Μια ποιητική ταινία για την οικολογική καταστροφή ενός ψαρότοπου

I was there: Ένα ποιητικό γράμμα για την οικολογική καταστροφή ενός ψαρότοπου Facebook Twitter
Tα τελευταία χρόνια η Υένη έχει αλλάξει δραματικά από τη διάβρωση των ακτών και την αστικοποίηση.
0

Η Σενεγάλη περιγράφεται από τα ταξιδιωτικά πρακτορεία ως η «πιο εξωτική χώρα της Δυτικής Αφρικής». «Αυτό που κυριαρχεί είναι το χαμόγελο των Σενεγαλέζων και οι χρωματικές αντιθέσεις του τοπίου». Εξωτισμός και χαμόγελα της μετα-αποικιοκρατικής εποχής.

Η χώρα που έχει σημαδευτεί από το δουλεμπόριο και τον πόνο των κατοίκων της Υποσαχάριας Αφρικής κατοικείται από φτωχούς κυρίως ανθρώπους με όνειρο τη μετανάστευση, ενώ έχει ταξινομηθεί ως υπερχρεωμένη, με σχετικά χαμηλό Δείκτη Ανθρώπινης Ανάπτυξης. Το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού κατοικεί στην ακτή και εργάζεται στη γεωργία. 

Το φιλμ που είδαμε στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, και θα προβληθεί στο κοινό στις 28 Απριλίου 2023, είναι μέρος του προγράμματος «Back to Earth» της Serpentine, ενός πολυετούς εγχειρήματος που καλεί κορυφαίους καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες, ποιητές, κινηματογραφιστές, επιστήμονες, στοχαστές και σχεδιαστές να εμπνευστούν από την περιβαλλοντική κρίση.

I was there: Ένα ποιητικό γράμμα για την οικολογική καταστροφή ενός ψαρότοπου Facebook Twitter
Στον παραδοσιακό αυτό οικισμό ψαράδων και αγροτών τις τελευταίες δεκαετίες κυριαρχεί η παράκτια διάβρωση και η ανεξέλεγκτη αστικοποίηση.

Το φιλμ που είδαμε στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή και θα προβληθεί στο κοινό στις 28 Απριλίου 2023, είναι μέρος του προγράμματος «Back to Earth» της Serpentine, ενός πολυετούς εγχειρήματος που καλεί κορυφαίους καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες, ποιητές, κινηματογραφιστές, επιστήμονες, στοχαστές και σχεδιαστές να εμπνευστούν από την περιβαλλοντική κρίση. Με την υποστήριξη συνεργαζόμενων οργανισμών και δικτύων, οι συμμετέχοντες σχεδιάζουν καλλιτεχνικές εκστρατείες, πρωτόκολλα και πρωτοβουλίες. 

Η Υένη, ο τόπος με τον οποίο ασχολείται στην ταινία του ο Manthia Diawara, είναι μια παραθαλάσσια πόλη με πολλούς ψαράδες και αγρότες, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει δραματικά από τη διάβρωση των ακτών και την αστικοποίηση. O Diawara είναι συγγραφέας, σκηνοθέτης, θεωρητικός του πολιτισμού, μελετητής και ιστορικός τέχνης, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης και διευθυντής του Ινστιτούτου Αφροαμερικανικών Ζητημάτων, που επικεντρώνεται στην πολιτισμική μελέτη των μαύρων κοινοτήτων και στην εξέταση των συνθηκών διαβίωσής τους.

Η οικολογική καταστροφή που έχει υποστεί η παραθαλάσσια πόλη θέτει κρίσιμα ερωτήματα σε σχέση με την αστική ανάπτυξη και τις οικολογικές προεκτάσεις της, κάτι που δεν συμβαίνει μόνο στην Αφρική, αλλά και στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Είναι πρόσφατο το παράδειγμα της Νάξου, με τον εκβραχισμό του βυθού της, ενώ κανείς δεν ξέρει πού θα οδηγήσει αυτή η δραματική αλλαγή των ακτών.

I was there: Ένα ποιητικό γράμμα για την οικολογική καταστροφή ενός ψαρότοπου Facebook Twitter
Η οικολογική καταστροφή που έχει υποστεί η παραθαλάσσια πόλη θέτει κρίσιμα ερωτήματα σε σχέση με την αστική ανάπτυξη και τις οικολογικές προεκτάσεις της, κάτι που δεν συμβαίνει μόνο στην Αφρική, αλλά και στην Ευρώπη και στην Ελλάδα.

Η ταινία «A Letter from Yene», ένα γράμμα που απευθύνει ο Diawara στον θεατή, προκύπτει μέσα από συζητήσεις με την κοινότητα της παραθαλάσσιας πόλης της Σενεγάλης, περιοχή στην οποία ο καλλιτέχνης κατοικεί κάποιες μέρες τον χρόνο.

Στον παραδοσιακό αυτό οικισμό ψαράδων και αγροτών τις τελευταίες δεκαετίες κυριαρχεί η παράκτια διάβρωση και η ανεξέλεγκτη αστικοποίηση. Ο περιορισμένος αριθμός ψαριών και η αδυναμία των ψαράδων να πλεύσουν μακριά από την ακτή με τις πιρόγες τους οδηγούν τον πληθυσμό σε αναζήτηση νέων επαγγελμάτων. Το σύγχρονο ψάρεμα απαιτεί μηχανοκίνητες βάρκες με μεγάλα δίχτυα φτιαγμένα από μη βιοδιασπώμενα νήματα. Τα δίχτυα αυτά μπλέκονται με μοβ κοράλλια και ανθρώπινα απορρίμματα και σαν άλλα μυθικά θαλάσσια πλάσματα ξεβράζονται στις ακτές.

Οι γυναίκες του νησιού, οι οποίες παλαιότερα, στο πλαίσιο παραδοσιακών βιώσιμων πρακτικών, μαγείρευαν και εμπορεύονταν καπνιστό παστό ψάρι, πλέον πωλούν βότσαλα στους ιδιοκτήτες νεόδμητων σπιτιών. Η άμμος, ο γρανίτης και τα βότσαλα που αγοράζουν οι εύποροι ιδιοκτήτες σπιτιών για να χτίσουν, να διακοσμήσουν και να προστατεύσουν τα σπίτια τους από τους ανέμους και το αλάτι της θάλασσας συμβάλλουν, κατά ειρωνικό τρόπο, στην υποβάθμιση της θαλάσσιας διαστρωμάτωσης και εντείνουν την παράκτια καταστροφή.

I was there: Ένα ποιητικό γράμμα για την οικολογική καταστροφή ενός ψαρότοπου Facebook Twitter
Είναι μια ταινία–καμπανάκι κινδύνου, ένα ποιητικό έργο για τον κόσμο, που δείχνει ότι η τέχνη σε αυτή την περίσταση βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των πρωτοβουλιών για την αποτροπή της καταστροφής όλων μας.

Οι άνθρωποι που συναντά ο Diawara, αυτοί που συλλέγουν βότσαλα και χτίζουν ακόμα και πιο ταπεινά σπίτια, συμβάλλουν συλλογικά και εν αγνοία τους στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος που μοιράζονται. Ο Diawara χρησιμοποιεί τα λόγια του Édouard Glissant που υποστήριζε με θέρμη ότι «Rien n’est vrai, tout est vivant», δηλαδή πως η ιερότητα της ζωής δεν βρίσκεται μόνο μεταξύ των ανθρώπων, αλλά παντού, στον αέρα, στη γη και στα ποτάμια. Πρέπει να την προστατεύσουμε για την επιβίωσή μας.

Είναι μια ταινία-καμπανάκι κινδύνου, ένα ποιητικό έργο για τον κόσμο, που δείχνει ότι η τέχνη σε αυτή την περίσταση βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των πρωτοβουλιών για την αποτροπή της καταστροφής όλων μας.

A Letter from Yene by Manthia Diawara | Trailer│Serpentine

Η ταινία «A Letter from Yene» του Manthia Diawara Diawara είναι ανάθεση των PCAI, Serpentine και MUBI στο πλαίσιο του προγράμματος «Back to Earth» της Serpentine. Θα προβληθεί την Παρασκευή 28 Απριλίου 2023 στις 19:00 στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή.



 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ