«Η αρχιτεκτονική πρέπει να μιλάει για τον χρόνο και τον τόπο, αλλά να επιθυμεί τη διαχρονικότητα», είχε πει ο μαέστρος της αρχιτεκτονικής Frank Gehry. Με τον άνθρωπο στο επίκεντρο ως μονάδα αλλά και ως κοινωνικό σύνολο, η νέα αρχιτεκτονική της βίλας προσαρμόζει το διεθνές ύφος στα χαρακτηριστικά του εκάστοτε τόπου και ιδιοκτήτη. Αλλάζει κλίμακα για να εξερευνήσει τις βιώσιμες πρακτικές που θα εφαρμοστούν σε μεγαλύτερες κατοικίες. Τολμά να επικαιροποιήσει τα ιερά έργα αρχιτεκτόνων όπως ο προαναφερθείς. Νέα εγχειρήματα από το Μεξικό, sustainable καμπίνες και μια διαφορετική επέκταση από κάθε γωνιά του κόσμου παρουσιάζονται στη LiFO,για να βάλουν ιδέες σε αρχιτέκτονες και όχι μόνο.
Eξωτικός μπρουταλισμός από το Μεξικό
Η πρωτοπoριακή μπρουταλιστική αρχιτεκτονική της Βραζιλίας (1955-1980) μέσα από το έργο και τις θεωρητικές θέσεις αρχιτεκτόνων της σχολής του Σάο Πάολο (Oscar Niemeyer, Lucio Costa, Paulo Mendes da Rocha, Joao Batista Vilanova) έβαλε γερές βάσεις στον εξωτισμό που δρα ως μαγνήτης ιδεών σήμερα, αποδεικνύοντας πως οι τάσεις διαγράφουν αέναα κυκλική τροχιά.
Η Casa Mérida με την υπογραφή του αρχιτέκτονα Ludwig Godefroy στο Μεξικό είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα. Εδώ η ένταση που προκαλεί το ακατέργαστο σκυρόδεμα καταφέρνει επιτυχώς να δέσει με την ιστορία των Μάγιας του Γιουκατάν, μια και το κτίσμα αφέθηκε στους κανόνες της δικής τους αρχιτεκτονικής. Ξύλινα στοιχεία, δαιδαλώδεις διάδρομοι, στρατηγικές οπές στους εξωτερικούς τοίχους, πέτρα και η πανταχού παρούσα φύση που εμφανίζεται σχεδόν απρόσμενα.
Cabins με μηδενικό αποτύπωμα
Η υπερθέρμανση του πλανήτη σε συνδυασμό με την πανδημία και όσα αυτή μας δίδαξε τα τελευταία δύο χρόνια έχουν, μεταξύ άλλων, υποβάλει τους σύγχρονους κανόνες διαβίωσης και ανοικοδόμησης σε ένα μεγάλο τεστ κοπώσεως.
Το νομαδικό εστέτ αντικατοπτρίζεται στη μόλις 9 τ.μ. Nolla Cabin του Studio Mr. Falck στο νησί Vallisaari μπροστά από το αρχιπέλαγος του Ελσίνκι. Δεν είναι απλώς compact και mobile αλλά περνά με άριστα τις εξετάσεις της βιωσιμότητας. Έχει φτιαχτεί εξ ολοκλήρου από οργανικά υλικά ηθικής προέλευσης, με βάση το απολύτως μηδενικό επεμβατικό μοντέλο και έχει σχεδόν μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα. Αυτό βέβαια είναι αναμενόμενο, αφού στα φινλανδικά «nolla» σημαίνει «μηδέν».
Ακολουθώντας τη συνταγή της αυτοτροφοδοτούμενης οικιακής πλατφόρμας, το 32 τ.μ. all electric, zero emissions Cosmic Studio ADU του επιχειρηματία, εφευρέτη και αρχιτέκτονα Sasha Jokic κάνει ένα ακόμα τολμηρό βήμα προς την επίλυση της στεγαστικής και κλιματικής κρίσης, καταφέρνοντας να αντλήσει ενέργεια από τον ήλιο και να αποθηκεύσει πολύ περισσότερη από αυτήν που χρειάζεται – έως και 20.000 kWh σε μια ηλιόλουστη περιοχή, όπως αυτή της Καλιφόρνια, όπου δοκιμάστηκε.
Frank Gehry «Extended»
Ο Frank Gehry δεν έπαψε ποτέ να κάνει σύγχρονα σχέδια, βασιζόμενος στα εκάστοτε υλικά και τις συνθήκες. Η πασίγνωστη ως σύμβολο του αποδομισμού γωνιακή Gehry Residence στη Σάντα Μόνικα της Καλιφόρνιας αποπνέει μια εύθραυστη ισορροπία μεταξύ του παλιού και του νέου, του θραύσματος και του όλου, του ακατέργαστου και του εκλεπτυσμένου. Το αρχικό, ολλανδικού αποικιακού στυλ σπίτι έμεινε σχεδόν άθικτο, αλλά με έναν αντισυμβατικό τρόπο: η επέκταση τριών πλευρών που έκανε ο Gehry και ξεκίνησε το 1978 το αγκάλιασε σφιχτά. Καπλαμάς, γαλβανισμένος χάλυβας, γυαλί: η κορυφή του παλιού σπιτιού αποτελείται από αυτόν τον συνδυασμό ευτελών υλικών, δίνοντας την εντύπωση ότι είναι συνεχώς υπό κατασκευή. Η τελευταία επέκταση έγινε το 1988, οπότε προστέθηκαν με τον ίδιο τρόπο νέοι όγκοι στην πίσω αυλή. Οι γείτονες το μίσησαν αυτόματα – μία εξ αυτών έκανε μήνυση, έχασε τη δίκη, όπως ήταν αναμενόμενο, και αργότερα αναδιαμόρφωσε το δικό της σπίτι, αντιγράφοντας ανεπιτυχώς την ιδέα του Gehry. Παραμένει, φυσικά, ένα έργο τέχνης συνυφασμένο με την αρχιτεκτονική.