Η Αθήνα χορεύει στους δρόμους

Η Αθήνα χορεύει στους δρόμους Facebook Twitter
Ο Willi Dorner και η ομάδα του, μέσα από το έργο Bodies in urban spaces, «εκμεταλλεύονται» κάθε πιθανή και απίθανη «ατέλεια» του αστικού ιστού.
0

Το ερχόμενο Σαββατοκύριακο, 1-2 Οκτωβρίου, η Στέγη ξεκινά τη φετινή καλλιτεχνική χρονιά με ένα μίνι φεστιβάλ χορού στους δρόμους της Αθήνας, με ελεύθερη είσοδο. Τέσσερις σημαντικοί χορογράφοι με τις ομάδες και τους συνεργάτες τους θα πειραματιστούν μαζί μας, έξω στον δρόμο, σε πολυσύχναστα σημεία του ιστορικού κέντρου της πόλης, (εξ)ερευνώντας τη σχέση σώματος, κίνησης και χώρου. Η Στέγη και οι Willi Dorner, Boris Charmatz, Γιάννης Μανταφούνης, Aoife McAtamney και Trisha Brown καλούν τους Αθηναίους και τους επισκέπτες της πόλης να μοιραστούν μαζί τους την εμπειρία του ανοιχτού πεδίου και της δημόσιας έκφρασης.

Cie. Willi Dorner

Bodies in urban spaces

Ο Willi Dorner και η ομάδα του, μέσα από το έργο Bodies in urban spaces, «εκμεταλλεύονται» κάθε πιθανή και απίθανη «ατέλεια» του αστικού ιστού. Σώματα «παραγεμίζουν» εσοχές, άλλοτε πάλι χώνονται κάτω από σκάλες ή σχηματίζουν τόξα, στοιβάζονται σε χαραμάδες, σκαρφαλώνουν σε στύλους, κρεμιούνται από σωλήνες, ανεβαίνουν τοίχους και χορεύουν, ενώ τα σώματά τους, χάρη στα πολύχρωμα κοστούμια τους, δημιουργούν εικόνες. Χρωματικές συνθέσεις μιας ιδιόρρυθμης κι απρόσμενης χορογραφίας που αντανακλά τους ρυθμούς της πόλης, από την οποία «δανείζεται» ή ακόμα και «κλέβει» τις συνήθειες των κατοίκων της, αναδεικνύοντας μ' αυτό τον τρόπο τη μοναδικότητά της. Στις αντιδράσεις των περαστικών οι χορευτές ανταποκρίνονται ανάλογα και ξάφνου όλα αλλάζουν, η ατμόσφαιρα μετατρέπεται σε κάτι άλλο. Άλλωστε, τα μέλη της βιεννέζικης ομάδας χορού Cie. Willi Dorner που ειδικεύεται σε site-specific χορευτικά events πάντα επιλέγουν σημεία που είναι ξεχασμένα και παραμελημένα από τους κατοίκους της πόλης, δίνοντάς τους νέα πνοή. Αυτό θα αποπειραθούν να πετύχουν και στην Αθήνα.

1/10, 18:00. Σημείο εκκίνησης: πλατεία Συντάγματος

Boris Charmatz

Danse de nuit

Η Αθήνα χορεύει στους δρόμους Facebook Twitter
Ο ανυποψίαστος θεατής θα συναντά αυτόν το νυχτερινό χορό καθώς θα περιφέρεται στους δρόμους, που ίσως πάλι να μην είναι παρά ένας μυστικός κώδικας επικοινωνίας των ανθρώπων μεταξύ τους.

Ο αντισυμβατικός χορογράφος Boris Charmatz, παρ' όλη την κλασική του παιδεία, ερευνά μέσα από τη δουλειά του νέες μορφές και κώδικες έκφρασης που ανατρέπουν την αποδεκτή σχέση ερμηνευτή-κοινού. Ο ίδιος συνηθίζει να συμμετέχει σε αυτοσχεδιαστικά δρώμενα καλλιτεχνών, όπως οι Saul Williams, Archie Shepp και Médéric Collignon, και συνεργάζεται σταθερά με τη χορογράφο Anne Teresa de Keersmaeker. Η τελευταία φορά που εμφανίστηκε στη χώρα μας ήταν το 2013 στη Στέγη με το έργο Partita. Προκλητικός, ευφυής, επικριτικός απέναντι στις κινησιολογικές συμβάσεις των ανθρώπων, θέτει συνεχώς ερωτήματα επάνω στη «φύση» του χορού. Από πολύ νωρίς στην καριέρα του αμφισβήτησε τους παραδεδεγμένους κώδικες του συστήματος του θεάματος και επέλεξε να μεταφέρει τη δράση και τις παραστάσεις του σε εξωτερικούς χώρους. Συνεπακόλουθα ήταν σαν να επαναπροσδιόριζε τη σχέση δημιουργίας/ερμηνείας και θέασης. Τα έργα του αποτελούν από κάθε άποψη μια μη-συνθήκη. Σαν τα σώματα να επιδιώκουν να επιστρέψουν στην πρωταρχική απόλαυση του χορού, χωρίς να προσδοκούν τίποτα περισσότερο από το να ερμηνεύσουν και να αφεθούν στην ευδαιμονία της έκφρασης.

Στο Danse de nuit, το έργο που θα παρουσιάσει στο Dancing Athens, ο Charmatz επαναφέρει τον χορό στον γενέθλιο τόπο και στην καρδιά της πόλης. Μια «χειρονομία» μέσω της οποίας συνοψίζει όλα τα αναγνωρίσιμα και μη χαρακτηριστικά του χορού και τα «παντρεύει» με ζωντανές μορφές έκφρασης ώστε να δημιουργήσει έναν «χορό της πόλης». Ένα πείραμα ελάχιστα προβλέψιμο, όπου το ζητούμενο είναι η αίσθηση της επανακατοίκησης του δημόσιου χώρου από μια κοινότητα σωμάτων, δημιουργώντας μια ρωγμή μέσα στη νύχτα. Ο ανυποψίαστος θεατής θα συναντά αυτόν το νυχτερινό χορό καθώς θα περιφέρεται στους δρόμους, που ίσως πάλι να μην είναι παρά ένας μυστικός κώδικας επικοινωνίας των ανθρώπων μεταξύ τους. Να σημειώσουμε ότι τα τελευταία χρόνια ο Charmatz έχει δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον τρόπο που το σώμα μετατρέπεται σε ζωντανό «αρχείο» για την καταγραφή της ιστορίας του χορού. Επηρεασμένος από το παράδοξο αυτό εγχείρημα της σχεδόν μουσειακής καταγραφής του χορού μέσα από τη δημιουργία ενός αρχειακού υλικού κινήσεων, ίδρυσε το Μουσείο του Χορού (Musée de la danse), ένα ανορθόδοξο υβρίδιο που αντλεί το υλικό του από τις ίδιες τις αντιφάσεις του. Ένα εργαστήριο που ευνοεί τη σκέψη, την πρακτική και την περαιτέρω εξερεύνηση των ορίων του χορού και το οποίο έχει έδρα του τη Ρεν. Πρόκειται για ένα «μουσείο» έτσι φτιαγμένο ώστε να περιοδεύει, να διευκολύνει τις επιμειξίες ανάμεσα στις πρακτικές των εκθέσεων και των περφόρμανς, καθώς και τη διακίνηση των ιδεών, να αποτελεί εν ολίγοις έναν χώρο ο οποίος διατυπώνει τις θέσεις του και τις θέτει σε εφαρμογή, χωρίς ωστόσο να τις παγιώνει σε αμετάκλητους κανόνες. Αυτός ο νομαδικός χαρακτήρας επαληθεύει και όλη τη θεώρηση της τέχνης του Charmatz, ενός αμφισβητία καλλιτέχνη που διαρκώς επανεφευρίσκει τους τρόπους με τους οποίους δημιουργεί.

1-2/10, 21:00, πλατεία Κοτζιά, είσοδος ελεύθερη.

Η παρακολούθηση της παράστασης από ανηλίκους πραγματοποιείται μόνο με τη συναίνεση των γονέων ή των κηδεμόνων τους.

Γιάννης Μανταφούνης & Aoife McAtamney

One One One

Η Αθήνα χορεύει στους δρόμους Facebook Twitter
Στην παράστασή τους One One One δύο καρέκλες και δύο γραμμές χαραγμένες στο έδαφος θα προορίζονται για ισάριθμους θεατές. Δηλαδή κάθε θεατής θα είναι το αποκλειστικό κοινό ενός χορού!

Ο γνωστός Έλληνας χορογράφος Γιάννης Μανταφούνης έχει θητεύσει στους κορυφαίους χορογράφους της εποχής μας, όπως ο William Forsythe, κι έχει κατακτήσει σπάνιες ερμηνευτικές ικανότητες. Παράλληλα, έχει αναπτύξει και μια δημιουργική εμμονή να πειραματίζεται επάνω στη χορογραφία. Το διήμερο αυτό θα συνεργαστεί με την εξαιρετική Aoife McAtamney επάνω σε ένα πείραμα με ανατρεπτικό χιούμορ και διαρκή μετασχηματισμό της κίνησης. Οι δυο τους θα ξετυλίξουν μια βεντάλια συναισθημάτων και εικόνων, δημιουργώντας μαγικές στιγμές ανταλλαγής με το κοινό. Στην παράστασή τους One One One δύο καρέκλες και δύο γραμμές χαραγμένες στο έδαφος θα προορίζονται για ισάριθμους θεατές. Δηλαδή κάθε θεατής θα είναι το αποκλειστικό κοινό ενός χορού! Στην άκρη της γραμμής θα βρίσκεται ένας ερμηνευτής που θα χορεύει γι' αυτούς την ώρα που οι υπόλοιποι θεατές θα συμμετέχουν, διαλέγοντας το τραγούδι που τους αρέσει. Οι ερμηνευτές θα αντανακλούν σαν καθρέφτης τις αντιδράσεις που προκαλεί ο χορός τους. Μια νέα πρόταση χορευτικής παράστασης στην οποία οι ρόλοι και τα όρια αμφισβητούνται και μολονότι θα εκτελείται σε δημόσιο χώρο, θα αποτελεί μια σχεδόν προσωπική υπόθεση.

2/10, 11:00, Μουσείο Ακρόπολης - προαύλιο. Είσοδος ελεύθερη

Trisha Brown

In plain site

Η Αθήνα χορεύει στους δρόμους Facebook Twitter
Φωτο: Badette Mangolte

Η διάσημη Αμερικανίδα χορογράφος Trisha Brown, εμβληματική μορφή του αμερικανικού μεταμοντέρνου χορού, έρχεται στη Στέγη και συμμετέχει επίσης στις δράσεις του διήμερου φεστιβάλ. Ο άνθρωπος που πρωτοστάτησε στις αρχές της δεκαετίας του '60 στη μεταμόρφωση της τέχνης του χορού, ανατρέποντας τους βασικούς κανόνες του, όταν έδεσε έναν χορευτή της με σχοινιά ορειβασίας και τον έβαλε να κατέβει περπατώντας την πρόσοψη ενός επταώροφου κτιρίου της Wooster Street στο Μανχάταν, δεν παύει να προκαλεί με τους προσωπικούς της κώδικες ακόμα και σήμερα.

Στα έργα της συχνά οι χορευτές επικοινωνούν μεταξύ τους από ταράτσες κτιρίων, περπατούν σε τοίχους μουσείων από πάνω προς τα κάτω, εκτελούν χορογραφίες γεωμετρικής συμμετρίας πάνω σε σχεδίες στο μέσον μιας λίμνης. Ο χώρος στις χορογραφίες της Brown δεν είναι σκηνογραφία αλλά πάντα συμπληρώνει τη σύλληψη ως καταλυτικό στοιχείο, πολύτιμο πλαίσιο, σχεδόν παρτενέρ του ερμηνευτή. Πενήντα χρόνια μετά τους πειραματισμούς της Νέας Υόρκης των '60s, όταν χορευτές, συνθέτες, ποιητές και εικαστικοί αναζητούσαν νέους παραστατικούς κώδικες, η Trisha Brown εξακολουθεί να τους αναζητεί και να πειραματίζεται με τη σχέση χώρου, κίνησης και θεατή. Σε αντίθεση με προηγούμενες site-specific δημιουργίες της, στην Αθήνα έρχεται να παρουσιάσει στους «αμόλυντους» και άπλετους χώρους του νέου Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης το έργο της In plain site. Μια σύνθεση από το ανεξάντλητο υλικό του ρεπερτορίου της, με την οποία ευελπιστεί να αναδείξει την ιδιαιτερότητα του επιλεγμένου χώρου. Θα αξιοποιήσει τον φυσικό φωτισμό, αναβιώνοντας αποσπάσματα από πρώιμα και πιο αφαιρετικά έργα, όπως το Accumulation του 1971, συνδυάζοντάς τα με πιο θεατρικά, όπως το Foray Forêt του 1990. Με την επιλογή του αυτή είναι σαν το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης να αποτίνει φόρο τιμής στην εικαστικό Trisha Brown, της οποίας η ζωγραφική τιμήθηκε το 2008 από το μουσείο Walker Art Center της Μινεάπολης με μεγάλη αναδρομική έκθεση των έργων της.

1-2/10, 12:00, ΕΜΣΤ (Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης)

Είσοδος του κοινού από τη λεωφόρο Συγγρού, είσοδος ελεύθερη

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ