Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter
Ο Νίκος Κούνδουρος στη Θεσσαλονίκη χθες
0

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter

 

Είναι ωραίο να τιμούνται οι μεγάλοι δημιουργοί όσο είναι εν ζωή και όχι όταν φεύγουν απ' αυτήν. Ο Νίκος Κούνδουρος έχει χορτάσει βραβεία, αφιερώματα και τιμητικές εκδηλώσεις για την, ακριβώς 60 χρόνων, προσφορά του στον ελληνικό κινηματογράφο, τούτη τη φορά όμως το αφιέρωμα που του έγινε από την Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης υπό την αιγίδα του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου διέθετε αυτό που λέμε concept.

 

Στο αφιέρωμα που ξεκίνησε την περασμένη Πέμπτη 2/10 και θα διαρκέσει έως την Τετάρτη 8/10 προβάλλονται οι πρώτες ασπρόμαυρες ταινίες του Κούνδουρου (εξ ου και ο τίτλος ''Ο Νίκος Κούνδουρος σε άσπρο-μαύρο'') μαζί με κάποια ντοκιμαντέρ που έχουν γυριστεί γι' αυτόν από τον Λάκη Παπαστάθη, τον Γιάννη Σολδάτο και τον γράφοντα.

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter

 Αφορμή για να έρθει ο Κούνδουρος στη Θεσσαλονίκη και να συμμετάσχει αυτοπροσώπως στο αφιέρωμα προς το πρόσωπο του και την Τέχνη του, ήταν η παρουσίαση του βιβλίου του σκηνοθέτη - ποιητή Λευτέρη Ξανθόπουλου. Τιτλοφορείται ''Οι τέσσερις εποχές του Νίκου Κούνδουρου'' και κυκλοφόρησε πρόσφατα.

 

Οι προβολές γίνονται στην αίθουσα ''Παύλος Ζάννας'' μεσ'στο ''Ολύμπιον'' και συγκεντρώνουν καθημερινά κυρίως τα μέλη της δραστήριας Ταινιοθήκης της Θεσσαλονίκης, πέραν του σινεφίλ κοινού της πόλης. 

 

Χθες βράδυ, πάντως, ο ''Παύλος Ζάννας'' γέμισε από φοιτητές που ήθελαν να δουν από κοντά τον Πατριάρχη του ελληνικού σινεμά και να του σφίξουν το χέρι! Κι αυτός, όχι μόνο αφέθηκε για μία ακόμη φορά στην αγάπη του κοινού, αλλά συζήτησε μαζί του και θέλησε να αφηγηθεί ιστορίες για πλάνα από τις ταινίες του που εναλλάσσονταν ως φόντο στην γιγαντοοθόνη: Ο Φούντας στη ''Μαγική Πόλη'', η Μαργαρίτα Παπαγεωργίου να τραγουδάει τον ''Ιλισσό'' του Χατζιδάκι στον εμβληματικό ''Δράκο'', το σεξ ως υπόνοια στις ''Μικρές Αφροδίτες'', ο Πέτρος Φυσσούν και ο Τίτος Βανδής στους ''Παράνομους'' κι ακόμη, η Χαρά Αγγελούση ως Μέδουσα στο αντεργκράουντ ''Vortex'' και ο Ανέστης Βλάχος στο ''Ποτάμι''.

 

Εικόνες μιας εγχώριας κινηματογραφίας, τόσο κλασικής πλέον, όσο και τα stills από το ''Dolce Vita'' του Φελλίνι, το ''Mama Roma'' του Παζολίνι και το ''Los Olvidados'' του Μπουνιουέλ.

 

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter

 

Αφορμή για να έρθει ο Κούνδουρος στη Θεσσαλονίκη και να συμμετάσχει αυτοπροσώπως στο αφιέρωμα προς το πρόσωπο του και την Τέχνη του, ήταν η παρουσίαση του βιβλίου του σκηνοθέτη - ποιητή Λευτέρη Ξανθόπουλου. Τιτλοφορείται ''Οι τέσσερις εποχές του Νίκου Κούνδουρου'' και κυκλοφόρησε πρόσφατα. Όχι μία ''στεγνή'' κουνδουρική βιογραφία, αλλά περισσότερο μία ποιητική θεώρηση του έργου του από τον Ξανθόπουλο. Άλλωστε, πριν μερικά χρόνια ο ίδιος ο Κούνδουρος κυκλοφόρησε την αυτοβιογραφία του στις εκδόσεις 'Ικαρος, ενώ υπάρχουν και οι ''Οδύσσειες σωμάτων'' του Γιάννη Σολδάτου, απ' όπου αντλήθηκε το υλικό για το δικό μου ντοκιμαντέρ το 2010.

 

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter
Λευτέρης Ξανθόπουλος

 

Γι' αυτό, εφόσον ο Ξανθόπουλος μαζί με τη δραστήρια Αργυρώ Μεσημέρη της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης μού έκαναν την τιμή να με καλέσουν να μιλήσω για το βιβλίο και για τον Κούνδουρο, προτίμησα να διαβάσω το κείμενο μου, όπως είχε δημοσιευθεί αυτούσιο στο lifo.gr

 

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter

 

Ο Λευτέρης Ξανθόπουλος άνοιξε τη δική του ομιλία, απαντώντας ουσιαστικά στο ερώτημα του Κούνδουρου: Τι θα πει ''Οι τέσσερις εποχές του Νίκου Κούνδουρου''; Αφορμή, λοιπόν, για τον συγγραφέα να φανερώσει με τον τρόπο του στο κοινό της αίθουσας πως στο πόνημα του η ποίηση έχει τον πρώτο λόγο δίπλα στην πληροφορία και σε ήδη γνωστά σημεία της κουνδουρικής εργογραφίας.

 

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter

 

Αμέσως μετά το τέλος της εκδήλωσης ο Κούνδουρος δεν προλάβαινε να υπογράφει βιβλία στον κόσμο. Κρατάω τη μορφή ενός μικρού κοριτσιού που ζήτησε επίμονα να φωτογραφηθεί μαζί του, αφού η ''Μαγική Πόλη'' είναι η αγαπημένη του ελληνική ταινία, καθώς και το χιούμορ του Κούνδουρου σαν έσκυβε κάποιος και του έλεγε το όνομα του. ΑΦΜ έχεις; ρωτούσε πριν βάλει την υπογραφή του!

 

 

Το χιούμορ του Κούνδουρου έφτασε στο απόγειο του μετά, στο καθιερωμένο τραπέζι, όπου αφηγήθηκε μία απίστευτη ιστορία. Μου επιτρέπεις να τη δημοσιεύσω; τον ρώτησα. Μετά χαράς, απάντησε! Κι αυτό κάνω ευθύς αμέσως:

 

Το 1969 ο Νίκος Κούνδουρος συγκατοικούσε με τον Οδυσσέα Ελύτη, αυτοεξόριστος στο Παρίσι. Τον καιρό εκείνο ήταν της μόδας οι... παρτούζες και η γαλλική πρωτεύουσα ολόκληρη θύμιζε ρωμαϊκό όργιο. Ένα βράδυ τους καλούν σε κάποιο μεγαλοαστικό σπίτι 

 

Το 1969 ο Νίκος Κούνδουρος συγκατοικούσε με τον Οδυσσέα Ελύτη, αυτοεξόριστος στο Παρίσι. Τον καιρό εκείνο ήταν της μόδας οι...παρτούζες και η γαλλική πρωτεύουσα ολόκληρη θύμιζε ρωμαϊκό όργιο. Ένα βράδυ τους καλούν σε κάποιο μεγαλοαστικό σπίτι. Πηγαίνουν, χτυπάνε την πόρτα, ανοίγει ένα πορτάκι και τους κοιτάζουν από πάνω μέχρι κάτω ένα ζευγάρι γυναικεία μάτια. ''Είστε οι Έλληνες;'' τους ρωτάει μια φωνή. ''Ναι'' λένε και μπαίνουν στο άγνωστο σπίτι. Στο οποίο σπίτι, τεράστιο με πολυέλαιους, έβλεπες μόνο γυμνά σώματα τουλάχιστον διακοσίων ατόμων σε hard-core ερωτικές περιπτύξεις. ''Νίκο μου, να μπούμε κι εμείς'' κάνει ο Ελύτης του Κούνδουρου. ''Μπες εσύ, εγώ δεν πάω πουθενά'' απαντάει ο Κούνδουρος. Γδύνονται αμφότεροι και πάνε και χώνονται σ' ένα μπαράκι παρακολουθώντας τα τεκταινόμενα. Σε μια φάση, έρχεται ένας τύπος και λέει του Κούνδουρου στα γαλλικά: ''Οι Έλληνες, έτσι;'' ''Ο κύριος από δω, εγώ όχι'' απαντάει ο Κούνδουρος και δείχνει τον Ελύτη. ''Θέλω πολύ να γνωρίσω Έλληνα συνάδελφο, είμαι ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ''! ''Ποιος Γκοντάρ;'' λέει μέσα του ο Κούνδουρος,''ο διάσημος auteur; Και πάμε όλοι μαζί για παρτούζα με τον Γκοντάρ; Δεν είμαστε καλά...'' Τελικά ο Γκοντάρ τους αφήνει ήσυχους, αλλά πριν πασάρει στον Κούνδουρο μία νεαρή Γαλλιδούλα, τρελαμένη με την ελληνική κουλτούρα. Την έλεγαν Ζενεβιέβ, αλλά σύμφωνα με τον Κούνδουρο, ούσα Καθολική και άρα...αξύριστη, με το που γδύθηκε ομοίαζε με κουνέλι. Αυτή ήταν λοιπόν η μοναδική συνεύρεση των σπουδαίων Νίκου Κούνδουρου και Οδυσσέα Ελύτη με τον εξίσου σπουδαίο Ζαν-Λικ Γκοντάρ σε μία παρωδία παρτούζας στο Παρίσι, καθ' όλα επηρεασμένο από τον Μάη του ΄68!

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ