«Goodbye, Lindita»: Είναι δικαίως μια από τις πιο συζητημένες παραστάσεις της σεζόν;

«Goodbye, Lindita» Facebook Twitter
Στο Goodbye, Lindita η απώλεια της μονάκριβης θυγατέρας σημαίνει την ακραία ενεργοποίηση όλων των δυνάμεων ψυχικής επιβίωσης της οικογένειας. Φωτ.: Θεόφιλος Τσιμάς
0

«ΠΩΣ ΘΑ ΠΑΡΗΓΟΡΗΘΟΥΜΕ, τώρα που ο Θεός πέθανε;» αναρωτιέται ο Νίτσε στη Χαρούμενη Επιστήμη. Τι νέους μύθους θα χρειαστεί να επινοήσουμε για να γεμίσουμε το κενό; Ποιες νέες τελετουργίες; Ποια ιερά παιχνίδια; Η μίζερη, τραγική, ανόητη, βρομερή αστική ζωή μας, αυτή η γυμνή, πονεμένη φάρσα είναι ό,τι καλύτερο καταφέραμε να φτιάξουμε μετά την εξόντωσή Του; 

«Προς τα πού κινούμαστε; Δεν γκρεμιζόμαστε συνεχώς; Πίσω, πλάγια, μπροστά, προς όλες τις μεριές; Υπάρχει ακόμα ένα πάνω κι ένα κάτω; Δεν περιπλανιόμαστε σαν μέσα σε ένα απέραντο μηδέν; Δεν κάνει περισσότερο κρύο; Δεν έρχεται η νύχτα, πάντα η νύχτα, πάνω μας;»¹.

Οι ήρωες του Μάριο Μπανούσι προσπαθούν απεγνωσμένα να αμυνθούν απέναντι στη νύχτα. Στο Goodbye, Lindita η απώλεια της μονάκριβης θυγατέρας σημαίνει την ακραία ενεργοποίηση όλων των δυνάμεων ψυχικής επιβίωσης της οικογένειας. Τα μέλη της ακολουθούν το τυπικό τελετουργικό, εκτελώντας ευλαβικά τις φροντιστικές και συμβολικές χειρονομίες εξαγνισμού και στολισμού της νεκρής, αποζητώντας να μετριάσουν την οδύνη, να ξορκίσουν το ανεπανόρθωτο, να συνδεθούν με τους πενθούντες όλων των εποχών, των φύλων, των ηλικιών.

Με εξαιρετική ευαισθησία και ακρίβεια, ο νεαρότατος Μάριο Μπανούσι κατάφερε ήδη στη δεύτερη ετούτη σκηνοθεσία του να συνθέσει ένα εξόχως ποιητικό σύμπαν, φτιαγμένο από απρόσμενες εικόνες, ονειρικές συνδέσεις, εύγλωττα αντικείμενα, παλλόμενα σώματα που συναντιούνται αρμονικά για να μας παρασύρουν σε ένα συναρπαστικό ταξίδι.

Αστράφτει το χλωμό δέρμα της νεκρής Lindita, καθώς πέφτει πάνω του το χώμα. Μας βλέπει; Η ψυχή της ετοιμάζεται να πετάξει από το παράθυρο, την έλκει το φως του φεγγαριού, τη μαγεύει η ανήμερη μελωδία ενός πλανόδιου οργανοπαίκτη που διασχίζει διστακτικά τον δρόμο. Ο πατέρας της χώνεται κάτω από το πάπλωμα, ενώ μια συγγενής βουτάει στο πάτωμα αγκαλιά με τα μπλουζάκια της.

«Goodbye, Lindita» Facebook Twitter
Ο Μπανούσι ανέδειξε τη διαρκή πάλη μεταξύ παλιού και καινούργιου, επανάληψης και διαφοράς, τυποποίησης και ρήξης, μηχανικής αναπαραγωγής και γόνιμου επαναπροσδιορισμού των αναγκών, των επιθυμιών, των εντάσεων. Φωτ.: Θεόφιλος Τσιμάς

Πώς θα συνεχιστεί η ζωή μετά από ένα τέτοιο μείζον συμβάν; Θα παραμείνουμε αποχαυνωμένοι μπροστά στην οθόνη, πνίγοντας το πένθος μας με χίλιες ανούσιες, παρδαλές εικόνες; Η έρημος εξαπλώνεται, τα ομοιώματα και οι αδιάφορες μορφές παραμένουν κραταιές ακόμη και όταν όλα γύρω μας, μέσα μας, καταρρέουν.

Στη Lindita, τα μέλη της οικογένειας, εγκλωβισμένα στο φτωχικό σαλόνι τους, καταφεύγουν σε όλες τις οικείες συνήθειες της καθημερινότητας για να μουδιάσουν την αγωνία τους. Πάνω σε αυτές έχτισαν το οικοδόμημα μιας ολόκληρης ζωής, ελπίζοντας πως τα πράγματα θα κυλήσουν ομαλά μέχρι τέλους. Όμως κόπηκε ξαφνικά το πάτωμα στα δύο, επήλθε το ρήγμα της ασυνέχειας, ο θάνατος.

Τώρα νιώθουν χαμένοι. Όσο κι αν βουτάνε στην κολυμπήθρα για να ξαναβαπτιστούν, όσο μανιωδώς κι αν καταβροχθίζουν τη σούπα τους, όσο κι αν συμμαζεύουν τα ασυμμάζευτα, τίποτα δεν μοιάζει ικανό να κατευνάσει το άλγος. Γιατί δίπλα στις ανθοδέσμες και τα εικονίσματα, κάτω από τις μάσκες και τα νεκρικά φορέματα, πίσω από τα μισόκλειστα παντζούρια, ασίγαστα φουντώνει η ορμή της μεταμέλειας, θεριεύει η λαχτάρα της επανεκκίνησης, η επιθυμία να επινοηθεί ξανά ένα άλλο νόημα, πιο βαθύ, πιο πραγματικό, πιο στέρεο.

Η αίθουσα έχει γεμίσει από τις πολλαπλές εκδοχές της Lindita, τα πονεμένα alter ego της που διπλώνονται, ανοίγονται, σπαρταρούν και σείονται από σπασμούς σε μια ύστατη απόπειρα διασπάθισης της περίσσιας ενέργειας που δεν πρόλαβε να επενδυθεί εγκαίρως, όσο ζούσε. Η φυσιολογική ροή σταματά, η γραμμική εξέλιξη σπάει, οι χρόνοι των βιωμένων εμπειριών και των καταπιεσμένων ενορμήσεων διαπλέκονται, τα σώματα εκρήγνυνται. Άνθη και βεγγαλικά. Από πού ήρθε τούτο το περιστέρι;

Απαρηγόρητη η Μητέρα υψώνει ένα μικρό ταπεινό δοχείο για να περισυλλέξει τα περιττώματά του. Είναι η μόνη που επικοινωνεί με μια άλλη διάσταση, η μόνη που δείχνει να αντιλαμβάνεται ότι τα παλιά σχήματα αδυνατούν πλέον να τη συμπεριλάβει και ότι το παιχνίδι της αλλαγής πρέπει να διεξαχθεί κόντρα στη συνήθεια και στη μνήμη, κόντρα στις υπάρχουσες και ήδη πλήρεις, «νεκρές» φόρμες.

Γυμνή και φρεσκοπλυμένη, θα μπουσουλήσει πίσω από τον «τοίχο» και θα φτάσει στη φωλιά από ξερόκλαδα. Εκεί θα κουρνιάσει στην αγκαλιά της γυναίκας-πουλιού, θα ξαναγίνει βρέφος, θα προσπαθήσει ίσως ν’ ακολουθήσει μια νέα γραμμή φυγής, πέρα από τα ανθρώπινα ή μάλλον εκεί όπου τα ανθρώπινα έχουν ξεχάσει τον εαυτό τους και τους τρόπους τους, έχουν απαρνηθεί τον πολιτισμό της δυστυχίας τους, και αναζητούν μια νέα σύνδεση με το ζωικό, με το φυτικό, με τις αισθήσεις, με την πολιτική, με τα φυσικά και τεχνητά γίγνεσθαι, με τον υπερχειλίζοντα, θορυβώδη κόσμο.

«Goodbye, Lindita» Facebook Twitter
Φωτ.: Θεόφιλος Τσιμάς

Με εξαιρετική ευαισθησία και ακρίβεια, ο νεαρότατος Μάριο Μπανούσι κατάφερε ήδη στη δεύτερη ετούτη σκηνοθεσία του να συνθέσει ένα εξόχως ποιητικό σύμπαν, φτιαγμένο από απρόσμενες εικόνες, ονειρικές συνδέσεις, εύγλωττα αντικείμενα, παλλόμενα σώματα που συναντιούνται αρμονικά για να μας παρασύρουν σε ένα συναρπαστικό ταξίδι στο άρρητο, στο αφανές, στο αξιερώτητο, στο αξιονόητο, φωτίζοντας το βαθύτερο πένθος μας και αναζητώντας μια νέα θεατρική γλώσσα που γεννιέται, παραδόξως, από την ίδια την απουσία της.

Ο Μπανούσι ανέδειξε τη διαρκή πάλη μεταξύ παλιού και καινούργιου, επανάληψης και διαφοράς, τυποποίησης και ρήξης, μηχανικής αναπαραγωγής και γόνιμου επαναπροσδιορισμού των αναγκών, των επιθυμιών, των εντάσεων. Το πάγωμα του νοήματος χρειάζεται όλη τη θέρμη της φαντασίας για να λιώσει, είναι σαν να μας λέει ο 24χρονος δημιουργός, που εξομολογείται, στο πρόγραμμα της παράστασης, ότι ψυχική αφετηρία αυτής της παράστασης υπήρξε η απώλεια δύο σημαντικών δικών του προσώπων.

Eκβαλλόμενη σε συνεχείς, ολοένα κορυφούμενους κυματισμούς, η μουσική του Εμμανουήλ Ροβίθη προκαλεί απανωτούς συγκινησιακούς πνιγμούς, ενώ ο Τάσος Παλαιορούτας θερμαίνει με απόκοσμο, σχεδόν μυστηριακό φως κάθε σκηνή. Απόλυτα εναρμονισμένοι με το σκηνοθετικό όραμα, οι επτά ηθοποιοί (Χρυσή Βιδαλάκη, Μπάμπης Γαλιατσάτος, Μανταλένα Καραβάτου, Αφροδίτη Κατσαρού, Ευτυχία Στεφάνου, Άννα Συμεωνίδου, Αλεξάνδρα Χασάνι) ενσαρκώνουν με αφοσίωση την τολμηρή και παθιασμένη Lindita που λάμπει εκτυφλωτικά όσο και η πιο άγρια θλίψη.  

1: Η χαρούμενη επιστήμη του Φρίντριχ Νίτσε, μτφρ. Ζήσης Σαρίκας, εκδόσεις Πανoπτικόν

Δείτε εδώ πληροφορίες για την παράσταση «Goodbye, Lindita»

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ