Γιάννης Μόσχος: «Τα κρατικά θέατρα θέλουν κι αυτά τον πρωταγωνιστή τους, μη γελιόμαστε» Facebook Twitter
Όλοι με ρωτούν αν είμαι τρομοκρατημένος. Τρομοκρατημένος δεν είμαι, είμαι χαρούμενος. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Γιάννης Μόσχος: «Θέλω να δείξω το καζάνι που κοχλάζει»

0

Οι «Φοίνισσες», ένα έργο του Ευριπίδη που δεν βλέπουμε πολύ συχνά, είναι η δεύτερη παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου και η πρώτη σκηνοθεσία του Γιάννη Μόσχου στην Επίδαυρο.

Ο σκηνοθέτης επιχειρεί να φέρει το κοινό σε επαφή με ένα έργο στο οποίο Ευριπίδης αφηγείται μια ανατρεπτική εκδοχή του μύθου των Λαβδακιδών. Το έργο εκτυλίσσεται τη μέρα που ο Πολυνείκης έχει κυκλώσει με στρατό τη Θήβα, διεκδικώντας από τον αδελφό του Ετεοκλή να τηρήσει τη συμφωνία που είχαν κάνει να βασιλεύουν εκ περιτροπής στην πόλη.

Για την παράσταση, για το θέατρο, τις προοπτικές που υπάρχουν μετά την πανδημία αλλά και για το αν πραγματικά θέλουμε να αποφύγουμε την εμφύλια διχόνοια μιλήσαμε με τον Γιάννη Μόσχο, ενώ βρίσκεται στην τελική ευθεία της προετοιμασίας για την κάθοδό του στην Επίδαυρο.

— Σε βρίσκουμε στη διάρκεια των προβών, μετά από μεγάλη παύση. Πώς περιγράφεις την κατάσταση;

Είμαστε μια μικρή μερίδα που έχουμε την τύχη να δουλεύουμε αυτήν τη στιγμή, που έχουμε επιστρέψει στη δουλειά του θεάτρου. Το τοπίο χαοτικό. Τώρα το καλοκαίρι κάποιες δουλειές άνοιξαν, π.χ. με το Φεστιβάλ, κάποιοι ιδιώτες παραγωγοί θα κάνουν περιοδείες, κάτι λίγα πράγματα συμβαίνουν. Αλλά είναι πολύ λιγότερα απ’ ό,τι πριν και μας περιμένουν ένας χειμώνας κι ένα μέλλον άγνωστα και άδηλα. 

— Τον φοβάσαι τον χειμώνα που έρχεται;

Πέραν του Εθνικού, που έχει ανακοινώσει τον προγραμματισμό του, όλα τα άλλα είναι στο «περίμενε». Δεν μπορείς να κατηγορήσεις κανέναν βέβαια. Αυτήν τη στιγμή κανένας δεν ξέρει αν θα ανοίξουν και πότε οι κλειστοί χώροι, με τι χωρητικότητα, οπότε, πώς να προγραμματιστούν παραγωγές; Όλες οι συζητήσεις είναι στον αέρα, κάποιοι παραγωγοί δεν συζητούν καν, δεν μπαίνουν στη διαδικασία, περιμένουν, και όταν προκύψει κάτι σίγουρο, θα τις κάνουν.

Αφού δεν υπάρχει πια επιχορηγούμενο θέατρο, αυτό σημαίνει ότι αν δεν περιμένεις από το Εθνικό ή το Κρατικό ή τη Στέγη, είσαι στο χάος των ιδιωτικών θιάσων, με πολύ διαφορετικό ύφος φυσικά ‒ όλοι είναι ιδιώτες παραγωγοί πια. Οι δε επιχορηγήσεις που δίνονται είναι μικρές και χρηματοδοτούν ελάχιστα συγκεκριμένες παραγωγές. Αυτό, όπως καταλαβαίνουμε όλοι, δεν αρκεί για να φτιάξεις θεατρικό τοπίο, αντίθετα διαιωνίζει τον πλουραλισμό, ή ένα είδος πλουραλισμού, και ένα τοπίο χωρίς στόχο.

Αυτό το κλίμα του διχασμού που δεν παύει ποτέ να υπάρχει, και όχι μόνο στην Ελλάδα, δεν είναι ίδιον της ελληνικής φυλής. Δεν υπάρχει χώρα στην υφήλιο που να μην υφίσταται διχασμούς. Και εκεί απορεί κανείς, γιατί όλοι βλέπουμε πού οδηγούν οι διχασμοί, ότι διαιωνίζονται.

— Μιλήσαμε πολύ για πληθωρισμό ή πλουραλισμό ‒ας το πούμε κι έτσι‒ στη διάρκεια της κρίσης. Πιστεύεις ότι αυτή τη κατάσταση θα συνεχιστεί;

Κανένας δεν μπορεί να γνωρίζει με βεβαιότητα, αλλά μπορεί και ναι. Όχι τον χειμώνα που έρχεται, γιατί τα μικρά θέατρα των πενήντα και εκατό θέσεων δεν θα είναι βιώσιμα με τα μέτρα που ισχύουν ‒ και είναι αρκετά αυτά. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξει μια σχετική αναστολή. Το μετά την πανδημική κατάσταση τοπίο δεν είμαι σίγουρος ότι θα αλλάξει, γιατί δεν υπάρχουν δομές για κάτι τέτοιο, δεν υπάρχει στόχευση, ούτε η κρατική ομπρέλα, αντιθέτως, αυτό που βλέπουμε είναι μια διαρκής ασυνέχεια.

Για παράδειγμα, παλιότερα είχε συσταθεί το ΚΕΘΕΚ ως όργανο άσκησης μιας πολιτικής για το θέατρο και τον χορό. Ήταν αυτόνομο, κάτω από την ομπρέλα του υπουργείου Πολιτισμού, και έβαλε πρώτη φορές τις βάσεις για το μέλλον του θεάτρου, παίρνοντας βήμα από τα θέατρα και τις συστηματικές επιχορηγήσεις των προηγούμενων δεκαετιών, έχοντας το παράδειγμα οκτώ-δέκα σχημάτων που ήταν εστίες θεάτρου και σημείο αναφοράς για όλους μας, ρυθμίζοντας το τοπίο. Το ΚΕΘΕΚ χάθηκε όμως. Κάποιος πολιτικός έκρινε ότι ήταν άχρηστο ή περιττό, ένας οργανισμός που σπαταλούσε λεφτά. Ήρθε και η κρίση και τα διέλυσε όλα κι έτσι φτάσαμε στο σήμερα.

Οπότε, αν δεν αλλάξουν οι δομές, γιατί να μην επιστρέψει το προηγούμενο καθεστώς του πληθωρισμού; Μακάρι να κάνω λάθος και να μπορέσουν να συγκροτηθούν οι δυνάμεις. Νομίζω ότι αυτό το έχουμε ανάγκη και εμείς και ο θεατρόφιλος κόσμος.

Γιάννης Μόσχος Facebook Twitter
Εγώ δεν είχα ποτέ καμία επιθυμία να κάνω ένα θέατρο για να σκηνοθετήσω, αλλά, αν μπορούσαμε να βρούμε έναν κοινό τόπο και να συγκεντρωθούμε κάπου καλλιτέχνες με διαφορετικό ύφος, θα ήταν ιδανικό. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Τι σημαίνει «να συγκροτηθούν»; Να μαζευτούν πολλοί πρωταγωνιστές σε μια κοινή στέγη;

Εγώ δεν μιλώ με όρους πρωταγωνιστών. Εννοώ καλούς ηθοποιούς του θεάτρου, σκηνοθέτες, πολλές γενιές μαζί διαφορετικών απόψεων, που θα μπορούσαν να παραγάγουν συνολικά – γιατί το θέμα δεν είναι μόνο να κάνει ο καθένας μια καλή παράσταση αλλά και η ώσμωση των δυνάμεων. Γι’ αυτό μας λείπει πολύ το μοντέλο του Αμόρε. Ξέρω ότι δεν είναι εύκολο να τραβήξει κανείς το καράβι και δεν βγάζω έξω τον εαυτό μου, γιατί έχουμε μάθει ο καθένας μόνος του και το να συνυπάρχουμε με άλλους δεν μας είναι εύκολο.

Εγώ, ως παιδί των επιχορηγούμενων θιάσων, του Εμπρός, του Αμόρε, θυμάμαι ότι οι άνθρωποι είχαν απόλυτη αφοσίωση στο θέατρο. Για παράδειγμα, οι τρεις του Εμπρός δεν είχαν να φάνε μια περίοδο και κυριολεκτώ. Η δική μου γενιά έχει καλομάθει, γιατί μεγαλώσαμε μέσα σε αυτά τα σχήματα και νομίζαμε ότι θα παρέμενε έτσι η κατάσταση, γι’ αυτό δεν πήραμε πρωτοβουλίες για αντίστοιχα πράγματα.

— Σαν τι θα μπορούσατε να κάνετε;

Μια πολυσυλλεκτική στέγη. Εγώ δεν είχα ποτέ καμία επιθυμία να κάνω ένα θέατρο για να σκηνοθετήσω, αλλά, αν μπορούσαμε να βρούμε έναν κοινό τόπο και να συγκεντρωθούμε κάπου καλλιτέχνες με διαφορετικό ύφος, θα ήταν ιδανικό. Εγώ, για παράδειγμα, θαυμάζω συναδέλφους που κάνουν πολύ διαφορετικές δουλειές. 

— Έγινε πιο ατομικό το θέατρο, εννοείς, και δεν υπάρχει αυτή η συζήτηση;

Αναπόφευκτα, γιατί ο καθένας, μετά την παύση των επιχορηγήσεων, προσπαθούσε να βρει τα πατήματά του σε ένα τοπίο όπου είχαν χαθεί οι δομές, να επιβιώσει κατά μόνας και αυτό συνεχίζεται και τώρα. Εγώ είμαι τυχερός ως ελεύθερος επαγγελματίας, γιατί βρέθηκα σε πολύ καλές συνθήκες, αλλά αυτό δεν ισχύει για όλους, μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις ισχύει το αντίθετο. 

— Εξήγησέ μου την κατάσταση με τις είκοσι πέντε και τριάντα παραστάσεις σε ένα θέατρο. Βοηθούν ή μπερδεύουν τον θεατή;

Δεν μπορώ να σου δώσω μια καθαρή απάντηση, δεν υπάρχει καμία «ομπρέλα», οπότε αυτά τα θέατρα αναγκάζονται να λειτουργούν έτσι για να βγάζουν τα έξοδά τους αλλά και να χρηματοδοτούν τις δικές τους παραγωγές. Χρηματοδότηση είναι η ενοικίαση του χώρου σε άλλους θιάσους, με αποτέλεσμα να γίνεται «μύλος». Γιατί το θέατρο είναι ακριβό στη συντήρησή του, έτσι καταλήγει όχι μόνο να χάνεται ο κόσμος αλλά να χανόμαστε κι εμείς, όταν ένα θέατρο κάνει είκοσι πέντε παραγωγές τον χρόνο. Γιατί οι συνθήκες με τόσες παραγωγές είναι δύσκολες, βγαίνει-μπαίνει κόσμος, οι θίασοι κάνουν πρόβες τρεις ώρες μέσα στη νύχτα, σε απίθανες ώρες, για παράδειγμα επειδή αλλάζει ένα σκηνικό, μια συνθήκη που δεν επιτρέπει να γίνει η δουλειά με κανονικούς όρους.

Για κάτι τέτοιο πας στα θεσμικά θέατρα, όπου εξασφαλίζεις τις συνθήκες για την παράστασή σου και χρήματα για τους μισθούς και την ασφάλιση των ηθοποιών σου, που για μένα είναι βασικά πράγματα. Πρέπει, όταν δουλεύουν, να έχουν όλα όσα έχουν και οι άλλοι εργαζόμενοι.

Φοίνισσες Facebook Twitter
Oι Φοίνισσες δεν είναι έργο αβανταδόρικο, κατά την εκτίμησή μου, γιατί δεν έχει καθαρό πρωταγωνιστή. Είναι έργο συνόλου με κεντρικούς ρόλους, αλλά δεν είναι Οιδίποδας, Αντιγόνη, Προμηθέας.

— Παρά την κατάσταση, όλο και περισσότεροι άνθρωποι στρέφονται στα καλλιτεχνικά επαγγέλματα. Πώς το ερμηνεύεις αυτό;

Υπάρχει μια παραδοξότητα σε αυτό. Εν μέσω της κρίσης φούσκωσε η κατάσταση, γιατί και τα νέα παιδιά, βλέποντας ότι δεν υπάρχει εξασφάλιση στο εργασιακό τοπίο, είπαν μέσα τους «γιατί να μην κάνουμε το κέφι μας;». Εμένα μου αρέσει αυτό γιατί με έναν τρόπο απενοχοποιήθηκε η κατάσταση. Δεν είναι εύκολες οι εξηγήσεις και νομίζω ότι θα χρειαστούν λίγα χρόνια προκειμένου ένας ιστορικός να ανατρέξει και να δει την κατάσταση και κοινωνιολογικά. 

— Πάμε σε ένα άλλο ζήτημα, που πάντα μας απασχολεί και λέγεται ελληνικό έργο. Δεν παράγουμε καθόλου ή δεν είναι καλό αυτό που παράγουμε;

Να μην πούμε «καθόλου». Παράγεται λίγο ελληνικό έργο, αλλά αυτό είναι και παγκόσμιο φαινόμενο. Υπάρχει πρόβλημα παραγωγής νέου έργου παντού. Κάθε τόσο φτάνουν στα χέρια και τα δικά μου και συναδέλφων κάποια έργα. Όμως τα περισσότερα γράφονται με όρους λογοτεχνικούς ή τηλεοπτική φιλοδοξίας, ας το πω κι έτσι.

— Το θέατρο γράφεται μέσα στο θέατρο;

Είναι ένας λόγος κι αυτός, αλλά οι περισσότεροι σημαντικοί συγγραφείς έγραφαν στο σπίτι τους, δεν έγραφαν στη ζύμωση της πρόβας, δεν κινούνταν η συγγραφή από την ανάγκη ενός σκηνοθέτη να φτιάξει μια παράσταση. Για να είμαστε ειλικρινείς, τα επιχορηγούμενα θέατρα της δεκαετίας του ’90 είχαν κάποια σχέση με Έλληνες συγγραφείς, αλλά δεν υπήρξαν ποτέ στοχευμένα στη συγγραφή και την ανάδειξη του ελληνικού έργου, δεν το πριμοδότησαν. Ήταν περισσότερο προσανατολισμένα στο σύγχρονο ευρωπαϊκό και παγκόσμιο δραματολόγιο παρά στην προώθηση της ελληνικής γραφής.

Αυτό σίγουρα έπαιξε ρόλο, γιατί οι νέοι άνθρωποι τότε, οι σημερινοί 50άρηδες, οι οποίοι θα μπορούσαν να παραγάγουν ώριμα έργα, δεν περάσαν από τη διαδικασία της σκηνής. Γιατί είναι πολύ σημαντικό για έναν θεατρικό συγγραφέα να μη γράφει μόνο στο χαρτί αλλά να βλέπει το έργο του στη σκηνή και να καταλάβει πώς πρέπει να συνεχίσει. 

— Ξένα έργα καινούργια βρίσκετε;

Όχι εύκολα. Στη Βρετανία, για παράδειγμα, έχουν ένα σύστημα και μια δομή που προετοιμάζει τις νέες γενιές συγγραφέων. Όμως και εκεί βλέπεις καλογραμμένα, καλοστημένα έργα, με χαρακτήρες, δομές, που στην ουσία τους είναι πολύ «μικρά». Καλοφτιαγμένα μεν, αδιάφορα δε, επικαιρικά κυρίως. Δεν το λέω αυτό γιατί πρέπει να γράφονται μεγάλα έργα μόνο, αλλά γιατί είναι αυτά που δεν θα εξαφανιστούν.

Είναι ένας κύκλος της Ιστορίας; Έχει γίνει μια «κοιλιά» στην εμφάνιση νέων συγγραφέων; Μπορεί. Επίσης, τα έργα των Ελλήνων συγγραφέων δεν θεωρούνται εμπορικά με τους σημερινούς όρους. Είναι χαζομάρα αυτό, γιατί ένα έργο που αφορά το σήμερα και την κοινωνία θα είναι και εμπορικό για το κοινό, προφανώς, αν εστιάσει και αναδείξει θέματα που μας απασχολούν.

Αλέξανδρος Μυλωνάς Χρήστος Χατζηπαναγιώτης Facebook Twitter
Αλέξανδρος Μυλωνάς και Χρήστος Χατζηπαναγιώτης

— Ποια είναι τα έργα με τα οποία συνδέεται περισσότερο το κοινό;

Υπάρχει το brand name των κλασικών συγγραφέων, που είναι πάντα ελκυστικό, και μην κρίνεις από εμάς, που ξέρουμε τα έργα. Πολλοί άνθρωποι πάνε να δούνε τον «Άμλετ» που έχουν ακούσει, αλλά δεν ξέρουν το έργο. Και είναι πολύ θεμιτό αυτό, δεν οφείλουν να το ξέρουν. Νομίζω ότι αυτό που συγκινεί τους θεατές, πέρα από το όνομα του συγγραφέα, είναι πως αυτά τα κλασικά έργα μιλάνε για πολύ κομβικά και επίκαιρα ζητήματα για όλους μας, γι’ αυτό είναι κλασικά. Αυτό που αφορά τους θεατές κι εμάς είναι η θέση του ανθρώπου απέναντι στους άλλους και στην κοινωνία.

Θα σου αναφέρω το παράδειγμα του «Ήταν όλοι τους παιδιά μου», που σκηνοθέτησα. Είναι ένα καταπληκτικό έργο της δεκαετίας του ’40, με σύγχρονες αναφορές, μιλάει για μια πραγματικότητα της Αμερικής και θέτει το θέμα της ατομικής ευθύνης έναντι της κοινωνίας. Το πόσο συγκινούσε και ταρακουνούσε τον κόσμο μια ιστορία που στη ζωή μας την προσπερνάμε, για τις σχέσεις που σχηματίζουμε με τους άλλους, την οικογένειά μας και το κοινωνικό μας περιβάλλον ήταν αποκαλυπτικό. Γιατί ξαφνικά βλέπεις στη σκηνή, μέσα από τις ιστορίες άλλων, την ιστορία της δικής σου ζωής.

Αυτή είναι η δύναμη του θεάτρου, ότι βλέπεις να τίθενται τα διλήμματα από ζωντανούς ανθρώπους μπροστά σου, να συμβαίνουν επί σκηνής κι αυτή είναι μια άλλου είδους συγκίνηση, διαφορετική από αυτήν που παράγει ο κινηματογράφος, που μπορεί να είναι συναρπαστικός, αλλά έχει άλλη ποιότητα συναισθημάτων.

— Να γυρίσουμε, λοιπόν, στους κλασικούς και στην τωρινή σου δουλειά. Πας πρώτη φορά στην Επίδαυρο. Τι νιώθεις;

Όλοι με ρωτούν αν είμαι τρομοκρατημένος. Τρομοκρατημένος δεν είμαι, είμαι χαρούμενος. Είναι ένα θέατρο καταπληκτικό, κάθε φορά που πηγαίνω και βλέπω να δύει ο ήλιος, τους ηθοποιούς να μπαίνουν και την παράσταση να αρχίζει μου φαίνεται μαγικό, τι να πω! Έχω μεγάλη χαρά που θα έχω την εμπειρία να κάνω παράσταση εκεί, αλλά δεν την αντιμετωπίζω με διαφορετικό τρόπο απ’ ό,τι άλλες παραστάσεις που κάνω. Εμένα αυτό που με ενδιαφέρει είναι να είναι αποτελεσματική η παράσταση σε σχέση με τη δραματουργία του έργου. 

— Τι σημαίνει αυτό;

Να θέσεις επί σκηνής με σύγχρονο τρόπο τα ζητήματα που θέτει και ο συγγραφέας.

— Αυτό είναι θέμα της δραματουργίας ή της σκηνοθεσίας;

Της σκηνοθεσίας, γιατί είναι θέμα στόχευσης του σκηνοθέτη. Εμένα με αφορά η συνομιλία με τα έργα και τον συγγραφέα. Δεν είμαι βέβαια και πολύ κλασικός, δραματουργικά κάνω παρεμβάσεις, απενοχοποιημένα πια, θεωρώντας όχι ότι είμαι πιο έξυπνος και καλύτερος από τους συγγραφείς που τα έχουν γράψει αλλά ότι ζούμε στο σήμερα και κάποια πράγματα πρέπει να γίνουν πιο αποτελεσματικά όσον αφορά την πρόσληψη από το σύγχρονο κοινό.

Για παράδειγμα, οι «Φοίνισσες», ως έργο, έχουν δύο σημαντικά προβλήματα, που βρίσκουν ανταπόκριση στο σήμερα. Έναν Χορό Φοινισσών, εξωτικών γυναικών που βρίσκονται κατά τύχη και εγκλωβίζονται στα τείχη της Θήβας, γι’ αυτό πρέπει να αντιμετωπίσουν την πολιορκία της πόλης μαζί με τους ήρωες.

Γιάννης Μόσχος: «Τα κρατικά θέατρα θέλουν κι αυτά τον πρωταγωνιστή τους, μη γελιόμαστε» Facebook Twitter
Eίναι καλός ο θίασος με τον οποίο δουλεύω κι αυτό το έχει ανάγκη και το έργο, γιατί, αν έχουν διάθεση οι ηθοποιοί να δουλέψουν ήρεμα και με ανοιχτό μυαλό, όλα συμβαίνουν εύκολα, αλλιώς, όσο και να προσπαθήσεις, θα συντριβείς. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Αυτές τις εξωτικές γυναίκες πώς θα τις παρουσιάσεις; Πώς το χειρίζεσαι;

Αυτός ο εξωτισμός είχε ένα άλλο νόημα για την εποχή και για τον Ευριπίδη, γιατί ξεχνάμε συχνά ότι ήταν ένας άνθρωπος του θεάτρου. Δεν ήταν ο μεγάλος κλασικός Ευριπίδης που όλοι κοιτάμε με θαυμασμό σήμερα. Ήταν ένας άνθρωπος του θεάτρου που έγραφε και σκηνοθετούσε κιόλας, θέλοντας να κερδίσει έναν διαγωνισμό πιθανώς. Το λέω με φοβερό σεβασμό, αλλά ήταν γραφιάδες του θεάτρου αυτοί οι συγγραφείς. Αισθάνομαι ότι ο Ευριπίδης ήθελε πολύ απλά να παρουσιάσει και μια πρωτοτυπία, έναν χορό εξωτικό, με μουσική εξωτική, για να εντυπωσιάσει και να πάρει το βραβείο.

Αυτό το θέμα του εξωτισμού σήμερα δεν είναι αποτελεσματικό για το έργο, γι’ αυτό δεν το φωτίζω τόσο, όσο στέκομαι στη συγγένεια που έχουν αυτές οι γυναίκες με τον τόπο στον οποίο βρέθηκαν, που είναι και η αφορμή του Χορού. Αυτές οι γυναίκες προέρχονται από μια χώρα που σήμερα δεν ξέρουμε καν πού ακριβώς υπήρχε.

Το πολύ ενδιαφέρον είναι ότι ο Ευριπίδης δεν βάζει έναν Χορό Θηβαίων γυναικών που αγωνιούν για την ίδια τους τη ζωή αλλά έναν Χορό-παρατηρητή, που μπορεί να δει από απόσταση και να ανακαλέσει όλο το ιστορικό παρελθόν της Θήβας και τον κύκλο του αίματος που δεν σταματά. Είναι αφηγήτριες όλου του κύκλου των Λαβδακιδών, αλλά πηγαίνουν πολύ πίσω κι αυτή η ιστορική ανασκόπηση αναφέρεται σε πολλά ονόματα και μυθολογικά στοιχεία που σήμερα, ακόμα κι εγώ, που το διάβασα και το ξαναδιάβασα το έργο, με τη βοήθεια του μεταφραστή και της δραματολόγου μου, δυσκολεύτηκα να καταλάβω ποιος είναι ποιος και τι συμβαίνει.

Ο σύγχρονος θεατής δεν θα μπορέσει να επικοινωνήσει με αυτό το κομμάτι. Δεν μπορεί να δει την παράσταση με το «λυσάρι». Για τους θεατές της εποχής προφανώς ήταν κοινόχρηστοι μύθοι. Άρα, το θέμα μου είναι με ποιον τρόπο θα παρακολουθήσει το κοινό το έργο, θα μπει στην ιστορία, μην μπερδευτεί με δεκάδες ονόματα, γι’ αυτό προχώρησα σε μια δραματουργική παρέμβαση στα χορικά, απλοποιώντας τα, κρατώντας τον θεματικό πυρήνα, ώστε να καταλάβει ο θεατής αυτό που συμβαίνει και πώς συνδέεται το χορικό με τον πριν και το μετά των επεισοδίων.

Ένα άλλο πρόβλημα είναι το φινάλε, που έχει δύο αντιφατικές λύσεις. Δηλαδή, λέει η Αντιγόνη ότι θα θάψει τον Πολυνείκη και την ίδια στιγμή φεύγει με τον πατέρα της, για να τον συνοδεύσει στην εξορία του στον Κολωνό. Δεν γίνεται να συμβαίνουν και τα δύο όμως. Οπότε αποφάσισα τι θα ισχύσει και εκεί θέλω να μιλήσω, ως σκηνοθέτης, γι’ αυτό που εγώ αντιλαμβάνομαι σε σχέση με τη σημερινή πραγματικότητα.

— Για ποιο πράγμα θέλεις να μιλήσεις, τι σε απασχολεί στο έργο;

Αυτό το κλίμα του διχασμού που δεν παύει ποτέ να υπάρχει, και όχι μόνο στην Ελλάδα, δεν είναι ίδιον της ελληνικής φυλής. Δεν υπάρχει χώρα στην υφήλιο που να μην υφίσταται διχασμούς. Και εκεί απορεί κανείς, γιατί όλοι βλέπουμε πού οδηγούν οι διχασμοί, ότι διαιωνίζονται. Τα χρόνια που μεγάλωσα υπήρχε μεγαλύτερη νηνεμία.

Στην Ελλάδα του ’80 και του ’90 υπήρχε μια φούσκα καλοπέρασης, εικονικής άνθησης, επομένως αυτά παραμερίστηκαν κάπως. Την τελευταία δεκαετία έχουν επιστρέψει με δύναμη, με το που επέστρεψε η οικονομική δυσκολία, και βγήκαν στην επιφάνεια αυτά που υπήρχαν, αλλά ήταν θαμμένα, τελικά όχι και τόσο βαθιά. 

— Εσένα ο στόχος σου ως προς τον θεατή ποιος είναι;

Να δείξω το καζάνι που κοχλάζει, αλλά όχι με τρόπο επικαιρικό, και να το θέσω με όρους σημερινούς. Νομίζω πως επειδή είναι καλά γραμμένες ιστορίες και με μύθο που εξελίσσεται, αν τις αφηγηθείς καλά στον θεατή, του φτάνει και του περισσεύει. Προσπαθούμε να αφηγηθούμε την ιστορία με όρους ουσίας.  

— Γιατί οι «Φοίνισσες» δεν παίζονται συχνά;

Δεν είναι έργο αβανταδόρικο, κατά την εκτίμησή μου, γιατί δεν έχει καθαρό πρωταγωνιστή. Είναι έργο συνόλου με κεντρικούς ρόλους, αλλά δεν είναι Οιδίποδας, Αντιγόνη, Προμηθέας. Τα περισσότερα ανεβάσματα έχουν γίνει από τα κρατικά θέατρα. Αλλά και τα κρατικά θέατρα θέλουν κι αυτά τον πρωταγωνιστή τους, μη γελιόμαστε. Αυτός νομίζω ότι είναι ο κύριος λόγος και το θέμα του Χορού, που δημιουργεί προβλήματα, παρότι είναι μια ιστορία πολύ γνωστή και στο μέσο κοινό. Όταν όμως το κοινό ακούει «Φοίνισσες», δεν ξέρει την προέλευση, γι’ αυτό δεν φαντάζεται την ιστορία.

Θα πω για το τέλος κάτι πολύ σημαντικό: είναι καλός ο θίασος με τον οποίο δουλεύω κι αυτό το έχει ανάγκη και το έργο, γιατί, αν έχουν διάθεση οι ηθοποιοί να δουλέψουν ήρεμα και με ανοιχτό μυαλό, όλα συμβαίνουν εύκολα, αλλιώς, όσο και να προσπαθήσεις, θα συντριβείς.

Αργύρης Ξάφης Θάνος Τοκάκης Facebook Twitter
Αργύρης Ξάφης και Θάνος Τοκάκης

— Τι είναι πιο σημαντικό σε μια συνεργασία;

Όταν διαλέγεις, θέλεις να ταιριάζεις με τις επιλογές σου. 

— Έχεις μπει στο δίλημμα να προτιμήσεις έναν καλύτερο και πιο δύσκολο ηθοποιό από έναν λιγότερο καλό, αλλά πολύ πιο ανοιχτό στη συνεργασία;

Έχω κάνει και το ένα και το άλλο. Έκανα κάποιες επιλογές που ήξερα ότι μπορεί να με δυσκόλευαν στη συνεργασία. Αν το μετάνιωσα; Μάλλον όχι, γιατί σημασία έχει το αποτέλεσμα. Αν είναι αυτό που όλοι επιζητούν, οι δυσκολίες ξεχνιούνται. Αυτό που συμβαίνει στο θέατρο είναι ότι σχηματίζεται πρόσκαιρα μια οικογένεια που έχει στόχο να βγει μια παράσταση, όχι να γνωρίσει νέους ανθρώπους και να κάνει φίλους. Μακάρι να γεννηθούν φιλίες και να παραμείνουμε φίλοι για χρόνια, αλλά δεν είναι αυτός ο σκοπός. 

«Φοίνισσες» του Ευριπίδη

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

30, 31 Ιουλίου και 1 Αυγούστου

Μετάφραση: Νικηφόρος Παπανδρέου

Σκηνοθεσία - Δραματουργική προσαρμογή: Γιάννης Μόσχος

Σκηνικά: Τίνα Τζόκα

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου

Χορογραφία: Αμάλια Μπένετ

Συνεργάτις χορογράφου: Αντιγόνη Γύρα

Βίντεο Design: Αποστόλης Κουτσιανικούλης

Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος

Επιστημονική σύμβουλος: Ελένη Παπάζογλου

Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου

Βοηθός σκηνοθέτη: Εύη Νάκου

ΒΆ Βοηθός σκηνοθέτη: Έλενα Αντωνοπούλου

Δραματολόγος παράστασης: Βιβή Σπαθούλα

Παίζουν (αλφαβητικά): Γιώργος Γλάστρας (Αγγελιοφόρος), Μαρία Κατσιαδάκη (Ιοκάστη), Σεσίλ Μικρούτσικου (Σφίγγα), Λουκία Μιχαλοπούλου (Αντιγόνη), Κώστας Μπερικόπουλος (Παιδαγωγός), Αλέξανδρος Μυλωνάς (Τειρεσίας), Βασίλης Ντάρμας (Μενοικέας), Αργύρης Ξάφης (Ετεοκλής), Δημήτρης Παπανικολάου (Οιδίπους), Θάνος Τοκάκης (Πολυνείκης), Χρήστος Χατζηπαναγιώτης (Κρέων)

Χορός: Νεφέλη Μαϊστράλη, Ζωή Μυλωνά, Ελπίδα Νικολάου, Σταύρια Νικολάου, Κατερίνα Παπανδρέου, Κατερίνα Πατσιάνη, Ελίνα Ρίζου, Μαριάμ Ρουχάτζε, Θάλεια Σταματέλου, Στυλιανή Ψαρουδάκη





 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θέατρο Αμόρε: Μια ιστορία αγάπης

Αφιέρωμα / Θέατρο Αμόρε: Μια ιστορία αγάπης

25 καλλιτέχνες μιλούν για όσα έζησαν στον θρυλικό θεατρικό οργανισμό που σαν σήμερα, πριν 13 χρόνια, διαλύθηκε οριστικά. Ανάμεσά τους ο εμπνευστής του, Γιάννης Χουβαρδάς, στην πιο προσωπική συνέντευξη της ζωής του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δραματικές σχολές

Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου / Τι πρέπει να αλλάξει στις δραματικές σχολές της Ελλάδας

18 διευθυντές/διευθύντριες και καθηγητές/καθηγήτριες δραματικών σχολών ανοίγουν τη μεγάλη συζήτηση για τις παθογένειες του χώρου τους, έναν χρόνο μετά το κλείσιμο των θεάτρων λόγω πανδημίας και με αφορμή τη φετινή Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Μόσχος: Ο θάνατος του πρώτου μεγάλου μου έρωτα

Η δύσκολη χρονιά του 2020 / Γιάννης Μόσχος: Ο θάνατος του πρώτου μεγάλου μου έρωτα

«Την Πρωτοχρονιά που μας έρχεται δεν θα μπορώ να κάνω το καθιερωμένο μου τηλέφωνο για χρόνια πολλά, όμως είμαι σίγουρος ότι θα θυμηθώ να πάρω»: Ο σκηνοθέτης γράφει στη LiFO για την απώλεια του 2020 που τον σημάδεψε προσωπικά.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Θέατρο / Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Περίπου στις 17:30 το απόγευμα του Σαββάτου τόλμησα να ανέβω στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για να συμμετάσχω σε έναν αδιανόητο 24ωρο θεατρικό μαραθώνιο, πλάι στο θηρίο υποκριτικής που ονομάζεται Στεφανία Γουλιώτη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Στο Σώμα της

Θέατρο / Ένα έργο στο Εθνικό Θέατρο για την περίοδο, την εμμηνόπαυση, την κλειτορίδα και τον γυναικείο αυνανισμό

Μαζί με άλλες 22 γυναίκες, η Ελένη Ευθυμίου, η Σοφία Ευτυχιάδου και η Νεφέλη Μαϊστράλη ανεβάζουν ένα έργο για ζητήματα που θεωρητικά μπορούν να συζητηθούν ανοιχτά, αλλά στην πραγματικότητα όχι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Θέατρο / Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Παρά τις προσπάθειές του να το αποφύγει, μια σειρά από συμπτώσεις τον οδήγησε στο θέατρο. Οι «Απαράδεκτοι» δεν συνεχίστηκαν λόγω δικής του απόφασης, το «Στην υγειά μας, ρε παιδιά» σταμάτησε όταν κουράστηκε ψυχολογικά. Ο δημοφιλής κωμικός ηθοποιός είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους

Χορός / Trocks: Η θρυλική και διαφορετική ομάδα μπαλέτου έρχεται στην Αθήνα

Άντρες χορευτές ντυμένοι με τουτού και πουέντ ερμηνεύουν μεγάλα κλασικά αλλά και μοντέρνα μπαλέτα, παρωδώντας τις πολύπλοκες χορογραφίες και τις παραξενιές των μπαλαρίνων της παλιάς, αλλά και της νέας, εποχής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιώργος Καραμίχος: Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε 

Θέατρο / Γιώργος Καραμίχος: «Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε»

Στο θέατρο υποδύεται έναν συγγραφέα που επιστρέφει στον τόπο του για να δηλώσει ανοιχτά την ταυτότητά του στην οικογένειά του. Θα αλλάξει η ζωή και η πορεία των ανθρώπων που αγαπά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Χορός / Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Η ζωή, το έργο και η κληρονομιά του Alvin Ailey, του πρώτου μαύρου χορογράφου σύγχρονου χορού, παρουσιάζονται στην πρώτη μεγάλης κλίμακας μουσειακή έκθεση προς τιμήν του στο Whitney Museum of American Art.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος κοιτάζει τη γενιά του τρυφερά και πολύ σκληρά

Θέατρο / Γεράσιμος Ευαγγελάτος: «Δεν με συγκινούν οι άνθρωποι όπως παλιά»

Με τρυφερότητα αλλά και αυστηρότητα, ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος, στο νέο του θεατρικό έργο «Blue Train», κοιτάζει τη γενιά του, ταξιδεύοντας μέσα από ματαιώσεις και χαμένες βεβαιότητες, ψάχνοντας έναν δρόμο ελευθερίας και αμοιβαιότητας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιδρυμα Ωνάση: Cavafy Summer School 2024

Θέατρο / H σχέση του καβαφικού λόγου με τη σύγχρονη ποπ κουλτούρα

H πρόσληψη του έργου και της ζωής του ποιητή ως θέατρο και περφόρμανς, η εκμετάλλευση των στίχων του στον χώρο της διαφήμισης, του θεάματος και της πολιτικής. Όλα όσα συζητήθηκαν στο Διεθνές Θερινό Σχολείο Καβάφη 2024.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπάνιο οπτικό και ηχητικό ντοκουμέντο με τη σπουδαία Ελένη Παπαδάκη

Θέατρο / Μια χαμένη μπομπίνα έρχεται στο φως και μαζί της η φωνή της Ελένης Παπαδάκη

To αρχείο της, που ήταν παραπεταμένο σε μια αποθήκη, και μια μπομπίνα με ανέκδοτο υλικό έρχονται στο φως για να προσθέσουν μερικές ψηφίδες στην καλλιτεχνική διαδρομή της θρυλικής ηθοποιού. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Οι παραστάσεις του φθινοπώρου

Fall Preview 2024 / 15 παραστάσεις που έρχονται το φθινόπωρο

Η θεατρική σεζόν 2024-25 χαρακτηρίζεται κυρίως από τις επαναλήψεις της περσινής χρονιάς. Με μια πρώτη ματιά, τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου καταλαμβάνουν σημαντική θέση, ενώ δεν λείπουν και οι αναγνώσεις σύγχρονων έργων που έχουν αγαπηθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ