Πόσο νέο «πρέπει» να είναι ένα σώμα για να λάβει μέρος σε μια παράσταση χορού;

«Shifting Time» στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Αυτό που ο χορός και η κίνηση καλλιεργούν μέσα μου περισσότερο από οτιδήποτε άλλο είναι η συναίσθηση ότι αποτελώ μέρος του σύμπαντος, ότι βυθίζομαι σε αυτό. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη
0


— Η τελευταία σας κοινή εμφάνιση επί σκηνής ήταν το «You» της Ερμίρα Γκόρο το 2019 στις Ροές, μια παράσταση που δινόταν για έναν θεατή τη φορά.
Σταυρούλα Σιάμου: Ακριβώς, τώρα βέβαια απευθυνόμαστε σε μεγαλύτερο κοινό! Το «Shifting Time» είναι μια σύλληψη του Γιάννη Νικολαΐδη – εκείνος μας προσκάλεσε και έκανε την «παντρειά».

— Σπάνια βλέπει κανείς ανθρώπους του χορού να εμφανίζονται στη σκηνή σε μεγάλη ηλικία. Είναι, πιστεύετε, περισσότερο θέμα προκατάληψης;
Σ.Σ.: Σίγουρα ο χώρος προτιμά τη νεότητα και την ωραιότητα. Για την ακρίβεια, όχι ο ίδιος ο χώρος, αλλά το κοινό του. Προσωπικά δεν είμαι βέβαιη αν κάποια εσωτερική ανάγκη με σπρώχνει να βγω στη σκηνή και να χορέψω, κάτι πάντως που σίγουρα μου είχε λείψει είναι να βρεθώ σε πρόβα μαζί με ανθρώπους που εκτιμώ και να φτιάχνω κινήσεις. Αυτό μου είχε πράγματι λείψει πολύ και γι' αυτό δέχτηκα, παρότι το σώμα μου δεν είναι πια στην ακμή του και κουβαλά πολλές δυσκολίες και πόνους. Αυτό όμως το σώμα έχω τώρα, με αυτό θα προσπαθήσω!

«Για μένα το δυσκολότερο είναι να καθησυχάσω το μυαλό μου ότι αυτό που κάνω έχει πράγματι καλλιτεχνική αξία. Γιατί ενώ το αν είμαι πια καλή χορεύτρια ή όχι είναι ένα ερώτημα, το ότι είμαι μια μεγάλη σε ηλικία χορεύτρια είναι μια βεβαιότητα και ο πολιτισμός μας τις μεγαλύτερες ηλικίες τείνει να τις παραμερίζει, και στην τέχνη και παντού».

Αγγελική Στελλάτου: Ναι, ισχύουν όλα αυτά και το ζήτημα δεν είναι ότι χορεύεις στο σπίτι σου μόνη ή μπροστά σε φίλους και δεν σε νοιάζει αν κάνεις ένα «στραβοπάτημα», αλλά ότι καλείς και θεατές να σε δουν. Αυτό σίγουρα είναι ένα παραπάνω στοίχημα και εκεί αποσκοπούσε η δουλειά που κάναμε στις πρόβες.

«Shifting Time» στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Το «Shifting Time» είναι μια σύλληψη του Γιάννη Νικολαΐδη – εκείνος μας προσκάλεσε και έκανε την «παντρειά». Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη

Σ.Σ.: Ένα μέρος της δουλειάς είναι ακριβώς αυτό, να δεις τι μπορείς πλέον να κάνεις και κυρίως τι από αυτά στέκεται άνετα σε μια παράσταση. Ο σύγχρονος χορός δεν έχει βέβαια τους αυστηρούς κανόνες του κλασικού μπαλέτου όπου το βηματολόγιο είναι πολύ συγκεκριμένο, άρα έχουμε μεγαλύτερη ελευθερία να δείξουμε τι δύναται κινησιολογικά να κάνει ένα σώμα σε αυτή την ηλικία. 

Α.Σ.: Είναι γεγονός ότι στο πλαίσιο της συμπεριληπτικότητας βλέπει κανείς σήμερα χορογράφους να συνεργάζονται και με χορευτές-τριες μεγαλύτερης ηλικίας. Στην Ολλανδία, ας πούμε, είχε δημιουργηθεί το Netherlands Dance Theater III για χορευτές άνω των 40 ετών. Δεν κράτησε πολύ το εγχείρημα, αλλά έθεσε ενδιαφέρουσες προβληματικές. Είναι σαν να στρέφεται σταδιακά το ενδιαφέρον στο ερώτημα μέχρι πότε μπορεί κανείς να χορεύει, πόσο νέο «πρέπει» να είναι ένα σώμα για να λάβει μέρος σε μια παράσταση χορού, όλα αυτά. Εκείνο που ξεχωρίζει στο «Shifting Time» είναι ότι ο Γιάννης μετέφερε αυτή την προβληματική στο ίδιο το έργο.

— Πόση επαφή κρατάτε με τον χορό, συνεχίζετε να εξασκείστε τακτικά;
Α.Σ.: Ας πούμε ότι προσπαθούμε! Εμένα με έχει «σπρώξει» η Σταυρούλα και κάνω καθημερινά τον τελευταίο καιρό ένα ζέσταμα κι ένα κομμάτι κινητικού αυτοσχεδιασμού, περισσότερο ως συνομιλία με το τωρινό μου σώμα. Το δοκιμάζω, το «γλυκαίνω» γιατί πονάει, το καλοπιάνω, είναι γενικά μια φροντίδα. Γιατί μεγαλώνοντας έρχεσαι αντιμέτωπος με την καταπόνηση, την κληρονομικότητα, τους τραυματισμούς…

“Shifting Time” στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Δεν αρκεί να στηρίζεις εκείνους που είναι ήδη στην κορυφή, χρειάζεται να δημιουργείς και υποδομή. Οι λίγοι που κατάφεραν να προχωρήσουν το πέτυχαν χάρη σε ένα εξαιρετικό ταλέντο κι ένα τεράστιο πείσμα, όμως δεν μπορείς να επενδύεις μόνο σε αυτά. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη
“Shifting Time” στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη
“Shifting Time” στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη

— Η μεγαλύτερη δυσκολία είναι άραγε οι αντοχές ή το τεχνικό κομμάτι;
Α.Σ.: Για μένα το δυσκολότερο είναι να καθησυχάσω το μυαλό μου ότι αυτό που κάνω έχει πράγματι καλλιτεχνική αξία. Γιατί ενώ το αν είμαι πια καλή χορεύτρια ή όχι είναι ένα ερώτημα, το ότι είμαι μια μεγάλη σε ηλικία χορεύτρια είναι μια βεβαιότητα και ο πολιτισμός μας τις μεγαλύτερες ηλικίες τείνει να τις παραμερίζει, και στην τέχνη και παντού. Φυσικά και πρέπει να δίνεται χώρος στους νεότερους, όμως και οι μεγαλύτερης ηλικίας χορευτές δικαιούμαστε να δείξουμε ότι ακόμα υπάρχουμε και θα έπρεπε να μας δίνεται η δυνατότητα να δοκιμάσουμε τις δυνάμεις και τις αντοχές μας. Εξάλλου όλοι από το αποτέλεσμα κρινόμαστε, ανεξάρτητα από τα χρόνια μας. Αυτή είναι η καλή εκδοχή κι αυτή κρατάω – η κακή είναι «πού πας, ρε Καραμήτρο!». 

Σ.Σ.: Στο κομμάτι της καθημερινής εξάσκησης έρχομαι κι εγώ πολλές φορές αντιμέτωπη με τον «μπαμπούλα» της ματαιότητας, όμως αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο – από μικρή με προβλημάτιζε το αν κάνω κάτι που αξίζει να ανέβει στη σκηνή. Απλώς το άγχος αυτό όσο μεγαλώνεις οξύνεται, γιατί δεν μπορείς πια να επενδύσεις στη φρεσκάδα και τη δεξιοτεχνία της νεότητας. Το καλό είναι ότι, έχοντας συνηθίσει πια να ακούω αυτήν τη «φωνή» μέσα μου, κωφεύω πιο εύκολα και προχωρώ παρακάτω!

— Έχοντας τόσα χρόνια εμπειρία στον χώρο, και ως χορεύτριες-χορογράφοι και ως διδάσκουσες, πώς βλέπετε την εξέλιξη του είδους στην Ελλάδα και πόσο υποσχόμενες είναι οι νέες γενιές χορευτών;
Σ.Σ.: Νομίζω ότι το δυσκολότερο μέρος για τα νεότερα παιδιά που ασχολούνται με τον χορό είναι το βιοποριστικό. Πάντα ήταν πρόβλημα, όμως η κατάσταση έχει χειροτερέψει. Παλιότερα υπήρχαν μεγάλες περίοδοι που μπορούσαμε να ζούμε μόνο από την τέχνη μας, όχι πλουσιοπάροχα μεν αλλά σίγουρα αξιοπρεπώς. Αυτό σήμερα είναι ένα προνόμιο για ελάχιστους, οι περισσότεροι χρειάζεται να κάνουν μία και δύο επιπλέον δουλειές για να επιβιώσουν. Σε πολλούς μαθητές μου διακρίνω μια ανασφάλεια και μια αγωνία για το αν θα καταφέρουν να βιοποριστούν μέσα από τον χορό και το πώς θα τον συνδυάσουν με την άλλη τους απασχόληση. Κάποιοι αποθαρρύνονται και εγκαταλείπουν. Και είναι κρίμα γιατί και ενδιαφέρον και ταλέντα και θέληση υπάρχουν.     

“Shifting Time” στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Όταν αρχίσεις να χορεύεις, συνειδητοποιείς ότι μέσα στο σώμα σου, στην κυτταρική σου μνήμη, είναι εγγεγραμμένη όχι μόνο η προσωπική σου ιστορία αλλά όλου του ανθρώπινου γένους από την αυγή της δημιουργίας του. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη

— Θα υπέθετε κανείς ότι η πολιτεία θα είχε αγκαλιάσει περισσότερο μια τέχνη που γνωρίζει άνθιση και φέρνει διακρίσεις στη χώρα.
Α.Σ.: Η πολιτεία ξεχνά ότι για να βγει ο σπουδαίος χορογράφος που θα κάνει διεθνή καριέρα πρέπει να υπάρχει μια βάση, μια «δεξαμενή» από καλούς, μέτριους ή και κακούς χορογράφους. Από εκεί θα ξεπηδήσει ο ένας ή η μία που θα ξεχωρίσει. Το λιγότερο που θα μπορούσε να κάνει είναι να φτιάξει μια στέγη για τον χορό όπου να μπορούν οι άνθρωποι του χώρου να εξασκούν κάπου την τέχνη τους. Καλό το Μέγαρο Χορού στην Καλαμάτα, όπου γίνεται μια σοβαρή δουλειά, όμως δεν φτάνει. Στην Αθήνα δεν υπάρχει τίποτα ανάλογο, ούτε στη Θεσσαλονίκη. Ας βοηθήσουν περισσότερο τον χορό κι αυτός θα τους το ανταποδώσει.

Δεν αρκεί να στηρίζεις εκείνους που είναι ήδη στην κορυφή, χρειάζεται να δημιουργείς και υποδομή. Οι λίγοι που κατάφεραν να προχωρήσουν το πέτυχαν χάρη σε ένα εξαιρετικό ταλέντο κι ένα τεράστιο πείσμα, όμως δεν μπορείς να επενδύεις μόνο σε αυτά. Χρειάζεται επίσης να εκπαιδεύεις όχι μόνο νέους καλλιτέχνες αλλά και το ίδιο το κοινό ώστε να στηρίζει την τέχνη με τη σειρά του. Για να μην επεκταθούμε στο θέμα της γενικότερης απαξίωσης των καλλιτεχνικών σπουδών που ανέδειξαν και οι περσινές κινητοποιήσεις.

Σ.Σ.: Για κάποια πρόσωπα και θεσμούς, η τέχνη έχει νόημα μόνο αν φέρνει χρήμα κι αν υπακούει στους νόμους της αγοράς. Αλλά για να δημιουργηθεί αυτή η «δεξαμενή» που ανέφερε πριν η Αγγελική χρειάζεται η αισθητική αποτίμηση να μην είναι το πρωτεύον. Να δίνεις ως πολιτεία ευκαιρίες χωρίς να προσδοκάς άμεσα κέρδη αλλά με το βλέμμα στο παρακάτω. Ούτε γίνεται η ιδιωτική πρωτοβουλία, όσο φιλότιμη κι αν είναι, να καλύπτει τα κενά της πολιτείας.

Α.Σ.: Στις εισαγωγικές για τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, όπου διδάσκω, έδωσαν πέρσι 1.200 παιδιά και φέτος 800. Αναρωτιέμαι καμιά φορά τι κεντρίζει τους ανθρώπους να δοκιμάσουν την τύχη τους στην τέχνη παρ’ όλες τις αντιξοότητες, η ανάγκη τους να εκφραστούν, η προσδοκία της καταξίωσης, της αναγνωρισιμότητας; Πιστεύω πάντως ότι η δημιουργικότητα είναι κύριο χαρακτηριστικό μας ως ανθρώπινων πλασμάτων και η εκπαίδευσή μας στην Ελλάδα δυστυχώς αυτό το ψαλιδίζει. Και όχι, δεν χρειάζεται η δημιουργικότητα αυτή να είναι οπωσδήποτε παραγωγική και να αποτιμάται με όρους αγοράς.    

— Για να επανέλθουμε στο «Shifting Time», θα δώσετε εννέα μόνο παραστάσεις ή μπορεί να πάρει και παράταση;
Σ.Σ.: Όχι, τρία Παρασκευοσαββατοκύριακα και μετά τέλος. Αυτό είναι και ένα μεγάλο μου παράπονο, πάντοτε ήταν δηλαδή, να κοπιάζεις τόσο πολύ για μια παράσταση και όταν επιτέλους ανεβαίνει να κρατά λίγες μόνο μέρες, έτσι, σαν πυροτέχνημα! Πολλές φορές δεν προλαβαίνεις καν να συνειδητοποιήσεις τι έχεις φτιάξει. Σ' αυτό θα βοηθούσε πολύ αν υπήρχε μια στέγη για τον χορό, καθώς εκεί θα είχες άλλα περιθώρια.

“Shifting Time” στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Φυσικά και πρέπει να δίνεται χώρος στους νεότερους, όμως και οι μεγαλύτερης ηλικίας χορευτές δικαιούμαστε να δείξουμε ότι ακόμα υπάρχουμε και θα έπρεπε να μας δίνεται η δυνατότητα να δοκιμάσουμε τις δυνάμεις και τις αντοχές μας. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη

— Το δικό σας «απόλυτο» χορευτικό μουσικό κομμάτι;
Α.Σ.: Για μένα είναι ο «Γαλάζιος Δούναβης» του Γιόχαν Στράους. Δεν ξέρω καν αν θα ήθελα να το χορέψω μπροστά σε κόσμο, αλλά μπορώ να φανταστώ το σώμα μου ρευστό, να κυλάει μαζί με τις μουσικές φράσεις!

Σ.Σ.: Ένα κομμάτι που αγαπώ πολύ είναι το «Space Oddity» του David Bowie. Με γοητεύει και φτιάχνει στο μυαλό μου κύματα που με συνεπαίρνουν.

— Τι θα λέγατε ότι σας δίδαξε ο χορός;
Σ.Σ.: Να θαυμάζω το ανθρώπινο σώμα. Νομίζω ότι φέρει μέσα του πολύ περισσότερα πράγματα από όσα νομίζουμε, ότι είναι μεγαλύτερο από την ατομικότητα του καθενός. Όταν αρχίσεις να χορεύεις, συνειδητοποιείς ότι μέσα στο σώμα σου, στην κυτταρική σου μνήμη, είναι εγγεγραμμένη όχι μόνο η προσωπική σου ιστορία αλλά όλου του ανθρώπινου γένους από την αυγή της δημιουργίας του. Αυτό είναι που με εκπλήσσει και που με παρακινεί να συνεχίζω.

Α.Σ.: Αυτό που ο χορός και η κίνηση καλλιεργούν μέσα μου περισσότερο από οτιδήποτε άλλο είναι η συναίσθηση ότι αποτελώ μέρος του σύμπαντος, ότι βυθίζομαι σε αυτό. Μπορεί να ακούγεται κάπως πομπώδες, αλλά έτσι είναι! Αλλά και την αξία της συνεργατικής δουλειάς, όπως αυτή που κάναμε με όλους τους συντελεστές αυτής της παράστασης.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Shifting Time» εδώ 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το παρόν και το μέλλον της όπερας

Αφιέρωμα Εθνική Λυρική Σκηνή / Το παρόν και το μέλλον της όπερας: Η εξέλιξη του είδους, οι προκλήσεις, η πολιτική διάσταση

Μια συζήτηση με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιώργο Κουμεντάκη, τον υπεύθυνο καλλιτεχνικού προγραμματισμού της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ Αλέξανδρο Ευκλείδη, τον συνθέτη Χαράλαμπο Γωγιό και τον σκηνοθέτη Θέμελη Γλυνάτση.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η σύγχρονη δημιουργία στην όπερα

Θέατρο / Η σύγχρονη δημιουργία στην όπερα

Πέντε νέοι Έλληνες συνθέτες (Μιχάλης Παρασκάκης, Κορνήλιος Σελαμσής, Γιώργος Δούσης, Ζήσης Σέγκλιας, Σπύρος Καλλιβωκάς) μιλούν για τις όπερες που έγραψαν και παρουσίασαν στη Λυρική και για το πόσο τα έργα τους επικοινώνησαν με το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ