Η ματιά του Γιώργου Κουτλή στη ρωσική δραματουργία

Γιώργος Κουτλής: Αναμένοντας τα καλύτερα Facebook Twitter
Στον «Άνθρωπο του Παντόλσκ», βέβαια, η συνθήκη δεν αφορά έναν μελλοντικό δυστοπικό κόσμο αλλά δικές μας, οικείες μορφές κατ(ψυχ-)αναγκασμών. Φωτ.: Χρήστος Συμεωνίδης
0

Η πιο ενδιαφέρουσα από κάθε άποψη παράσταση του καλοκαιριού που πέρασε, εξ όσων παρακολούθησα τουλάχιστον, ήταν η απόδοση του έργου Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι του Μάριους φον Μάγενμπουργκ από τον Γιώργο Κουτλή.

Στον απολύτως ταιριαστό, άλλοτε βιομηχανικό Χώρο Η της Πειραιώς 260 κατάφερε να δημιουργήσει έναν κόσμο αποσπασμένο από εφιάλτη, όταν η πόλη και οι άνθρωποι έχουν επιστρέψει στην εποχή των λύκων, το ωμό και άγριο μοιάζει να έχει κυριαρχήσει και η ηθική της ζούγκλας, του πιο δυνατού που επιβιώνει, διεκδικεί πλέον όχι τη μεταφορική αλλά την κυριολεκτική παντοδυναμία της.

Δεν είχα δει τους Παίχτες του Νικολάι Γκόγκολ, δεύτερη παράσταση του Γ. Κουτλή στην Αθήνα, με την οποία έγινε αμέσως γνωστός. Γι’ αυτό και ήταν εξαιρετικά ευχάριστο να διαπιστώνω ότι πρόκειται για κάποιον που ξέρει τι κάνει εξαρχής (και δεν ανακαλύπτει εμπειρικά, στην πορεία, την τέχνη της σκηνοθεσίας, όπως συμβαίνει στις περισσότερες περιπτώσεις των νέων σκηνοθετών), κάτι που αυξάνει καθέτως και επί της ουσίας τη δημιουργικότητα όλων όσοι συμμετέχουν κατά τον χρόνο προετοιμασίας.

Με τη συμβολή της Εύας Γουλάκου στη σκηνογραφία (μ’ αυτή την τεράστια σκοτεινή χοάνη-τούνελ να κυριαρχεί, έναν χώρο μετάβασης, αλλά άγνωστο από πού και προς πού, πάντως στο τέλος του πολιτισμού ως σύλληψη προόδου της ανθρωπότητας), με εξαιρετική μουσική και sound design του Τζεφ Βάνγκερ και φωτιστικό σχεδιασμό του Τάσου Παλαιορούτα, το σκηνικό αποτέλεσμα ήταν αυτό που περιμένει κανείς από μια φεστιβαλική παραγωγή ισάξια με τις πολύ καλές παραστάσεις που έρχονται στο Φεστιβάλ Αθηνών από την Ευρώπη.

Και βέβαια με εκπληκτικές ερμηνείες από τον Βασίλη Μαγουλιώτη, τον Θάνο Λέκκα και τη Δήμητρα Βλαγκοπούλου, ένα δεμένο σύνολο ηθοποιών που με το σώμα και την κίνησή τους έδωσαν τη μέγιστη δυναμική και στην ερμηνεία του λόγου.

Σε μια εποχή σαν τη δική μας, που πλέον οι σκηνοθέτες δεν δεσμεύονται από τις συγγραφικές οδηγίες, οι επιλογές τους μπορούν να μειώσουν ή να απογειώσουν το πρωτότυπο έργο.

Ήταν φυσικό, λοιπόν, στο άνοιγμα της σεζόν να σπεύσω να δω τους Παίχτες που επέστρεψαν στο θέατρο Κιβωτός και τον Άνθρωπο απ’ το Παντόλσκ, την καινούργια παράστασή του στο Εθνικό Θέατρο. Και οι δύο επιβεβαίωσαν την προσδοκία για τις επόμενες παραστάσεις του που (μου) προκάλεσε ο τρόπος που απέδωσε το δύσκολο έργο του Φον Μάγερμπουργκ. Χωρίς να λείπουν, όμως, στοιχεία που επωάζουν κρίσιμες αστοχίες.

Το έχει παραδεχθεί και ο ίδιος, η ορμή των πρώτων παραστάσεων, που συμπιέστηκε λόγω καραντίνας, είναι ανυπέρβλητη. Το ίδιο και η επιθυμία του νέου δημιουργού να κατοχυρώσει τη θέση και το όνομά του στον ρευστό χώρο της θεατρικής αγοράς ‒ δύο ακόμη παραστάσεις μέσα στο 2022 έφεραν την υπογραφή του: το Τalk Show, έργο του Β. Μαγουλιώτη, και το Όνειρο ενός γελοίου του Φ. Ντοστογιέφσκι, με τον Νίκο Χανακούλα, που έκανε πρεμιέρα στο ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης και αυτές τις μέρες φιλοξενείται στο θέατρο Πορεία.

Αλλά τόσο πυκνός χρόνος προετοιμασίας παραστάσεων δεν επιτρέπει συχνά την αναγκαία απόσταση ως χρόνο σπουδής και εμβάθυνσης στο επόμενο έργο, εν προκειμένω τον «Άνθρωπο απ’ το Παντόλσκ» (2016).

Γιώργος Κουτλής: Αναμένοντας τα καλύτερα Facebook Twitter
«Οι Παίχτες» του Νικολάι Γκόγκολ, η δεύτερη παράσταση του Γ. Κουτλή στην Αθήνα, με την οποία έγινε αμέσως γνωστός. Φωτ.: Χρήστος Συμεωνίδης

Έργο βραβευμένο με τη Χρυσή Μάσκα το 2018, το πιο σημαντικό θεατρικό βραβείο στη Ρωσία, ο Άνθρωπος του Παντόλσκ του Ντμίτρι Ντανίλοφ αμέσως ανέβηκε σε διάφορα θέατρα και εκτός ρωσικής επικράτειας (π.χ. το ανέβασε ο Οσκάρας Κορσουνόβας τον Μάιο του 2019 στο Βίλνιους) και μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο (το 2020 από τον Σεμιόν Σερζίν).

Ένας άνδρας συλλαμβάνεται και οδηγείται στο αστυνομικό τμήμα χωρίς να έχει πράξει κάτι παράνομο. Η αναφορά του Ντανίλοφ στη Δίκη (1914, εκδόθηκε το 1925) του Κάφκα είναι άμεση. Σε αντίθεση με το μυθιστόρημα, ωστόσο, στο θεατρικό, κατά τη διάρκεια της ανάκρισης, μαθαίνουμε ποιο είναι το αδίκημα του συλληφθέντος: ο Νικολάι Φρολόφ είναι τριάντα ενός ετών, γεννήθηκε και ζει σε μια πόλη που δεν του αρέσει (στο Παντόλσκ, βιομηχανική πόλη στα νότια στης Μόσχας), σπούδασε Ιστορία, που δεν τον ενδιέφερε, δουλεύει ως δημοσιογράφος σ’ ένα έντυπο που κανείς δεν διαβάζει, παίζει ηλεκτρονική μουσική για την οποία κανείς δεν ενδιαφέρεται, δεν αγαπάει τη γυναίκα με την οποία έχει σχέση.

«Η ζωή περνάει από δίπλα σου. Στην ουσία ζεις σα ζώο. Καταλαβαίνεις; Είσαι ζώο. Τα ζώα επίσης ζουν στον αυτόματο. Το πιο αστείο όμως είναι ότι είσαι ζώο που συνθέτει ηλεκτρονική μουσική. Καλύτερα να είσαι απλά ζώο απ’ το να είσαι ζώο που παίζει noise και industrial μουσική στο συγκρότημα “Υγρή Μητέρα”», του λέει ο ένας από τους τρεις αστυνομικούς που ανέλαβαν την «αναμόρφωσή» του.

Την αναμόρφωσή του; Μα ναι, οι πολίτες οφείλουν να είναι ευχαριστημένοι από τη ζωή τους, ακόμη και αν δεν υπάρχει λόγος γι’ αυτό. Δεν μπορεί να λέει ο συλληφθείς ότι του αρέσει το Άμστερνταμ και όχι το Παντόλσκ. «Το Παντόλσκ δεν είναι λιγότερο όμορφο από το Άμστερνταμ», του λένε, «είναι απλώς διαφορετικό».

Γιώργος Κουτλής: Αναμένοντας τα καλύτερα Facebook Twitter
Τα καίρια ζητήματα που θίγει το έργο του Ντανίλοφ δεν αναδείχθηκαν στην παράσταση του Γιώργου Κουτλή. Φωτ.: Χρήστος Συμεωνίδης

Είναι σαφές ότι η δεύτερη βασική αναφορά του έργου είναι ο Θαυμαστός καινούργιος κόσμος (1932) του Άλντους Χάξλεϊ. Εκεί, στο Παγκόσμιο Κράτος, εν έτει 632 μετά Φορντ, παρέχεται στους πολίτες το soma, μια ουσία χάρη στην οποία παραμένουν ευτυχείς και ήρεμοι, άρα σε διαρκή κατάσταση υπακοής. Επιπλέον, απαγορεύεται η ανάγνωση βιβλίων που μπορούν να διεγείρουν τα διανοητικά και συναισθηματικά αντανακλαστικά τους, τα έργα του Σαίξπηρ φέρ’ ειπείν.

Στον Άνθρωπο του Παντόλσκ, βέβαια, η συνθήκη δεν αφορά έναν μελλοντικό δυστοπικό κόσμο αλλά δικές μας, οικείες μορφές κατ(ψυχ-)αναγκασμών. Η ευτυχία είναι υποχρέωση και στην κατεύθυνση αυτή κυκλοφορούν ένα πλήθος βιβλίων αυτοβελτίωσης και new age «μεθόδων» που βοηθούν, υποτίθεται, τους ανθρώπους να νιώσουν καλά με τον εαυτό τους και τη ζωή τους, ακόμα και ελλείψει των ικανών και αναγκαίων προϋποθέσεων.

Κι έπειτα υπάρχει όλη αυτή η «ιδεολογία» της πολιτικής ορθότητας που καναλιζάρει την κριτική σκέψη σε ελεγχόμενους δρόμους, αμβλύνοντας τη σημασιοδότηση των λέξεων μέσω της σχετικοποίησης των προσδιορισμών και «απαγορεύοντας» τη διάκριση: ο υπέρβαρος, λ.χ., δεν χρειάζεται να νιώθει άσχημα βλέποντας τον εαυτό του στον καθρέφτη, δεν είναι πιο όμορφος ο αδύνατος, είναι απλώς διαφορετικός. Ναι, εντάξει, είναι όμορφο το Άμστερνταμ, αλλά σημασία έχει να μπορείς να δεις την ομορφιά του Παντόλσκ – ακόμα και αν δεν υπάρχει.

Τα καίρια ζητήματα που θίγει το έργο του Ντανίλοφ δεν αναδείχθηκαν στην παράσταση του Γιώργου Κουτλή. Η οδηγία του συγγραφέα («Η δράση εκτυλίσσεται σ’ ένα συνηθισμένο μοσχοβίτικο αστυνομικό τμήμα») που ακολούθησε ο σκηνοθέτης με ρεαλιστική αληθοφάνεια δρα σαφώς περιοριστικά – οι αστυνομικοί και η ανάκριση παρέπεμπαν στα γνωστά, τη βία του κράτους και των μηχανισμών του που επιδιώκουν τον έλεγχο της συνείδησης και των αντανακλαστικών των πολιτών ‒ κοινότοπο.

Γιώργος Κουτλής: Αναμένοντας τα καλύτερα Facebook Twitter
Φωτ.: Χρήστος Συμεωνίδης

Επιπλέον ο Κουτλής επέλεξε να εντείνει την εγγενή κωμικότητα προσώπων και καταστάσεων. Παρότι όλοι οι ηθοποιοί (Δημήτρης Ήμελλος, Ελένη Κουτσιούμπα, Παναγιώτης Μανουηλίδης, Άρης Μπαλής, Αλέξανδρος Σιάτρας, Γιλμάζ Χουσμέν) ερμηνεύουν άψογα τους ρόλους τους, ο Μπαλής παίζει το ίδιο πρόσωπο που υποδύθηκε στο Τalk Show και ο Ήμελλος θυμίζει κάπως τον Μεγάλο Δικτάτορα.

Όσο για τον «αναμορφωμένο» Άνθρωπο από το Μίτις του Γιλμάζ Χουσμέν, μοιάζει σαν να υπάρχει μόνο και μόνο για να προκαλέσει το γέλιο του κοινού. Από την ελληνική Ιστορία γνωρίζουμε καλά, ωστόσο, ότι, εκτός από το δράμα όσων «δεν συνεμορφώθησαν προς τας υποδείξεις», υπάρχει και το δράμα όσων υπέγραψαν «δηλώσεις μετανοίας», αυτών που περιφρονητικά αποκαλούνταν «δηλωσίες».

Σε μια εποχή σαν τη δική μας, που πλέον οι σκηνοθέτες δεν δεσμεύονται από τις συγγραφικές οδηγίες, οι επιλογές τους μπορούν να μειώσουν ή να απογειώσουν το πρωτότυπο έργο. Οι Παίχτες του Γκόγκολ στη σκηνοθεσία του Κουτλή και το Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι επιβεβαιώνουν το δεύτερο. Αντιθέτως, στην περίπτωση του Ανθρώπου απ’ το Παντόλσκ η εντελώς συμβατική σκηνική ανάγνωση δεν δικαίωσε την επιλογή του έργου.

Αν φανταστεί κανείς τη δράση τοποθετημένη σ’ έναν σκηνικό χώρο χωρίς ρεαλιστικά στοιχεία και τους αστυνομικούς σαν τους κακούς στο Μatrix, αντιλαμβάνεται, νομίζω, πόσο διαφορετική θα ήταν η πρόσληψη του έργου – μπορεί λιγότερο κωμική, αλλά πολύ πιο συμβατή προς τα κρίσιμα ζητήματα που θίγει. Χωρίς να αποκλείει το ένα το άλλο, το παράλογο και το double think είναι περισσότερο τρομακτικό απ’ ό,τι κωμικό.

Δείτε εδώ ώρες και μέρες παραστάσεων για την παράσταση «Οι Παίχτες».

Δείτε εδώ ώρες και μέρες παραστάσεων για την παράσταση «Ο άνθρωπος απ΄ το Παντόλσκ».

Δείτε εδώ ώρες και μέρες παραστάσεων για την παράσταση «Το όνειρο ενός γελοίου».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ρε Κουτλή, θα μας κάνεις να μας αρέσει το θέατρο!»

Θέατρο / «Ρε Κουτλή, θα μας κάνεις να μας αρέσει το θέατρο!»: Backstage στην παράσταση του καλοκαιριού

Η LiFO βρέθηκε στα παρασκήνια της τελευταίας παράστασης του έργου «Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι», που σκηνοθέτησε ο Γιώργος Κουτλής στο Φεστιβάλ Αθηνών και μέσα σε τέσσερα βράδια έγινε το απόλυτο θεατρικό viral της χρονιάς, ειδικά ανάμεσα στο νεαρό κοινό.
M. HULOT
Λίγα λεπτά με δυο νέους, ταλαντούχους ηθοποιούς

Βασίλης Μαγουλιώτης - Θάνος Λέκκας / Λίγα λεπτά με δυο νέους, ταλαντούχους ηθοποιούς

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Θάνος Λέκκας συνεργάζονται για πρώτη φορά στη νέα παράσταση του Γιώργου Κουτλή «Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι» που θα παρουσιαστεί στην Πειραιώς 260 στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ