Tο ντοκιμαντέρ «First Position» της Bess Kargman εξερευνά τον κόσμο του χορού και τον ανταγωνισμό που κυριαρχεί σε αυτόν, ακολουθώντας τη ζωή έξι χορευτών. Οι πρωταγωνιστές, ηλικίας από εννέα μέχρι δεκαεννέα χρονών, συμμετέχουν σε έναν από τους μεγαλύτερους διαγωνισμούς κλασσικού μπαλέτου στον κόσμο, το Youth America Grand Prix.
Πρόκειται για μια από τις πιο σημαντικές και απαιτητικές διοργανώσεις που ξεκινούν με 5.000 συμμετέχοντες. Στη συνέχεια, οι χορευτές μειώνονται στους 300, οι οποίοι καταφέρνουν να φτάσουν στον τελικό που πραγματοποιείται μια φορά το χρόνο στη Νέα Υόρκη. Ο διαγωνισμός δεν έχει έναν νικητή αλλά αντίθετα παρέχει υποτροφίες, συνεργασίες με εταιρίες και άλλα έπαθλα σε μια μικρή ομάδα των πιο ταλαντούχων χορευτών έπειτα από μια πολύ δύσκολη αναμέτρηση.
Η σκηνοθέτις επικεντρώνεται τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, παρουσιάζοντας την καθημερινότητά τους, τις πολύωρες πρόβες, τις εμφανίσεις τους στη σκηνή και τα πολλαπλά στάδια που περιλαμβάνει ο διαγωνισμός. Καταγράφει τον απαιτητικό κόσμο του χορού, το άγχος των συμμετεχόντων, τον ζήλο τους, την αφοσίωσή τους, την σχέση τους με την οικογένειά τους.
Για τους πρωταγωνιστές της ταινίας, ο χορός είναι κάτι παραπάνω από ένα χόμπι και αυτή η διοργάνωση διαδραματίζει έναν ξεχωριστό ρόλο, καθώς δεν αποτελεί μια στιγμή αναγνώρισης αλλά αντίθετα μπορεί να καθορίσει μεγάλο κομμάτι της ζωής τους. Για να βγουν νικητές πρέπει να αφιερώσουν χρόνο, να κάνουν θυσίες, να παλέψουν με την εξάντληση, τους τραυματισμούς και τις δυσκολίες της εφηβείας. Η αφοσίωση τον χορευτών και η δύναμη της θέλησης είναι αυτό που κάνει το ντοκιμαντέρ συναρπαστικό ακόμη και για όσους δεν ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τον χορό.
Η σκηνοθέτις επέλεξε πολύ προσεκτικά τα επτά παιδιά που συμμετέχουν στο ντοκιμαντέρ αφού συμβουλεύτηκε τους διοργανωτές του Grand Prix και αξιοποίησε τη δημοσιογραφική της ιδιότητα. Παρά τα κοινά χαρακτηριστικά που παρουσιάζουν όπως η τελειομανία, η αγάπη για αυτό που κάνουν, οι παρόμοιες αποφάσεις που καθορίζουν τη ζωή τους και ο χρόνος που αφιερώνουν στον χορό, αποδεικνύεται πως τελείως διαφορετικές προσωπικότητες, με διαφορετικά προφίλ.
Αφιερώνει μεγάλο μέρος της ταινίας για να συστήσει τους πρωταγωνιστές στο κοινό, να παρουσιάσει την ιστορία του καθενός και να παρέχει επαρκείς πληροφορίες που χρειάζονται οι θεατές μέχρι να τους παρακολουθήσουν να χορεύουν στο Grand Prix. Όλοι τους είναι πολύ νέοι, γεμάτοι όνειρα και πολύ αυστηροί με τον εαυτό τους, γεγονός που καθιστά συγκινητικό τον αγώνα τους. Το μέλλον τους θα κριθεί από έναν διαγωνισμό στον οποίο όπως λέει και ένας από τους κριτές έχουν μόνο πέντε λεπτά για να αποδείξουν ότι αξίζουν.
Ο διαγωνιζόμενος που προκαλεί μεγαλύτερη εντύπωση είναι και ο μικρότερος, ο εντεκάχρονος Aran Bell. Χορεύει από τα 4 και σε κάποιο σημείο λέει «Αγαπώ τόσο το μπαλέτο που είναι δύσκολο να το εξηγήσω». Ο Aran ταξιδεύει καθημερινά δύο ώρες για να κάνει πέντε ώρες εκπαίδευση. Εξίσου συναρπαστικός είναι και ο χαρακτήρας της Michaela DePrince, ενός δεκατετράχρονου ορφανού από τη Σιέρα Λεόνε, που έχει υιοθετηθεί από μια οικογένεια στη Φιλαδέλφεια. Ανακάλυψε το μπαλέτο όταν βρίσκονταν ακόμη στο ορφανοτροφείο από ένα σκισμένο εξώφυλλο. Κατά τη διάρκεια του έργου προσπαθεί να αντιμετωπίσει την προκατάληψη ότι τα μαύρα κορίτσια δεν μπορούν να χορεύουν.
Η ταινία, έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Toronto International Film Festival, έχει κερδίσει το Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής στο San Francisco Doc Fest και τα βραβεία κοινού για καλύτερο ντοκιμαντέρ στο Dallas International Film Festival, Portland International Film Festival και στο DOC NYC. Το πολυβραβευμένο ντοκιμαντέρ θα προβληθεί την Τετάρτη 27 Ιανουαρίου στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών και την Κυριακή 31 Ιανουαρίου στον κινηματογράφο Δαναό.
First Position
Bess Kargman / 91′ / 2011 / ΗΠΑ
Με την υποστήριξη της Πρεσβείας των Η.Π.Α. στην Αθήνα.
Τετάρτη 27 Ιανουαρίου
20.00
Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών
Μετά την προβολή θα ακολουθήσει συζήτηση με τους χορευτές Γιάννης Νικολαΐδης και Michael Doolan
Η ταινία επαναπροβάλλεται την Κυριακή 31 Ιανουαρίου στον κινηματογράφο «Δαναός»
Τιμή εισιτηρίου: 6 ευρώ
σχόλια