Μια ιστορία μύθων, φωτιάς και αναγέννησης στο Καβείριο της Λήμνου

Αποστολία Παπαδαμάκη: Μια ιστορία μύθων, φωτιάς και αναγέννησης στο Καβείριο της Λήμνου Facebook Twitter
Η σκηνοθέτης/χορογράφος της παράστασης Αποστολία Παπαδαμάκη στο Ιερό των Καβείρων.
0

Σε έναν από τους πιο γοητευτικούς και μυστηριακούς αρχαιολογικούς χώρους, στο «Καβείριο» της Λήμνου, εκεί όπου ο μυστηριώδης λαός των Πελασγών, πρόσφυγες από τον Υμηττό, εγκαταστάθηκε την 1η χιλιετηρίδα π.Χ. φέρνοντας μαζί του τη λατρεία του Ηφαίστου και τη μυστηριακή λατρεία των Καβείρων, η Αποστολία Παπαδαμάκη στις 12 και 13 Αυγούστου θα παρουσιάσει τη βιωματική παράσταση «As Above So Below».

Η παράσταση είναι σχεδιασμένη για το Καβείριο της Λήμνου, το αρχαιότερο γνωστό ελληνικό τελεστήριο, που συνδέει την πνευματική κληρονομιά των προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής με τις τελετουργικές μνήμες της αρχαιότητας και τη μυστηριακή λατρεία των Καβείρων. Η Αποστολία Παπαδαμάκη προχωρά σε μια καλλιτεχνική διερεύνηση των διαχρονικών άρρητων εννοιών που ενεργοποιούν τις δυνάμεις του ελληνικού πολιτισμού στην επιβίωση, αναγέννηση και πρόοδο και εκφράζονται μέσα από τον χρόνο και το φως, με τη φωτιά, το στοιχείο που καταστρέφει αλλά και αναγεννά, να γίνεται το νήμα που συνδέει διαχρονικά τους Έλληνες με το φως και τη μεγαλοσύνη του σύμπαντος.

Το πρωταρχικό μήνυμα είναι αυτό της ενθύμησης, της επανασύνδεσης με τη γνώση, με τη σοφία, με την τέχνη, με την πνευματικότητα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, όλων των φάσεών του.

Οι Κάβειροι, χθόνιες θεότητες της αρχαίας ελληνικής μυστηριακής λατρείας που αναπτύχθηκε στη Λήμνο και σε άλλα μέρη της Ελλάδας και της Μικράς Ασίας, ήταν παιδιά του θεού του πυρός και της μεταλλουργίας Ηφαίστου, και μιας θεάς που ταυτίζεται με τη Μεγάλη Μητέρα Θεά ή τη Δήμητρα-Καβειρώ.

Αποστολία Παπαδαμάκη: Μια ιστορία μύθων, φωτιάς και αναγέννησης στο Καβείριο της Λήμνου Facebook Twitter
Αεροφωτογραφία από το Ιερό των Καβείρων, Λήμνος, Ελληνιστικό Τελεστήριο. Το αρχαιότερο γνωστό μέχρι στιγμής τελεστήριο στον ελλαδικό χώρο. Οι Κάβειροι, δαίμονες της φωτιάς και της μεταλλουργίας, της γονιμότητας, του κρασιού και της θάλασσας, κατάγονται από τον αρχέγονο πατέρα τους, τον Ήφαιστο, θεό στενά συνδεδεμένο με τη Λήμνο.

Το μαγευτικό τοπίο του Καβειρίου γίνεται το σκηνικό για δύο παραστάσεις υπό το φως της πανσελήνου. Η παράσταση περιλαμβάνει πρωτότυπη μουσική σύνθεση από τον Τρύφωνα Κουτσουρέλη και τη χορογραφική και σκηνοθετική πρόταση της Αποστολίας Παπαδαμάκη, οι οποίοι συναντώνται με τις καταξιωμένες ερμηνεύτριες Σαβίνα Γιαννάτου και Μαρία Παπαγεωργίου, τον ηθοποιό Θανάση Ευθυμιάδη και έξι επαγγελματίες χορευτές ώστε να ταξιδέψουν το κοινό σε μια τελετουργία εξερεύνησης της ιστορίας του ελληνικού πολιτισμού, από τη γέννηση στην καταστροφή και στην αναγέννηση. Είναι μια ιστορία διαισθητική, όπου μύθοι και πρόσωπα υπαρκτά αποκαλύπτουν την έμφυτη ανάγκη δημιουργίας και αναδημιουργίας μετά την καταστροφή.

Η ιδέα για αυτή την παράσταση είναι το στοιχείο της φωτιάς, το ιερό πυρ, της ενθύμησης του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού και το πώς η φωτιά στα χέρια των ανθρώπων μπορεί να γίνει καταστροφική, μπορεί να γίνει κατάχρηση εξουσίας, μπορεί να γίνει βία, μπορεί να γίνει θάνατος, μπορεί να γίνει πόλεμος. Πώς όμως όταν η φωτιά, συμβολικά η γνώση, το ιερό πυρ του Ηφαίστου, χρησιμοποιείται από τον άνθρωπο σωστά, μπορεί να δημιουργήσει και να υλοποιήσει κόσμους και ειδικά έναν καλύτερο κόσμο;

Αποστολία Παπαδαμάκη: Μια ιστορία μύθων, φωτιάς και αναγέννησης στο Καβείριο της Λήμνου Facebook Twitter
Οι πρωταγωνιστές της παράστασης (από αριστερά): Θανάσης Ευθυμιάδης, Αποστολία Παπαδαμάκη, Σαβίνα Γιαννάτου, Μαρία Παπαγεωργίου.

 

Η Αποστολία Παπαδαμάκη σε ένα διάλειμμα των προβών μάς μιλάει σε μια βιντεοκλήση με φόντο το μοναδικό Καβείριο.

— Πώς γεννήθηκε η ιδέα της παράστασης;
Είναι και λίγο η δική μου εμπειρία από τα παιδικά μου χρόνια, από τις ιστορίες μου έλεγε η γιαγιά μου που ήταν Μικρασιάτισσα και πρόσφυγας από τη Μικρά Ασία και από τη μεγάλη αγάπη που έχω για την αρχαία ελληνική παιδεία και τους αρχαιολογικούς χώρους. Ήταν απ’ αυτές τις πολύ ωραίες εμπνεύσεις που έρχονται σε μια στιγμή. Όταν διάβασα την προκήρυξη του υπουργείου Πολιτισμού για τα 100 της Μικρασιατικής Καταστροφής, αμέσως μου ήρθε στο νου το Καβείριο της Λήμνου που το είχα επισκεφτεί ως παιδί, και όλη η ιστορία της φωτιάς, του Ηφαίστου. Η Λήμνος άλλωστε κατοικείται από Μικρασιάτες πρόσφυγες και, αν πάμε στα πιο αρχαία χρόνια, από τους Ίωνες, τους πρώτους κατοίκους της Μικράς Ασίας. Κάπως έτσι γεννήθηκε η ιδέα, σαν μια μικρή φλόγα… Σαν μια μικρή σπίθα… Αναπτύχθηκε και τώρα υλοποιείται.

Αποστολία Παπαδαμάκη: Μια ιστορία μύθων, φωτιάς και αναγέννησης στο Καβείριο της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία από τις πρόβες της παράστασης.

— Κάνετε τα τελευταία χρόνια παραστάσεις διαδραστικές, είναι ο τρόπος που θέλετε να εκφράζεστε πλέον;
Τα τελευταία χρόνια έχω περάσει σε παραστάσεις που είναι διαδραστικές, συμμετοχικές με το κοινό, βιωματικές, που γίνονται σε αρχαιολογικούς χώρους. Υλοποιείται αυτή η επιθυμία μου με έναν τρόπο ταπεινό, μινιμαλιστικό, ουσιαστικό, αρχετυπικό, γεωμετρικό και σύγχρονο παράλληλα, με έναν τρόπο συμμετοχικό από τους καλλιτέχνες ή και όλους τους συνεργάτες, με έναν τρόπο υπομονετικό, διότι κινητήριος δύναμη για να φτιαχτεί η παράσταση δεν είναι η τεχνική που έχω ως χορογράφος και ως σκηνοθέτης, γιατί πλέον, με την εμπειρία τόσων χρόνων, πρέπει να πω ότι έχω μια πολύ γερή τεχνική βάση. Γεννιέται από τη σύνδεση και την έμπνευση που έρχεται όταν ενώνομαι με έναν κόσμο πιο άυλο πιο μυστηριακό, πιο πνευματικό.

— Ποιο είναι το μήνυμα μιας τέτοιας παράστασης;
Το πρωταρχικό μήνυμα είναι αυτό της ενθύμησης, της επανασύνδεσης με τη γνώση, με τη σοφία, με την τέχνη, με την πνευματικότητα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, όλων των φάσεών του. Δηλαδή από τις ορφικές διδασκαλίες έως τον 5ο αιώνα, τα Μυστήρια της Ελευσίνας, τα Καβείρια, τα Διονυσιακά, τον Πλάτωνα, τη φιλοσοφία, τον Πυθαγόρα. Όλη αυτή η κληρονομιά που δεν την χρησιμοποιούμε, στην ουσία. Αυτό είναι το ένα μήνυμα της ενθύμησης.

Το δεύτερο πιο βασικό μήνυμα είναι αυτό της ένωσης υμών των ανθρώπων, και αυτών που συμμετέχουν στην παράσταση, που είναι επαγγελματίες καλλιτέχνες, και των εθελοντών, που είναι παιδιά και ενήλικες από τη Λήμνο, αλλά και των θεατών που έρχονται από διάφορα μέρη της Ελλάδας. Της ένωσης μας μεταξύ μας, της ένωσής μας με τη φύση, με την ιστορία μας, με την αρχαία παράδοση και με την αρχαία ψυχή.

Αποστολία Παπαδαμάκη: Μια ιστορία μύθων, φωτιάς και αναγέννησης στο Καβείριο της Λήμνου Facebook Twitter
Η τραγουδίστρια Μαρία Παπαγεωργίου.

— Μιλήστε μου για την ομάδα με την οποία προετοιμάζετε αυτό το πρότζεκτ.
Ξεκινώ με τον Τρύφωνα Κουτσουρέλη που έχει γράψει τη μουσική σύνθεση. Το έργο αποτελείται από 8 σκηνές. Έχει γράψει 1 ώρα και 16 λεπτά εκπληκτικής πρωτότυπης μουσικής σύνθεσης. Και η μουσική αυτή σύνθεση περιλαμβάνει και τη φωνή της Σαββίνας Γιαννάτου, της Μαρίας Παπαγεωργίου και του Θανάση Ευθυμιάδη και τη δική μου, καθώς είμαστε οι 4 πρωταγωνιστές της παράστασης.

Η μουσική λοιπόν είναι εκπληκτική και είναι αυτή η οποία με έναν πάρα πολύ ποιητικό τρόπο διηγείται το σενάριο. Είναι αυτή που κινεί τα συναισθήματα στην παράσταση. Δημιουργεί εικόνες πέρα από τις εικόνες τις σκηνικές που βλέπουμε. Εμπνέει δηλαδή τον θεατή να φτιάξει εικόνες.

Μετά θα πάω στην Ιφιγένεια Νταουτάκη, η οποία έχει κάνει εκπληκτική δουλειά με τα κοστούμια, που θέλαμε να ταυτιστούν με τα χρώματα της λήμνειας γης. Τα χρώματα της ώχρας, της ηφαιστειογενούς ώχρας, διέπονται επίσης από το στοιχείο του κόκκινου νήματος που είναι η σχέση με την Πορφυρία Ζώνη, που αποκτούσαν οι μυημένες στα Καβείρια Μυστήρια αλλά και με το νήμα της ιστορίας. Το κόκκινο νήμα είναι και τρόπος που έχει ντύσει τη Σαββίνα Γιαννάτου ως «Μεγάλη Μητέρα Πρόσφυγα». Η παράσταση ξεκινάει στο φυσικό φως, φωτίζεται στο φως του ηλιοβασιλέματος και συνεχίζεται με κάποια λιτά αλλά πάρα πολύ ουσιαστικά φώτα που τα υπογράφει η Βαλεντίνα Ταμιωλάκη, δημιουργώντας ένα εκπληκτικό σκηνικό στον αρχαιολογικό χώρο του Καβειρίου.

Αποστολία Παπαδαμάκη: Μια ιστορία μύθων, φωτιάς και αναγέννησης στο Καβείριο της Λήμνου Facebook Twitter
Ιερό των Καβείρων, Λήμνος, Ελληνιστικό Τελεστήριο.

Ο Πάνος Γκιώκας έκανε την στιχουργία της παράστασης. Έχει γράψει κάποια κείμενα σε 15σύλλαβο, όμορφα και πολύ ποιητικά. Με τον Θανάση Ευθυμιάδη θέλουμε χρόνια να συνεργαστούμε, ήταν μια κοινή επιθυμία και τώρα μας δόθηκε η ευκαιρία, γιατί ο Θανάσης έχει κάνει μια τεράστια αλλαγή πορείας στη ζωή του αλλά και στην τέχνη του τα τελευταία χρόνια, η οποία συνάδει πάρα πολύ με τη δική μου πορεία.

Με τη Μαρία Παπαγεωργίου συνεργάζομαι από το 2005 που τη γνώρισα και τα τελευταία χρόνια είναι μέλος κάθε παράστασης που κάνω σε αρχαιολογικούς χώρους γιατί φέρνει αυτό το στοιχείο του σύγχρονου πολιτισμού αλλά μαζί και της παράδοσης και του αρχαίου πολιτισμού. Συνδυάζονται έτσι όλα στο πρόσωπο και στη φωνή της. Επίσης έχουμε παράλληλους πνευματικούς δρόμους.

Αποστολία Παπαδαμάκη: Μια ιστορία μύθων, φωτιάς και αναγέννησης στο Καβείριο της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία από τις πρόβες της παράστασης.

Με τη Σαββίνα Γιαννάτου είναι η πρώτη φορά που συνεργάζομαι. Στο πρόσωπό της με το που συνέλαβα την ιδέα είδα εκείνη τη «Μεγάλη Μητέρα Πρόσφυγα» και τη «Μεγάλη Μητέρα του Κόσμου» που μπορεί να είναι από την Ελλάδα, από τη Συρία, από το Μαρόκο, από την Ισπανία, από όλον τον κόσμο. Η Σαββίνα έχει μία οικουμενικότητα και διαχρονικότητα στη φωνή της και στην παράσταση τραγουδάει πολλές φορές με άρρητο λόγο, με φανταστικές γλώσσες, με τη γλώσσα του Φωτός, όπως τη λέω εγώ. Έτσι εκφράζονται μέσα από τη Σαββίνα πολλοί πολιτισμοί και ενώνονται. Αυτή η ένωση είναι κάτι που μπορεί να πετύχει η Σαββίνα με τη φωνή της. Είναι κάτι πολύ σπάνιο κι είμαι πολύ ευγνώμων που είναι στην παράσταση.

Από τους έξι χορευτές με τους οποίους δουλεύω είναι μαζί μου χρόνια οι τέσσερις, ενώ οι δύο είναι καινούργιοι και τους πήραμε μέσα από μια ακρόαση στην οποία ήρθαν περίπου 50 χορευτές. Δεν έχω λόγια να πω για αυτούς τους έξι ερμηνευτές, γιατί δεν χορεύουν απλά, ερμηνεύουν και ερμηνεύουν ψυχή τε και σώματι σε συνθήκες δύσκολες, γιατί οι πρόβες μας είναι έξω, είμαστε στη φύση, αλλά και οι πρόβες μας στο Καβείριο έγιναν με αέρα, με ήλιο, με ζέστη, με κρύο καμιά φορά, και πραγματικά είναι καταπληκτικοί.

Αποστολία Παπαδαμάκη: Μια ιστορία μύθων, φωτιάς και αναγέννησης στο Καβείριο της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία από τις πρόβες της παράστασης.
Αποστολία Παπαδαμάκη: Μια ιστορία μύθων, φωτιάς και αναγέννησης στο Καβείριο της Λήμνου Facebook Twitter
Αεροφωτογραφία από το Ιερό των Καβείρων, Λήμνος, Ελληνιστικό Τελεστήριο.

As Above So Below
Σκηνοθεσία/Χορογραφία: Αποστολία Παπαδαμάκη
Πρωτότυπη Μουσική: Τρύφων Κουτσουρέλης
Δραματουργία: Αποστολία Παπαδαμάκη, Παναγιώτης Γκιόκας
Πρωτότυπη κειμενογραφία & στιχουργία: Παναγιώτης Γκιόκας
Κοστούμια: Ιφιγένεια Νταουντάκη
Φωτισμοί: Βαλεντίνα Ταμιωλάκη
Επιστημονικοί συνεργάτες: Δρ Παύλος Τριανταφυλλίδης, αρχαιολόγος, Προϊστάμενος Εφορείας Αρχαιοτήτων Λέσβου, Μάλαμα Μαρή, αρχαιολόγος
Επιλογή κειμένων από την αρχαία ελληνική γραμματεία: Δρ. Αθηνά Δέσποινα Πόταρη
Διδασκαλία εκφοράς και προσωδίας αρχαίας ελληνικής γλώσσας: Ελένη Κουλιζάκη

Επί σκηνής θα βρίσκονται: Σαβίνα Γιαννάτου: Μητέρα Πρόσφυγας / Μεγάλη Μητέρα-Αξίερος, Μαρία Παπαγεωργίου: Αξιόκερσα / Κάβειρος, Θανάσης Ευθυμιάδης: Αξιόκερσος / Κάβειρος, Αποστολία Παπαδαμάκη: Κάδμηλος-Ερμής / Κάβειρος, Πλωτίνος Ηλιάδης, Κωνσταντίνα Λιόντου, Μαρία Παπακωνσταντίνου, Νατάσα Σαραντοπούλου, Αντώνης Στρούζας, Σπύρος Χρηστάκης

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η πανσέληνος του Αυγούστου 2022 σε επιλεγμένους αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, ιστορικούς τόπους και μνημεία

Πολιτισμός / Η πανσέληνος του Αυγούστου 2022 σε επιλεγμένους αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, ιστορικούς τόπους και μνημεία

Φέτος, εκατό χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, η διοργάνωση είναι αφιερωμένη στο γεγονός της Εξόδου του ελληνισμού από τη Μικρά Ασία και του ίχνους που άφησε στη συλλογική μνήμη
γιαννακοπουλος

Επέτειος / 1922: Για εμάς ήταν Μικρασιατική Καταστροφή. Για την Τουρκία θρίαμβος. Για τον υπόλοιπο κόσμο τι ήταν;

Αυτό που για εμάς είναι η Μικρασιατική Καταστροφή στην απέναντι πλευρά του Αιγαίου γιορτάζεται ως θρίαμβος. Στον υπόλοιπο κόσμο τι πιστεύουν ότι έγινε το 1922; Ένα συνέδριο στη Σάμο μελετά τις συνέπειες, τις αναλογίες και τον παγκόσμιο αντίκτυπο εκείνων των γεγονότων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ