Cristóbal Balenciaga: Η ζωή και οι εμμονές του απόλυτου couturier

Cristóbal Balenciaga: Η ζωή και οι εμμονές του απόλυτου couturier Facebook Twitter
Παρά τις απώλειες, σε προσωπική και παγκόσμια κλίμακα, ο ίδιος θεωρεί τελικά αξίζει τον κόπο να κάνεις τον κόσμο πιο όμορφο ακόμα και μ’ ένα ρούχο μόνο. Φωτ.: David Herranz/ Disney+
0

Ο ΚΡΙΣΤΟΜΠΑΛ ΜΠΑΛΕΝΣΙΑΓΚΑ (1895-1972), για τον οποίο η Κοκό Σανέλ είχε πει ότι είναι «ένας couturier με την πραγματική έννοια της λέξης, οι υπόλοιποι είναι απλώς σχεδιαστές μόδας», ήταν αναμφισβήτητα μια από τις πιο ιδιοφυείς και επιδραστικές προσωπικότητες στην ιστορία της μόδας. Τον διέκρινε πάντα μια βαθιά αφοσίωση στην τέχνη του, που τον οδήγησε στο να θεωρείται ο απόλυτος «μετρ».

Γι’ αυτό μοιάζει κάπως παράδοξο σήμερα να βλέπουμε το όνομα που κάποτε ήταν συνώνυμο με την εκλεπτυσμένη λεπτομέρεια να φιγουράρει κολλημένο στο πλάι πλαστικών αθλητικών παπουτσιών ή γραμμένο στα υπερμεγέθη πουλόβερ των αστέρων της ριάλιτι τηλεόρασης.

Όπως αφήνει να εννοηθεί αυτή η νέα βιογραφική τηλεοπτική σειρά που φέρει ως τίτλο το ονοματεπώνυμό του και προβάλλεται στο Disney+, το πιο πιθανό είναι να είχε τρομοκρατηθεί αν ζούσε και έβλεπε αυτό που έχει φτάσει να αντιπροσωπεύει το brand Balenciaga.  

Η ζωή του Μπαλενσιάγκα δεν ήταν χωρίς τραγωδίες, και η σειρά δείχνει πώς αυτές επηρέασαν τη δημιουργική του παραγωγή, όπως οι κολεξιόν που σχεδίαζε εξ ολοκλήρου σε μαύρο χρώμα όταν ο πενθούσε.

Η σειρά καλύπτει τα χρόνια που πέρασε στο Παρίσι, αρκετά από τα οποία η Γαλλία βρισκόταν υπό ναζιστική κατοχή. Ως (κρυφός) ομοφυλόφιλος, ήταν ιδιαίτερα ευάλωτος κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, αλλά όπως του υπενθυμίζει στη σειρά ένας από τους συμπατριώτες συνεταίρους του στον οίκο υψηλής ραπτικής του, «τα πράγματα δεν είναι καλύτερα στην Ισπανία».

Cristóbal Balenciaga: Η ζωή και οι εμμονές του απόλυτου couturier Facebook Twitter
Διακριτικά επιβλητική η ερμηνεία του Αλμπέρτο Σαν Χουάν στον κεντρικό ρόλο. Φωτ.: David Herranz/ Disney+

Σ’ εκείνους τους ταραγμένους καιρούς, ο Μπαλενσιάγκα πρέπει να αποφασίσει αν η τέχνη του έχει θέση σε μια τόσο εκτεταμένη δυστυχία. Όμως, παρά τις απώλειες, σε προσωπική και παγκόσμια κλίμακα, ο ίδιος θεωρεί τελικά αξίζει τον κόπο να κάνεις τον κόσμο πιο όμορφο ακόμα και μ’ ένα ρούχο μόνο.

Ως παραγωγή, δεν περιέχει το υψηλό δράμα και τις βίαιες ανατροπές του House of Gucci ή του American Crime Story: Versace, η αναπαράσταση εποχής όμως είναι εξαίσια. Η ζωή του Μπαλενσιάγκα δεν ήταν χωρίς τραγωδίες, και η σειρά δείχνει πώς αυτές επηρέασαν τη δημιουργική του παραγωγή, όπως οι κολεξιόν που σχεδίαζε εξ ολοκλήρου σε μαύρο χρώμα όταν ο πενθούσε.

Όπως αρμόζει σε έναν σχεδιαστή που ασχολήθηκε εμμονικά με τις λεπτομέρειες, οι οποίες ήταν σχεδόν ανεπαίσθητες για οποιονδήποτε άλλον εκτός από τον ίδιο, τα ίδια τα ρούχα παίζουν κεντρικό ρόλο στη σειρά. Πέρα από τη διακριτικά επιβλητική ερμηνεία του Αλμπέρτο Σαν Χουάν, ο περισσότερος χρόνος στην οθόνη αφιερώνεται στην πολυπλοκότητα των μανικιών.

Η σειρά ολοκληρώνεται χρονικά στη δεκαετία του '60, όταν ο Μπαλενσιάγκα έντυνε γαλαζοαίματους αλλά τα καινοτόμα σχέδια του είχαν ως αποτέλεσμα ρούχα που έμοιαζαν με πρωτοποριακά γλυπτά που ακόμα και σήμερα θα προκαλούσαν ανατριχίλες σε οποιαδήποτε πασαρέλα.

Ο Μπαλενσιάγκα δεχόταν πιέσεις να κινηθεί στο prêt-a-porter και να μην κάνει μόνο υψηλή ραπτική, κάτι που ο ίδιος –ένας άνθρωπος που μπορούσε να δει τον Θεό στην πιο μικρή πτυχή– αισθανόταν ότι αντιβαίνει σε αυτό που πραγματικά πρεσβεύει.

Εμφανίζεται τόσο αφοσιωμένος στην τέχνη του που του είναι πιο εύκολο να αποδεχτεί τον θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου παρά την ακατανόητη και ανατριχιαστική για τον ίδιον, δημοτικότητα της πολυεστέρας.

Cristóbal Balenciaga: Η ζωή και οι εμμονές του απόλυτου couturier Facebook Twitter
Όπως αρμόζει σε έναν σχεδιαστή που ασχολήθηκε εμμονικά με τις λεπτομέρειες, οι οποίες ήταν σχεδόν ανεπαίσθητες για οποιονδήποτε άλλον εκτός από τον ίδιο, τα ίδια τα ρούχα παίζουν κεντρικό ρόλο στη σειρά. Φωτ.: David Herranz/ Disney+

Ο τόνος είναι δραματικός, με ευλάβεια για τον ίδιον και το έργο ζωής του. Η μόνη ατάκα που προκαλεί γέλιο είναι όταν η σειρά κλείνει το μάτι στην τρέχουσα κατάσταση των πραγμάτων. Μη γνωρίζοντας πώς θα εξελιχθεί ο οίκος μόδας του, σκέφτεται να τον κλείσει και εξομολογείται στον έμπιστό του Ραμόν τους φόβους του, λέγοντας: «Είμαι σίγουρος ότι χωρίς εμένα, ο οίκος Balenciaga δεν μπορεί να συνεχίσει. Τι νόημα θα είχε αυτό;».

Όταν ο Ραμόν του επισημαίνει ότι «ο Yves Saint Laurent ανέλαβε μετά τον Dior», το αίμα φαίνεται να στραγγίζει από το πρόσωπο του Μπαλενσιάγκα καθώς βρυχάται: «Πάντα το έβρισκα αηδιαστικό. Πώς μπορεί κάποιος να υπογράφει με το δικό μου όνομα;».

Με στοιχεία από The Guardian

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το καλύτερο animation και η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς στις 30ές Νύχτες Πρεμιέρας

Οθόνες / Το καλύτερο animation και η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς στις 30ές Νύχτες Πρεμιέρας

Το έτοιμο να βάλει πλώρη για τα Όσκαρ και γατόφιλο «Flow» και το ιρλανδικό «Oddity», που μας έκοψε τη χολή, θα κάνουν την πανελλήνια πρεμιέρα τους στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Μήπως ο Τιμ Μπάρτον χρειαζόταν έναν δεύτερο «Σκαθαροζούμη» περισσότερο από εμάς;

The Review / Μήπως ο Τιμ Μπάρτον χρειαζόταν έναν δεύτερο «Σκαθαροζούμη» περισσότερο από εμάς;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Αλέξανδρος Παπαγεωργίου (aka Αλεκσάντερ Πλατς) συζητούν για τη νέα ταινία του Τιμ Μπάρτον, για τη φιλμογραφία του και τις εμμονές του, για τις μεγάλες παρεξηγήσεις γύρω από το πρόσωπο του και για το ειδύλλιό του με τη Μόνικα Μπελούτσι.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί έχει κολλήσει η Νικόλ Κίντμαν στο ρόλο της Θλιμμένης Συζύγου;

Οθόνες / Γιατί έχει κολλήσει η Νικόλ Κίντμαν στον ρόλο της θλιμμένης συζύγου;

Στο μεγαλύτερο μέρος της τελευταίας δεκαετίας, η ηθοποιός μοιάζει να υποδύεται αποκλειστικά όμορφες γυναίκες που υπάγονται σε υψηλές φορολογικές κλίμακες, τις βαρύνουν όμως τα κασμιρένια μαντήλια και το ταραγμένο παρελθόν τους.
THE LIFO TEAM
«Yπόθεση Γκολντμάν»: Μια αληθινή ιστορία τροφοδοτεί ένα καταπληκτικό δικαστικό δράμα

Οθόνες / «Yπόθεση Γκολντμάν»: Μια αληθινή ιστορία τροφοδοτεί ένα καταπληκτικό δικαστικό δράμα

Η πολύκροτη δίκη του Πιέρ Γκολντμάν στη Γαλλία των ‘70s αποτελεί πηγή έμπνευσης για ένα σχολαστικό δικαστικό δράμα που στοχεύει σε κάτι (πολύ) ευρύτερο από μια δραματοποιημένη αναπαράσταση της δίκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Joker - Folie À Deux: Ένα μουσικοχορευτικό σίκουελ που θα ανακουφίσει και θα απογοητεύσει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Joker - Folie À Deux: Ένα μουσικοχορευτικό σίκουελ που θα ανακουφίσει και θα απογοητεύσει

Κάποιοι θα περιμένουν τη συνέχεια που δεν αρνήθηκε κανείς από τους συντελεστές κατηγορηματικά στην κοινή συνέντευξη τύπου στο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ