Return2Ithaca
Curating Art & Artists
26 Αυγούστου - 11 Σεπτεμβρίου (Εγκαίνια 29.08 - Drakoulis Hall)
Εδώ και τρία χρόνια διοργανώνεται στην Ιθάκη, από την ομάδα return2ithaca σε συνεργασία με το Δήμο Ιθάκης και την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Ιονίων Νήσων, ένα μοναδικό στην Ελλάδα, ίσως και στον κόσμο, πρόγραμμα τέχνης που συνδέει τη φωτογραφία και τις οπτικές τέχνες με τις διαχρονικές αξίες που απορρέουν από το έπος της Οδύσσειας, με σύγχρονο αλλά και κριτικό τρόπο.
Στόχος του επίδοξου προγράμματος είναι η δημιουργία ενός θεσμού όπου Έλληνες και Ξένοι καλλιτέχνες ( φέτος από Ιταλία, Ισπανία, Κροατία, Αυστρία και Ελλάδα ) θα συναντιόνται για 15 ημέρες , θα εργάζονται και θα παράγουν έργο εμπνεόμενοι από τις έννοιες, τα νοήματα και τους μύθους που αναδύονται από το έπος της Οδύσσειας. Συγχρόνως διεθνούς φήμης επιμελητές προσκαλούνται για να εργαστούν μαζί τους και να συνδράμουν στη βελτίωση του παραγόμενου καλλιτεχνικού έργου τους.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ return2ithaca 2022
Outdoors έκθεση με τίτλο "Return. What for?" . Η έκθεση η οποία αναπτύσσεται σε 3 καίρια-τοπόσημα του Λιμανιού στο Βαθύ, αναδεικνύει τα κρίσιμα κοινωνικά ζητήματα και τις κυρίαρχες αφηγήσεις που εμπεριέχονται στην έννοια της Επιστροφής. Διερευνά τα όρια και τα προβλήματα περιγραφής και κατανόησης της, τις πολυπλοκότητες που απορρέουν από αυτή και τα αντίρροπα συναισθήματα που οι συνέπειες της Επιστροφής δημιουργούν.
Διερωτάται για τους τρόπους που το διαχρονικό έπος της Οδύσσειας συνεχίζει να εδράζεται μέσα μας και γύρω μας, τονίζει τις παραπομπές του που έχουν άμεση σχέση με το παρόν και την καθημερινότητα μας. Αναδεικνύει τρόπους ανάλυσης των μηνυμάτων ως σπουδή και διδαχή.
Εδώ η Επιστροφή αναλύεται ακολουθώντας φωτεινές και σκούρες διαδρομές, ξεπερνάει τη συμβολική ευτυχή επιστροφή του Οδυσσέα και διερωτάται για τις επιστροφές που οδηγούν και σε δυσάρεστες εμπειρίες.
Πρόκειται για μια πολυφωνική-πολυμορφική έκθεση 10 φωτογράφων οι οποίοι είναι οι : Γαλάτεια Ιατράκη, Κωνσταντίνος Ζυργάνος-Καζολέας, Γεωργία Πονηράκου, Πάνος Μαζαράκης, απο Ελλάδα, Alessandra Baldoni, απο Ιταλία, Aleksandra Nowysz & Diana Lelonek, απο Πολωνία, Eva Maria Raab & Evi Leughtgelb, απο Αυστρία, Mafalda Ruao, απο Πορτογαλία.
Ο καθένας τους επιχειρεί να διαχειριστεί με κριτική ματιά τις προκλήσεις της μετανάστευσης, την οδύσσεια του σύγχρονου ταξιδευτή, την κοινωνική περιθωριοποίηση, τον εξαναγκασμό και την Επιστροφή ως το αέναο ξεκίνημα ενός νέου ταξιδιού που διαδέχεται το προηγούμενο και οδηγεί σ’ ένα επόμενο, χωρίς τελικό προορισμό.
Παρουσίαση του έργου των προσκεκλημένων διεθνών καλλιτεχνών και των επιμελητών στο κοινό της Ιθάκης και στους επισκέπτες από τα Ιόνια νησιά. 31/8 + 1/9
H Aleksandra Nowysz μαζί με τον Maciej Zych - 12 Αυλητρίδες: Δημιουργούν μια εγκατάσταση με φωτογραφίες από 12 μύλους και μαγνητοφωνημένους ήχους, θέλοντας να δημιουργήσουν μέσα από αυτούς μία αλληγορία για τις Αυλητρίδες – τα κορίτσια που έπαιζαν αυλούς στην αρχαία Ελλάδα.
Diana Lelonek, Μουσείο Τοπικών Καταστροφών.
Μέσα απο την εγκατάσταση χαρτογραφεί μια σειρά σημαντικών, τοπικών καταστροφικών γεγονότων ως μια υποκειμενική και, μερικές φορές, άκρως εικαστική επιλογή. Η αφήγηση περιστρέφεται γύρω από το θέμα της μετανάστευσης και της αδυναμίας επιστροφής στην πατρίδα
Eva-Maria Raab, Re-turning around
Μεταφέρει σε χαρτί ακουαρέλας τις νυχτερινές κινήσεις του Ιόνιου πελάγους που περιβάλλει το νησί της Ιθάκης. Στο επόμενο στάδιο της διαδικασίας εκθέτει στον ήλιο το χαρτί αυτό κατευθύνοντας τα κύματα με τέτοιο τρόπο ώστε να θυμίζουν αφηρημένο χάρτη που παραπέμπει στην Οδύσσεια ως μια μόνιμη αναζήτηση του δρόμου προς τον εσωτερικό μας κόσμο. Μια αναζήτηση με απροσδόκητες στροφές.
Πάνος Μαζαράκης, Κομμάτι στην σιωπή
Παρουσιάζεται μια σειρά εικόνων στην οποία ο οπτικός λόγος, ψήγματα εικόνων που αντλούνται από ψηφιακά αρχεία, graphic content videos και ηλεκτρονικά έντυπα με περιεχόμενο το σύγχρονο μεταναστευτικό φαινόμενο, μπλέκει με τον γραπτό λόγο του Ομήρου.
Alessandra Baldoni - Το τελευταίο ταξίδι: Ο Οδυσσέας ξαναφεύγει από την Ιθάκη. Θέλει να διαπιστώσει ότι όλα αυτά που έζησε ήταν αληθινά... αλλά συνειδητοποιεί ότι τίποτα δεν είναι όπως το θυμόταν, ούτε ο Κύκλωπας, ούτε τα τέρατα και αρχίζει να αναρωτιέται αν αυτό που έζησε ήταν μια ιστορία που προέκυψε από κάποιο καπρίτσιο των θεών. Το έργο της είναι εμπνευσμένο από το ποίημα του Giovanni Pascoli, L'ultimo viaggio (1904).
Γεωργία Πονηράκου, Diary of Fears
Εμπνεόμενη από το ποίημα του Καβάφη, Ιθάκη, που αναφέρεται στους φόβους μας ως Λαιστρυγόνες και Κύκλωπες, δημιουργεί ένα ημερολόγιο προσωπικών φόβω αυτών που μας εμποδίζουν από το να ζήσουμε με χαρά τη ζωή μας.
Γαλάτεια Ιατράκη - Ξέρεις το όνομα της
Στην Οδύσσεια, μια από τις σκηνές που ακολουθεί την επιστροφή του Οδυσσέα στην Ιθάκη είναι η θανάτωση δώδεκα γυναικών, δούλων του παλατιού, από τον Τηλέμαχο που κατηγορήθηκαν για τις ερωτικές τους σχέσεις με τους μνηστήρες, πράξεις όχι απόλυτα εθελούσιες. Παρέμειναν ανώνυμες μέχρι το τέλος.
Σε ένα “κατασκευασμένο” πορτρέτο μιας γυναίκας, χρησιμοποιώντας τις φωτογραφίες ταυτότητας 12 γυναικών, μια γυναίκα που δεν υπάρχει αλλά ταυτόχρονα αντιπροσωπεύει τόσες πολλές, προβάλλονται στοιχεία μιας σύγχρονης ιστορίας έμφυλης βίας.
Evi Leuchtgelb - Με συγχωρείτε, ξέρετε την έξοδο; Ή μια οδύσσεια μέσα στο χρόνο και τον χώρο
Περπατάει παρατηρητικά στους δρόμους του Βαθύ.
Ένα μυτερό δάχτυλο την βγάζει από τις σκέψεις της. Της δείχνει το δρόμο προς τη μπλε πύλη. του Ναυτικού και Λαογραφικού Μουσείου. Οδηγημένη από μια ηρωική δίψα για περιπέτεια, μπαίνει μέσα.
Περίεργη, περιφέρεται, συναντώντας περίεργα πλάσματα με διεισδυτικά βλέμματα και τεράστια αντικείμενα που δεν έχει ξαναδεί. Τα φώτα αντανακλούν, οι καθρέφτες την καταπίνουν και την φτύνουν ανάποδα αλλού.
Mafalda Ruao - Κάθε Μύθος είναι Επιστροφή
Αυτό το έργο έχει να κάνει με το χρόνο αυτόν που δεν μπορούμε να κρατήσουμε ακίνητο, ούτε τα πράγματα όπως ήταν πριν. Η γη αλλάζει, συγχρόνως τα αντικείμενα και οι σχέσεις… Με μια συνεχή αίσθηση απώλειας: σπίτι, φύση, ταυτότητα. Εαυτός. Πώς μπορεί ένας άντρας να επιστρέψει στο σπίτι του μετά από 20 χρόνια και να βρει τον εαυτό του ίδιο; Το ίδιο μέρος; Τους ανθρώπους; Η αναμονή δεν είναι αρετή, αλλά ένα υπαρξιακό κενό όπου η ζωή βρίσκεται σε παύση - ζώντας με αναμνήσεις από το παρελθόν, ελπίζοντας στο μέλλον.
Κωνσταντίνος Ζηργάνος Καζολέας - Το όνομά μου είναι Κανένας
Η γοητεία που απέπνεε η θάλασσα στους αιώνες έχει χαθεί. Ο μυστηριακός της χαρακτήρας εξορίστηκε. Τίποτα από το μυθικό άγνωστο δεν παρέμεινε. Όλα πλέον είναι γνωστά και χαρτογραφημένα.
Ιδιωτικά πολυτελή σκάφη προσαράζουν στις ακτές, γεμάτα τουρίστες και ύστερα αναχωρούν αυθημερόν.. Μέσα από το "Το όνομά μου είναι κανένας", με ενδιαφέρει πως αποτυπώνεται η θάλασσα σήμερα στο συλλογικό συνειδητό του νησιού της Ιθάκης.
Workshops 28/8- 4/9
Portfolio Reviews απο τους Επιμελητές πάνω στις εργασίες των συμμετεχόντων αλλά και των επισκεπτών φωτογράφων. 29&30/8
Παρουσίαση του σημαντικού, διεθνώς αναγνωρισμένου έργου ATHOS απο το Στράτο Καλαφάτη. 2/9
Παρουσίαση των δράσεων του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης από τον Επιμελητή του Μουσείου Ηρακλή Παπαϊωάννου 3/9
Έκθεση 27 φωτογράφων από τα Ιόνια νησιά σε συνεργασία με την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Ιονίων Νήσων και τον Δήμο Ιθάκης. 29/8- 11/9
Οργάνωση ενός Μοναδικού 3ήμερου Τιμητικού Αφιερώματος στον θανόντα Θεατρικό Σκηνοθέτη Λευτέρη Βογιατζή με εικόνες. Φωτογραφίες του Κώστα Ορδόλη, απο τις παραστάσεις του, που για πρώτη φορά παρουσιάζονται και video του Γώργου Σκεύα, Ηλία Γιαννακάκη και Σπύρου Αλιδάκη με τις τελευταίες συνεντεύξεις του και τις ομιλίες των ηθοποιών του για αυτόν. Έχει ήδη γίνει.
Residency Program 2022
https://www.return2ithaca.gr
https://www.facebook.com/return2ithaca
https://www.instagram.com/return2ithaca
Καλλιτεχνική Υπεύθυνη : Νίνα Κασσιανού 6972421244