Trocks: Η θρυλική και διαφορετική ομάδα μπαλέτου έρχεται στην Αθήνα

Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
Άντρες κάθε ηλικίας, ντυμένοι μπαλαρίνες με πουέντ και τουτού, ερμηνεύουν διάσημα μπαλέτα του 19ου αιώνα.
0


«ΠΑΛΙΟΜΟΔΙΤΙΚΟ; Πρόκειται για μια κλασική τέχνη!» μου απαντάει εξοργισμένος ο Τόρι Ντομπρίν, όταν τολμώ να πω ότι το κλασικό μπαλέτο του 19ου αιώνα ίσως έχει ξεπεραστεί και αποτελεί από μόνο του παρωδία του λαμπερού παρελθόντος. Και συνεχίζει: «Το μπαλέτο τόσο ως άποψη όσο και ως τεχνική διαμορφώθηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκριθεί στις ανάγκες της αριστοκρατίας και μιας εποχής εντελώς διαφορετικής από τη δική μας. Ωστόσο παραμένει ένα απολαυστικό θέαμα».

Καλλιτεχνικός διευθυντής των περίφημων Trocks εδώ και 30 χρόνια, της διεθνώς διάσημης κομπανί μπαλέτου που φέτος γιορτάζει τα 50 χρόνια της και έχει συμπεριλάβει και την Αθήνα στη διεθνή της τουρνέ (έχοντας παρουσιάσει πρώτη φορά τη δουλειά της εδώ 13 χρόνια πριν, στο Μέγαρο), απαντάει σε μια σειρά σύντομων ερωτήσεων σχετικά με αυτή την τόσο ιδιαίτερη ομάδα χορού, η οποία αποτελείται αποκλειστικά από άντρες χορευτές που εκτελούν αριστουργηματικά θρυλικές χορογραφίες in drag, ενώ συγχρόνως τις παρωδούν.

«Οπωσδήποτε η κοινωνία έχει αλλάξει και θα έλεγα ότι πια μας έχει φτάσει στο πώς αντιμετωπίζουμε θέματα φύλου και συμπερίληψης».

Με την επίσημη ονομασία «Les Ballets Trockadero de Monte Carlo», η ομάδα ιδρύθηκε στη Νέα Υόρκη τη δεκαετία του 1970, λίγα μόλις χρόνια μετά το Stonewall (την ιστορική εξέγερση της νεοϋρκέζικης γκέι κοινότητας εναντίον της αστυνομίας), και κατάφερε πολύ σύντομα, χάρη στην καλλιτεχνική της αρτιότητα και το camp χιούμορ της, να γίνει αποδεκτή θριαμβευτικά και από τους πλέον σκληροπυρηνικούς θιασώτες του κλασικού μπαλέτου διεθνώς.

Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
Ο Τόρι Ντομπρίν.

Άντρες κάθε ηλικίας, ντυμένοι μπαλαρίνες με πουέντ και τουτού, ερμηνεύουν διάσημα μπαλέτα του 19ου αιώνα όπως η «Λίμνη των κύκνων», η «Ζιζέλ» και άλλα. Διαθέτουν τέλεια τεχνική μπαλέτου αλλά και έφεση στο σλάπστικ και τη σάτιρα, και δημιουργούν ξεκαρδιστικές παραστάσεις για ένα αφοσιωμένο κοινό που τους παρακολουθεί εδώ και 5 δεκαετίες.

Τέλεια συγχρονισμένα λάθη, άγαρμπες κινήσεις, παρατράγουδα σε απαιτητικές χορογραφίες, σάτιρα της συμπεριφοράς των πρώτων μπαλαρίνων, όλα συμβάλλουν σε ένα απολαυστικό θέαμα που δεν παρεξηγείται ούτε καν από το κοινό χωρών οι οποίες έχουν μεγάλη παράδοση στο μπαλέτο· αντιθέτως, τους αποθεώνουν. Μάλιστα, σημαντικοί καλλιτέχνες του χορού, όπως ο Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, συνεργάστηκαν μαζί τους χορογραφώντας ή χορεύοντας δίπλα τους.

Όπως εξηγεί ο Ντομπρίν, μπορεί παλιότερα, τις δεκαετίες του ’70 και του '80, να δέχτηκαν κάποιες αρνητικές κριτικές και την απόρριψη από μέρος των θεατών, σταδιακά όμως απέκτησαν φανατικούς οπαδούς. «Από τα μέσα της δεκαετίας του '90 τα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν. Από ένα σημείο και μετά έχω να θυμάμαι μόνο επιτυχίες και την εκτίμηση του κόσμου. Έχουμε εμφανιστεί τέσσερις φορές στη Ρωσία, πάντα με μεγάλη επιτυχία. Μπορεί οι Ρώσοι να αγαπούν τον κλασικό χορό, αλλά διαθέτουν και χιούμορ· αυτός είναι ένας καλός συνδυασμός. Αλλά και στην Κοπεγχάγη, όπου κάναμε ντεμπούτο το 2023, όλες μας οι παραστάσεις ήταν sold out».

ΕΠΕΞ Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
Mπορεί παλιότερα, τις δεκαετίες του ’70 και του '80, να δέχτηκαν κάποιες αρνητικές κριτικές και την απόρριψη από μέρος των θεατών, σταδιακά όμως απέκτησαν φανατικούς οπαδούς. Φωτ.: Anastos Peter
ΕΠΕΞ Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
«Από ένα σημείο και μετά έχω να θυμάμαι μόνο επιτυχίες και την εκτίμηση του κόσμου». Φωτ.: Carlos Alvar

Αναρωτιέμαι αν για την επιλογή των μελών της ομάδας δίνεται μεγαλύτερη σημασία στην εκπαίδευσή τους στον χορό ή στο κωμικό τους ταλέντο. Εξηγεί: «Είμαστε επαγγελματίες, ταλαντούχοι χορευτές και κωμικοί. Αυτά πάνε μαζί, έτσι ώστε να μπορούμε να παρουσιάσουμε ένα διασκεδαστικό θέαμα χορού και κωμωδίας για όλους. Εν τέλει, το κοινό διασκεδάζει παρακολουθώντας κάτι που του είναι πολύ οικείο αλλά με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο. Βλέπουν αντρικά σώματα αντί για γυναικεία να αλληλεπιδρούν με ευρηματικό και ξεκαρδιστικό τρόπο. Εξάλλου σατιρίζουμε πολλά είδη χορού και όχι μόνο το κλασικό μπαλέτο· σατιρίζουμε εξίσου τον σύγχρονο και τον μοντέρνο χορό».

Τον ρωτώ αν το κλασικό μπαλέτο ως μορφή τέχνης εμπεριέχει το κουίρ στοιχείο. Λέει: «Δεν υπάρχουν κρυφά κουίρ στοιχεία στο μπαλέτο. Είμαστε μια κομπανί που παίζει με τις συμβάσεις του κλασικού μπαλέτου χρησιμοποιώντας κάθε είδος χιούμορ, συμπεριλαμβανομένου του λεγόμενου camp (βιτριολικό και σατιρικό γκέι χιούμορ) αλλά και της εκλεπτυσμένης παρωδίας. Οποιοσδήποτε μπορεί να διασκεδάσει με τις παραστάσεις μας, ακόμα και παιδιά. Επίσης όσοι αγαπούν την κωμωδία και όχι απαραίτητα το μπαλέτο ή όσοι αγαπούν το μπαλέτο και θέλουν να έρθουν σε επαφή με έναν ανανεωτικό τρόπο θέασής του».

Εν τέλει, τι έχει αλλάξει δραστικά μέσα στα 50 χρόνια της πορείας της ομάδας; Απαντάει: «Οπωσδήποτε η κοινωνία έχει αλλάξει και θα έλεγα ότι πια μας έχει φτάσει στο πώς αντιμετωπίζουμε θέματα φύλου και συμπεριλήψης, καθώς όταν πριν από 50 χρόνια ξεκινούσαμε την ομάδα, συμπεριλάβαμε όλους τους τύπους που θέλησαν να συνεργαστούν μαζί μας, ασχέτως φύλου, χρώματος, καταγωγής, κοινωνικής τάξης και οικονομικού υπόβαθρου».

CHECK Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
«Όταν εμείς πριν από 50 χρόνια ξεκινούσαμε την ομάδα, συμπεριλάβαμε όλους τους τύπους που θέλησαν να συνεργαστούν μαζί μας, ασχέτως φύλου, χρώματος, καταγωγής, κοινωνικής τάξης και οικονομικού υπόβαθρου».
ΕΠΕΞ Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
«Το κοινό διασκεδάζει παρακολουθώντας κάτι που του είναι πολύ οικείο αλλά με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο».
ΕΠΕΞ Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
«Είμαστε μια κομπανί που παίζει με τις συμβάσεις του κλασικού μπαλέτου χρησιμοποιώντας κάθε είδος χιούμορ».

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ. 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πόσο νέο «πρέπει» να είναι ένα σώμα για να λάβει μέρος σε μια παράσταση χορού;

Χορός / Πόσο νέο «πρέπει» να είναι ένα σώμα για να λάβει μέρος σε μια παράσταση χορού;

Δυο σπουδαία ονόματα του σύγχρονου χορού στην Ελλάδα, η Αγγελική Στελλάτου και η Σταυρούλα Σιάμου, πρωταγωνιστούν στην παράσταση της ομάδας Griffon που χορογραφεί ο Γιάννης Νικολαΐδης. Το «Shifting Time» που θα παρουσιαστεί στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο εστιάζει στον χρόνο και τη φθορά, τις σωματικές και τις πνευματικές αντοχές, τη δύναμη της θέλησης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Χορός / Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Η ζωή, το έργο και η κληρονομιά του Alvin Ailey, του πρώτου μαύρου χορογράφου σύγχρονου χορού, παρουσιάζονται στην πρώτη μεγάλης κλίμακας μουσειακή έκθεση προς τιμήν του στο Whitney Museum of American Art.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρήστου Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ