The Private Right: Η ταινία του Μιχάλη Παπά για την αγγλική αποικιοκρατία στην Κύπρο και τις επιπτώσεις της

“The Private Right”: Η ταινία του Μιχάλη Παπά, από το 1966, γύρω από την αγγλική αποικιοκρατία στην Κύπρο και τις επιπτώσεις της Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Αντρέας, ως Μίνωας Ηλίας, στην ταινία του Μιχάλη Παπά “The Private Right” (1966)
0


ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ “PRIVATE RIGHT” (1966),
του ελληνοκύπριου σκηνοθέτη Μιχάλη Παπά (Michael Papas), την ανακάλυψα, πριν από πολλά χρόνια, μέσω της μουσικής της. Ήταν ένα κομμάτι από το σάουντρακ, που είχε τίτλο “The party”, γραμμένο από τον Νίκο Μαμαγκάκη και το οποίο ακουγόταν στην πολύ καλή βρετανική συλλογή “The Thriller Memorandum, Volume 2” [r.p.m, 1996].

Στο CD ανθολογούνταν έξοχα και γενικώς σπάνια groovy κομμάτια των Ken Woodman, Tony Hatch, Jacques Denjean, Ingfried Hoffmann, Mark Wirtz, Basil Kirchin και άλλων, συντεθειμένα τα περισσότερα για επισκιασμένες ταινίες, βασικά για ποικίλων ειδών θρίλερ (αστυνομικά, δικαστικά, κατασκοπικά, πολεμικά κ.ά.) της περιόδου 1962-72 – με τη συλλογή να ανοίγει, κατά κάποιο τρόπο, το δρόμο για τις δεκάδες ανάλογες που θα ακολουθούσαν. Δεν λέω πως η “Τhriller Μemorandum” ήταν η πρώτη συλλογή, που θα έπραττε κάτι τέτοιο, αλλά εν πάση περιπτώσει ήταν ανάμεσα σ’ εκείνες που θα έκαναν την αρχή – με το κομμάτι του Νίκου Μαμαγκάκη (τέταρτο στο track list από τα είκοσι τέσσερα συνολικά) να τιμά, οπωσδήποτε, και τον ίδιο, και αυτή την άγνωστη ελληνοκυπριακή / βρετανική παραγωγή.

Η ταινία προκάλεσε θόρυβο στην εποχή της, στη Μεγάλη Βρετανία, καθώς θα προβαλλόταν στο τότε London Film Festival (21 Νοε.-4 Δεκ. 1966). Βασικά, γιατί θεωρήθηκε απαράδεκτο βρετανικά κεφάλαια να επενδύονται σε φιλμ, που έδειχνε βρετανούς στρατιωτικούς να παρακολουθούν, αμέτοχοι, βασανιστήρια και κατά έναν τρόπο να τα εγκρίνουν.

Τη συλλογή “The Thriller Memorandum” την είχα αγοράσει κάποια στιγμή στην αρχή των 00s, όταν την είχε φέρει στην Ελλάδα η Hitch-Hyke, κι ας είχα ήδη μερικά από τα κομμάτια της στις original φόρμες, με πρώτο όλων το “Party” του Νίκου Μαμαγκάκη – αφού το 45άρι “The theme from the ‘Private Right’ / Party” [UK. Fontana, 1967] το είχα αγοράσει περί τo μέσο της δεκαετίας του ’90 από έναν βρετανικό κατάλογο, τον “Movie Boulevard”, από το Λιντς. Ο κατάλογος ειδικευόταν σε βιντεοκασέτες και σε δίσκους (LP και 45άρια) και γενικώς είχε αρκετά καλές τιμές. Για παράδειγμα μπορούσες να βρεις (στις 45 στροφές) την “Aphrodite” του Γιώργου Κοτσώνη με 3,5 λίρες, τις ιαπωνικές εκδόσεις των “Vous intéressez-vous à la chose?” του Γιάννη Σπανού, “Girls in the sun” του Σταύρου Ξαρχάκου και “Blue” του Μάνου Χατζιδάκι με 10,5 λίρες και άλλα διάφορα.

Το “The theme from the ‘Private Right’”, η πρώτη πλευρά του δίσκου, ήταν ένα χασάπικο (με μπουζούκι) στο στυλ των αναλόγων του Σταύρου Ξαρχάκου, αλλά το “Party” στην πίσω πλευρά ήταν ένα moody οργανικό με harpsichord, μπάσο, ντραμς σαντούρι και ωραία bluesy γεμίσματα στην ηλεκτρική κιθάρα, που έδειχνε, συν τοις άλλοις, τη γνωστή τέλος πάντων άνεση του Νίκου Μαμαγκάκη να κινείται και σε πιο μοντέρνους δρόμους, παράλληλα με τους λαϊκούς ή τους avant.

Φυσικά και τα δύο tracks ήταν ηχογραφημένα στην Ελλάδα (από τον Γιάννη Σμυρναίο), με το δισκάκι, εκτός από τη Βρετανία, να τυπώνεται και στις ΗΠΑ, από κάποια True Love Records, περνώντας απαρατήρητο στην εποχή του. Μα και τώρα ακόμη παραμένει ένα αληθινά obscure gem.

Nikos Mamangakis "Party" TRUE LOVE 1002

Ποιος ήταν / είναι, όμως, ο σκηνοθέτης Μιχάλης Παπάς; Πηγαίνουμε στο σάιτ του, για να δούμε κάποια πρώτα στοιχεία από το βιογραφικό του:

«Ο Μιχάλης Παπάς είναι ένας ελληνοκύπριος ανεξάρτητος σκηνοθέτης, που εργάζεται στην Αγγλία και την Κύπρο. Γεννημένος στη Λευκωσία, φοίτησε στο αξιοσέβαστο Αγγλικό Σχολείο της πόλης και ως μαθητής, στα ταραγμένα χρόνια 1955-59, θα ζούσε από πρώτο χέρι τον απελευθερωτικό αγώνα ενάντια στη βρετανική αποικιοκρατία. Στη συνέχεια θα παρακολούθησε μαθήματα στη Σχολή Κινηματογράφου του Λονδίνου και το 1966 θα έκανε το ντεμπούτο του, με μια ταινία μεγάλου μήκους ως παραγωγός-σεναριογράφος-σκηνοθέτης, την πολιτικά αμφιλεγόμενη, αλλά αναγνωρισμένη από τους κριτικούς “The Private Right” –της πρώτης πραγματικά ανεξάρτητης ταινίας, που θα γινόταν ποτέ στο Ηνωμένο Βασίλειο–, που θα αποτελούσε την βρετανική επιλογή για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λονδίνου και η οποία θα προβαλλόταν στην πορεία και σε άλλα διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ».

“The Private Right”: Η ταινία του Μιχάλη Παπά, από το 1966, γύρω από την αγγλική αποικιοκρατία στην Κύπρο και τις επιπτώσεις της Facebook Twitter
Από την ταινία “The Private Right” (1966) του Μιχάλη Παπά

Η ταινία “The Private Right” ήταν μια βρετανική (London Independent Producers) και ελληνοκυπριακή παραγωγή (Onyx Film), στην οποία πρωταγωνιστούσαν κύπριοι και βρετανοί ηθοποιοί (Δημήτρη Αντρέας, Γιώργος Καυκαρής, Tamara Hinchco, Χρήστος Δημητρίου, Charlotte Selwyn, John Brogan, Joanna Farber, Τάκης Θεοφάνους...), με το στόρι, χοντρικά, να έχει ως εξής:

Βρισκόμαστε στην εποχή των αγώνων της (πρώτης) ΕΟΚΑ (1955-1959), που στοχεύει κατ’ αρχάς στην απελευθέρωση της Κύπρου από τους Άγγλους. Ένας μαχητής, ο Μίνωας Ηλίας, αρχηγός μιας ομάδας ανταρτών, προδίδεται από έναν άλλον Έλληνα, τον Τάσο Φάντη, που συνεργάζεται με τους Άγγλους. Το κρησφύγετο των ανταρτών στα βουνά περικυκλώνεται και ο βρετανός ταγματάρχης, που είναι υπεύθυνος για την επιχείρηση, καλεί τον Μίνωα να παραδοθεί. Ο Μίνωας, όμως, αποφασίζει να πολεμήσει κι έτσι, μετά από μια απέλπιδα έξοδο από το κρησφύγετο, με βόμβες κ.λπ., η ομάδα ανταρτών της ΕΟΚΑ θα καταδιωχθεί από βρετανούς αλεξιπτωτιστές, πάνω στα βουνά, πριν εμπλακούν όλοι τους σε μια ολέθρια μάχη. Διαπερνώντας οι αντάρτες τις βρετανικές γραμμές βρίσκουν έναν τρόπο διαφυγής, αλλά ο Φάντης, που φτάνει με μια ισχυρή ομάδα, θα τους αποκόψει, με το νεότερο μέλος των ανταρτών τής ΕΟΚΑ να σκοτώνεται (από τον Φάντη).

Ο Μίνωας, τότε, διατάζει τους υπόλοιπους μαχητές να υποχωρήσουν, ενώ εκείνος μένει μπροστά, φυλάσσοντας το νεκρό σώμα του αγοριού. Κι ενώ οι βρετανοί στρατιώτες τον πλησιάζουν εκείνος θα αμυνθεί, οδηγώντας τους πιο μακριά, δίνοντας παράλληλα τη δυνατότητα στους συντρόφους του να διαφύγουν. Μόλις επιτευχθεί αυτό θα κάνει μια τελευταία απέλπιδα προσπάθεια, για να ξεφύγει από τους διώκτες του, αλλά μετά από μια εξαντλητική καταδίωξη θα συλληφθεί.

“The Private Right”: Η ταινία του Μιχάλη Παπά, από το 1966, γύρω από την αγγλική αποικιοκρατία στην Κύπρο και τις επιπτώσεις της Facebook Twitter
Από την ταινία “The Private Right” (1966) του Μιχάλη Παπά

Ο Μίνωας οδηγείται σ’ ένα κέντρο ανακρίσεων. Εκεί θα ανακριθεί από τον βρετανό επιτετραμμένο, που δεν θα καταφέρει, όμως, να τον κάνει να μιλήσει. Ο Φάντης αναλαμβάνει να... φέρει εις πέρας την ανάκριση, βασανίζοντας τον Μίνωα με το να του ρίχνει ποσότητες νερού στο στόμα. Ο Μίνωας δεν πνίγεται και τότε ο Φάντης τον χτυπάει ανελέητα.

Ακολουθεί η ανεξαρτησία της Κύπρου – με τον Φάντη να διαφεύγει στο Λονδίνο, προκειμένου ν’ αποφύγει την κυπριακή δικαιοσύνη. Ο Μίνωας τον ακολουθεί, αρχίζοντας να τον ψάχνει στην ελληνική κοινότητα, στα καφέ, τα κλαμπ και τα εστιατόρια της βρετανικής πρωτεύουσας, αλλά εις μάτην. Ένα βράδυ, διαλυμένος και κουρασμένος, θα βρεθεί σ’ ένα πάρτι, εκεί όπου θα γνωρίσει ένα κορίτσι, κάνοντας έρωτα μαζί του.

Τελικά, κάποια στιγμή, θα συναντήσει τον Φάντη και θα γίνει η σκιά του. Στην αρχή ο Φάντης τον προκαλεί, αλλά η παρουσία τού Μίνωα θα ανατρέψει τις σκέψεις του, με τους εφιάλτες (είναι τα πρόσωπα εκείνων που βασάνισε ή σκότωσε) να τον στοιχειώνουν. Ο Φάντης προσπαθεί να διαφύγει από την πραγματικότητα, αλλά εκείνο που συμβαίνει στην πράξη είναι να τρέχει σε κύκλους γύρω από τον Μίνωα, σαν παγιδευμένος. Το τέλος της ιστορίας δεν είναι μακριά...

“The Private Right”: Η ταινία του Μιχάλη Παπά, από το 1966, γύρω από την αγγλική αποικιοκρατία στην Κύπρο και τις επιπτώσεις της Facebook Twitter
Η βρετανική συλλογή “The Thriller Memorandum, Volume 2” [r.p.m, 1996], που περιλαμβάνει τη σύνθεση του Νίκου Μαμαγκάκη “The party”, από το σάουντρακ της ταινίας “The Private Right” (1966) του Μιχάλη Παπά

Η ταινία προκάλεσε θόρυβο στην εποχή της, στη Μεγάλη Βρετανία, καθώς θα προβαλλόταν στο τότε London Film Festival (21 Νοε.-4 Δεκ. 1966). Βασικά, γιατί θεωρήθηκε απαράδεκτο βρετανικά κεφάλαια να επενδύονται σε φιλμ, που έδειχνε βρετανούς στρατιωτικούς να παρακολουθούν, αμέτοχοι, βασανιστήρια και κατά έναν τρόπο να τα εγκρίνουν.

Οι Times θα έγραφαν “British officer in a torture film / Government-aided production”, η Daily Express θα σημείωνε “The Cyprus torture film that got official backing”, ενώ και η Evening Standard θα επέμενε στο ζήτημα της χρηματοδότησης, έχοντας τίτλο “Torture’ film - protest over cash grant”.

“The Private Right”: Η ταινία του Μιχάλη Παπά, από το 1966, γύρω από την αγγλική αποικιοκρατία στην Κύπρο και τις επιπτώσεις της Facebook Twitter
Από την ταινία “The Private Right” (1966) του Μιχάλη Παπά

Πριν όμως από το London Film Festival η ταινία του Μιχάλη Παπά “The Private Right” θα προβαλλόταν, ως «Δικαίωμα Ιδιώτου», στο πρώτο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, στις 21 Σεπτεμβρίου 1966, που θα οργάνωνε ο Παύλος Ζάννας. Στην ίδια διοργάνωση ο κόσμος θα έβλεπε σπουδαίες ταινίες, όπως ήταν οι “La Guerre est Finie” (ε.τ. Ο Πόλεμος Τελείωσε) του Alain Resnais, «Θρύλοι της Ουκρανίας» ή «Στις Σκιές των Ξεχασμένων Προγόνων» (όπως θα γινόταν πιο γνωστή αργότερα) του Σεργκέι Παρατζάνοφ, “Murir un Poco” (ε.τ. Πεθαίνοντας Λίγο) του Χιλιανού Álvaro J. Covacevich κ.ά. Εκεί και το «Δικαίωμα Ιδιώτου», που θα δημιουργήσει άριστες εντυπώσεις. Όπως διαβάζουμε στο παλαιό περιοδικό «Σινεμά» [τεύχος #16, Οκτ. 1966]:

«Ένα νέο συμπαθέστατο ταλαντούχο κύπριο σκηνοθέτη γνωρίσαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Τον Μιχάλη Παπά, σκηνοθέτη και παραγωγό της ταινίας “Δικαίωμα Ιδιώτου”. Ο Ουίνστον Τσόρτσιλ είπε κάποτε... “είναι δικαίωμα του κάθε πολίτη να τιμωρεί τους προδότες”. Μια τέτοια ιστορία εκδίκησης είναι η κυπριακή ταινία, πρώτη μιας τριλογίας, που ο νεαρός σκηνοθέτης νοιώθει εσωτερική προσταγή να γυρίσει.(...) Ο Παπάς έδειξε τεράστια γνώση της τεχνικής του φακού, μα και ικανότητα να δώσει κινηματογραφικά την αγχώδη ψυχολογία του προδότη. Την ώρα που η νέμεση πλησιάζει, σε φλασμπάκ άνθρωποι που πρόδωσε μάνες που τον καταράστηκαν, πατριώτες που βασάνισε δίνουν εσωτερικότητα στην εξωτερική καταδίωξη. Θαυμάσιες επίσης και οι σκηνές της μάχης και χωρίς πτώση το κρεσέντο της αγωνίας σε όλη την ταινία. Κι είναι μόλις η πρώτη δουλειά του νεαρού Κύπριου. Αλλά ας σταθούμε και στον δεύτερο συντελεστή επιτυχίας. Την εκπληκτική σε σύλληψη και δύναμη μουσική του Νίκου Μαμαγκάκη. Μια μουσική που σε πνίγει, που ξεχειλίζει και που θα μπορούσε να υπάρχει αυθύπαρκτη, προσφέροντας την ίδια συγκλονιστική εμπειρία.(...) Το “Δικαίωμα Ιδιώτου” προσεκλήθη στο Φεστιβάλ του Λονδίνου, που θα γίνει τον Νοέμβριο. Στην Αθήνα θα το δούμε τον χειμώνα (σ.σ. μάλλον δεν παίχτηκε στις ελληνικές αίθουσες). Κι ελπίζουμε να δούμε κι άλλες ταινίες του σκηνοθέτη γυρισμένες στον τόπο μας. Και ο ίδιος θέλει να δουλέψει στην Ελλάδα. “Πατρίδα μου είναι” λέει, με σπάνια σεμνότητα. Οι έλληνες παραγωγοί δεν πρέπει να τον αφήσουν να φύγει. Οι κινηματογραφικές αρετές του κύπριου σκηνοθέτη είναι δυσεύρετες».

“The Private Right”: Η ταινία του Μιχάλη Παπά, από το 1966, γύρω από την αγγλική αποικιοκρατία στην Κύπρο και τις επιπτώσεις της Facebook Twitter
“The Private Right” (1966) του Μιχάλη Παπά

Το “The Private Right” ήταν να προβληθεί στην Αυστραλία, σε φεστιβάλ στο Σίδνεϊ και την Μελβούρνη, αλλά όταν η αυστραλιανή λογοκρισία θα ζητούσε περικοπές, ο Παπάς θα προτιμούσε να αποσύρει την ταινία του. Επίσης η ταινία ήταν προγραμματισμένο να παιχθεί και στη Γαλλία, αλλά μετά τα γεγονότα του Μάη του ’68 η προβολή θα ακυρωνόταν. Προβλήθηκε όμως το “The Private Right” σε άλλα φεστιβάλ (Pesaro Festival of New Cinema, San Francisco Festival κ.ά.). Αλλά ας πάμε και πάλι στο βιογραφικό του κύπριου σκηνοθέτη:

«Η επόμενη βρετανική ταινία τού Μιχάλη Παπά ήταν το αλληγορικό θρίλερ “The Lifetaker”, επίσης αμφιλεγόμενο, που θα συναντούσε προβλήματα στη βρετανική διανομή του, αποκτώντας όμως διεθνή φήμη cult μέσα στα χρόνια. Η ταινία θα χαιρετιζόταν για το κινηματογραφικό ύφος και τις συνθέσεις της, ενώ θα ήταν η πρώτη ταινία scope του σκηνοθέτη – μια μορφή που έκτοτε θα προτιμούσε. Ακόμη, ο Μιχάλης Παπάς θα πειραματιζόταν με τη φόρμα και το χορό σε μια avant-garde ταινία, που είχε τίτλο “Solitaire”, σχετική με μια νεαρή χορεύτρια μπαλέτου (Bente Jørgenson) που ζούσε μόνη στο Λονδίνο, και τους φόβους, τις φαντασιώσεις και τις εμμονές της, που εκφράζονταν μέσα από τις χορογραφίες, τις κινήσεις της κάμερας και τους φωτισμούς. Παρά την πρωτοτυπία του εγχειρήματος ο σκηνοθέτης θα θεωρούσε την ταινία ως πολύ προσωπική, με αποτέλεσμα να μην την κυκλοφορήσει ευρύτερα. Αντιθέτως η συμπαραγωγή Ηνωμένου Βασιλείου / Κύπρου “Tomorrow’s Warrior” (1987), σχετική με την εισβολή της Τουρκίας στην Κύπρο το 1974, διανεμήθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο από τους David και Barbara Stone των Gate Cinemas, κερδίζοντας ευρεία αποδοχή από τους κριτικούς, αφού θα διανεμόταν σε περισσότερες από 25 χώρες σε όλο τον κόσμο. Στη δεκαετία του 1990 ο Μιχάλης Παπάς θα επιστρέψει στην Κύπρο, για να πραγματοποιήσει ένα παιδικό του όνειρο, ιδρύοντας το Acropole Cinemas στη Λευκωσία – έναν πολυτελή χώρο τριών οθονών, μέλος του δικτύου Europa Cinemas, που εισήγαγε τον προγραμματισμό ποιοτικών ταινιών στο νησί. Τη δεκαετία του 2010 ο Μιχάλης Παπάς θα επέστρεφε στις παραγωγές μεγάλου μήκους, αφού, μετατρέποντας το Acropole Cinemas σε στούντιο, θα γύριζε τις ταινίες “Μικρός Οδυσσέας και οι Κύκλωπες” και “Secret Paths”».

Απ’ όλες αυτές τις ταινίες του Μιχάλη Παπά στην Ελλάδα θα παιζόταν σίγουρα, σε κανονική προβολή, το εξαίρετο θρίλερ “The Lifetaker” (ε.τ. Η Γοητεία της Σάρκας), αλλά γι’ αυτό ίσως τα πούμε μια άλλη φορά...

Το τρέιλερ της ταινίας

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ