«Φάκελος Βάνκαου» στη Μικρή Επίδαυρο: Άνθρωπος, ζωή, μετά

«Φάκελος Βάνκαου» στη Μικρή Επίδαυρο: Άνθρωπος, ζωή, μετά Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
0

Καθρεφτίζοντας την «Άλκηστη» του Ευριπίδη, αλλά και το «Κοκτέιλ Πάρτι» του Έλιοτ που βασίστηκε σε αυτήν, η Αλεξάνδρα Ρίμπα φωτογραφίζει την παραδομένη στο όνειρο –αλλά και τον εφιάλτη– ευδαιμονία μιας ανώτερης τάξης σε ένα μακρινό μέλλον, οικείο, όσο και ανοίκειο.

Η περίπτωση Βάνκαου (Wahncau): μια γυναίκα βρέθηκε νεκρή σε όρθια στάση. Η συνήθης μεταθανάτια μυϊκή παράλυση αποκαταστάθηκε από μια σπάνια, ακαριαία πτωματική ακαμψία. Επειδή έχουμε συνηθίσει τους νεκρούς οριζοντιωμένους-παραιτημένους από κάθε δικαίωμα και παρουσία, αυτή η γυναίκα μοιάζει να μας απειλεί. Ή να μας υπόσχεται το θαύμα. Σαν την Άλκηστη που «έχει και δεν έχει ξανάρθει, είναι και δεν είναι η Άλκηστη. Μπορείς και ζωντανή και πεθαμένη να την πεις».

Μια έκλειψη ηλίου θα ρίξει το αλλόκοτο φως της σε μια ήσυχη γη στο μέλλον, στα πρόσωπα των ανθρώπων και τα ερείπια των ναών.

Λίγο πριν από την πρεμιέρα στις 5 και 6 Αυγούστου στη Μικρή Επίδαυρο, οι έξι ηθοποιοί της παράστασης «Φάκελος Βάνκαου» του Σύλλα Τζουμέρκα στη Μικρή Επίδαυρο, σε κείμενο του Ηλία Μαγκλίνη, διασχίζουν την πόλη με τα κοστούμια της Μάρλι Αλειφέρη και σχολιάζουν τους ρόλους τους.

Ένα ταξίδι στην ανθρωπότητα του μέλλοντος με τα υλικά του παρελθόντος. Τα ίδια βασανιστικά ερωτήματα από τον Ευριπίδη και την «Άλκηστή» του μέχρι τη δική μας παράσταση σήμερα. Άνθρωπος, ζωή, μετά.

Νικόλας Παπαγιάννης (Ο Πατέρας)

Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα

«Ένα ταξίδι στην ανθρωπότητα του μέλλοντος με τα υλικά του παρελθόντος. Τα ίδια βασανιστικά ερωτήματα από τον Ευριπίδη και την "Άλκηστή" του μέχρι τη δική μας παράσταση σήμερα. Άνθρωπος, ζωή, μετά. Υπάρχει μια φράση που συναντάμε και στα δυο έργα, που έφτιαξε μέσα μου το λεπτό νήμα μεταξύ του Άδμητου και του Πατέρα στον "Φάκελο Βάνκαου": "Και ζωντανή τη λες και πεθαμένη"».

Άννα Τσακουρίδου (Η Μητέρα)

Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα

«Στον "Φάκελο Βάνκαου" είμαι μια γυναίκα που πέφτει και ξανασηκώνεται, πέφτει και ξανασηκώνεται με δύναμη. Και αυτό με εμπνέει πολύ».

Βασίλης Κανάκης (Ο Γιος)

Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα

«Στο έργο μού έκανε εντύπωση η πορεία της μνήμης. Η μνήμη από μία λειτουργία "συντήρησης" εικόνων και εμπειριών για έναν άνθρωπο σε βασικό "συστατικό" για την επαναφορά του. Το έργο αυτό λειτουργεί σαν μια ανασκαφή στις μνήμες μας και ξεθάβει ένα ερώτημα που έθεσε ο Ευριπίδης χιλιάδες χρόνια πριν».

Νίκη Παπανδρέου (Η Κοπέλα)

Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα

«Στο έργο αναφέρεται πως "ποτέ δεν επιστρέφουμε από ένα ταξίδι οι άνθρωποι που ήμαστε όταν φύγαμε. Κάτι αφήνουμε πίσω μας, εκεί που πήγαμε, και κάτι άλλο φέραμε μαζί μας, από εκεί που ήρθαμε". Κάπως έτσι θα ήθελα να βιώσουν και οι θεατές την παράστασή μας. Ως μια προσωπική μετακίνηση, ένα ξεβόλεμα που θα κάνουν καιρό να ξεχάσουν και που θα αλλάξει κάτι μέσα τους. Ένα ταξίδι στο φως, στο σκοτάδι και ξανά στο φως».

Μαρία Φιλίνη (Η Σύμβουλος)

Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα

«Υπάρχει μια ρήση του Χάιντεγκερ, που λέει: "Η μήτρα της αυθεντικής σκέψης είναι το θαυμάζειν, το θαυμάζειν για το είναι ενώπιον του είναι. Το θαυμάζειν με την ενέργεια του ερωτάν. Γιατί το ερωτάν είναι η ευλάβεια της σκέψης". Ήταν από τις πρώτες σημειώσεις που κράτησα για την παράσταση και ακόμα, ευλαβικά σχεδόν, ξαναγυρνάω σε αυτήν. Θεωρώ ότι φωτίζει αυτόν τον πρωτόγνωρα ρευστό κόσμο που δημιουργείται επί σκηνής, καθώς και τα πρόσωπα που ζουν μέσα του».

Στέφανος Μουαγκιέ (Το Στέλεχος)

Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα

«Ένας ήρωας, κάποια στιγμή, λέει: "Ο ζητών και ευρήσεται". Αγαπώ αυτό το σημείο γιατί, ενώ ο χαρακτήρας βρίσκεται σ’ ένα τελικό σημείο απόγνωσης, βρίσκει, έστω και για λίγο, μια εσωτερική δύναμη που του λέει πως ακόμα κι αν έχει φτάσει στο τέρμα, υπάρχει ίσως μια ελπίδα».

Credits φωτογράφισης:
Φωτογραφίες: Αλεξάνδρα Ρίμπα (instagram: @alexanriba)
Κοστούμια: Μάρλι Αλειφέρη
Μακιγιάζ και κομμώσεις: Εύη Ζαφειροπούλου 
Σχεδιασμός κοσμημάτων: Katerina Vassou
Ευχαριστούμε: Μeuf - Θεοδώρα Χριστοπούλου, Parthenis - Ορσαλία Παρθένη
Καπέλα: Blanc

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Σύλλας Τζουμέρκας 
«Φάκελος Βάνκαου» του Ηλία Μαγκλίνη 
Εμπνευσμένο από την «Άλκηστη» του Ευριπίδη 
Κύκλος Contemporary Ancients

Σκηνοθεσία: Σύλλας Τζουμέρκας
Δραματουργία: Βάσια Ατταριάν
Φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου
Πρωτότυπη μουσική: Μάκης Κεντεποζίδης a.k.a. Quetempo 
Κοστούμια: Μάρλι Αλειφέρη
Μακιγιάζ και κομμώσεις: Εύη Ζαφειροπούλου
Βοηθοί σκηνοθέτη: Νίκος Κολιούκος, Αλεξάνδρα Ρίμπα
Εκτέλεση παραγωγής: LΕFOU productions / Βάσια Ατταριάν, Σεραφείμ Ράδης
Ηθοποιοί: Βασίλης Κανάκης, Στέφανος Μουαγκιέ, Νικόλας Παπαγιάννης, Nίκη Παπανδρέου, Άννα Τσακουρίδου, Μαρία Φιλίνη

Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου
5 & 6 Αυγούστου 2022, 21:30

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Τουρνέ» του Ευριπίδη Λασκαρίδη: Αυτό το Παρασκευοσάββατο η Μικρή Επίδαυρος θα σειστεί από τα γέλια

Θέατρο / «Τουρνέ» του Ευριπίδη Λασκαρίδη: Ένας ξεκαρδιστικός φόρος τιμής στη θεατρική μας κληρονομιά

Στο νέο του έργο, που παρουσιάζεται σήμερα και αύριο στη Μικρή Επίδαυρο, ο ιδιοφυής καλλιτέχνης εντάσσει για πρώτη φορά τον λόγο στην καλλιτεχνική του γλώσσα, σχολιάζοντας μοναδικά τη θεατρική μας κληρονομιά – και τη θεατρική μας παράνοια.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
«Ρε Κουτλή, θα μας κάνεις να μας αρέσει το θέατρο!»

Θέατρο / «Ρε Κουτλή, θα μας κάνεις να μας αρέσει το θέατρο!»: Backstage στην παράσταση του καλοκαιριού

Η LiFO βρέθηκε στα παρασκήνια της τελευταίας παράστασης του έργου «Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι», που σκηνοθέτησε ο Γιώργος Κουτλής στο Φεστιβάλ Αθηνών και μέσα σε τέσσερα βράδια έγινε το απόλυτο θεατρικό viral της χρονιάς, ειδικά ανάμεσα στο νεαρό κοινό.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ