλλευση προσωπικών οικογενειακών στιγμών, ενώ, από την άλλη, μια φίλη του ηθοποιός θεωρεί άχρηστη τη φιλοσοφική φλυαρία.
INNCONTRO Film Festival