Ο Γιόζεφ Νατζ χορογραφεί τις φάσεις του φεγγαριού στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Παραμονές της πανσελήνου του «Κόκκινου Ελαφιού» ο Γιόζεφ Νατζ παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το “Full Moon” Facebook Twitter
«Η παράσταση είναι μία αναφορά στο σύμπαν και το πώς σχηματίστηκε, στη διαδικασία δηλαδή που προαναγγέλλει την εμφάνιση της ζωής». Φωτ.: Theo Schornstein
0


— Ξεκινώντας με το «Full Moon», περί τίνος πρόκειται και πώς η παράσταση συνδέεται με τη μαύρη αμερικανική τζαζ;
Στόχος ήταν να φέρουμε χορευτές και κοινό σε επαφή με τον κόσμο της αμερικανικής τζαζ και να αναδείξουμε τις επιρροές της στον σύγχρονο χορό. Μελετώντας την ιστορία αυτού του μουσικού είδους που ξεπήδησε μέσα από την αφροαμερικανική κοινότητα και εκεί «άνθισε» με αφετηρία τα μπλουζ και τα spiritual των σκλάβων, προτού το προσεταιριστούν και το «νερώσουν» οι λευκοί, παρατήρησα ότι αρχικά ήταν πολύ στενά συνδεδεμένο με τον χορό, προτού μετακινηθεί προς τα κάτι πιο διανοητικό.

Θέλησα λοιπόν να αναδείξω τη μουσική αυτή όπως της αξίζει, κάνοντας μια πιο εμπεριστατωμένη χορογραφική μελέτη και αποδίδοντας ταυτόχρονα φόρο τιμής σε κορυφαίους μουσικούς, όπως οι Charles Mingus, Cecil Taylor, Anthony Braxton και Art Ensemble of Chicago. Η παράσταση είναι, ταυτόχρονα, μια αναφορά στο σύμπαν και το πώς σχηματίστηκε, στη διαδικασία δηλαδή που προαναγγέλλει την εμφάνιση της ζωής. Ο κύκλος των 28 ημερών και οι τέσσερις σεληνιακές φάσεις αποδίδουν στο έργο έναν ξεχωριστό ρυθμό, μια δική του δομή σύνθεσης.

«Δεν κάνω εννοιολογική τέχνη, το έργο μου βασίζεται στην ανταλλαγή ιδεών, εμπειριών και κινήσεων και η ανακάλυψη μιας ιδιαίτερης κάθε φορά μορφής γραφής απαιτεί συλλογική προσπάθεια».

— Παρατηρώ ότι και στην παράσταση αυτή χρησιμοποιείτε ως εργαλείο τη μαριονέτα, η οποία, όπως και η μάσκα, διαπερνά όλο το έργο σας.
Η μαριονέτα και η μάσκα επιστρέφουν εδώ ακριβώς επειδή συνιστούν κυρίαρχα σύμβολα του αφρικανικού πολιτισμού. Λειτουργώντας ως συνδετικοί κρίκοι μεταξύ του άψυχου και του έμψυχου, προβάλλουν μια άλλη διάσταση, δίνοντας ένα νόημα διαφορετικό από αυτό του «ζωντανού» σώματος, με το οποίο αντιδιαστέλλονται. Η παρουσία έπειτα μιας μαριονέτας δίπλα στους χορευτές της παράστασης μάς υπενθυμίζει τρόπον τινά πως καμία δημιουργία δεν είναι ποτέ τέλεια και άρα επιβάλλεται να αποδεχτούμε την ατέλεια ως έναν ακόμα κανόνα του παιχνιδιού.

Παραμονές της πανσελήνου του «Κόκκινου Ελαφιού» ο Γιόζεφ Νατζ παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το “Full Moon” Facebook Twitter
«Όταν ήμουν νεότερος, προσπαθούσα να εκφραστώ μέσα από τη ζωγραφική. Ο χορός ήρθε αργότερα, αλλά η επίδρασή του πάνω μου ήταν καταλυτική και τον ευχαριστώ θερμά για όσα μου έδωσε και μου δίνει». Φωτ.: Didier Olivre

— Αλλά γιατί ονομάζετε τον χορό «ανθρωπιστική δράση» και «τόπο συνάντησης»;
Επειδή συμβαίνει μεταξύ ανθρώπων και επειδή κάθε δημιουργία μιας χορευτικής ομάδας είναι μια πολύ βαθιά συλλογική ιστορία. Δεν κάνω εννοιολογική τέχνη, το έργο μου βασίζεται στην ανταλλαγή ιδεών, εμπειριών και κινήσεων και η ανακάλυψη μιας ιδιαίτερης κάθε φορά μορφής γραφής απαιτεί συλλογική προσπάθεια.

— Όλοι μιλούν για την Τεχνητή Νοημοσύνη αυτές τις μέρες. Όσον αφορά την τέχνη, τη βλέπετε ως απειλή ή ως ευκαιρία;
Το αν μια καινούργια τεχνολογία είναι για καλό ή για κακό εξαρτάται πάντα από το πώς θα τη χρησιμοποιήσουμε. Δεν βλέπω κάτι το απειλητικό στην Τεχνητή Νοημοσύνη γιατί πάντα εξελισσόμασταν χάρη στα νέα εργαλεία που ανακαλύπταμε. Σκεφτείτε για παράδειγμα πόσο σπουδαία ήταν για τους μακρινούς μας προγόνους η ανακάλυψη της φωτιάς, άσχετα που δεν χρησιμοποιήθηκε πάντα για καλό σκοπό. Δεν νομίζω έπειτα ότι η οποιαδήποτε τεχνολογία επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο εργάζομαι ή σκέφτομαι.

— Ποιες είναι οι κύριες πηγές έμπνευσής σας, ποιοι είναι οι προσωπικοί σας ήρωες; Πολλές παραστάσεις σας εμπνέονται από λογοτεχνικά ή ποιητικά έργα. Ποια είναι η διαδικασία που ακολουθείτε για να μεταφράσετε τη γραφή σε κίνηση και σκηνογραφία;
Είμαι φανατικός βιβλιοφάγος ήδη από παιδί, κάτι που με βοηθάει να μπω στην κατάσταση δημιουργικότητας που χρειάζομαι. Το να διαβάζω ή να ξαναδιαβάζω κάτι και να κρατώ σημειώσεις προτού ξεκινήσω να δουλεύω είναι ένας καλός τρόπος προετοιμασίας, μια ιδανική «προθέρμανση». Μόλις βρεθώ στον χώρο εργασίας μου, αφήνω στην άκρη ό,τι έγραψα και χρησιμοποιώ τη μνήμη μου. Γεγονός είναι ότι η ποίηση με εμπνέει περισσότερο από την πεζογραφία, είναι πιο άμεση, πιο λιτή, πιο εύστοχη.

Παραμονές της πανσελήνου του «Κόκκινου Ελαφιού» ο Γιόζεφ Νατζ παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το “Full Moon” Facebook Twitter
Φωτ.: Theo Schornstein
Παραμονές της πανσελήνου του «Κόκκινου Ελαφιού» ο Γιόζεφ Νατζ παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το “Full Moon” Facebook Twitter
Φωτ.: Theo Schornstein

— Πώς προσεγγίζετε την αφήγηση ιστοριών μέσω της κίνησης; Υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές που χρησιμοποιείτε για να μεταφέρετε την αφήγηση χωρίς λόγια;
Δεν υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές ή μέθοδοι, είναι η διαίσθηση που με καθοδηγεί μόλις βρεθώ στο πλατό και νιώθω ευτυχής όταν βλέπω ότι μια φόρμα καταφέρνει να μεταφέρει πολλαπλά νοήματα, κάτι το οποίο συνήθως προϋποθέτει σκληρή δουλειά. Σε αυτό βοηθά και η εμπειρία μου από τις πολεμικές τέχνες στις οποίες εξασκούμουν νεότερος και οι οποίες έχουν κάποιες ομοιότητες με το σωματικό θέατρο. Υπάρχει επίσης μια εικαστική αλλά και μια μουσική επεξεργασία της κίνησης.

— Πώς επιλέγετε και ενσωματώνετε τη μουσική στις παραστάσεις σας; Η μουσική επηρεάζει τη χορογραφία σας ή συμβαίνει και το αντίθετο;
Ακούγοντας πολλή μουσική, κάνω μια προεπιλογή συνθέσεων και κομματιών που τη φέρνω μαζί μου στην αίθουσα προβών και τη συνδέω με τη χορογραφία. Όταν διαπιστώνω ότι υπάρχει συνομιλία μεταξύ της μουσικής και της κίνησης, ότι η δεύτερη αποκτά μέσω της πρώτης μια μουσικότητα, την κρατάω. Είναι ωστόσο σπάνιο να με επηρεάζει τόσο άμεσα μια σύνθεση ώστε να στήσω μια χορογραφία πάνω σε αυτή, μου αρέσει άλλωστε να δουλεύω στη σιωπή. Συνήθως είναι η κίνηση που προηγείται. Ιδιαίτερο βάρος δίνω επίσης στη σκηνογραφία, ένα αντικείμενο στη σκηνή μπορεί να αποκτήσει πολλές διαφορετικές χρήσεις.

— Τα έργα σας έχουν συχνά φιλοσοφικές και υπαρξιακές αναζητήσεις. Ποια θέματα σάς ενδιαφέρουν περισσότερο να εξερευνήσετε και γιατί;
Η φιλοσοφία δεν επηρεάζει άμεσα τη δουλειά μου αλλά είναι σημαντική για την προετοιμασία της, διότι το να φιλοσοφείς και να παράγεις ιδέες προϋποθέτει μια σύνθετη σκέψη που συνδέεται με τον λόγο και το ρήμα. Περισσότερο με εξιτάρουν τα ερωτήματα εκείνα για οποία η φιλοσοφία δεν έχει ακόμα απαντήσεις ή εκείνες που πρότεινε αποδείχθηκαν ανεπαρκείς.

— Τι επιδιώκετε να βιώσουν ή να πάρουν οι θεατές από τις παραστάσεις σας;
Το κοινό είναι ελεύθερο να ερμηνεύσει την κάθε παράσταση όπως θέλει. Εμείς από την πλευρά μας ελπίζουμε να τους κερδίσουμε και να τους «πάρουμε» μαζί μας σε αυτό το ταξίδι, να επικοινωνήσουμε δηλαδή καλά τη δουλειά μας και να βρούμε ανταπόκριση. Ο προβληματισμός έρχεται μετά, καθένας είναι ελεύθερος να συνθέσει τη δική του ανάγνωση, που δεν είναι καν απαραίτητο να συμφωνεί με τη δική μας.

— Τι πιστεύετε ότι οφείλετε στον χορό;
Το ότι χάρη σε αυτόν ανακάλυψα μια νέα εκφραστική γλώσσα. Ήταν ένα μεγάλο δώρο για μένα. Όταν ήμουν νεότερος, προσπαθούσα να εκφραστώ μέσα από τη ζωγραφική. Ο χορός ήρθε αργότερα αλλά η επίδρασή του πάνω μου ήταν καταλυτική και τον ευχαριστώ θερμά για όσα μου έδωσε και μου δίνει. Όπως άλλωστε ευχαριστώ και τη ζωγραφική για τους κόσμους που μου άνοιξε και τα ερεθίσματα που μου έδωσε.

Παραμονές της πανσελήνου του «Κόκκινου Ελαφιού» ο Γιόζεφ Νατζ παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το “Full Moon” Facebook Twitter
«Δεν υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές ή μέθοδοι, είναι η διαίσθηση που με καθοδηγεί μόλις βρεθώ στο πλατό και νιώθω ευτυχής όταν βλέπω ότι μια φόρμα καταφέρνει να μεταφέρει πολλαπλά νοήματα, κάτι το οποίο συνήθως προϋποθέτει σκληρή δουλειά». Φωτ.: Theo Schornstein

Josef Nadj - Full Moon
18.07 & 19.07, 19:00
Εναλλακτική σκηνή - Μέγαρο Χορού Καλαμάτας
Εισιτήρια: kalamatadancefestival.gr & ticketmaster.gr

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ