Η Καταρίνα δεν θέλει να σκοτώσει. Ούτε ετούτον τον φασίστα ούτε κανέναν άλλον.

Η Καταρίνα δεν θέλει να σκοτώσει. Ούτε ετούτον τον φασίστα ούτε κανέναν άλλον. Facebook Twitter
H νεαρή Καταρίνα, όρθια με το πιστόλι στο χέρι ενώπιον του ακινητοποιημένου θύματός της, καταλαμβάνεται από σφοδρές αμφιβολίες σχετικά με την ηθική εγκυρότητα της αιματηρής αποστολής της. Φωτ.: Filipe Ferreira
0

Γνωρίζει ότι με την άρνησή της αψηφά την επιθυμία της μητέρας της αλλά και των στενών συγγενών της, που περιμένουν με λαχτάρα να τη δούνε να πατάει τη σκανδάλη και να στέλνει μια σφαίρα στο κεφάλι του ακροδεξιού βουλευτή, τον οποίο η ίδια απήγαγε πριν από λίγες ώρες, οδηγώντας τον σε τούτη την απομονωμένη εξοχική κατοικία, όπου βρισκόμαστε σε όλη τη διάρκεια της δράσης αναμένοντας την εκτέλεσή του.

Μέχρι εδώ, τα έκανε όλα σωστά η Καταρίνα. Δεν είχε επιλογή άλλωστε: έπρεπε να ακολουθήσει την οικογενειακή παράδοση –μια παράδοση την οποία εγκαινίασε πριν από εβδομήντα περίπου χρόνια η θρυλική προγιαγιά της, όταν αφάνισε τον σύζυγό της, επειδή ο τελευταίος επέτρεψε τον άδικο χαμό της εξεγερμένης αγρότισσας Καταρίνα Εουφέμια από έναν φασίστα.

Έκτοτε, κάθε απόγονος της γενναίας γιαγιάς, ανεξαρτήτως φύλου, βαπτίζεται «Καταρίνα» και καλείται μία φορά τον χρόνο ν’ ακολουθήσει το παράδειγμά της, τιμώντας και δικαιώνοντας όλες τις γυναίκες που έχασαν τη ζωή τους από τη λόγχη ενός φασίστα.    

Ποια η σχέση βίας και δικαιοσύνης; Πώς μπορούμε να δώσουμε διέξοδο στη δίκαιη οργή που αγανακτεί με την αδικία; Δικαιολογείται η αφαίρεση μιας ζωής εν ονόματι υψηλών ιδανικών; Είναι θεμιτή η αγωνιστική βία ενάντια στη βία των καταπιεστών;

Τώρα, όμως, η νεαρή Καταρίνα, όρθια με το πιστόλι στο χέρι ενώπιον του ακινητοποιημένου θύματός της, καταλαμβάνεται από σφοδρές αμφιβολίες σχετικά με την ηθική εγκυρότητα της αιματηρής αποστολής της. Αδυνατεί να προχωρήσει όπως υπαγορεύει το αρχικό σχέδιο, κι ας δέχεται σθεναρές επικρίσεις για την αναποφασιστικότητά της, κι ας υφίσταται δυσβάσταχτη πίεση να αποδείξει ότι αξίζει να συγκαταλέγεται στον κατάλογο με τους ένδοξους συνεχιστές του προγονικού αγώνα ενάντια στους εχθρούς της δημοκρατίας, της ελευθερίας και της ισότητας.   

Η Καταρίνα δεν θέλει να σκοτώσει. Ούτε ετούτον τον φασίστα ούτε κανέναν άλλον. Facebook Twitter
Η παράσταση δε μας αφήνει στην «ησυχία» μας, δεν μας επιτρέπει να υιοθετήσουμε τον συνήθη «παθητικό» ρόλο του θεατή: προκαλεί την ενεργή συμμετοχή μας, επιθυμεί την αντίδρασή μας. Φωτ.: Filipe Ferreira

Να σκοτώσει ή να μη σκοτώσει αυτόν τον μισογύνη, ομοφοβικό, μισαλλόδοξο άνδρα που σπέρνει το μίσος με κάθε λογύδριό του;

Η ίδια η μητέρα της, που έχει ξεκάνει συνολικά επτά φασίστες, πασχίζει επίμονα να την πείσει για την υπέρτατη αξία μιας τέτοιας πράξης. «Αν αποδεχτούμε την ομορφιά του φόνου», υποστηρίζει εμφατικά, «γινόμαστε μέρος της Ιστορίας. Γινόμαστε μέλη μιας οικογένειας πολύ μεγαλύτερης απ’ τη δική μας... Ό,τι έχουμε σήμερα το οφείλουμε σ’ εκείνες τις γυναίκες που θυσιάστηκαν για χάρη μας. Εκείνες βρόμισαν τα χέρια τους, εκείνες ρίσκαραν τη ζωή τους».

Εμείς τι είμαστε διατεθειμένες να κάνουμε, ώστε να συντρίψουμε τα φίδια του φασισμού; «Άσε τις αμφιβολίες για τους άλλους», συνεχίζει, «άσε τους ακτιβιστές του καναπέ να βαυκαλίζονται ότι αρκούν οι διαδικτυακές υπογραφές τους». Εμείς προχωρούμε ακάθεκτες στη δράση...

Η κόρη εκφράζει με σθένος τις αντιρρήσεις της. «Εγώ πατάω τη σκανδάλη, όχι η Ισότητα, η Ελευθερία ή η Δικαιοσύνη», αντιτάσσει στα επιχειρήματα της μητέρας της. «Όταν σκοτώνεις, δεν επιβάλλεις δικτατορία;  Όταν σκοτώνεις δεν προδίδεις τη λέξη ελευθερία;», τη ρωτά. «Την κληρονομιά μου θα την κάνω ό,τι θέλω εγώ... Δεν θα σωπάσω. Αλλά και δεν θα σκοτώσω», καταλήγει οπισθοχωρώντας και προτάσσοντας το σώμα της για να προστατέψει τον βουλευτή από τις σφαίρες των συγγενών της.

Ποια η σχέση βίας και δικαιοσύνης; Πώς μπορούμε να δώσουμε διέξοδο στη δίκαιη οργή που αγανακτεί με την αδικία; Δικαιολογείται η αφαίρεση μιας ζωής εν ονόματι υψηλών ιδανικών; Είναι θεμιτή η αγωνιστική βία ενάντια στη βία των καταπιεστών; Πότε πρέπει η ατομική συνείδηση να υποτάσσεται στους σκοπούς της συλλογικότητας και πότε να ορθώνει το ανάστημά της αψηφώντας τες;

Η παράσταση του Tiago Rodrigues δεν ευνοεί τις απερίσκεπτες απαντήσεις. Με αξιοσημείωτη προσήλωση στην πολυπλοκότητα των άνωθι ερωτημάτων, καθώς και με γνήσια διάθεση εξερεύνησής τους, ο Πορτογάλος σκηνοθέτης και οι συνεργάτες του έστησαν έναν γοητευτικό σκηνικό «αγώνα» που μετουσιώνει σε θεατρική πράξη τις αρχές της διαλεκτικής, καλώντας τους θεατές σε διαρκή εγρήγορση και αναστοχασμό.

Η Καταρίνα δεν θέλει να σκοτώσει. Ούτε ετούτον τον φασίστα ούτε κανέναν άλλον. Facebook Twitter
«Αν αποδεχτούμε την ομορφιά του φόνου», υποστηρίζει εμφατικά, «γινόμαστε μέρος της Ιστορίας. Γινόμαστε μέλη μιας οικογένειας πολύ μεγαλύτερης απ’ τη δική μας... Ό,τι έχουμε σήμερα το οφείλουμε σ’ εκείνες τις γυναίκες που θυσιάστηκαν για χάρη μας. Εκείνες βρόμισαν τα χέρια τους, εκείνες ρίσκαραν τη ζωή τους». Φωτ.: Filipe Ferreira

Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι η δραματουργία της «Καταρίνας»  προέκυψε, όπως διαβάζουμε, μέσα από την ομαδική μελέτη κειμένων για τον ολοκληρωτισμό, τη βία και την άνοδο της ακροδεξιάς στη σύγχρονη Ευρώπη. Ο θίασος δεν επικεντρώθηκε μόνο σε ομιλίες λαϊκιστών ηγετών, όπως ο Τραμπ και ο Μπολσονάρου ∙ στράφηκε, επίσης, σε έργα της Χάννα Άρεντ και του Σλάβοϊ Ζίζεκ, καθώς και σε κείμενα του Σοφοκλή, του Καμύ ή του Έντουαρντ Μποντ.

Οι θέσεις και οι ιδέες των στοχαστών αυτών σμιλεύτηκαν επιμελώς, εναρμονίστηκαν με τα σημερινά δεδομένα, δραματοποιήθηκαν ευφυώς και γέννησαν ένα έργο στα πρότυπα του επικού/διαλεκτικού θεάτρου του Μπρεχτ, ο οποίος, όπως αποδεικνύεται, προσφέρει εδώ το γόνιμο πρότυπο που εμπνέει τη μέθοδο, την αισθητική αλλά και την επιθυμία κοινωνικής αφύπνισης που χαρακτηρίζει το εγχείρημα.

Θα έλεγα, μάλιστα, ότι αυτό συνέβη σε τέτοιο βαθμό, ώστε εμποδίστηκε ενδεχομένως ένας τολμηρότερος, πιο «σύγχρονος» πειραματισμός με τη φόρμα, προκειμένου η τελευταία να αντικατοπτρίζει σε ακόμη βαθύτερο επίπεδο την ανατρεπτική διάθεση της παράστασης –και αυτό συνιστά, ίσως, το μοναδικό μειονέκτημά της.

Ακολουθώντας, λοιπόν, τις μπρεχτικές αρχές, η «Καταρίνα» με την επεισοδιακή δομή αλλά και με το αποστασιοποιημένο στιλ των ηθοποιών της αποτρέπει τη συγκινησιακή ταύτιση με τους ήρωες, επιδιώκοντας αντ’ αυτού τον ερεθισμό της κριτικής ικανότητάς μας: ωσάν άτυποι ένορκοι, καλούμαστε επιμόνως να εξετάσουμε τα δεδομένα, να συναισθανθούμε τα διλήμματα, να διακρίνουμε το πλέγμα των ηθικών αντιφάσεων, να βιώσουμε τις συγκρούσεις και τα αδιέξοδα, να πάρουμε, εν τέλει, θέση ως όντα πολιτικά, η λειτουργία των οποίων δεν περιορίζεται εντός της θεατρικής αίθουσας αλλά εκτείνεται και στο ευρύτερο κοινωνικό πεδίο, αυτό που φλέγεται λίγα μέτρα πιο πέρα από τα κάθισματά μας.

Η Καταρίνα δεν θέλει να σκοτώσει. Ούτε ετούτον τον φασίστα ούτε κανέναν άλλον. Facebook Twitter
Η παράσταση του Tiago Rodrigues δεν ευνοεί τις απερίσκεπτες απαντήσεις. Φωτ.: Filipe Ferreira

Η παράσταση δε μας αφήνει στην «ησυχία» μας, δεν μας επιτρέπει να υιοθετήσουμε τον συνήθη «παθητικό» ρόλο του θεατή: προκαλεί την ενεργή συμμετοχή μας, επιθυμεί την αντίδρασή μας, εξαρτάται από αυτή, στέκεται ανοιχτό στην αναδιαπραγμάτευση των διακυβευμάτων του, και δεν ολοκληρώνεται παρά μόνο αφού πάρουμε κι εμείς τη δική μας θέση –παραμένει, δηλαδή, επί της ουσίας ανολοκλήρωτο, εφόσον, ιδανικά, η αναζήτηση απαντήσεων στα ερωτήματα που εγείρει θα συνεχιστεί και μετά την αποχώρησή μας από το θέατρο.  

Δεν είναι μόνον η εξαιρετική λιτότητα των σκηνικών που δημιουργεί ανά πάσα στιγμή την εντύπωση ότι θα μπορούσαμε ν’ ανταλλάξουμε «ρόλους» με τους ηθοποιούς, δεν είναι μόνο το χαλαρό, ανεπιτήδευτο ύφος των (εξαιρετικών) ερμηνευτών, δεν είναι απλώς η επαναλαμβανόμενη υπενθύμιση ότι «είμαστε όλοι Καταρίνες», ούτε μόνον η επίμονη άρνηση των συμμετεχόντων να δώσουν λύση στο «δράμα», να αποφασίσουν εκ μέρους μας ποια είναι η ενδεδειγμένη πορεία δράσης, τι πρέπει να κάνει η ηρωίδα, να πατήσει τη σκανδάλη ή όχι.

Είναι και το δαιμόνια σκηνοθετημένο τέλος, όταν ο απελευθερωμένος βουλευτής (ο μόνος που επέζησε από το μακελειό του εξοχικού), σε ένα απολαυστικό κρεσέντο ειρωνείας, παρουσιάζεται πλέον ως ήρωας και, απευθυνόμενος σ’ εμάς, τους «ψηφοφόρους» του, υπόσχεται να κατατροπώσει τις ελίτ και τους υποστηρικτές της πολιτικής ορθότητας, να τσακίσει τους επαίτες της κοινωνικής ασφάλισης, να φιμώσει τους προδότες, να βάλει φράχτες στις γειτονιές των τσιγγάνων, να υποστηρίξει τους πατριώτες επιχειρηματίες, τα σώματα ασφαλείας και τις γνήσιες πορτογαλικές οικογένειες, να σκίσει το Σύνταγμα, να γράψει ένα καινούργιο και γενικώς να κάνει ό,τι χρειαστεί για τη δημιουργία της Καινούργιας Δημοκρατίας που οραματίζεται αυτός και το κόμμα του.

Όσο περνάει η ώρα –το ασυγκράτητο παραλήρημα διαρκεί είκοσι λεπτά, πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα για τα θεατρικά δεδομένα– η υπομονή εξαντλείται, η αγανάκτηση κορυφώνεται, οι θεατές δυσανασχετούν, αρχίζουν να αισθάνονται άβολα, να διαμαρτύρονται, ν’ αντιδρούν επιθετικά, να γιουχάρουν. «Κατέβα!», φωνάζουν μερικοί εξ αυτών, ενώ άλλοι, νεότεροι και πιο θαρραλέοι αρχίζουν να εξαπολύουν εν χορώ συνθήματα: «Φασίστες κουφάλες / έρχονται κρεμάλες!». Μερικοί αποχωρούν, θεωρώντας ότι αυτός είναι ο πιο ενδεδειγμένος τρόπος να διαμαρτυρηθούν απέναντι στον αφόρητο λόγο που τους «επιβάλλεται». Στην τέχνη, όπως και στη ζωή, τίποτε δεν είναι δεδομένο, σφραγισμένο, προαποφασισμένο: ανά πάσα στιγμή μπορούμε να αλλάξουμε πορεία –τη δική μας και κατ’ επέκταση των πραγμάτων–, αρκεί να το αποφασίσουμε.

«“Μπορεί να συμβεί έτσι, αλλά θα μπορούσε να συμβεί κι εντελώς διαφορετικά”– αυτή είναι η θεμελιώδης σκέψη ενός συγγραφέα του Επικού Θεάτρου», σημειώνει ο Βάλτερ Μπένγιαμιν στο βιβλίο του «Για τον Μπρεχτ». Σε αυτό το είδος θεάτρου, η κρίσιμη στιγμή είναι «η στιγμή όπου η μάζα αρχίζει να διαφοροποιείται συζητώντας και παίρνοντας υπεύθυνες αποφάσεις [...] η στιγμή όπου η ψευδής και απατηλή ολότητα που λέγεται “κοινό” αρχίζει να διαλύεται και να δημιουργείται ένας νέος χώρος για τον σχηματισμό ξεχωριστών τμημάτων εντός της –τμημάτων που αντιστοιχούν στην πραγματική κατάσταση». Και είναι τη στιγμή αυτή όπου «ο κριτικός θεάτρου υφίσταται τη διπλή συμφορά να βλέπει ν’ αποκαλύπτεται και ταυτόχρονα να τερματίζεται ο ρόλος του»...

Η Καταρίνα δεν θέλει να σκοτώσει. Ούτε ετούτον τον φασίστα ούτε κανέναν άλλον. Facebook Twitter
Είναι και το δαιμόνια σκηνοθετημένο τέλος, όταν ο απελευθερωμένος βουλευτής (ο μόνος που επέζησε από το μακελειό του εξοχικού), σε ένα απολαυστικό κρεσέντο ειρωνείας, παρουσιάζεται πλέον ως ήρωας και, απευθυνόμενος σ’ εμάς, τους «ψηφοφόρους» του. Φωτ.: Filipe Ferreira

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Η Καταρίνα και η ομορφιά να σκοτώνεις φασίστες» εδώ. 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Τιάγκο Ροντρίγκες εξηγεί γιατί είναι «όμορφο» να σκοτώνεις φασίστες

Θέατρο / Ο Τιάγκο Ροντρίγκες εξηγεί γιατί είναι «όμορφο να σκοτώνεις φασίστες» στο θέατρο

Με αφορμή το βαθιά πολιτικό, ρηξικέλευθο όσο και «προκλητικό» ήδη από τον τίτλο του έργο που ανεβάζει στη Στέγη (4-8/12), ο κορυφαίος Πορτογάλος σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής από το 2021 του Φεστιβάλ της Αβινιόν μιλά για τη σύγχρονη φασιστική απειλή και τη δέουσα «απάντηση» τόσο του δημοκρατικού τόξου όσο και της τέχνης σε αυτή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΕΜΠΤΗ Ο Βάλτερ Μπένγιαμιν σήμερα

Βιβλίο / Ο Βάλτερ Μπένγιαμιν σήμερα

Μελετώντας τα Αρχεία Μπένγιαμιν στο ομώνυμο βιβλίο που μόλις κυκλοφόρησε, ο πανεπιστημιακός και θεωρητικός της λογοτεχνίας Φρέντρικ Τζέιμσον φωτίζει άγνωστες πτυχές των κειμένων του Βάλτερ Μπένγιαμιν και εξηγεί γιατί η σκέψη του παραμένει μοντέρνα, καίρια και γοητευτική, ειδικά σήμερα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ