«Φάκελος Βάνκαου» στη Μικρή Επίδαυρο: Άνθρωπος, ζωή, μετά

«Φάκελος Βάνκαου» στη Μικρή Επίδαυρο: Άνθρωπος, ζωή, μετά Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
0

Καθρεφτίζοντας την «Άλκηστη» του Ευριπίδη, αλλά και το «Κοκτέιλ Πάρτι» του Έλιοτ που βασίστηκε σε αυτήν, η Αλεξάνδρα Ρίμπα φωτογραφίζει την παραδομένη στο όνειρο –αλλά και τον εφιάλτη– ευδαιμονία μιας ανώτερης τάξης σε ένα μακρινό μέλλον, οικείο, όσο και ανοίκειο.

Η περίπτωση Βάνκαου (Wahncau): μια γυναίκα βρέθηκε νεκρή σε όρθια στάση. Η συνήθης μεταθανάτια μυϊκή παράλυση αποκαταστάθηκε από μια σπάνια, ακαριαία πτωματική ακαμψία. Επειδή έχουμε συνηθίσει τους νεκρούς οριζοντιωμένους-παραιτημένους από κάθε δικαίωμα και παρουσία, αυτή η γυναίκα μοιάζει να μας απειλεί. Ή να μας υπόσχεται το θαύμα. Σαν την Άλκηστη που «έχει και δεν έχει ξανάρθει, είναι και δεν είναι η Άλκηστη. Μπορείς και ζωντανή και πεθαμένη να την πεις».

Μια έκλειψη ηλίου θα ρίξει το αλλόκοτο φως της σε μια ήσυχη γη στο μέλλον, στα πρόσωπα των ανθρώπων και τα ερείπια των ναών.

Λίγο πριν από την πρεμιέρα στις 5 και 6 Αυγούστου στη Μικρή Επίδαυρο, οι έξι ηθοποιοί της παράστασης «Φάκελος Βάνκαου» του Σύλλα Τζουμέρκα στη Μικρή Επίδαυρο, σε κείμενο του Ηλία Μαγκλίνη, διασχίζουν την πόλη με τα κοστούμια της Μάρλι Αλειφέρη και σχολιάζουν τους ρόλους τους.

Ένα ταξίδι στην ανθρωπότητα του μέλλοντος με τα υλικά του παρελθόντος. Τα ίδια βασανιστικά ερωτήματα από τον Ευριπίδη και την «Άλκηστή» του μέχρι τη δική μας παράσταση σήμερα. Άνθρωπος, ζωή, μετά.

Νικόλας Παπαγιάννης (Ο Πατέρας)

Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα

«Ένα ταξίδι στην ανθρωπότητα του μέλλοντος με τα υλικά του παρελθόντος. Τα ίδια βασανιστικά ερωτήματα από τον Ευριπίδη και την "Άλκηστή" του μέχρι τη δική μας παράσταση σήμερα. Άνθρωπος, ζωή, μετά. Υπάρχει μια φράση που συναντάμε και στα δυο έργα, που έφτιαξε μέσα μου το λεπτό νήμα μεταξύ του Άδμητου και του Πατέρα στον "Φάκελο Βάνκαου": "Και ζωντανή τη λες και πεθαμένη"».

Άννα Τσακουρίδου (Η Μητέρα)

Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα

«Στον "Φάκελο Βάνκαου" είμαι μια γυναίκα που πέφτει και ξανασηκώνεται, πέφτει και ξανασηκώνεται με δύναμη. Και αυτό με εμπνέει πολύ».

Βασίλης Κανάκης (Ο Γιος)

Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα

«Στο έργο μού έκανε εντύπωση η πορεία της μνήμης. Η μνήμη από μία λειτουργία "συντήρησης" εικόνων και εμπειριών για έναν άνθρωπο σε βασικό "συστατικό" για την επαναφορά του. Το έργο αυτό λειτουργεί σαν μια ανασκαφή στις μνήμες μας και ξεθάβει ένα ερώτημα που έθεσε ο Ευριπίδης χιλιάδες χρόνια πριν».

Νίκη Παπανδρέου (Η Κοπέλα)

Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα

«Στο έργο αναφέρεται πως "ποτέ δεν επιστρέφουμε από ένα ταξίδι οι άνθρωποι που ήμαστε όταν φύγαμε. Κάτι αφήνουμε πίσω μας, εκεί που πήγαμε, και κάτι άλλο φέραμε μαζί μας, από εκεί που ήρθαμε". Κάπως έτσι θα ήθελα να βιώσουν και οι θεατές την παράστασή μας. Ως μια προσωπική μετακίνηση, ένα ξεβόλεμα που θα κάνουν καιρό να ξεχάσουν και που θα αλλάξει κάτι μέσα τους. Ένα ταξίδι στο φως, στο σκοτάδι και ξανά στο φως».

Μαρία Φιλίνη (Η Σύμβουλος)

Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα

«Υπάρχει μια ρήση του Χάιντεγκερ, που λέει: "Η μήτρα της αυθεντικής σκέψης είναι το θαυμάζειν, το θαυμάζειν για το είναι ενώπιον του είναι. Το θαυμάζειν με την ενέργεια του ερωτάν. Γιατί το ερωτάν είναι η ευλάβεια της σκέψης". Ήταν από τις πρώτες σημειώσεις που κράτησα για την παράσταση και ακόμα, ευλαβικά σχεδόν, ξαναγυρνάω σε αυτήν. Θεωρώ ότι φωτίζει αυτόν τον πρωτόγνωρα ρευστό κόσμο που δημιουργείται επί σκηνής, καθώς και τα πρόσωπα που ζουν μέσα του».

Στέφανος Μουαγκιέ (Το Στέλεχος)

Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα

«Ένας ήρωας, κάποια στιγμή, λέει: "Ο ζητών και ευρήσεται". Αγαπώ αυτό το σημείο γιατί, ενώ ο χαρακτήρας βρίσκεται σ’ ένα τελικό σημείο απόγνωσης, βρίσκει, έστω και για λίγο, μια εσωτερική δύναμη που του λέει πως ακόμα κι αν έχει φτάσει στο τέρμα, υπάρχει ίσως μια ελπίδα».

Credits φωτογράφισης:
Φωτογραφίες: Αλεξάνδρα Ρίμπα (instagram: @alexanriba)
Κοστούμια: Μάρλι Αλειφέρη
Μακιγιάζ και κομμώσεις: Εύη Ζαφειροπούλου 
Σχεδιασμός κοσμημάτων: Katerina Vassou
Ευχαριστούμε: Μeuf - Θεοδώρα Χριστοπούλου, Parthenis - Ορσαλία Παρθένη
Καπέλα: Blanc

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Σύλλας Τζουμέρκας 
«Φάκελος Βάνκαου» του Ηλία Μαγκλίνη 
Εμπνευσμένο από την «Άλκηστη» του Ευριπίδη 
Κύκλος Contemporary Ancients

Σκηνοθεσία: Σύλλας Τζουμέρκας
Δραματουργία: Βάσια Ατταριάν
Φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου
Πρωτότυπη μουσική: Μάκης Κεντεποζίδης a.k.a. Quetempo 
Κοστούμια: Μάρλι Αλειφέρη
Μακιγιάζ και κομμώσεις: Εύη Ζαφειροπούλου
Βοηθοί σκηνοθέτη: Νίκος Κολιούκος, Αλεξάνδρα Ρίμπα
Εκτέλεση παραγωγής: LΕFOU productions / Βάσια Ατταριάν, Σεραφείμ Ράδης
Ηθοποιοί: Βασίλης Κανάκης, Στέφανος Μουαγκιέ, Νικόλας Παπαγιάννης, Nίκη Παπανδρέου, Άννα Τσακουρίδου, Μαρία Φιλίνη

Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου
5 & 6 Αυγούστου 2022, 21:30

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Τουρνέ» του Ευριπίδη Λασκαρίδη: Αυτό το Παρασκευοσάββατο η Μικρή Επίδαυρος θα σειστεί από τα γέλια

Θέατρο / «Τουρνέ» του Ευριπίδη Λασκαρίδη: Ένας ξεκαρδιστικός φόρος τιμής στη θεατρική μας κληρονομιά

Στο νέο του έργο, που παρουσιάζεται σήμερα και αύριο στη Μικρή Επίδαυρο, ο ιδιοφυής καλλιτέχνης εντάσσει για πρώτη φορά τον λόγο στην καλλιτεχνική του γλώσσα, σχολιάζοντας μοναδικά τη θεατρική μας κληρονομιά – και τη θεατρική μας παράνοια.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
«Ρε Κουτλή, θα μας κάνεις να μας αρέσει το θέατρο!»

Θέατρο / «Ρε Κουτλή, θα μας κάνεις να μας αρέσει το θέατρο!»: Backstage στην παράσταση του καλοκαιριού

Η LiFO βρέθηκε στα παρασκήνια της τελευταίας παράστασης του έργου «Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι», που σκηνοθέτησε ο Γιώργος Κουτλής στο Φεστιβάλ Αθηνών και μέσα σε τέσσερα βράδια έγινε το απόλυτο θεατρικό viral της χρονιάς, ειδικά ανάμεσα στο νεαρό κοινό.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ