king lear Facebook Twitter
Γκραβούρα του βασιλιά Λιρ, 1783. Καλλιτέχνης: William Sharp. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Βασιλιάς Λιρ: Ένα από τα σκοτεινότερα, τα πιο ανησυχητικά έργα που γράφτηκαν ποτέ

0

Κάποτε, όταν ο Λόρενς Ολίβιε ρωτήθηκε για τον ρόλο του βασιλιά Λιρ, είπε: «Ειλικρινά, ο Λιρ είναι εύκολος ρόλος... Είναι όπως όλοι μας στην πραγματικότητα: είναι απλώς ένας ηλίθιος γεροξεκούτης».

Η εικόνα του γέροντα που έχουμε φανταστεί βλέποντας ή διαβάζοντας το έργο που για πολλούς αποτελεί το κορυφαίο δημιούργημα του Σαίξπηρ μετατοπίστηκε και αυτή μέσα στα χρόνια. Ήδη στη Μεγάλη Βρετανία αυτή η αντίληψη είχε αλλάξει από όταν ο Πίτερ Μπρουκ παρουσίασε το 1962 τη δική του εκδοχή, με τον σαραντάχρονο τότε Πολ Σκόφιλντ σε μια ιστορική προσέγγιση και ερμηνεία του ρόλου. Συμπωματικά, την ίδια ηλικία είχε και ο Ρίτσαρντ Μπέρμπατζ, ένας από τους πιο διάσημους ηθοποιούς του Globe Theatre και της εποχής του, στην πρώτη καταγεγραμμένη παράσταση το 1606. 

Ο βασιλιάς Λιρ είναι ο ρόλος που σηματοδότησε την επιστροφή της Γκλέντα Τζάκσον στο θέατρο μετά από ένα διάλειμμα 25 ετών. «Κατά έναν παράξενο τρόπο, η ερμηνεία της Τζάκσον ξεπερνά τα όρια του φύλου» έγραψε ο «Guardian» για το ατρόμητο, μη γραμμικό πορτρέτο της μεταβλητότητας του γήρατος που έπλασε στη θριαμβευτική της εμφάνιση σε έναν εμβληματικό ρόλο, ο οποίος υπήρξε το κύκνειο άσμα της σπουδαίας Βρετανίδας ηθοποιού. «Η Τζάκσον, όπως και όλοι οι καλύτεροι Λιρ, κινείται μεταξύ τρέλας και λογικής, θυμού και τρυφερότητας, φωνητικής δύναμης και σωματικής αδυναμίας», έγραψαν οι εφημερίδες, μιλώντας για μια παράσταση που θα μείνει χαραγμένη στη μνήμη των θεατών.

Η αληθινή δύναμη που κινεί το έργο είναι ο πόνος, γράφει ο Μπλουμ. «Η οδύνη μας δεν απαλύνεται ούτε από το γεγονός ότι πεθαίνουν οι κακοί. Ο Σαίξπηρ δεν μας αφήνει εναλλακτική. Ο πόνος είναι μονόδρομος γιατί ο Λιρ, με όλη την εκρηκτική, παρότι ολοένα φθίνουσα ζωτικότητά του, αποτελεί μια αστείρευτη πηγή πάθους από την οποία δεν μπορούμε να ξεφύγουμε, εκτός, βέβαια, αν αρχίσουμε να τον ερμηνεύουμε μνησίκακα, με ιδεολογικές προκαταλήψεις». 

Η ιστορία του βασιλιά Λιρ είναι αθάνατη και από τα δημοφιλέστερα έργα του Σαίξπηρ. Είναι εμπνευσμένη όχι από κάποιον ηγεμόνα της εποχής του, αλλά από τον μύθο ενός αρχαίου βασιλιά, του Λιρ της Βρετανίας, ο οποίος λέγεται ότι έζησε γύρω στον 8ο αιώνα π.Χ. Υπάρχουν πολλοί που υποστηρίζουν ότι πρότυπο για τις δοκιμασίες του Λιρ είναι τα πάθη του Ιώβ. Ο Χάρολντ Μπλουμ υποψιάζεται ότι άλλη βιβλική μορφή είχε κατά νου ο Σαίξπηρ, τον βασιλιά Σολομώντα, τον ηλικιωμένο, σοφό –πλην εξημμένο– μονάρχη στο τέλος της βασιλείας του και πως πιθανόν να διάβαζαν στον μικρό Σαίξπηρ αποσπάσματα από την Επισκοπική Βίβλο.

Βασιλιάς Ληρ Facebook Twitter
Το 1962 ο Πίτερ Μπρουκ παρουσίασε τη δική του εκδοχή για το σαιξπηρικό αριστούργημα. Φωτ.: Angus McBean © Royal Shakespeare Company
Βασιλιάς Ληρ Facebook Twitter
Ο Πολ Σκόφιλντ ως βασιλιάς Λιρ στην παράσταση του Πίτερ Μπρουκ. Φωτ.: Angus McBean © Royal Shakespeare Company

Στις πολυτάραχες ιστορίες ηγεμόνων του πρώιμου Μεσαίωνα πρωταγωνιστούν οι μεγάλες αντιθέσεις μέσα σε ένα τοπίο βίας και αιματοχυσίας όπου ο θρύλος ανταγωνίζεται την ιστορία, ο πόλεμος την ειρήνη, ο καθαρός λόγος το παράλογο, το φως το σκοτάδι, η ευγένεια τη βαρβαρότητα, η αγάπη το μίσος. Σε αυτό τον πλούσιο, πρόσφορο καμβά ο Σαίξπηρ πλάθει τη δική του ιστορία, με σκοτεινούς, περίπλοκους χαρακτήρες που τους βάζει να περιπλανιούνται σε έναν κόσμο που μέχρι σήμερα έχει αλλάξει ελάχιστα. Μετά από τέσσερις και πλέον αιώνες, το σκληρό παραμύθι του έχει τα ίδια υλικά σαν να ξαναγράφεται σήμερα. Ο πλούτος και η εξουσία, το πάθος της νεότητας και ο παραλογισμός των γερόντων, η αγάπη και τα ανταλλάγματά της, η προδοσία της λογικής. Τα ζητήματα της υπαρξιακής αγωνίας του ανθρώπου, η φθορά, τα γηρατειά και ο θάνατος στο ποιητικό αυτό αριστούργημα δεν παύουν να έχουν μια τολμηρή επικαιρότητα, αφού και η εποχή μας, μια εποχή συγκρούσεων και διαρκών ανακατατάξεων, δοκιμάζεται στα ίδια διαχρονικά και αξεπέραστα ζητήματα που απασχολούν το ανθρώπινο γένος και την αινιγματική φύση του, αιωνίως, υπογραμμίζοντας την τραγική του μηδαμινότητα.

Ο Χάρολντ Μπλουμ θεωρεί ότι οποιαδήποτε απόπειρα σχολιασμού του Λιρ αποδεικνύεται ατελέσφορη γιατί μοιάζει να εκτείνεται σε αμέτρητους τομείς ξεπερνώντας κάθε λογοτεχνικό όριο, ότι ορίζει την αρχή και το τέλος της φύσης και της μοίρας των ανθρώπων και συγκαταλέγει το έργο ανάμεσα σε εκείνα που συγκροτούν ένα είδος «κοσμικής διαθήκης». 

Ένα από τα σκοτεινότερα, τα πιο ανήσυχα και ανησυχητικά έργα που γράφτηκαν ποτέ για το θέατρο χαρακτηρίζει ο μεταφραστής Διονύσης Καψάλης το έργο, τονίζοντας το δέος που προξενεί το τεράστιο δραματικό του φάσμα. «Στις σκηνές του, που διαδραματίζονται σε κλειστά δωμάτια ή στο ύπαιθρο, σε αίθουσες ανακτόρων ή στην καλύβα ενός ερημότοπου, διαβαίνουν βασιλείς και ζητιάνοι, άρχοντες και υπηρέτες, γνωστικοί και τρελοί, ιππότες, στρατιώτες, αυλικοί και κατάσκοποι, ενώ τα συναισθήματα που προκαλεί κυμαίνονται, κάποτε με αιφνίδιες και βίαιες εναλλαγές, από την άδολη αγάπη ως το πιο αδιάλλακτο μίσος, από την καλοσύνη και την τρυφερότητα ως την πιο άγρια ψυχική και σωματική βία, από το ερωτικό πάθος ως την αποστροφή, από την οργή και τη φονική σύγκρουση ως τη γλυκύτερη καταλλαγή», γράφει.

Βασιλιάς Ληρ Facebook Twitter
Η Γκλέντα Τζάκσον ως βασιλιάς Λιρ.

Η αληθινή δύναμη που κινεί το έργο είναι ο πόνος, γράφει ο Μπλουμ. «Η οδύνη μας δεν απαλύνεται ούτε από το γεγονός ότι πεθαίνουν οι κακοί. Ο Σαίξπηρ δεν μας αφήνει εναλλακτική. Ο πόνος είναι μονόδρομος γιατί ο Λιρ, με όλη την εκρηκτική, παρότι ολοένα φθίνουσα ζωτικότητά του, αποτελεί μια αστείρευτη πηγή πάθους από την οποία δεν μπορούμε να ξεφύγουμε, εκτός, βέβαια, αν αρχίσουμε να τον ερμηνεύουμε μνησίκακα, με ιδεολογικές προκαταλήψεις». 

Στην ιστορία του Σαίξπηρ, ο βασιλιάς Λιρ, γηραιός, πεισματάρης και χολερικός, που πιστεύει ότι η δικαιοσύνη, η τάξη και η βασιλεία είναι απλώς κολακευτικά ονόματα για την ωμή, κτηνώδη εξουσία, ζητά από τις τρεις κόρες του να αποδείξουν το βάθος της αγάπης που τρέφουν προς αυτόν, προκειμένου να τους μοιράσει το βασίλειό του. 

Θα κερδίσει αυτή που θα τον πείσει για το μέγεθος της αγάπης της, κάτι που πράττουν η Γκόνεριλ και η Ρίγκαν αλλά αρνείται να πράξει η Κορντίλια, η οποία αποκληρώνεται και εκδιώκεται από το βασίλειο από τον θυμωμένο πατέρα της και παντρεύεται τον βασιλιά της Γαλλίας.  

Έχοντας δώσει τα μερίδια στις κόρες του, ο Λιρ προτείνει να μείνει εναλλάξ μαζί τους. Του φέρονται με αδιανόητη σκληρότητα και περιφρόνηση και ο Λιρ φεύγει μέσα στην καταιγίδα και περιπλανιέται, μη μπορώντας να πιστέψει ότι οι αγαπημένες του κόρες τον προδίδουν και τον θεωρούν ανόητο γέρο, πράγμα που τον οδηγεί στην τρέλα.

Βασιλιάς Ληρ Facebook Twitter
Ο Ίαν ΜακΚέλεν υποδύθηκε το 2016 τον βασιλιά Λιρ σε μια εμβληματική παράσταση σε σκηνοθεσία του Jonathan Munby. Φωτ.: Manuel Harlan

Η Κορντίλια ξεκινά να συναντήσει τον πατέρα της, αλλά συλλαμβάνονται αφού στη σύγκρουση γαλλικών και αγγλικών στρατευμάτων οι Γάλλοι έχουν χάσει τη μάχη. Εν τω μεταξύ οι δυο αδερφές της ανταγωνίζονται σε σκληρότητα και μίσος, η Γκόνεριλ δηλητηριάζει τη Ρίγκαν ενώ αργότερα και η ίδια αυτοκτονεί, με όλα τα σχέδιά της ματαιωμένα. Η Κορντίλια εκτελείται και ο Λιρ ξεψυχά από τον πόνο και τις δοκιμασίες, με τη νεκρή κόρη του στην αγκαλιά του. Παράλληλα, η μακάβρια ιστορία του Γκλόστερ, του Έντγκαρ και του Έντμουντ συμπληρώνει τα βάσανα του Λιρ. Ο νόθος γιος του, Έντμουντ, τον ξεγελάει ώστε να πιστέψει ότι ο νόμιμος γιος του, Έντγκαρ, προσπαθεί να τον σκοτώσει. Φεύγοντας από το ανθρωποκυνηγητό που του έστησε ο πατέρας του, ο Έντγκαρ μεταμφιέζεται σε τρελό ζητιάνο και αυτοαποκαλείται «Φτωχός Τομ». Όπως ο Λιρ, βγαίνει στην ύπαιθρο. Όταν ο πιστός Γκλόστερ  συνειδητοποιεί ότι οι κόρες του Λιρ έχουν στραφεί εναντίον του πατέρα τους, αποφασίζει να τον βοηθήσει. Όταν αποκαλυφθεί θα τον τυφλώσουν και θα τον στείλουν να περιπλανηθεί στην ύπαιθρο. Καταλήγει να οδηγηθεί από τον μεταμφιεσμένο γιο του, Έντγκαρ, προς την πόλη Ντόβερ, όπου μεταφέρθηκε και ο Λιρ, και εκεί επιχειρεί να αυτοκτονήσει.

Ο Σίγκμουντ Φρόιντ διερεύνησε τον υποκείμενο συμβολισμό των τριών θυγατέρων του βασιλιά Λιρ. Θα μπορούσαν να είναι οι μυθικές τρεις μοίρες της ελληνικής μυθολογίας με την Κορντίλια-Άτροπο να συμβολίζει το αναπόφευκτο, το μοιραίο, τον θάνατο, αφού αρνείται να μιλήσει όταν ο Λιρ της ζητά να ομολογήσει την αγάπη της. (Εκείνη την εποχή, οι ψυχαναλυτές έβλεπαν την αφωνία στα όνειρα ως σημαίνον του θανάτου.) Απορρίπτοντας την Κορντίλια, ο ηλικιωμένος βασιλιάς απορρίπτει ουσιαστικά τον ίδιο τον θάνατο, ισχυρίστηκε ο Φρόιντ.

Ένα από τα θέματα του αγωνιώδους, οδυνηρού πνευματικού ταξιδιού που κάνουμε μαζί με τον Λιρ το συναντάμε και στον Μακμπέθ, είναι κοινό και αφορά την «τρέλα». Στα δυο έργα έχει απεικονιστεί με κρίσιμο τρόπο αλλά πολύ διαφορετικά. 

Βασιλιάς Ληρ Facebook Twitter
Ο βασιλιάς Λιρ μοιράζει το βασίλειό του στις τρεις κόρες του. Φωτογραφία της πρωτοπόρου Julia Margaret Cameron, 1872. Από αριστερά οι Lorina Liddell, Edith Liddell, Charles Hay Cameron και Alice Liddell.

Στον Λιρ εκφράζεται μέσα από τα λόγια του, όταν όλα αρχίζουν να πηγαίνουν άσχημα, όταν αρχίζει να εκτοξεύει κατάρες εκφράζοντας και την αιτία της αυξανόμενης παραφροσύνης του, ότι οι κόρες του τον παραπλάνησαν με τα λόγια τους, τον εξαπάτησαν και τελικά δεν τον αγαπούν. Είναι αυτό και η σκληρή τους συμπεριφορά που τον έπληξαν, οι άνθρωποι που υποτίθεται ότι τον αγαπούσαν τον εξεδίωξαν, τον εξόρισαν σε ένα τοπίο ερημιάς και ανυπαρξίας. Το τραγικό ελάττωμα του Λιρ είναι η έλλειψη αυτογνωσίας. Η αναταραχή στο μυαλό του αντικατοπτρίζει το χάος που έχει επικρατήσει στο βασίλειό του. Ταυτόχρονα, όμως, του προσφέρει και σημαντική σοφία, καθώς τον περιορίζει στη γυμνή του ανθρώπινη υπόσταση, απογυμνωμένο από κάθε βασιλική αξίωση. 

Ο «Βασιλιάς Λιρ», υποστηρίζουν πολλοί μελετητές, είναι ένα έργο για την τύφλωση, την τύφλωση απέναντι στα κίνητρα των άλλων, την τύφλωση απέναντι στην αληθινή φύση του ατόμου, την τύφλωση απέναντι στην κενότητα της εξουσίας και των προνομίων και την τύφλωση απέναντι στη σημασία της ανιδιοτελούς αγάπης. Η μόνη επιθυμία του Λιρ είναι να απολαύσει άνετα και ανέμελα γηρατειά, αλλά αδυνατεί να δει τον ρόλο που έπαιξε η απόλυτη εξουσία του στη διαμόρφωση της σχέσης του με τις κόρες του, από τις οποίες περιμένει να τον φροντίσουν.

Μόλις χάνει την εξουσία του, ο Λιρ αποκτά εικόνα της ίδιας του της φύσης και συνειδητοποιεί τις αδυναμίες του, ενώ παραδέχεται ότι «τα μάτια μου δεν είναι ό,τι καλύτερο». Αυτή η αυτογνωσία έρχεται πολύ αργά, σε ένα σημείο που ο Λιρ έχει χάσει τη δύναμη που θα του επέτρεπε να αλλάξει τη μοίρα του. Βλέπει τελικά τον κόσμο όπως πραγματικά είναι, αλλά είναι αδύναμος να κάνει κάτι γι' αυτό. Πεθαίνει αφού πει τις τελευταίες λέξεις, «Κοιτάξτε εκεί, κοιτάξτε εκεί», μια κυριολεκτική εντολή να κοιτάξουν οι άλλοι την Κορντίλια, αλλά και μια συμβολική έκκληση να δουν οι επιζώντες τον εαυτό τους και τον κόσμο με μεγαλύτερη ακρίβεια. Η κυριολεκτική τύφλωση του Γκλόστερ και η μεταφορική του Λιρ αποτελούν παράδειγμα του θέματος της αυτογνωσίας και της συνείδησης που εμφανίζεται στο έργο. Σε μια αλληγορική αντιστροφή, όσοι έχουν καλή όραση δεν μπορούν να δουν τι συμβαίνει γύρω τους και όσοι δεν έχουν όραση μπορούν να «βλέπουν» καθαρά.

Βασιλιάς Ληρ Facebook Twitter
Ο Αλέξης Μινωτής σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στον «Βασιλιά Λιρ» (1978), στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.
Βασιλιάς Ληρ Facebook Twitter
Ο Νικήτας Τσακίρογλου ως βασιλιάς Λιρ στην ομότιτλη παράσταση που σκηνοθέτησε ο Στάθης Λιβαθινός για το ΚΘΒΕ, 2010.
Βασιλιάς Ληρ Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Καταλειφός και η Μαρία Ναυπλιώτου στην παράσταση «Βασιλιάς Λιρ» στο Εθνικό Θέατρο (Σκηνή Κοτοπούλη-Ρεξ), σε σκηνοθεσία Σλόμπονταν Ουνκόφσκι, 2005. Φωτ.: Αρχείο Εθνικού Θεάτρου.

Ο Λιρ είναι «τυφλός», γιατί η προθυμία του να ακούσει μόνο τις άδειες κολακείες των θυγατέρων του οδηγεί στον θάνατο πολλών ανθρώπων. Στη δοκιμασία της αγάπης στην οποία υποβάλει τις κόρες του τού λείπει η κοινή λογική ή η ικανότητα να ανιχνεύσει το ψεύδος, είναι τυφλός γιατί δεν μπορεί να αναγνωρίσει την ειλικρίνεια μέσα στην κολακεία που ποθεί. Αρνείται να αναγνωρίσει την εύθραυστη συναισθηματική κατάσταση στην οποία βρίσκεται εξαιτίας του γήρατος και την αναπληρώνει με ανεξέλεγκτο θυμό που θα καταστρέψει την οικογένειά του, τη γενιά του. Μαθημένος στην ηδονή και τα προνόμια της εξουσίας, με τους ανθρώπους γύρω του να μην κάνουν τίποτα άλλο από το να τον υπακούν, προσβάλλεται και υποτιμάται βαθιά όταν οι άλλοι δεν υποτάσσονται στη θέλησή του όπως στο παρελθόν. Όταν, αδύναμος πια, έρχεται αντιμέτωπος με ταπεινώσεις, υποκύπτει στην απόγνωση και στην αυτολύπηση, μη μπορώντας να σκεφτεί έναν αποτελεσματικό τρόπο για να αντιμετωπίσει την απώλεια της εξουσίας του. Έτσι, φεύγει, σαν πεισματάρικο παιδί, μέσα στην καταιγίδα, σε μια κατάσταση χωρίς επιλογές, όπως ένα παιδί φεύγει από μια πραγματικότητα πολύ σκληρή για να την αποδεχτεί. 

Ο Μπλουμ υποστηρίζει ότι δεν έχουμε στον Σαίξπηρ γνησιότερη αναπαράσταση της υπέρτατης εξουσίας, αλλά και ότι δεν υπάρχει βασιλιάς Λιρ στην εποχή μας: η κλίμακα του ατόμου μίκρυνε πάρα πολύ. Το μεγαλείο του Λιρ αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ανυπολόγιστης για εμάς αξίας του – και ο Σαίξπηρ βέβαια το περιορίζει σε μεγάλο βαθμό. 

Τα παθήματά του θα του μάθουν ότι ακόμη και αυτός δεν είναι πάνω από τη δικαιοσύνη του Θεού, με τον οποίο ως βασιλιάς μοιράζεται την ευθύνη για την απονομή δικαιοσύνης στη γη, με την τιμωρία του να ξεπερνά κατά πολύ τα ανόητα λάθη του. Δεν είναι τυχαίο ότι, αντίθετα με τον Μακμπέθ, είναι ένας ήρωας συμπαθής στο κοινό γιατί τελικά αναγνωρίζει ότι φέρει ευθύνη τόσο για τα δικά του προβλήματα όσο και για τα προβλήματα των άλλων, που υποφέρουν εξίσου. Η κατανόηση της συνενοχής του στα γεγονότα που ακολούθησαν την αρχική απόφασή του είναι ένα σημαντικό βήμα για την αποδοχή της ευθύνης και την αναγνώριση ότι δεν είναι αλάνθαστος. 

Όταν βρίσκεται στην ερημιά, μακριά από τον πλούτο, την εξουσία και το βασίλειό του, δείχνει λύπη, τύψεις, ενσυναίσθηση και συμπόνια για τους φτωχούς, έναν πληθυσμό που δεν έχει προσέξει πριν. Είναι ειλικρινές συναίσθημα αυτό ή μια αντανάκλαση του οίκτου που νιώθει για τη δική του κατάσταση; Ακόμα, ο βίαιος κόσμος που αντιμετωπίζει είναι ένας κόσμος του οποίου έχει υπάρξει αρχιτέκτονας, όπως και όποιος επόμενος έχει πάρει την εξουσία, κάτι που προφανώς μας δείχνει ότι η εξουσία είναι θεμελιωδώς αδιάφορη ή ακόμη και εχθρική προς την ανθρωπότητα. 

Βασιλιάς Ληρ Facebook Twitter
Η Μπέτυ Αρβανίτη - βασιλιάς Λιρ στο θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Στον Λιρ συμβαίνει και κάτι άλλο που του επισημαίνει την αποτυχία της εξουσίας μπροστά στο χάος. Κατά τη διάρκεια της καταιγίδας, καταλαβαίνει ότι ο ίδιος, όπως και η υπόλοιπη ανθρωπότητα, είναι ασήμαντος μπροστά στις ισχυρές δυνάμεις του φυσικού κόσμου. Και ίσως είναι και αυτή η απώλεια ελέγχου, η αδυναμία μπροστά στη φύση που αποδεικνύεται πολύ πιο σημαντική από τη συνειδητοποίηση της απώλειας του πολιτικού του ελέγχου, καθώς τον αναγκάζει να επαναπροσδιορίσει τις αξίες του και να γίνει ταπεινός και στοργικός. «Ο "Βασιλιάς Λιρ" είναι το μοναδικό έργο του Σαίξπηρ που χρειάζεται αληθινά τον κινηματογράφο τη στιγμή της καταιγίδας» λέει ο Όντεν.

Στον κόσμο του σπουδαίου, του μεγαλειώδους αυτού έργου με τα δεκάδες νοήματα να ξεδιπλώνονται, να αντιστρέφονται, να επιστρέφουν, με τη μοίρα και τα μοιραία λάθη να μην μπορούν να ανατραπούν, υπάρχει καλοσύνη, αλλά υπάρχει επίσης τρέλα και θάνατος, και είναι δύσκολο να πούμε ποιο από τα δύο θριαμβεύει στο τέλος. Ο «Βασιλιάς Λιρ» παρουσιάζει ένα ζοφερό όραμα ενός κόσμου χωρίς νόημα. 

Ο Λέων Τολστόι, που είχε αισθανθεί τον βαθύ μηδενισμό του «Βασιλιά Λιρ», μαινόταν εναντίον του έργου. Για όσους πιστεύουν πως στον κόσμο του σαιξπηρικού έργου υπάρχει θεία δίκη, ο «Βασιλιάς Λιρ» αποτελεί ύβρι. Ταυτόχρονα, το λιγότερο κοσμικό μα και λιγότερο χριστιανικό έργο του δραματουργού μάς δείχνει ότι είμαστε όλοι μας «τρελοί» –κατά τη σαιξπηρική έννοια–, εκτός από εκείνους που δεν χωρεί αμφιβολία για την κακία τους. 

Ο Όντεν δεν συμφωνεί ότι είναι ένα έργο μηδενιστικό ή πεσιμιστικό, γράφει ότι είναι απελευθερωμένο από προλήψεις. «Ορισμένες καταστάσεις –η συμφιλίωση, η συγχώρεση, η αφοσίωση– θεωρούνται ευλογία και υπάρχουν την ώρα που άλλοι χαρακτήρες –συμβατικά επιτυχείς– βιώνουν καταστάσεις δυστυχίας και χάους.

Βασιλιάς Ληρ Facebook Twitter
Ο βασιλιάς Λιρ με την Κορντίλια σε γκραβούρα του 1783.

Χωρίς τον Λιρ, η επινόηση του ανθρώπινου και το όλο θεατρικό ταλέντο του δημιουργού του θα 'μεναν λειψά. Πώς μπορεί η κριτική να κατηγοριοποιήσει τις ποιότητες του μεγαλείου σε έναν λογοτεχνικό χαρακτήρα; αναρωτιέται ο Μπλουμ. «Σήμερα δεν προσπαθεί καθόλου, αφού έγινε δούλη των ιδεολογιών – όμως μια νοήμων και συναισθηματική αντίδραση θα όφειλε να καταπιαστεί με το μεγαλείο τόσο των πρωταγωνιστών, όσο και του δημιουργού τους. Ο "Βασιλιάς Λιρ", η σύγχρονη λυδία λίθος του Υψηλού, χάνει κάθε περιεχόμενο αν το μεγαλείο του Λιρ απορριφθεί ή περιοριστεί. Στη ζωή γελιόμαστε συχνά, το μεγαλείο των φίλων και των δημόσιων προσώπων καταρρέει αν το ερευνήσουμε στενότερα. Μπορεί να μην καταφέρεις ν' αντιληφθείς το μεγαλείο του Λιρ αν το "πρόγραμμα" της ιδεολογίας σου δεν επιτρέπει την ύπαρξη μιας τέτοιας ποιότητας. Αλλά τότε, άμα χάσεις ακόμα και το όνειρο του μεγαλείου, τι μένει από σένα;».



 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΣΑΙΞΠΗΡ

Βιβλίο / Ποιος ήταν πραγματικά ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ;

Στη βιογραφία του «Σαίξπηρ - Όλη η αλήθεια για τη ζωή του» από τις εκδόσεις Μεταίχμιο ο ιστορικός και δημοσιογράφος των «Times» Μπιλ Μπράισον αποδομεί τις παρερμηνείες και τις θεωρίες συνωμοσίας γύρω από έργο και τον βίο του κορυφαίου βάρδου και εστιάζει στην αστείρευτη ευρηματικότητά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τύραννος: Μαθήματα πολιτικής από τον Σαίξπηρ

Βιβλίο / Τύραννος: Μαθήματα πολιτικής από τον Σαίξπηρ

Το νέο βιβλίο του κορυφαίου σαιξπηριστή Στήβεν Γκρήνμπλατ «Τύραννος - Ο Σαίξπηρ και η πολιτική» αναλύει τα χαρακτηριστικά των τυράννων και τις αιώνιες μεθόδους των ακραίων πολιτικών μέσα από τις τραγωδίες του Ουίλιαμ Σαίξπηρ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η δικαίωση των πιο διάσημων Μαγισσών από τη Σκωτία που ενέπνευσαν τον Σαίξπηρ

Πολιτισμός / Η δικαίωση των πιο διάσημων Μαγισσών από τη Σκωτία που ενέπνευσαν τον Σαίξπηρ

Η Σκωτία εξετάζει το ενδεχόμενο να δώσει χάρη σε χιλιάδες κατηγορούμενες «μάγισσες» και να αθωώσει χιλιάδες γυναίκες και άνδρες που στοχοποιήθηκαν σε κυνήγι μαγισσών κατά τον 16ο έως τον 18ο αιώνα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ