«Το σχολείο των γυναικών»: Ο Έκτορας Λυγίζος στον κόσμο του Μολιέρου

Έκτορας Λυγίζος Facebook Twitter
0

ΚΡΥΖΑΛΝΤ: Είμαστε μόνοι μας εδώ, με όλη την άνεσή μας μπορούμε να μιλήσουμε λιγάκι μεταξύ μας. Θέλεις σαν φίλος να σου πω τι σκέφτομαι στο βάθος; Τρέμω με την απόφαση που πήρες: μέγα λάθος. Όπως και να το χειριστείς το ζήτημα, είναι σφάλμα. Για σένα ο γάμος θα 'τανε το πιο παράτολμο άλμα.

ΑΡΝΟΛΦΟΣ: Πράγματι. Θα 'χεις, φίλτατε, κι από δική σου πείρα λόγους να σε τρομοκρατεί η απόφαση που πήρα· τα κέρατα, μου φαίνεται, θέλεις, καλά και σώνει, να 'ναι του γάμου γνώρισμα, κανείς να μη γλιτώνει. 

Ιδού ο Αρνόλφος, ιδού και ο τρόμος. Που έχει ένα και μοναδικό όνομα. Το «κέρατο». Ο μεγάλος πρωταγωνιστής του έργου του Μολιέρου «Το σχολείο των γυναικών», μιας κωμωδίας ηθών που παρουσιάστηκε στις 26 Δεκεμβρίου 1662, ένας δεσποτικός 42χρονος άντρας που διακατέχεται από τη φοβία του απατημένου συζύγου, αναλαμβάνει την κηδεμονία της μικρής Αγνής από τεσσάρων ετών, βάζοντάς την εσώκλειστη σε μοναστήρι, με αυστηρές οδηγίες για την πνευματική της ανάπτυξη. Η Αγνή πρέπει να είναι κουτή και αθώα για να μπορεί να τη χειραγωγεί απόλυτα.

Ο Μολιέρος σατιρίζει τόσο τους άνδρες που θέλουν να χειραγωγούν τις συζύγους τους όσο και την εκπαίδευση των γυναικών στην εποχή του, που ήταν αποκλειστική ευθύνη της Εκκλησίας. Και δίνει οντότητα, πνεύμα και σώμα στην πρωταγωνίστριά του και όπλο τον έρωτα για να κατακτήσει την ελευθερία και την ανεξαρτησία της.

Μέχρι σήμερα «Το σχολείο των γυναικών» είναι ένα έργο που βλέπουμε ξανά και ξανά για να διαβάσουμε ακόμα μια φορά στις σκηνές του τα χαρακτηριστικά της ανθρώπινης φύσης, την ανοησία και τον στρουθοκαμηλισμό, την εμμονή και την αγάπη της εξουσίας, αλλά και τη δύναμη μιας γυναίκας να ξεπερνά σκοπέλους σε αντίξοες συνθήκες και την ανάγκη αλλαγής νοοτροπίας σε κάθε κοινωνία στην οποία οι άνθρωποι διεκδικούν ίσα δικαιώματα.

«Το σχολείο των γυναικών», με τη σκηνοθετική ματιά του Έκτορα Λυγίζου, παρουσιάζεται στην Πειραιώς 260 από τις 17 ως τις 20 Ιουλίου και σε ένα διάλειμμα των προβών συναντήσαμε τον σκηνοθέτη για να μιλήσουμε για τον Μολιέρο, την εποχή του και την εποχή μας. 

Το φύλο ως νοητική, κοινωνική και σωματοποιημένη κατασκευή είναι κάτι που μας διαμορφώνει και μας καταπιέζει όλους, είτε αναλαμβάνουμε κυριαρχικούς ρόλους είτε ρόλους καταπιεζόμενου. Και σίγουρα η εποχή μας μάς έχει δώσει τη δυνατότητα να φανταστούμε μια τεράστια γκάμα διαβάθμισης από το ένα άκρο στο άλλο.

— Τι ήθελε ο Μολιέρος να πει με αυτό το έργο;

Θεωρώ πως είναι παράτολμο έως αδύνατο να πούμε με ακρίβεια τι ήθελε να εκφράσει ένας δημιουργός που έζησε και έδρασε σε μια τόση μακρινή εποχή. Το σίγουρο είναι πως το έργο αυτό προκάλεσε από την πρώτη παρουσίασή του σκάνδαλο, σε βαθμό που ο Μολιέρος απάντησε σύντομα στις επιθέσεις που δέχτηκε με ένα άλλο έργο, την «Κριτική του σχολείου των γυναικών».

Ας πούμε, λοιπόν, ότι το έργο αφηγείται μια ιστορία γυναικείας καταπίεσης (ένας μεσήλικας άντρας που έχει εμμονή με το να μη γίνει κερατάς «φυλακίζει» ένα μικρό κορίτσι σε μοναστήρι και το αναθρέφει, ώστε να γίνει μια αγνή και πιστή σύζυγος) που εξελίσσεται σε μια ιστορία γυναικείας εξέγερσης. 

ΔΕΥΤΕΡΑ Έκτορας Λυγίζος Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Σε ποιον ασκεί πρωτίστως κριτική;

Θα πω, επίσης, με σιγουριά ότι η κριτική που ασκεί το έργο στην πατριαρχία είναι ένα θέμα που εξαρχής με ενδιέφερε να εξερευνήσω, όπως επίσης η ψευδαίσθηση που έχει ο άνθρωπος ότι μπορεί, προνοώντας, να ελέγξει τα πάντα.

Άλλωστε, το «Σχολείο των γυναικών» έχει την ιδιομορφία ότι, ενώ πρόκειται, φαινομενικά, για μια κωμωδία πιστότατη στην παράδοση της φάρσας, δομείται εξίσου στα πρότυπα μιας «οιδιπόδειας» τραγωδίας, παρακολουθώντας τη βασανιστική διαδρομή ενός ήρωα που όσο περισσότερα μαθαίνει, τόσο πιο πολύ αντιλαμβάνεται τη βαθιά αδυναμία του.

— Πώς το αντιμετώπισες σκηνοθετικά; 

Με την πεποίθηση ότι πρόκειται για ένα μουσικό, κατά βάση, έργο. Τόσο γιατί μιλάμε για ένα έμμετρο κείμενο, ένα ποίημα (και μάλιστα με την αβίαστα επινοητική μετάφραση της Χρύσας Προκοπάκη, που ούτως ή άλλως είναι απόλαυση να καταπιάνεσαι μ’ αυτήν) όσο και γιατί οι κωμικοί αλλά και οι τραγικοί άξονες που το διατρέχουν απαιτούν, κατά τη γνώμη μου, μια μουσική διαχείριση προκειμένου να αναδειχτούν και να δώσουν τους χυμούς τους. Εμείς επιχειρούμε να συνθέσουμε ένα «συμφωνικό» έργο για εφτά φωνές και σώματα και καμιά δεκαριά μουσικά όργανα. 

Έκτορας Λυγίζος Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Σε τι περιβάλλον μπαίνει αυτό το σχολείο στον εικοστό πρώτο αιώνα και ποια είναι η σημασία του;

Θα πω πάλι ότι είναι πολύ δύσκολο να βάλεις σε λόγια κάτι που τα υλικά από τα οποία συντίθεται είναι άλλης τάξεως. Και θα δίσταζα πολύ να μιλήσω για «σημασία» ενός πράγματος που τώρα γεννιέται και διαμορφώνεται. Θα ήταν σαν να επιχειρούσα να τιθασεύσω τη δυναμική του. Πάντως, μπορώ να πω ότι το περιβάλλον που κατασκευάζουμε είναι ένας κόσμος συντηρητικών, καυστικών και χολωμένων ανθρώπων που παλεύουν να διαχειριστούν την εγγενή(;) τάση τους για εξουσία και κτητικότητα και να συμφιλιωθούν με την αδύναμη, στωική θα έλεγα, πλευρά τους. 

— Ποια είναι τα ζητήματα φύλου στο  «Σχολείο των γυναικών». Τι σημαίνει σήμερα σχολείο ανθρώπων; Γυναικών και ανδρών.

Το γεγονός ότι το έργο αφηγείται τη συντριβή ενός αρσενικού δυνάστη και την πορεία ενός γυναικείου προσώπου προς την απελευθέρωση σίγουρα θέτει τη διαμάχη των φύλων στο επίκεντρο. Το φύλο ως νοητική, κοινωνική και σωματοποιημένη κατασκευή είναι κάτι που μας διαμορφώνει και μας καταπιέζει όλους, είτε αναλαμβάνουμε κυριαρχικούς ρόλους είτε ρόλους καταπιεζόμενου. Και σίγουρα η εποχή μας μάς έχει δώσει τη δυνατότητα να φανταστούμε μια τεράστια γκάμα διαβάθμισης από το ένα άκρο στο άλλο.

Αν με ρωτάτε, το πρότυπο του καταπιεστή είναι συλλήβδην καταδικαστέο, αλλά θεωρώ ότι το πιο επώδυνο είναι να συνειδητοποιήσουμε πως ακόμα κι αν τέτοιοι ρόλοι μάς προκαλούν αποστροφή, έχουμε την τάση να τους υιοθετούμε. Και η μάχη για την απελευθέρωση από τέτοια πρότυπα ποτέ δεν τελειώνει. Αν κάτι μου δίνει ελπίδα είναι πως η εποχή μας έχει αρχίσει να αμφισβητεί την έννοια της γνώσης ως συνόλου δεδομένων, αδιαμφισβήτητων πληροφοριών, ανοίγοντας δρόμους προς περιοχές σχετικότητας και ανοχής που μόνο γόνιμες μπορεί να είναι.

Έκτορας Λυγίζος Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Έκτορας Λυγίζος Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Έκτορας Λυγίζος Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Έκτορας Λυγίζος Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Έκτορας Λυγίζος Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Έκτορας Λυγίζος Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


 

«Το σχολείο των γυναικών» 

Πειραιώς 260, Χώρος Δ

17-20 Ιουλίου 

Μετάφραση: Χρύσα Προκοπάκη

Διασκευή - σκηνοθεσία: Έκτορας Λυγίζος

Σκηνικό: Κλειώ Μπομπότη

Κοστούμια: Άλκηστη Μάμαλη

Φωτισμοί: Δημήτρης Κασιμάτης

Μουσική: The Boy

Παίζουν: Κωνσταντίνος Ζωγράφος, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Γιάννης Κλίνης, Σοφία Κόκκαλη, Έκτορας Λυγίζος, Άρης Μπαλής, The Boy

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Ηρώ Μπέζου δεν νιώθει ότι έγινε καλή ηθοποιός επειδή κέρδισε το βραβείο Μελίνα Μερκούρη

Θέατρο / Η Ηρώ Μπέζου δεν νιώθει ότι έγινε καλή ηθοποιός επειδή κέρδισε το βραβείο Μελίνα Μερκούρη

Η νεαρή ηθοποιός έχει κατακτήσει επάξια μια θέση στο ελληνικό θέατρο, ενώ ετοιμάζεται να ερμηνεύσει τον διπλό ρόλο της Γερτρούδης και του Οράτιου στο σαιξπηρικό «Η τραγική ιστορία του Άμλετ, ενός πρίγκιπα της Δανίας», σε σκηνοθεσία Έκτορα Λυγίζου
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Summer Preview – Θέατρο

Summer Preview / Οι παραστάσεις του καλοκαιριού: Μέρες χαράς για όλους τους θεατρόφιλους

Οι υπαίθριοι θεατρικοί χώροι ανοίγουν στις 28/5 και τα περιφερειακά φεστιβάλ ετοιμάζονται να υποδεχθούν νέες και παλαιότερες παραστάσεις μετά από μήνες καλλιτεχνικής απραξίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM