Μαρίνα Αμπράμοβιτς: Χρησιμοποιώντας το όνομα της Κάλλας σαν δόλωμα

Brand name: Μαρία Κάλλας Facebook Twitter
Δεν μπορώ να πω ότι η τέχνη της περφόρμανς πέθανε, το βέβαιο είναι ότι η Μαρίνα Αμπράμοβιτς δεν είναι ζωντανή.
0

Κοιτάζω προσεκτικά παλιές φωτογραφίες με τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς. Το ανήσυχο και αποφασισμένο βλέμμα της έχει την απελευθερωτική γοητεία των ’70s, των νεανικών κινημάτων, της πολεμικής κατά των πολέμων, της αποικιοκρατίας και των ιμπεριαλισμών, του αιτήματος για μια άλλη τέχνη προσωπική και βιωματική, αντίθετη τόσο στον ακαδημαϊσμό όσο και τον ελιτισμό του μοντερνισμού.

Βασικό «εργαλείο» της το σώμα, το σώμα της, που εκθέτει γυμνό στα μάτια μικρού αριθμού θεατών που έψαχναν, όπως κι η ίδια, τη συμβατή στην αντι-κουλτούρα της εποχής καλλιτεχνική έκφραση. Με μια σειρά δράσεων αυτοβασανισμού και αυτοτραυματισμού όπως το θρυλικό πια στην ιστορία της περφόμανς «Thomas Lips» και τα «Rhythm» (10, 5, 2, 4) της διετίας 1973-1974, με ακραίες δοκιμασίες της σωματικής αντοχής μέσω πόνου, ασφυξίας, έκθεσης στο ψύχος ή στην υπερβολική θερμότητα, μόνη της ή μαζί με τον επί 12 χρόνια σύντροφό της Γερμανό καλλιτέχνη Ουλάι, ανέτρεψε τη συμβατική σχέση καλλιτέχνη-κοινού με τρόπους που ακόμη και σήμερα μας απασχολούν.

Πώς λειτουργεί το σοκ στο κοινό, πόσο θεμιτό είναι ο δημιουργός να προκαλεί σαδομαζοχιστικές αντιδράσεις προκειμένου να βγάλει τον θεατή από την παθητικότητα του δέκτη, τι σημαίνει η σύντηξη ιδιωτικής και καλλιτεχνικής ζωής και η έκθεσή της ως βιωματική τέχνη;

Αν θέλουμε να «χτυπήσουμε» το θέατρο της ψευδαίσθησης, τότε μήπως πρέπει να μετακινηθεί η διαδικασία παραγωγής/πρόσληψης από την επικράτεια του βλέμματος στην άμεση σωματική επαφή περφόρμερ και θεατών; Πώς ορίζεται η επιτυχία ή η αποτυχία μίας περφόρμανς εφόσον, αν και παραστατικό γεγονός, δεν μπορεί να αξιολογηθεί ως τέτοιο; 

Παρακολουθώντας την παράσταση δεν μπόρεσα να μην αναρωτηθώ πώς το άλλοτε αγρίμι κατέληξε ξόανο ντυμένο με τουαλέτες του Ρικάρντο Τίσι (της Βurberry). Η διαφορά είναι τουλάχιστον θλιβερή: απεκδυόμενη την επαναστατική γυμνότητα των πρώτων της περφόρμανς, «περίκλειστη, σφιγμένη, σαν μέσα σε παγερή πανόπλια ή σ’ ένα ξύλινο ολόσωμο κορσέ», βαριά στην κίνηση, ψεύτικη σε κάθε της έκφραση, πουλάει και πάλι τον εαυτό της χρησιμοποιώντας το όνομα της Μαρίας Κάλλας σαν δόλωμα.

Η Αμπράμοβιτς, «δικαιώνοντας» τους κακοποιητικούς παρτιζάνους γονείς της, κατόρθωσε να επιβληθεί ως πρωθιέρεια της τέχνης της περφόρμανς. Όχι, δεν ήταν η «εφευρέτις» της, αφού ακολούθησε τον δρόμο που χάραξαν στη δεκαετία του ’60 και στις αρχές του ’70 καλλιτέχνες όπως ο Αυστριακός Χέρμαν Νιτς, ο Γερμανός Γιόσεφ Μπόις, ο Αμερικανός Κρις Μπέρντεν, ο ιταλικής καταγωγής Αμερικανός Βίτο Ακόντσι, η Γαλλίδα Τζίνα Πέιν, ο Ρίτσαρντ Σέχνερ κ.ά.

Σε αντίθεση μ’ αυτούς, ωστόσο, που μεγαλώνοντας εγκατέλειψαν την περφόρμανς για άλλες πιο ήπιες μορφές έκφρασης, η Αμπράμοβιτς συνέχισε να υπηρετεί την υστεροφημία της με προκλητικές «επιτελέσεις» (συγνώμη, είναι ανυπόφορος ο όρος στην ελληνική του απόδοση) και τις επόμενες δύο δεκαετίες.

Πανέξυπνη, άφησε πίσω της όσα από τα ζητήματα που την απασχόλησαν κατά την πρώτη 20ετία της καριέρας της ξεπεράστηκαν ή τα προσάρμοσε στα αιτήματα της επόμενης εικοσαετίας, μετά την πτώση του Τείχους και την είσοδο στην εποχή της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης.

Αν η πρόκληση είναι ένας καλός τρόπος για να ξεχωρίσεις, η διάρκεια είναι αυτή που καθιερώνει – η  περίπτωσή της αποδεικνύει τη σημασία της επιμονής και της συγκέντρωσης σ’ έναν στόχο. Οι θεωρητικοί της επιτέλεσης σε μεγάλο βαθμό χρησιμοποιούν και στηρίζονται στα «επιχειρήματα» που πρότειναν οι περφόρμανς της. 

Brand name: Μαρία Κάλλας Facebook Twitter
Στα 75 της πια, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς δεν έχει σχέση με το καταπιεσμένο κορίτσι από τη Σερβία που κατέκτησε Ευρώπη και Αμερική με τις αυτοαναφορικές σαδομαζοχιστικές σωματικές δράσεις της.

Στα 75 της πια, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς δεν έχει σχέση με το καταπιεσμένο κορίτσι από τη Σερβία που κατέκτησε Ευρώπη και Αμερική με τις αυτοαναφορικές σαδομαζοχιστικές σωματικές δράσεις της. Δεν φαίνεται να δίνει σημασία σ’ αυτά που λέει ο Ρίτσαρντ Σέχνερ, ότι η πρωτοπορία αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια μέρος του Κανόνα, του κατεστημένου, της αγοράς («Όταν η ποιότητα είναι υψηλή, η πρωτοπορία είναι χαμηλή – και το αντίστροφο. Μόλις το avant-garde έργο τέχνης γίνει γνωστό, αυτοϋπονομεύεται και τελικά αυτοκαταργείται»).

Ακάθεκτη, σταρ πια της πρωτοπορίας που έγινε mainstream, απολαμβάνει (;) το ενδιαφέρον που προκαλεί σε μεγάλους πολιτιστικούς οργανισμούς, μουσεία, όπερες και φεστιβάλ και, βέβαια, στα ΜΜΕ, με πολύωρες καθιστικές περφορμάνς («The Artist is present», MoMA , 2010) ή με σεμινάρια/εργαστήρια εσωτερικού reset, συγκέντρωσης, αυτεπίγνωσης και συνειδητότητας  («Cleaning the House», το επόμενο θα γίνει στην Ελλάδα τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2022) και με παραστάσεις σαν κι αυτή που παρακολουθήσαμε τις προηγούμενες μέρες στη Λυρική Σκηνή.

Μελετώντας τη σαφώς ενδιαφέρουσα πορεία της, το πολιτικό συμπέρασμα είναι καθηλωτικό: η δύναμη του καπιταλιστικού μοντέλου, όχι στην οικονομική αλλά στην πολιτιστική του διάσταση, είναι τόσο ισχυρή, τόσο ευφυής, τόσο ευέλικτη, που μπορεί να εγκολπώνει ό,τι αντιστέκεται στην καθεστηκυία τάξη και να το προβάλλει ως παράδειγμα της ικανότητάς του να ανοίγεται και να «αγκαλιάζει» το εχθρικό και ξένο – αφού πρώτα ακυρώσει την αντι-ρητορική του και το απογυμνώσει από κάθε ιδεολογική του σημασία.

H κριτική δεν μπορεί παρά να έχει στενή σχέση με την Ιστορία, παρακολουθώντας τους καλλιτέχνες και το έργο τους στην εξέλιξή τους, μελετώντας τις αλλαγές, τις συνέχειες και τις ρήξεις στην πορεία τους.

Στην κατεύθυνση αυτή, παρακολουθώντας την παράσταση «Οι επτά θάνατοι της Μαρίας Κάλλας» δεν μπόρεσα να μην αναρωτηθώ πώς το άλλοτε αγρίμι κατέληξε ξόανο ντυμένο με τουαλέτες του Ρικάρντο Τίσι (της Βurberry). Η διαφορά είναι τουλάχιστον θλιβερή: απεκδυόμενη την επαναστατική γυμνότητα των πρώτων της περφόρμανς, «περίκλειστη, σφιγμένη (και στον ύπνο ακόμη), σαν μέσα σε παγερή πανόπλια ή σ’ ένα ξύλινο ολόσωμο κορσέ», θα έλεγε ο ποιητής, βαριά στην κίνηση, ψεύτικη σε κάθε της έκφραση (οι πλαστικές επεμβάσεις δεν βοηθούν να φανεί ίχνος αλήθειας ή συναισθήματος), πουλάει και πάλι τον εαυτό της χρησιμοποιώντας το όνομα της Μαρίας Κάλλας σαν δόλωμα.

Brand name: Μαρία Κάλλας Facebook Twitter
Τις άριες τραγουδούν επτά σοπράνο ντυμένες υπηρέτριες (!) ενόσω η σταρ της περφόρμανς, ξαπλωμένη στο κρεβάτι, μεταξύ ύπνου και θανάτου στοχάζεται περί ζωής και θανάτου.

Οpera project χαρακτηρίζει τους «Επτά θανάτους της Μαρίας Κάλλας». Στην πραγματικότητα πρόκειται για μία σύνθεση επτά καθόλα αδιάφορων βίντεο (σε σκηνοθεσία Nabil Elderkin) με την ίδια και τον Γουίλεμ Νταφόε να εικονογραφούν ισάριθμες άριες από όπερες που δόξασε η divina Κάλλας με την υπέροχη φωνή και την έξοχη υποκριτική της – θυμίζω ότι ο Λουκίνο Βίσκοντι είχε πει για της Κάλλας ότι υπήρξε η πιο ολοκληρωμένη και μακράν καλύτερη ηθοποιός απ’ όλες όσες έτυχε να συνεργαστεί στην όπερα, στο θέατρο και στον κινηματογράφο.

Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς, πάλι, δεν ανοίγει το στόμα της, οι κοινοτοπίες του πρωτότυπου λόγου (σενάριο Πέτερ Σκάβλαν, Μαρίνα Αμπράμοβιτς) ακούγονται ηχογραφημένες.

Τις άριες τραγουδούν επτά σοπράνο (για την παράσταση της Λυρικής οι μονωδοί Ελένη Καλένος, Βασιλική Καραγιάννη, Έλενα Κελεσίδη, Τσέλια Κοστέα, Χρυσάνθη Σπιτάδη, Μαριλένα Στριφτόμπολα, Άννα Στυλιανάκη), ντυμένες υπηρέτριες (!) ενόσω η σταρ της περφόρμανς, ξαπλωμένη στο κρεβάτι, μεταξύ ύπνου και θανάτου στοχάζεται περί ζωής και θανάτου. Μόνο στην τελευταία σκηνή, που υποτίθεται εξελίσσεται στο διαμέρισμα της Κάλλας στο Παρίσι (όπου πέθανε μόνη από ανακοπή καρδιάς στα 54 της), σηκώνεται από το κρεβάτι και αποχωρεί – για να ξαναβγεί στην υπόκλιση με μια υπέρλαμπρη χρυσή τουαλέτα.

Δεν μπορώ να πω ότι η τέχνη της περφόρμανς πέθανε, το βέβαιο είναι ότι η Μαρίνα Αμπράμοβιτς δεν είναι ζωντανή. Τα πράγματα είναι ξεκάθαρα, πουλάει ακόμη, η αγορά είναι ελεύθερη, όποιος πιστός προσέρχεται. Το πρόβλημά μου είναι άλλο: ποιος θα προστατεύσει το brand name «Μαρία Κάλλας»;

Brand name: Μαρία Κάλλας Facebook Twitter
Μόνο στην τελευταία σκηνή σηκώνεται από το κρεβάτι και αποχωρεί – για να ξαναβγεί στην υπόκλιση με μια υπέρλαμπρη χρυσή τουαλέτα.
Θέατρο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρίνα Αμπράμοβιτς Οι επτά θάνατοι της Μαρίας Κάλλας 24, 25, 26, 28, 29 Σεπτεμβρίου 2021

Οδηγός Θεάτρου / «Οι επτά θάνατοι της Μαρίας Κάλλας»: Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς στην Εθνική Λυρική Σκηνή τον Σεπτέμβριο

Ξεκινά η προπώληση για την πολυαναμενόμενη παραγωγή του οπερατικού πρότζεκτ «Οι επτά θάνατοι της Μαρίας Κάλλας», στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ